Search
Close this search box.

تولید نخ دندان چگونه انجام می شود؟

چگونگی تولید نخ دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

یکی از مواردی که همه ما به خوبی از آن آگاه هستیم، سلامت دندان ها است. همچنین از میزان اهمیت استفاده مسواک زدن و همچنین نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت و بهداشت دندان ها و لثه خود نیز مطلع هستیم. با توجه به اهمیت این امر، شاید برای شما جالب باشد تا اطلاعات جامعی را درباره‌ی تولید نخ دندان به دست آورید. بنابراین در این مقاله مطالبی را در این خصوص مطرح خواهیم کرد.

در ادامه مطلب موارد زیر را شرح خواهیم داد:

  • نخ دندان و میزان اهمیت نخ دندان کشیدن
  • مواد خام مورد نیاز برای تولید نخ دندان
  • فرآیند تولید نخ دندان
  • شیوه بسته بندی نخ دندان

نخ دندان و میزان اهمیت نخ دندان کشیدن

نخ دندان و اهمیت آن برای سلامت دندان ها | نخ دندان مینا

نخ دندان یک رشته نازک است که برای از بین بردن پلاک ها و جرم بین دندان ها و لثه مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 1994 آمریکایی ها بیشترین میزان استفاده را از نخ دندان داشتند. آن­ها به طور میانگین سالانه بیش از 2.5 میلیون مایل نخ دندان (که معادل با 100 بار دور دنیاست) استفاده می کردند. نخ دندان کشیدن باعث می شود تا باکتری ها و پلاک های چسبنده که بر روی دندان و لثه باقی می مانند، از آن جدا شده و از بین بروند. در صورت پاک نشدن این جرم ها امکان پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه وجود دارد که عموماً با قرمزی، تورم و خونریزی همراه خواهد بود.

 

برای اجتناب از بروز این مشکلات توصیه می‌شود تا کودکان بالای 10 سال و بزرگسالان حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنند. نخ دندان زدن باید به صورت یک عادت درآمده و روزانه انجام شود.

 

نخ دندان رشته ای بهترین انتخاب برای کسانی است که فاصله دندانشان زیاد است. از آنجا که فاصله بین دندان های کودکان به صورت معمول زیاد می‌باشد، استفاده از این محصول برایشان بسیار مؤثر خواهد بود.

انواع نخ دندان های جدید که وارد بازار شده‌اند، دارای دستگیره های کمکی برای سهولت در استفاده و همچنین مناسب برای افرادی هستند که سیم کشی بر روی دندان های خود دارند. با این محصولات جدید نخ دندان کشیدن برای افرادی که فاصله بین دندان هایشان بسیار کم است نیز امکان پذیر خواهد بود.

مواد خام مورد نیاز برای تولید نخ دندان

مواد اولیه تولید نخ دندان کدام اند؟

نخ دندان معمولاً از ترکیبات مصنوعی و پلیمری همچون نایلون یا تفلون ساخته می شود. نایلون به عنوان ماده تشکیل دهنده‌ی فیبر از پلی آمید مصنوعی ساخته شده است. هر آمید یک ماده‌ی شیمیایی مرتبط با آمونیاک است. تفلون نام تجاری polytetrafluoroethlene یا همان PTFE است. مواد خام دیگری نیز در تولید نخ دندان استفاده می شود که از آن جمله می‌توان به موم و طعم دهنده اشاره کرد.

فرآیند تولید نخ دندان

فرآیند تولید نخ دندان چگونه است؟ | نخ دندان مینا

  1. رشته کردن و پیچش (برای نایلون)

برای تولید نخ دندان از نایلون ، ابتدا نمک نایلون پلیمریزه شده را به شکل رشته در می آورند و سپس آن را به قطعات کوچک برش می زنند. مجدداً این مخلوط را از طریق Spinnerets پمپ می کنند تا مواد به شکل رشته درآید. پیچ خوردن نایلون بخش مهمی از این روند است و قطر آن باید بین 2.5 تا 3.5 اینچ باشد. پیچ خوردن این رشته ها برای افزایش قدرت و کاهش فرسایش و پارگی نخ اهمیت دارد.

  1. تولید نخ از تفلون

فرآیند تولید نخ دندان از تفلون | نخ دندان مینا

برای تولید نخ دندان از تفلون نیاز به یک ماده‌ی پلیمری به نام پلی تترافورو اتیلن است. این ماده را به شکل خمیری در می آورند و سپس به رشته های نازک و طولانی تبدیل می کنند. PTFE را برش می دهند تا استحکام کششی آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. بر خلاف نخ دندان های نایلونی که به صورت چند رشته ای هستند، نخ های PTFE یک پارچه و یکنواخت هستند و به راحتی از هم گسسته نخواهند شد.

  1. پوشش نخ ها

در روند تولید نخ دندان ، فرآیند پوشش دهی به تولیدکنندگان این اجازه را می دهد تا محصولات خود را با پوشش ها­ی متمایز و اختصاصی وارد بازار کنند. این پوشش ها در حمام امولسیون قرار می گیرند؛ جایی که نخ ها از طریق موادی طعم دار شده یا پوشش های دیگری به خود می گیرد.

 

نخ دندان به صورت رشته ای و یا Flossers در دسترس است. این نخ دندان ها به موادی آغشته شده اند که خاصیت جرم زدایی آن را افزایش می دهد و در طعم هایی همچون نعناعی، دارچینی و … به فروش می رسد.

 

  1. قرقره زدن

مرحله قرقره زدن نخ دندان | نخ دندان مینا

پیچیدن نخ دندان ها به دو شکل انجام می شود. نوع استوانه ای و یا رول. پیچیدن نخ ها نیاز به تجهیزاتی دارد که نخ را از یک نوع کوپلینگ به نوع دیگری انتقال دهد. رول استوانه ای از طریق یک لوله یا بسته مستطیل شکل انجام می شود.

  1. مونتاژ

پس از پیچیده شدن نخ ها به دور قرقره، هسته‌ی قرقره را برش می زنند. سپس آنها را درون یک ظرف قرار می دهند تا پوشش نخ­ دندان روی آن قرار گیرد. در این مرحله بسته بندی آماده است و باید لوگوها و تزئینات روی آن چاپ شود.

  1. تزیین

سه روش اصلی برای تزیین پوشش ها به کار می رود. چاپ پد ، برچسب گذاری و انتقال حرارتی . چاپ پد رایج­ ترین نوع لیبل گذاری است، اما برچسب گذاری بیشتر برای محصولات صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد. روش انتقال حرارتی کیفیت تصاویر را حفظ کرده و نسبت به نصب به روش های دیگر طیف رنگی بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

شیوه بسته بندی نخ دندان

بسته­ بندی انبوه شایع ترین نوع بسته­ بندی ارائه شده به بازار است؛ به شکلی که تعداد زیادی از محصول را درون جعبه های مقوایی قرار داده و به بازاریابان تحویل می دهند. اما نخ دندان ها را درون بسته های مسواک ، دهان­شویه و خمیر دندان نیز می گذارند تا به همراه آنها به فروش برسد.

سخن پایانی

نخ دندان کشیدن یکی از موثرترین روش های محافظت کردن از دندان در برابر پوسیدگی و التهاب دندان ها و لثه است. با توجه به این امر نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح را پس از هر وعده غذایی انجام دهید تا میزان خطر آسیب دیدگی دندان های خود را به کمترین میزان برسانید. در این مقاله شرح دادیم که فرآیند تولید نخ دندان چگونه انجام می شود و مشاهده کردیم که برای تولید این محصول با اهمیت نیاز به انجام مراحل طولانی و چندان پیچیده ای نیست.

اشتراک گذاری

3 Comments

  1. حمید احمدی گفت:

    تولید نخ دندان در ایران با مشکلاتی رو برو است.

  2. saeed گفت:

    سلام
    ممنونم واقعا مطلبتون کاربردی و مفید بود

  3. سید مهدی حسینی مصدق گفت:

    ایا امکان این وجود داره که نخ دندان از مواد طبیعی ساخته بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات