Search
Close this search box.

چه بیماری های پزشکی ممکن است باعث درد دندان شوند

برخی بیماری ها ممکن است باعث درد دندان شوند | نخ دندان مینا

برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که تمام دردهایی که در ناحیه فک و صورت ایجاد می شود مربوط به دندان هستند. در حالی که در برخی موارد این درد می تواند به دلیل بروز برخی از  بیماری های دیگر باشد.  در صورت عدم توجه به علت این درد ها و تاخیر در مراجعه به پزشک ممکن است عوارض جبران ناپذیری به بار بیاید. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد بیماری های پزشکی و درد دندان صحبت کنیم که ممکن است علائم آن ها با دردهای دندانی به اشتباه گرفته شود. در ادامه با ما همراه باشید.

عفونت گوش

نزدیک بودن گوش به فک باعث می شود در هنگام ابتلا به عفونت گوش، احساس درد در دندان ها ایجاد شود. عفونت گوش در بیشتر مواقع در گوش میانی رخ می دهد و بر شنوایی تاثیر می گذارد. از علائم رایج عفونت گوش می توان به تب، خستگی، خروج مایع از گوش و مشکلات خواب اشاره کرد. اگر دندان درد، همراه با نشانه های زیر باشد به احتمال زیاد درد دندان ناشی ازعفونت گوش است.

  • داشتن علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا
  • وجود سردرد شدید
  • سابقه داشتن عفونت گوش

افتراق عفونت گوش و دندان درد در بزرگسالان به راحتی امکان پذیر نیست، از این رو برای تشخیص دقیق علت درد مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

سینوزیت

قرار گرفتن سینوس ها در اطراف دندان باعث می شود درصورت ابتلا به عفونت سینوس، درداخل و یا اطراف دندان درد احساس شود. مولرهای فوقانی در هر دو طرف دهان مستقیما در زیر سینوس های فک بالا قرار گرفته اند. به همین دلیل اعصاب دندان ها، نسبت به هر نوع درد و فشار بسیار حساس هستند.

از طرف دیگر در صورتی که مجاری سینوس ها در اثر ترشح بیش از حد مخاط بسته شده باشند و یا  پوشش درون سینوس ها ملتهب شده باشد، اعصاب دندان ها تحریک می شود. به همین علت است که در هنگام سرماخوردگی و یا وجود عفونت در سینوس ها درد در ناحیه دندان احساس می شود. در این مواقع ممکن است پزشک برای کاهش درد دندان با توجه به شرایط بیمار آنتی بیوتیک تجویز  کند.

پخش شدن عفونت دندان در بدن نیز باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود برای اطلاعات بیشتر به این مقاله در سایت مینا مراجعه نمایید.

سینوزیت می تواند باعث دندان درد شود | نخ دندان مینا

زونا

زونا در اثر فعال شدن دوباره ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. بیماری عفونی زونا در اغلب موارد در اثر ضعیف شدن  دستگاه ایمنی بدن به وجود می آید. از علائم رایج این بیماری می توان به ضایعات پوستی همراه با درد و سوزش، تب و لرز، سردرد و سستی در عضلات اشاره کرد.

علاوه بر این، در برخی  مواقع دردهای ناشی از بیماری زونا در ناحیه صورت با دندان درد و زخم داخل دهانی همراه است. این علائم به دلیل هجوم ویروس آبله مرغان به عصب حسی دندان های فک بالایی و پایینی ایجاد می شوند. به طور کلی بیشترین عصب درگیر در بیماری زونا عصب تری ژمینال است که به صورت دندان درد ظاهر می شود. داروهای ضد ویروسی و ضد درد در صورت لزوم توسط پزشک تجویز می شود.

زونا یکی دیگر از بیماری هایی است که باعث دندان درد می شود | نخ دندان مینا

سکته قلبی

سکته قلبی یکی از دلایل مهم درد دندان است. سکته قلبی به دلیل کاهش جریان خون به قلب رخ می دهد. در اثر سکته قلبی برخی از عضله های قلب از بین می روند. برخی از علائم سکته قلبی درد در قفسه سینه، عرق کردن، اضطراب و استفراغ است. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که سکته قلبی در مراحل ابتدایی می تواند به صورت درد دندان ظاهر می شود.

احساس درد در فک پایین سمت چپ، بدون هیچ گونه علائم آسیب دیدگی در دندان، می تواند یکی از نشانه های سکته قلبی باشد. از این رو درد در ناحیه فک و صورت نباید مورد غفلت قرار بگیرد و مراجعه به متخصص بیماری های دهان ضروری است.

سنگ بزاقی

یکی از رایج ترین اختلالات عملکردی غدد بزاقی که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه فک شود سنگ بزاقی است. به سنگ درون سیستم مجرای غدد بزاقی گفته می شود.

در صورتی که سنگ تحت تاثیر عوامل مختلف مانند وراثت، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا (نیکل، سیلیس، پارافین) و غیره به اندازه بحرانی برسد مجرای بزاق را مسدود خواهد کرد. در این صورت با ملتهب شدن غده مبتلا ممکن است بیمار درد و تورم را زیر نواحی فک و گوش خود احساس کند.

تشخیص این بیماری با لمس سنگ درمجرای غده تحت فکی  صورت می گیرد. البته در برخی موارد ممکن است پزشک  عکس رادیولوژی درخواست کند.

نورالژی عصب سه قلو

بیماری نورالژی عصب سوم، نوعی بیماری عصبی است. اختلال در عصب 3 قلو باعث ایجاد این بیماری می شود. عصب 3 قلو حس را از صورت به مغز منتقل می کند و علائم اختلال در آن به صورت درد در فک یا صورت ظاهر می شود.

در این موارد، بیمار با احساس درد دندان و فک به دندانپزشک مراجعه می کند. پزشک با انجام معاینه دقیق می تواند تشخیص دهد که علت این درد، بیماری دندان نیست. دردهای ناشی از بیماری نورالژی عصب سوم، به صورت لحظه ای و کوتاه است در حالی که درد دندان طولانی و دارای علائم آسیب دیدگی در دندان می باشد. درمان این بیماری با دارو و جراحی صورت می گیرد.

آنژین

آنژین زمانی که اکسیژن کافی به قلب نمی رسد رخ می دهد. شایع ترین علائم این بیماری احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است. در برخی موارد درد این بیماری ممکن است به فک پایین و دندان انتشار یابد. بنابراین بهتر است زمانی که درد در فک یا دندان با تپش قلب شدید، حالت تهوع و یا خستگی همراه باشد سریعا به پزشک مراجعه شود.

آنژین با ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از داروها و در برخی از موارد با جراحی قابل کنترل و درمان است. اما در صورتی که درمان آنژین با تاخیر همراه باشد می تواند به حمله قلبی منجر شود.

آنژین می تواند باعث بروز دندان درد شود | نخ دندان مینا

جمع بندی

در این مقاله درباره بیماری های پزشکی که ممکن است باعث درد دندان شوند با شما صحبت کردیم. البته توجه به این نکته الزامی است که تشخیص قطعی علت دندان درد، تنها توسط پزشک امکان پذیر است. به همین علت نباید مراجعه به پزشک با تاخیر همراه باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات