Search
Close this search box.

آبسه دندان چه خطراتی برای افراد دارد

خطرات آبسه دندان | نخ دندان مینا

آبسه دندان مجموعه ای از عفونت و باکتری است که در داخل دندان یا لثه تشکیل می شود. بدون درمان مناسب، عفونت های دندان می توانند به قسمت های دیگر بدن سرایت کنند. این امر می تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود. متاسفانه برخی از افراد پس از مشاهده آبسه از مراجعه سریع به پزشک متخصص دهان و دندان اجتناب می کنند. یکی از مهم ترین دلایل تاخیر در مراجعه افراد به پزشک مربوط به عدم آگاهی از خطرات آبسه دندان و عوارض آن است.

با توجه به اهمیت موضوع ما بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد نحوه درمان و خطرات آبسه دندان صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آبسه دندان چیست

دندان آبسه شده یک عفونت باکتریایی است که باعث تجمع چرک در داخل دندان یا لثه ها می شود. علائم آبسه دندان شامل درد و حساسیت، قرمزی و تورم لثه و فک، تب، طعم تلخ یا بوی ناخوشایند در دهان است. در مواردی که میزان عفونت شدید باشد فرد مبتلا، هنگام نفس کشیدن دچار مشکل خواهد شد. حتی ممکن است فرد هنگام باز و بسته کردن دهان خود احساس درد داشته باشد.

عوارض آبسه دندان

متاسفانه بیشتر افراد آبسه دندان را جدی نمی گیرند و تصور می کنند خود به خودی برطرف خواهد شد. در حالی که اگر آبسه دندان درمان نشود، می تواند به صورت و گردن نیز گسترش یابد. عفونت های شدید حتی ممکن است به قسمت های دورتر بدن نیز برسد. در بعضی موارد، ممکن است بر روی بافت ها و سیستم های مختلف در بدن تأثیر بگذارند.

در بیشتر موارد، عفونت دندان به راحتی قابل درمان است. اما فردی که درمان را به تأخیر می اندازد در معرض خطر ابتلا به عوارض زیر است:

  • پوکی استخوان؛ عفونت استخوان اطراف دندان،
  • ترومبوز سینوس غاری؛ عفونت رگ های خونی داخل سینوس ها،
  • آبسه پارافارنژال؛ آبسه در پشت دهان،
  • سپسیس؛ یک وضعیت پزشکی جدی که در آن سیستم ایمنی بدن به عفونت موجود در خون واکنش نشان می دهد.

تشخیص آبسه دندان | نخ دندان مینا

    خطرات آبسه دندان

    آبسه دندان همواره خطراتی را با خود به همراه دارد که توجه به آن ها بسیار ضروری است. برخی از خطرات آبسه دندان عبارتند از:

  1. از دست دادن دندان و استخوان؛ تورم داخل استخوان فک می تواند باعث التهاب استخوان شود. این می تواند منجر به مرگ استخوان در ناحیه تورم شود. اگر استخوان اطراف دندان از بین برود، دندان پشتیبان خود را از دست می دهد و شل می شود. در صورت گسترش التهاب به استخوان اطراف، احتمال از بین رفتن دندان های مجاور وجود دارد.
  2. آسیب دیدن سینوس و مغز؛ سینوس فک بالا اغلب ریشه های مولر بالایی را در خود نگه می دارد. اگر آبسه در دندان ایجاد شود، سینوس نیز می تواند تحت تأثیر عفونت قرار گیرد. از طرف دیگر با توجه به این که مغز نزدیک به ریشه دندان واقع شده است، عفونت ناشی از آبسه دندان می تواند از طریق رگ ها به مغز سرایت کند.
  3. ناراحتی قلب؛ یکی از مهم ترین خطرات آبسه دندان در صورت عدم درمان بیماری اندوکاردیت التهاب لایه داخلی قلب است. اگر باکتری ها به داخل قلب وصل شوند و رشد کنند. در صورتی که درمان اندوکاردیت با تاخیر صورت گیرد ممکن است دریچه های قلب آسیب دیده و از بین بروند.
  4. خطر مرگ؛ یکی دیگر از خطرات آبسه دندان تورم کف دهان است. تورم زیر فک می تواند راه هوایی را مسدود کند و باعث خفگی شود. این وضعیتی است که به آنژین لودویگ معروف است.

علائم سرایت عفونت به مغز

همان طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین خطرات آبسه دندان سرایت عفونت به مغز است. پزشک با مشاهده سابقه پزشکی بیمار می تواند آبسه مغزی را تشخیص دهد. همچنین وجود علائمی مانند تب، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تغییر در گفتار و … می تواند نشان دهنده سرایت عفونت به مغز باشد.

علائم گسترش آبسه دندان

در صورتی که میزان عفونت شدید باشد و شروع به گسترش در سایر نواحی بدن کرده باشد علائمی مانند تب، تورم، کمبود آب بدن، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و دل درد در بیمار مشاهده خواهد شد. در این صورت برای جلوگیری از خطرات آبسه باید سریعا به دندانپزشک و یا اورژانس مراجعه شود.

برای درمان آبسه دندان چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه شود؟

برای به حداقل رساندن خطرات آبسه دندان فرد باید پس از مشاهده آبسه دندان سریعا به دندانپزشک مراجعه کند. درمان زودرس به جلوگیری از شیوع عفونت در سایر بافت ها کمک می کند.

در صورتی که عفونت در دهان گسترش پیدا کند موقعیت اورژانسی پزشکی ایجاد خواهد کرد. چنین عفونت هایی می توانند به سرعت گسترده و تشدید شوند. عفونت های سیستمیک در اغلب موارد می توانند تهدید کننده زندگی بیمار باشند. از این رو مراجعه به پزشک در اسرع وقت بسیار حائز اهمیت است.

نوع درمان آبسه دندان به عوامل مختلفی مانند محل اولیه آبسه، میزان عفونت و میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت بستگی دارد.

درمان آبسه دندان | نخ دندان مینا

در صورت پارگی آبسه باز هم مراجعه به پزشک ضرورتی دارد؟

در صورتی که آبسه پاره شود، ممکن است درد به میزان قابل توجهی کاهش یابد.  اما هنوز هم درمان کامل آبسه دندان باید توسط پزشک انجام شود. اگر آبسه به صورت کامل تخلیه نشود، عفونت ممکن است به فک و سایر نواحی سر و گردن گسترش یابد. حتی ممکن است یکی از مهم ترین خطرات آبسه دندان یعنی ابتلا به بیماری سپسیس رخ دهد.

جمع بندی

درمان آبسه دندان در صورت مراجعه زود هنگام به پزشک بسیار ساده است. اما در صورتی که مراجعه به پزشک با تاخیر همراه باشد آبسه دندان می تواند بیماری های جدی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. هر چند برخی از درمان های خانگی می توانند در تسکین درد موثر باشند. اما تنها درمان پزشکی می تواند در کاهش عوارض آبسه دندان موثر باشد.

منابع:
webmd.com
medicalnewstoday.com
medicalnewstoday.com

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات