Search
Close this search box.

نخ دندان موم دار

Waxed Dental Floss

در صورتی که شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که استفاده از نخ دندان در برنامه‌ی روزانه‌ی شما جایی را به خود اختصاص داده باشد، بدون شک در هنگـــام خرید نخ دندان با عبارت نخ دندان موم دار ( Waxed ) یا نخ دندان بدون موم( Unwaxed ) مواجه شده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد نخ دندان موم دار ، مزایا و معایب آن نسبت به دیگر انواع نخ دندان صحبت کنیم.

نخ دندان موم دار چیست؟

نخ دندان موم دار به دلیل سهولت در استفاده، دارای نوعی پوشش موم مانند می‌باشد که در هنگام نخ دندان زدنِ دندان‌هایی که دارای فاصله‌ی بین دندانی بسیار کمی هستند، بتواند به راحتی نفوذ کرده و عمل نظافت دندان‌ها را انجام داده و انواع خرده‌های غذا و باکتری‌ها را پاک کند.

نخ دندان بدون موم برخلاف نخ دندان موم دار هیچ پوششی ندارد. بنابراین ضعیف‌تر می‌باشد و طعمی نیز ندارد. کاربرد این دو نوع نخ دندان بر اساس ویژگی‌ها و ترجیحات افراد می‌باشد. در انتخاب نخ دندان، مهم نظافت سطوح دندان از انواع باکتری‌ها می‌باشد که هر دوی این نخ دندان‌ها قادر به انجام این وظیفه هستند.

نخ دندان موم دار بهتر است یا نخ دندان بدون موم؟

پاسخ این سؤال بسیار ساده و شفاف می‌باشد. بهترین نوع نخ دندان برای نخ دندان کشیدن آن نخ دندانی است که شما آن را بیشتر دوست دارید و در هنگام استفاده از نخ دندان از آن لذت می‌برید. سازندگان نخ دندان بر این ادعا هستند که نخ دندان بدون موم در مقابل نخ دندان موم دار پلاک کمتری را پاک می‌کند. اما تحقیقات نشان داده‌است که تفاوت محسوسی بین این دو نوع نخ دندان احساس نمی‌شود و عامل مهم در از بین بردن پلاک دندان تکنیک و روش استفاده از نخ دندان می‌باشد.

نخ دندان مورد استفاده‌ی خود را بر اساس سهولت در استفاده و راحتی خود انتخاب کنید.

نخ دندان موم دار در مقابل نخ دندان بدون موم، استحکام و قدرت بیشتری دارد. خصوصاً اگر دندان‌های شما دارای حاشیه و لبه‌ی تیز می‌باشد، نخ دندان قوی‌تری نیاز خواهید داشت. نوع موم دار نخ دندان به نسبت نوع بدون موم، دیرتر ریش ریش و پاره می‌شود. در نتیجه در صورتی که دندان‌های شما ویژگی‌های بالا را دارند، به منظور پیشگیری از کلافگی در هنگام استفاده از نخ دندان و کاهش مصرف نخ دندان از نخ دندان موم دار استفاده کنید.

در صورتی که از ارتودنسی استفاده کرده‌اید و بر روی دندان‌هایتان سازه‌های براکت و سیم قرار گرفته است، در درجه‌ی اول بهتر است از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید و  از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. در غیر این صورت بهترین گزینه برای شما نخ دندان موم دار می‌باشد. این نوع نخ دندان به دلیل قرار گرفتن پوشش موم مانند محکم‌تر می‌باشد. در صورتی که نخ دندان مورد استفاده‌ی شما از استحکام مناسب برخوردار نباشد با اولین برخورد با براکت و سازه‌ای سیمی، پاره یا ریش‌ریش می‌شود.

در صورتی که شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از فضای بین دندانی بسیار اندکی برخوردارید، بهتر است برای یک بار هم که شده از نخ دندان موم دار استفاده کنید. این نوع نخ دندان از نظر ساختاری بدلیل وجود موم بسیار لغزنده و فرار می‌باشد و برای استفاده افرادی که در هنگام نخ دندان زدن دندان‌ها با نخ دندان بدون موم دچار مشکل هستند بسیار مناسب می‌باشد.

از طرفی برخی دیگر از گزارش‌ها نظری خلاف آنچه پیش‌تر گفته شد را ارائه کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها نازکی نوع موم‌ دار نخ دندان در مقابل نوع بدون موم آنقدر‌ها هم خوب نیست و دارای اشکالاتی می‌باشد. در گزارش اینگونه ذکر شده‌است که نوع موم دار به دلیل نازکی به سختی در بین دندان‌ها قرار گرفته و نمی‌تواند آنطور که باید سطح دندان را تمیز کند. به هر حال نظرات موافق و مخالف در مورد هر دو نوع نخ دندان وجود دارد. در نتیجه بهتر است خود شما این دو نوع نخ دندان را مورد استفاده قرار دهید و نوع بهتر را انتخاب کنید.

در هنگام انتخاب نوع نخ دندان باید علاوه بر پوشش خارجی سطح نخ دندان به عوامل دیگری نیز دقت داشته باشید. به عنوان مثال برخی از افراد دارای فضای بین دندانی زیادی می‌باشند، نوع بدون موم و نوع موم دار نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌ی این افراد باشد. این افراد برای نخ دندان کشیدن باید از نوار دندان استفاده کنند. این ابزار نسبت به نوع معمولی دارای ضخامت بیشتری می‌باشد و در مقابل آن‌ها که فقط سطح دندان را خراش می‌دهند، می‌تواند به راحتی عمل نظافت دندان‌ها از پلاک را انجام دهد.

در صورتی که از طعم کائوچو و یا پلاستیک مانند نخ دندان بدون موم بیزارید، بهتر است از نوع موم دار این نوع نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان‌های بدون موم از پوشش خاصی برخوردار نیستند، لذا فاقد هرگونه طعم و اسانس هستند. در مقابل نوع موم دار در طعم‌های مختلفی ارائه می‌شود که در هنگام نخ دندان کشیدن علاوه بر نظافت دهان، می‌توانید دهان خود را نیز خوشبو کنید. البته ناگفته نماند که عده‌ای از متخصصین بر این عقیده‌ هستند که به دلیل وجود برخی مواد شیمیایی در نوع بدون موم نخ دندان، ممکن است مشکلاتی برای دندان‌ها به وجود بیاید.

چه نوع بدون موم چه نوع موم دار، هدف نظافت روزانه‌ی دندان‌ها و زدودن انواع باکتری از فضای بین دندانی می‌باشد. انتخاب بین این دو نوع نخ دندان نیز کاملاً بر اساس راحتی و سلیقه‌ی شخصی شما می‌باشد. دندان پزشکان بر این عقیده‌ هستند که به منظور حفظ سلامت دهان، دندان و حتی سایر اعضای بدن به خصوص معده و قلب به صورت روزانه باید از نخ دندان استفاده شود. در انتخاب نخ دندان همواره به خاطر داشته باشید که انتخاب نخ دندان باید به گونه‌ای باشد که بتوان به آسانی دندان‌ها را از وجود هرگونه باکتری و پلاک پاک کرد.

در صورتی که به درستی نخ دندان مناسب با دندان‌های خود انتخاب نکنید، ممکن است با تمام وقت و حوصله‌ای که در استفاده از نخ دندان صرف می‌کنید، باز هم در دهان خود دندان پوسیده داشته باشید. نکته‌ی اساسی در نظافت دندان توسط نخ دندان، تکنیک و روش مورد استفاده‌ی شما می‌باشد. بهترین نخ دندان نیز در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، کارا نخواهد بود پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه نخ دندان بکشیم را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات