Search
Close this search box.

نخ دندان و خونریزی لثه

Dental floss and bleeding gums

زیبایی ظاهر، اعتماد به نفس به همراه خواهد داشت. به همین دلیل همه‌ی افراد توجه زیادی به زیبایی ظاهری خود دارند. دندان­های سالم و درخشنده در زیبایی افراد نقش بسزایی ایفا خواهند کرد، که دستیابی به این مهم نیازمند آموزش، رسیدگی و اجتناب از انجام برخی رفتارهای آسیب­رسان می­باشد. انجام درست و به موقع اموری مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و نوع رژیم غذایی افراد حتماً نیازمند آموزش دقیق توسط اشخاص مجرب و متخصص می­باشد تا با انجام این امور هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی درسلامت باشیم. در این مقاله قصد داریم تا ارتباط بین نخ دندان و خونریزی لثه و نحوه‌ی پیشگیری، درمان و علل این عارضه رابررسی کنیم.

پیشگیری علل و درمان خونریزی لثه در هنگام نخ دندان کشیدن:

حتماً می­دانید اکثر پوسیدگی­های دندانی ناشی از پوسیدگی بین دو دندان و انتقال آن به دندان­های مجاور می­باشند، دقیقاً در قسمت­هایی که مسواک توانایی تمیزکردن و از بین بردن باکتری و پلاک­های موجود در آن نقاط را ندارد. در نتیجه این باور که چون به صورت مرتب مسواک می­زنیم پس نیازی به نخ دندان کشیدن نیست یا این که نیاز نیست هر روز از نخ دندان استفاده کنیم، اشتباه است.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن یا حتی هنگام غذا خوردن متوجه خونریزی لثه خود شوید؟

اگر این موضوع برایتان پیش آمده نسبت به آن چه عکس­ العملی داشته­ اید؟ آیا برای شما این موضوع طبیعی و عادی جلوه کرده یا باعث ایجاد نگرانی و اضطراب شده؟

اکثر افراد حداقل یک­بار استفاده از نخ دندان و خونریزی لثه راتجربه کرده­اند، که اغلب این موارد زمانی اتفاق افتاده که بعد از دوره‌ی چند روزه از نخ دندان استفاده کنند.

می­توان گفت ارتباط بین نخ دندان و خونریزی لثه این است که جرم و باکتری­ها بین دندان­ها جمع شده و باعث تحریک و التهاب لثه­ها ­می­شود، در این حالت لثه­ها در تلاش برای مبارزه با باکتری­ها متورم شده، حساس و قرمز رنگ می­شوند که با فشار ناشی از مسواک زدن یا  نخ دندان کشیدن لثه خونریزی می کند.

Bleeding gums

تصویر۱

 

پس اگر به صورت روزانه و مستمر مسواک و نخ دندان زدن در برنامه‌ی روزانه افراد باشد، دیگر این چنین اتفاقاتی شاهد نخواهند بود. این طور نیست که خونریزی لثه برای تمام افراد اتفاق بیفتد. لثه سالم اسفنجی و صورتی رنگ بوده و در حالت طبیعی خونریزی نخواهد داشت.

یکی از دلایل خونریزی از ناحیه‌ی لثه بعد از مسواک زدن یا نخ دندان زدن استفاده از نخ دندان و مسواک­های نامناسب است.مسواک‌های زبر و سخت و نخ دندان ­های غیر استاندارد علاوه بر اینکه موجب بهبود و سلامت دندان­ها نمی­شوند بلکه تأثیرات مخربی به همراه خواهند داشت، همچنین در برخی موارد نحوه‌ی اجرای نامناسب آن­ها باعث آسیب رسیدن به لثه‌ها خواهد شد.

پس بهتر است از سنین کودکی نحوه‌ی درست انجام این امور و چگونگی بهداشت دهان و دندان به کودکان آموزش داده شود.

در شرایطی که تعداد دفعات نخ دندان کشیدن به یکباره و به صورت دوره­ای افزایش یابد یا حتی نحوه‌ی اجرای مسواک زدن و نخ دندان زدن را تغییر دهند با التهاب و درد در ناحیه‌ی لثه مواجه خواهند شد که بعد از دوره‌ی کوتاهی و تکرار این روند به صورت مرتب، سلامت لثه­ ها باز می­گردد و این مشکل حل خواهد شد. در صورتی که پس از گذشت مدت طولانی خونریزی لثه متوقف نشد، ممکن است نشانه‌ی مشکلی جدی­تر باشد که بهترین روش برای اطلاع از این عارضه مراجعه به دندان پزشک است، که در صورت بروز بیماری­های دهانی با مراجعه به موقع (از زمان شروع علائم) و با درمان مناسب و استفاده از راهنمایی­ های پزشک متخصص مانع پیشرفت بیماری خواهند شد و از آسیب رسیدن به استخوان­های فک جلوگیری می­شود. توصیه می­شود حداقل هر شش ماه یک­بار برای پیشگیری و درمان و حذف پلاک­های دندان با دندان­پزشک ملاقات کنید.

Proper dental floss

تصویر۲

 

بیماری لثه چیست؟

رایج‌ترین دلایل خون ریزی لثه ‌ها التهاب و عفونت لثه و آسیب‌دیدگی لثه خواهد بود. دهان به علت رطوبت دائمی و ورود موادگوناگون و فعالیت زیاد در معرض بیماری­های مختلف است که یکی از رایج‌ترین بیماری­های دهانی بیماری لثه است.

نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه‌ها و استخوان فک آسیب می­رساند. علت اصلی این نوع بیماری افتادن دندان‌های اصلی می­باشد به طوری که باکتری­ها با ایجاد یک لایه‌ی محافظ بر روی لثه به آن آسیب رسانده و باعث ملتهب شدن لثه می­شوند. این نوع بیماری­ها معمولاً در سنین میان‌سالی رخ می­دهد، با توجه به این موضوع باید به صورت مرتب برای کنترل و پیشگیری از این نوع بیماری­ها به پزشک متخصص مراجعه کرد.با توجه به واگیردار بودن این بیماری استفاده از وسایل شخصی مثل مسواک، لیوان و ظروف شخصی باعث انتقال این نوع بیماری­ها خواهد شد.

 

عواملی که باعث آسیب رساندن به لثه می‌­شود:

ـ رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:

اولین عامل که باعث بروز بیماری ‌هایی مانند بیماری آماس لثه و تحلیل در لثه می­ شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عواملی که باعث سالم ماندن لثه در افراد مختلف خواهد شد:

  • یکی دیگر از معجزه مسواک و نخ دندان این است که از بیماری­ های لثه جلوگیری می­کند.
  • استفاده از مسواک­های برقی باعث به جریان افتادن خون در لثه‌ها و ماساژ لثه ­ها خواهد شد.
  • استفاده از خمیر دندان­های ضد باکتری حاوی فلوراید، دهان شویه‌ی مناسب و نخ دندان­ های مخصوص مانع از تجمع باکتری­ها در دهان خواهد شد.
  • علاوه بر این همواره سعی کنید پس از هر بار صرف غذا آب نمک گرم غرغره کنید.

ـ رژیم غذایی نامناسب:

مصرف نوشابه­های گازدار، کنسرو و استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی مواد قند­دار و شیرین و خوردن غذا در بین سه وعده‌ی اصلی علاوه بر افزایش وزن برای سلامت دندان مضر است

 

استفاده از میوه‌جات، سبزیجات و همچنین مواد حاوی کلسیم و ویتامین C و D برای سلامت لثه­ها توصیه می­شود.

ـ نامرتبی دندان ها:

افرادی که دندان­های مرتبی ندارند و همچین عادت به دندان قروچه دارند، با فشار آوردن دندان‌ها، به لثه و استخوان فک خود آسیب می‌رسانند.

ـ مشکلات سیستمیک:

مشکلات کلیوی، کبدی، دیابت و بیماری­های قلبی عروقی، می­توانند باعث ایجاد خونریزی لثه و آسیب رسیدن به لثه­ ها شود.

ـ مصرف سیگار:

سموم موجود در دود سیگار که وارد ریه‌ی افراد سیگاری می­شود، باعث ایجاد التهاب لثه شده و سیستم ایمنی بدن را کاهش می­دهد. در نتیجه افراد سیگاری بیشتر در معرض بیماری­های دهانی هستند.

ـ دوران بارداری:

طبق تحقیقات انجام شده خونریزی لثه در زنان رایج‌تر از مردان است. یکی از دلایل ملتهب شدن لثه­ها در خانم­ها نوسان هورمونی دوران بارداری و دوران بلوغ است؛ به­طوری که حتی ممکن است با حرکت آرام مسواک باعث خونریزی لثه­ می­شود.

 

ـ خوردن غذای داغ و استفاده از مواد شیمیایی:

خوردن غذای داغ باعث سوختن لثه و آسیب رسیدن به آن شده که اگر این مشکل حل نشود، باعث خونریزی لثه خواهد شد.

برخی افراد برای تسکین درد دندان از برخی مواد شیمیایی مثل قرص­ها به صورت موضعی در کنار دندان و روی لثه استفاده می­کنند که این امر باعث تخریب و آسیب رسیدن به لثه خواهد شد.

همچنین عواملی دیگر چون استرس، بیماریموروثی و سابقه فامیلی،مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون باعث خونریزی لثه خواهد شد.

برای درمان موقت و جلوگیری از خونریزی لثه­ ها توصیه می­شود از کمپرس یخ به صورت موضعی استفاده کنید، همچنین درمان عفونت لثه با عسل نیز ممکن است. نوشیدنی و خوراکی­­های سرد هم باعث کند شدن و قطع خونریزی لثه خواهد شد. سپس در اولین فرصت برای درمان کامل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات