Search
Close this search box.

10 بیماری که از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود

رعایت بهداشت دهان و دندان | نخ دندان مینا

از آن جایی که بهداشت دهان و دندان بر سلامت کل بدن تاثیر می گذارد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به بروز برخی از مشکلات جدی شود. باکتری های موجود در دهان به راحتی می توانند در جریان خون قرار بگیرند و باعث ایجاد عفونت و التهاب شوند. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی 10 بیماری ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شوند. در این مقاله با ما همراه باشید.

بیماری قلب و عروق

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، فرد را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 28 درصد افزایش می دهد.

باکتری هایی که عامل ایجاد تورم و التهاب لثه هستند از طریق دهان وارد جریان خون می شوند. باکتری ها زمانی که از طریق خون به قلب می رسند به مناطق آسیب دیده قلب متصل شده و باعث التهاب می شوند. همچنین ممکن است این باکتری ها با آلوده کردن پوشش داخلی قلب بیماری آندوکاریت را ایجاد کنند.

زوال عقل

ضعف بهداشت دهان و دندان می تواند بر مغز تاثیر بگذارد. عفونت حاصل از بیماری لثه بر سلول های مغزی اثر گذاشته و منجر به از دست دادن حافظه می شود. باکتری های موجود در دهان باعث تنگ شدن و انسداد سرخرگ در مغز شده و موجب دمانس و زوال عقل می گردد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که قرار گرفتن مغز در معرض باکتری های حاصل از بیماری لثه منجر به مرگ سلول های عصبی شده که نتیجه آن از دست دادن حافظه است.

عفونت های تنفسی

یکی از عوارض رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، ابتلا به عفونت های تنفسی است. باکتری هایی که به دلیل دندان های آلوده یا لثه های متورم در دهان وجود دارند، می توانند از طریق جریان خون یا تنفس وارد ریه ها شوند. حجم بالای این باکتری ها در ریه منجر به عفونت تنفسی، ذات الریه، برونشیت حاد و یا حتی COPD می شود.

افراد سیگاری، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای بیشتر در معرض عفونت های تنفسی قرار دارند. بنابراین به این افراد توصیه می شود چکاب های دندانپزشکی خود را جدی بگیرند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری تنفسی | نخ دندان مینا

دیابت

نتایج تحقیقات نشان می د هد بیشتر از 22 درصد از افراد دیابتی دارای بیماری التهاب لثه هستند. بیماری پریودنتال می تواند کنترل دیابت را دشوارتر کند. به همین علت برای افراد دیابتی موضوع سلامت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است تا از عوارض بیماری آنها جلوگیری شود. بنابراین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد و همچنین کنترل قند خون را دشوار کند.

پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به دیابت از سیگار کشیدن اجتناب شود و به طور منظم بهداشت دهان و دندان انجام بگیرد.

عوارض بارداری

زنان باردار باید نسبت به سایر افراد باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری دهند. زیرا تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلا به عفونت های دهانی را افزایش دهند.

باکتری ها از لثه ها می توانند وارد کیسه های آمنیوتیک زنان باردار شده و احتمال زایمان زود رس و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش دهد. به طور کلی هرگونه عفونت در بدن مادر، خطر ابتلا به عوارض حاملگی را افزایش می دهد و بیماری لثه، خطر جدی بر روی سلامت مادر و نوزاد دارد..

ناباروری

هر چند ناباروری می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما تحقیقات نشان می دهد زن هایی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند احتمال ناباروری در آن ها کمتر است.

در یکی از مطالعات صورت گرفته پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان مبتلا به بیماری های دهان و دندان با دو ماه تاخیر نسبت به زنانی که به این بیماری ها مبتلا نبودند باردار شدند. از این رو استفاده از مسواک و نخ دندان برای تمام زنانی که تصمیم به بارداری دارند بسیار ضروری است.

اختلال در نعوظ

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مرد را در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار می دهد. در واقع بیماری مزمن پریودنتال یا التهاب لثه با اختلال نعوظ (ED) مرتبط است. باکتری های لثه های بیمار می توانند وارد جریان خون شده و باعث التهاب رگ های خونی شوند.

این التهاب می تواند باعث مسدود شدن جریان خون به دستگاه تناسلی شود. در نتیجه رسیدن به نعوظ در مردان را دشوارتر یا حتی غیرممکن می کند. بنابراین مردان بهتر است استفاده از مسواک، نخ دندان و به طور کلی بهداشت دندان و دهان خود را جدی بگیرند.

سرطان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در بیشتر مواقع منجر به بیماری لثه و التهاب بافت لثه می شود. در مواردی این عفونت لثه به استخوان های که دندان در آن قرار دارد حمله می کند و باعث ایجاد سرطان می شود. در نتیجه با بررسی منظم دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان سرطان دهان را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد.

علاوه بر این، انواع دیگر سرطان نیز با بیماری لثه مرتبط است. افرادی که از نظر بهداشت دهانی ضعیف هستند خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان لوزالمعده و سرطان های خون در آن ها بیشتر است.

بیماری کلیوی

یکی از مهم ترین عوارض رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ابتلا به بیماری های کلیوی است. یکی از دلایل بیماری کلیوی وجود عفونت در بدن است. اغلب افرادی که نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی توجه هستند متأسفانه در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی قرار دارند. در صورت عدم تشخیص زود هنگام و شروع درمان در برخی موارد ممکن است بیماری کلیوی خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

بیماری کلیوی ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان | نخ دندان مینا

روماتیسم مفصلی

طبق گزارش انجمن آرتریت روماتوئید ملی، افراد مبتلا به بیماری لثه چهار برابر بیشتر از افراد دیگر مبتلا به آرتریت روماتوئید می شوند. هر دو بیماری دارای التهاب مشترک هستند. باکتری های دهانی ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. این باعث می شود خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، که یک بیماری التهابی دردناک و ناتوان کننده است بیشتر شود.

راه های پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری هایی که در اثر عدم بهداشت دهان و دندان به وجود می آیند توجه به نکات زیر است:

  • حداقل دو بار در روز دندان ها و لثه ها را مسواک بزنید.
  • به صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن یا جویدن محصولات دخانی خودداری کنید.
  • از خمیردندان و محصولات دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • غذاها و نوشیدنی های قندی را محدود کنید.
  • برای تغذیه مطلوب یک رژیم غذایی متعادل بخورید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تاثیر سیگار کشیدن روی دندان مراجعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی 10 بیماری پرداختیم که در اثر رعایت نکردن نکات بهداشتی دهان و دندان به وجود می‌آید. هرچند عوارض رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بسیار جدی است، اما متأسفانه برخی از افراد نسبت به آن بی توجهی می کنند. پزشکان معتقد هستند انواع بیماری دهان و دندان در صورتی که به موقع درمان و کنترل نشوند علاوه بر بیماری های فوق می توانند عوارض جدی دیگری نیز داشته باشند. از این رو حتما نسبت به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید و به صورت سالیانه چکاب های دندان پزشکی خود را انجام دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات