Search
Close this search box.

کامپوزیت دندان چیست

ترمیم شکستگی دندان با کامپوزیت | شرکت ستاره گنبد مینا

در دنیای امروز سلامت و زیبایی دندان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندان‌‌های یکدست و مرتب به داشتن لبخند و چهره‌ای زیبا و بالا رفتن اعتماد به نفس کمک می‌کند. اما متاسفانه گاهی اوقات بر اثر اتفاقاتی ناخوشایند دندان‌ها شکسته می‌شوند یا بر اثر پوسیدگی و بیماری‌های دهان و دندان مجبور به کشیدن آن‌ها می‌شوید. یکی از روش‌­های رایج برای ترمیم پوسیدگی و شکستگی دندان، استفاده از کامپوزیت دندان است.

ماده تشکیل دهنده کامپوزیت‌های دندان، رزین کامپوزیت است. این ماده به جهت قدرت و استحکام زیادی که دارد مناسب استفاده در درمان دندان‌هاست. به کمک این ماده خمیری، دندانپزشک به راحتی می‌تواند عیوب دندان را پوشش داده و آن‌ها را لکه‌گیری کند.

ترمیم ظاهر دندان ها با کامپوزیت | شرکت ستاره گنبد مینا

آیا همه افراد می‌­توانند از کامپوزیت استفاده کنند؟

پاسخ این سوال منفی است. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با کامپوزیت دندان آشنا کرده و به سوالات متداول در اینباره پاسخ دهیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت و کاربرد آن در دندانپزشکی علاقمند هستید، با همراه باشید.

موارد استفاده از کامپوزیت دندان

کامپوزیت در دندانپزشکی کاربردهای مختلفی دارد. مهم­ترین موارد استفاده کامپوزیت عبارتند از:

ترک خوردگی دندان

ترک خوردگی می­‌تواند در اثر برخورد یک جسم سخت با دندان ایجاد شود. استفاده از کامپوزیت یکی از روش­‌های مناسب برای برطرف کردن این مشکل است.

پوسیدگی دندان

یکی از موارد استفاده از کامپوزیت در دندانپزشکی، ترمیم پوسیدگی است. پوسیدگی دندان در اثر عوامل مختلفی مانند رعایت نکردن بهداشت می‌­تواند به وجود آید. پوسیدگی باعث از بین رفتن مینای دندان شده و فرم دندان‌ها را تغییر می‌­دهد.

فاصله بین دندان­‌ها

وجود فاصله بیش از اندازه بین دندان‌­ها برای افراد خوشایند نیست. فاصله بین دندان‌­ها در بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی مانند فرنوم بین دندان، عادت‌­های رفتاری غلط و یا ناهمخوانی طول قوس فک با دندان‌­ها ایجاد شود. برای پر کردن فاصله بین دندان­‌ها در اغلب موارد از کامپوزیت دندان استفاده می‌شود.

پر کردن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت | شرکت ستاره گنبد مینا

جای خالی دندان­‌ها

در صورتی که دندان کشیده شده و یا در اثر حادثه شکسته شده باشد، می­‌توان برای پر کردن جای خالی دندان از کامپوزیت استفاده کرد.

نامرتب بودن دندان­‌ها

یکی دیگر از موارد استفاده کامپوزیت برای اصلاح فرم دندان است. البته در صورتی که دندان‌­ها بیش از اندازه کج باشند، باید از روش‌­های دیگر برای برطرف کردن مشکل استفاده کرد.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

در ابتدا دندان­‌ها کاملا تمیز و خشک می­‌شوند. نباید بزاق، خون و یا رطوبت بر روی دندان وجود داشته باشد. سپس با استفاده از مواد اسیدی سطح دندان برای قرار دادن کامپوزیت متخلخل می­‌شود.

سپس کامپوزیت همرنگ با رنگ دندان‌ها، با اندازه‌گیری دقیق مدل شکستگی و قسمت تخریب شده دندان، رو آن قرار می‌گیرد. در این مرحله دندانپزشک چسب مخصوص را بر روی دندان می‌­زند. سپس مواد خمیری کامپوزیت را با دقت و به صورت لایه به لایه بر روی دندان قرار می‌دهد.

در مرحله بعدی این ترکیب خمیر مانند بر اثر تابش نور UV در شرایطی خاص محکم و مقاوم می‌شود.

سپس پزشک متخصص با توجه به شکل دندان‌ها، به کمک پولیش به آن‌ها شکل و فرم مناسب می‌دهد. البته اگر این مواد به صورت صحیح بر روی دندان قرار داده شوند، ممکن است نیازی به تراشیدن دندان‌ها نباشد.

چکاپ دوره ای برای محافظت از دندان کامپوزیت شده | شرکت ستاره گنبد مینا

مدت زمان انجام درمان کامپوزیت

درمان زیبایی کامپوزیت در مدت زمان بسیار کوتاه و در اغلب موارد در یک یا دو جلسه انجام می‌­شود. البته تعداد دندان­‌هایی که قرار است بر روی آن‌­ها کامپوزیت انجام شود، زمان انجام درمان را مشخص می‌­کند. اما در حالت کلی استفاده از کامپوزیت نسبت به سایر روش‌­ها، طول درمان کوتاه‌تری دارد.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان

یکی از مهم­ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان مراقبت صحیح از آن است. برخی از مهم­ترین نکاتی که با استفاده از آن می‌­توان سلامت کامپوزیت را در طولانی مدت تضمین کرد عبارتند از:

  • بهتر است به مدت 24 ساعت از قهوه، چای و نوشابه استفاده نکنید. زیرا در آن‌ها مواد رنگی وجود دارد و بر روی دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.
  • تا چند روز از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک دوری کنید.
  • از دخانیات استفاده نکنید. مصرف دخانیات به شدت باعت تغییر رنگ کامپوزیت‌ها می‌شود.
  • از مصرف سس­‌های رنگی، انواع توت‌­ها، شراب و موادی که می­‌تواند در رنگ کامپوزیت تغییر ایجاد کند، اجتناب کنید. داشتن رژیم غذایی مناسب نه تنها موجب افزایش ماندگاری کامپوزیت می­‌شود، بلکه برای سالم نگه داشتن سایر دندان­‌ها نیز ضروری است.
  • از جویدن ناخن و یا اجسام سخت مثل مداد با استفاده از کامپوزیت خودداری کنید.
  • روزانه دوبار دندان­‌ها را با خمیر دندان مسواک بزنید و حداقل یکبار از نخ دندان استفاده کنید. مسواک زدن دندان‌ها را به خوبی تمیز می‌کند، اما مواد به جا مانده بین دندان‌ها می‌تواند باعث بد رنگ شدن کامپوزیت‌ها شود.
  • برای آن که کامپوزیت دندان ماندگاری بیشتری داشته باشد، مراجعه مداوم به پزشک و چکاپ دندان باید به طور منظم انجام شود.

مراقبت از دندان ها با نخ دندان کشیدن | شرکت ستاره گنبد مینا

در ادامه این مطلب، قصد داریم تا به برخی از سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان پاسخ دهیم؛

سن مناسب برای انجام کامپوزیت دندان چیست؟

اگرچه برای انجام کامپوزیت محدودیت سنی وجود ندارد، اما استفاده از این روش برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی­‌شود.

آیا کامپوزیت دندان تنها یک رنگ دارد؟

خیر. کامپوزیت از مواد پلاستیکی تشکیل شده است که دارای رنگ‌­های مختلفی است. بنابراین دندانپزشک می‌تواند بهترین و نزدیک‌ترین رنگ به رنگ دندان شما را انتخاب کند.

آیا کامپوزیت را بر روی دندانی که ایمپلنت شده است می­ توان انجام داد؟

اگر ایمپلنت در شرایط مناسبی باشد دندانپزشک می‌­تواند بدون تعویض ایمپلنت از کامپوزیت استفاده کند.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از مهم­ترین فاکتورها در بروز یا عدم بروز عوارض ناشی از این روش درمان، مهارت دندانپزشک است. بنابراین طبق مطالعات انجام گرفته می‌توان گفت کامپوزیت به تنهایی هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که دندان بیش از اندازه تراشیده شود، ممکن است مینای دندان دچار آسیب شود.

آیا کامپوزیت سایر دندان­ ها را خراب می ­کند؟

خیر. در واقع کامپوزیت‌ها به تقویت دندان­‌های طبیعی کمک می­‌کنند. کامپوزیت با اصلاح فرم بد دندان­‌ها باعث می‌­شود دندان­‌های طبیعی زیباتر به نظر برسند.

هزینه کامپوزیت چقدر است؟

هزینه کامپوزیت به فاکتورهای زیادی مانند جنس و برند آن بستگی دارد. از طرف دیگر باید مشخص شود که بیمار به چند واحد کامپوزیت نیاز دارد. همچنین میزان مهارت، تخصص و سابقه دندانپزشک نیز می‌­تواند در هزینه این درمان موثر باشد. برای گرفتن نتیجه مطلوب مراجعه به دنداپزشکی مجرب در این حوزه توصیه می‌­­شود.

آیا کامپوزیت نیاز به ترمیم دارد؟

برخی افراد به اشتباه فکر می‌­کنند که کامپوزیت دندان دائمی است؛ اینطور نیست. اما رعایت نکات بهداشتی و مراقبت­‌های لازم، خصوصا بعد از انجام عمل، می­‌تواند موجب افزایش ماندگاری آن شود.

آیا کامپوزیت کردن دندان درد دارد؟

با توجه به این که هنگام انجام کامپوزیت بر روی دندان، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می‌­گیرد درد چندانی احساس نمی­‌کند. در صورتی که هنگام کار احساس ناراحتی شدیدی داشتید حتما به دندانپزشک خود اطلاع بدهید.

درمان دندان های آسیب دیده با کامپوزیت | شرکت ستاره گنبد مینا

آیا کامپوزیت دندان را می­ توان برداشت؟

ممکن است به دلیل شرایط خاص فرد پس از مدتی تصمیم به حذف کامپوزیت بگیرد. در برخی موارد بدون نیاز به تراشیدن ساختار دندان امکان حذف کامپوزیت وجود دارد. اما در صورتی که برداشتن کامپوزیت مستلزم تراشیده شدن بیش از اندازه مینای دندان باشد، دندان­‌ها در آینده مستعد پوسیدگی خواهند بود.

علت تغییر رنگ کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت‌ها در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی می‌توانند تغییر رنگ دهند. این تغییر رنگ در صورتی که در گوشه­‌های دندان باشد به راحتی با پولیش قابل درمان است.

تغییر رنگ کامپوزیت در اثر رعایت نکردن مراقبت های لازم | شرکت ستاره گنبد مینا

 جمع بندی

در سال­‌های اخیر گرایش به استفاده از کامپوزیت در ترمیم دندان­‌ها بسیار متداول شده است. کامپوزیت یکی از روش‌­های برطرف کردن مشکلات زیبایی دندان­‌ها و اصلاح طرح لبخند به شمار می­‌رود. در واقع زیبایی آن یکی از مهمترین دلایل محبوبیت آن در میان مراجعان است. تعداد کامپوزیت مورد نیاز از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین برای اطلاع از هزینه کامپوزیت بهتر است به دندانپزشکی مجرب مراجعه کنید. در مقاله بعد به معرفی انواع کامپوزیت دندان خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات