Search
Close this search box.

دندان لق در کودکان و بزرگسالان

دندان لق در کودکان و بزرگسالان | نخ دندان مینا

داشتن لبخندی زیبا یکی از مهمترین نکات در زیبایی چهره ماست. این امر نشان از اهمیت بالای دندان ها و مرتب بودن آنها در زیبایی صورت است. اما ممکن است گاهی وضعیت دهان و دندان به شکل مطلوب نباشد. این امر می‌تواند ناشی از عوامل محتلفی باشد. در آن مطلب به بررسی یک دندان لق و اهمیت آن در زیبایی چهره شما خواهیم پرداخت.

رعایت بهداشت دهان و دندان امری کلیدی در سلامت دهان و دندان است. این موضوع ارتباط مستقیمی با بالا رفتن اعتماد به نفس، کمک به گوارش بدن و جلوگیری از عفونت های دهان و دندان دارد

  • بالا رفتن اعتماد به نفس
    دندان های سالم، مرتب و تمیز باعث زیبایی و اعتماد به نفس حتی در سنین کودکی نیز می شوند.
  • کمک به گوارش بدن
    اولین و مهمترین کاربرد دندان ها جویدن غذا ها است که این مسئله تنها با داشتن دندان های محکم و سالم امکان پذیر است.
  • جلوگیری از بروز عفونت های دهان و دندان
    دهان پاکیزه مانع بروز عفونت ها می شود. عفونت های دهان تاثیر منفی بر روی سلامت و استحکام دندان و در نتیجه لق شدن آن ها می‌گذارد.
    یکی از مشکلات شایع مربوط به دندان، لق شدن و در نتیجه افتادن آن است که زیبایی چهره را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مقاله به بررسی علت ها، عوارض و نیز روش های درمان دندان لق می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت توجه به دندان لق

دندان های سالم قوی و محکم هستند، لق شدن دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که انسان ها پس از عبور سن جوانی با ان مواجه می شوند.

لق شدن دندان زمانی اتفاق می افتد که دندان پشتیبانی خود را از دست می دهد و به ارامی از لثه و استخوان جدا می شود و کوچک ترین لمس ممکن است باعث حرکت دندان از جای خود، کنده شدن و افتادن دندان شود.

لق شدن دندان باعث سختی و مشکل در خوردن و یا جویدن مواد خوراکی می شود.

داشتن دندان لق نشانه ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذرید. این امر می تواند به معنای وجود موارد جدی تر در مورد سلامت دندان و دندان پزشکی باشد که در نهایت نیاز به مراقبت های حرفه ای دارد که تنها یک دندان پزشک می تواند ارائه دهد.

نکته ای مهم

در ادامه به بررسی دندان لق در کودکان و بزرگسالان  می پردازیم. اما منظور از دندان لق در کودکان افراد با دندان های شیری و منظور از بزرگسالان افراد با دندان های دائمی است.

در این باره فرد 9 ساله با دندان های دائمی هم جزو بزرگسالان محسوب می شود.

دندان لق در کودکان

دندان لق در کودکان اغلب نشانگر عبور از یک گذرگاه است و بر خلاف بزرگسالان مشکلی تلقی نمی شود.

لق شدن دندان ها در کودکان خبر از رشد دندان های دائمی و همیشگی است.

لق شدن دندان های شیری | نخ دندان مینا

دندان شیری مدتی پس از لق شدن در اثر ضربه ای کوچک مانند گاز زدن می افتد اما اگر دندان های شیری لق شوند و نیافتند باعث می شود دندان های دائمی که در حال رشد هستند از شکل درست و مرتب خود خارج شوند و کج رشد کنند.

برای جلوگیری از این مشکل و رشد کج دندان ها والدین می توانند کودکان خود را به نزد پزشک متخصص برده و از پزشک بخواهند که دندان لق شده را بکشد.

البته لق شدن دندان در کودکان تنها به دلیل رشد دندان دائمی نیست گاهی هنگام بازی یا اتفاقاتی دیگر به دندان آن ها ضربه وارد می‌شود و لق می‌شود و یا می‌شکند در ان هنگام حتما برای جلوگیری از عفونت های احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

درآمدن دندان دائمی پیش از افتادن دندان شیری | نخ دندان مینا

دندان لق و شل شده در بزرگسالان

وقتی فرد به بزرگسالی رسید ،یک دندان لق دیگر یک اتفاق طبیعی و بدون مشکل نیست و داشتن یک دندان لق می تواند یک وضعیت نگران کننده باشد.

زیرا دندان های بزرگسالان دائمی هستند و برای ماندگاری همیشگی طراحی شده اند و در صورت لق شدن ، آسیب دیدن و افتادن دیگر جایگزینی به صورت طبیعی برای ان وجود نخواهد داشت.

عوامل لق شدن دندان در بزرگسالان

عوامل زیر اغلب در لق شدن یک یا چند دندان نقش دارند:

  1. بیماری های لثه

    این بیماری ها که اکثرا در اثر عادت های بهداشتی ضعیف دندان ایجاد می شوند عبارت اند از:

    • پریودنتیت
      این بیماری یک عفونت لثه ای است که بافت نرم لثه را مورد حمله قرار می دهد. پریودنتیت اگر به موقع درمان نشود و پیش روی کند، می‌تواند موجب لق شدن دندان ها و در نتیجه افتادن آن ها شود. پریودنتیت شایع ترین بیماری لثه در جهان است.
    • عقب رفتگی و تحلیل لثه
      خورده شدن و از بین رفتن بافت نرم لثه را عقب رفتگی لثه می گویند. در این بیماری قسمت بیشتری از دندان ها و حتی در صورت پیشروی بخش ریشه دندان دیده می شود. این مشکل باعث می شود فاصله ای بین لثه و دندان ایجاد شود که شرایط را برای بروز عفونت ها و لق شدن دندان فراهم می کند.

    تحلیل لثه یکی از عوامل لق شدن دندان | نخ دندان مینا

  2. دوران بارداری

    دندان درد در دوران بارداری به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون عادی است و می تواند بر استخوان ها و بافت های دهان تاثیر بگذارد. داشتن بیشتر این هورمون ها می‌تواند پریودنتیم ( مجموعه ای از استخوان ها و رباط ها که از دندان ها حمایت می‌کنند و ان ها را در جای خود نگه می دارند) را تغییر دهد.

    تغییرات و شل شدن دندان ها پس از بارداری بر طرف می شود و دلیلی برای نگرانی نیست.

  3. ضربه به ریشه دندان

    ضربه به صورت در هنگام ورزش یا تصادف رانندگی می تواند به دندان ها و بافت اطراف آن آسیب برساند و در نتیجه باعث شکسته شدن یا لق شدن دندان می شود.

    لق شدن دندان به دلیل ضربات محکم | نخ دندان مینا

  4. ضربه و چسباندن دندان ها به یکدیگر

    سنگ زدن (ضربه دندان ها به هم) یا چسباندن به طور ناخود آگاه در نهایت می‌تواند به دندان های شما آسیب برساند و عوارض دیگری مانند سردرد و درد صورت را ایجاد کند.

  5. پوکی استخوان

    این بیماری تمام استخوان های بدن را آسیب پذیر می‌کند و در رابطه با استخوان های دندان هم همین گونه است. پوکی استخوان باعث می‌شود با کمترین ضربه، دندان لق شده و آسیب ببیند.

  6. شکستن اجسام سخت با دندان

    گاهی اوقات ممکن است هنگام خوردن اجیل پسته یا فندق در بسته را با دندان مان بشکنیم که این کار شدیدا به دندان آسیب میزند و باعث لق شدن آن می شود.

روش های پیشگیری

دلایل زیادی برای لق شدن دندان وجود دارد. اما می‌توانیم بگوییم مهم ترین آنها بیماری ها و عفونت های لثه و دندان است.

بنابراین اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم و به صورت درست و اصولی از مسواک و نخ دندان استفاده کنیم، تا حد زیادی احتمال بروز این مشکل را می‌گیریم.

درمان دندان لق

چگونه می‌توانیم یک دندان لق را تقویت کنیم؟ آیا اصلا این کار امکان پذیر است که دندانی که شل شده را تقویت کرد و به حالت عادی بازگرداند؟

خوشبختانه این امر به راحتی امکان پذیر است و با تقویت لثه و دندان ها می توان دوباره استحکام را به دندان ها بازگرداند.

با توجه به حساسیت بالای دندان های لق ، به طوری که اگر درست و اصولی درمان نشود ممکن است به افتادن دندان منجر شود، باید حتما درمان توسط پزشک متخصص صورت گیرد و از خود درمانی پرهیز کرد.

اما اگر در گردش ، سفر یا شرایط دیگر ضربه ای به دندان شما وارد شد و بلافاصله امکان مراجعه به دندان پزشک را نداشتید، می‌توانید از روش های زیر که باعث ثابت ماندن دندان ها به صورت موقت می‌شود استفاده کنید:

  • استفاده از زردچوبه و فلفل سیاه
    مقدار برابری از فلفل و زرد چوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند. سپس آن را به مدت 15 دقیقه به روی دندان خود قرار دهید.
  • آب نمک
    شستشوی دهان با آب نمک قدیمی ترین و رایج ترین عمل برای تقویت لثه و ضد عفونی کردن دهان و دندان است.
  • نمک و روغن
    مقداری نمک را با روغن مخلوط کنید و مخلوط را به مدت 5 دقیقه به آرامی بر روی لثه و دندان خود ماساژ دهید و سپس دهان خود را با آب بشویید.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، دندان سالم، محکم و زیبا سبب بالا رفتن اعتماد به نفس، گوارش بهتر بدن و جلوگیری از بروز عفونت های دهان و دندان می شود. یکی از مشکلات شایع مربوط به دندان ، لق شدن و در نتیجه افتادن آن است که بسیار در زیبایی صورت ما نقش دارد.

لق شدن دندان زمانی اتفاق می افتد که دندان پشتیبانی خود را از دست می دهد و از لثه و استخوان جدا می شود. در این حالت کوچک ترین فشار به دندان لق باعث تکان خوردن دندان از جای خود و جدا شدن آن از لثه می شود.

لازم به ذکر است که دندان لق در کودکان و بزرگسالان کاملا متفاوت هستند. به طوری که این امر در کودکان اغلب مشکلی قلمداد نمی شود (البته اگر این امر به دلیل رشد دندان های دائمی باشد، اما اگر در سن رشد نیستند و دندان لق دارند حتما باید به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید.). اما در بزرگسالان یک مشکل اساسی است که دلایلی مانند بارداری، بیماری های لثه، ضربه و … دارد. درباره این مشکل حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد و درمان این مشکل از طریق خانگی امکان پذیر نیست زیرا درمان های خانگی تنها برای مدت کوتاهی اثر گذار است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات