Search
Close this search box.

نشانه ها و خطرات پخش عفونت دندان در بدن

پخش شدن عفونت دندان در بدن | شرکت ستاره گنبد مینا

عفونت دندان که یکی از شایع ترین عفونت های ناحیه سر و گردن است. در نگاه اول ممکن است خیلی ساده به نظر برسد. اما باید بدانید که همین اتفاق پیش پا افتاده در صورت بی توجهی به درمان، منجر به اختلالات و بیماری های بسیار خطرناکی می شود. با توجه به اهمیت موضوع، مقاله پیش رو به بررسی نشانه ها و خطرات پخش عفونت دندان در بدن اختصاص داده شده است. تا پایان ما را همراهی کنید.

دلایل ایجاد عفونت دندان

عفونت دندان یکی از مشکلات شایع دهانی است که از چرک و باکتری ها تشکیل شده است. عفونت دندان پدیده ای ناگهانی و یک شبه نیست؛ بلکه به مرمر زمان خود را نشان می دهد. در اغلب موارد، شکستگی یا پوسیدگی شرایط نفوذ باکتری به بخش های داخلی و زمینه تشکیل عفونت را فراهم می کند. ترک برداشتن دندان به دلیل ضربه، کشیدن دندان، عصب کشی، جراحی ناموفق، دندان عقل نهفته یا بی توجهی به بهداشت، از دیگر دلایل بروز این عفونت هستند.

درد دندان یکی از علائم نشان دهنده وجود عفونت است. درد می تواند به سایر بخش های صورت از قبیل گوش، فک و گونه نیز کشیده  شود. درد دندان در زمان خواب شدت پیدا می کند. از دیگر علائم عفونت دندان می توان به حساسیت بالای دندان آسیب دیده در برابر جویدن غذا، نوشیدنی های سرد و گرم اشاره کرد. گاهی اوقات نیز فرد در دهان خود بو یا طعم بدی را تجربه می کند. عفونت دندان در صورت تشدید موجب تورم گونه، گردن و لوزه و حتی غدد لنفاوی می شود.

پیشگیری از خطرات عفونت های دندان با درمان به موقع دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

چگونگی پخش عفونت دندان در بدن

فضای دهان به دلیل وجود بزاق یا مواد غذایی مقادیر زیادی باکتری را در خود جای داده است. با مهیا شدن شرایط، باکتری ها به دندان نفوذ کرده و در اولین مرحله در ریشه آن متمرکز می شوند. در حالت کلی نوک ریشه دندان محل اصلی تجمع باکتری ها است. اما وضعیت همیشه به این شکل باقی نمی ماند. زیرا عفونت دندانی همچون سایر عفونت ها قابلیت انتشار و آلوده کردن بافت ها و اندام های داخلی بدن را دارا است.

عفونت دندان علاوه بر نفوذ به بافت های اطراف، به سادگی وارد جریان خون شده و خود را به اندام های مختلف از قبیل قلب، مغز، ریه و کلیه می رساند. میزان مقاومت بدنی فرد تعیین کننده سرعت انتشار باکتری های بیماری زا در بدن است. به عنوان مثال افراد مبتلا به  دیابت بیش از سایرین در معرض انتشار عفونت دندانی در  بخش های مختلف بدن هستند. در نتیجه درمان به موقع عفونت دندانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس مطالعات انجام شده، گسترش عفونت دندان می تواند منجر به بروز برخی از بیماری های خطرناک مانند حملات قلبی و سکته های مغزی شود.

نشانه های پخش شدن عفونت دندان در بدن

احساس خستگی و ضعف شدید می تواند نشانه پخش عفونت دندان در بدن باشد. تب و لرز، قرمزی پوست، تعریق شدید، و سردرد از دیگر علائم بروز این اختلال هستند. به این موارد می توان تورم صورت و حالت تهوع یا استفراغ را نیز اضافه کرد. در موارد شدیدتر تعداد تنفس و ضربان قلب افزایش پیدا کرده و فرد به سختی نفس می کشد. البته این علائم در همه افراد به طور یکسان بروز پیدا نمی کند. بلکه شدت گسترش عفونت و شرایط بدنی فرد تعیین کننده هستند.

نشانه های پخش عفونت دندان در بدن | شرکت ستاره گنبد مینا

خطرات پخش شدن عفونت دندان در بدن

عفونت دندان یکی از شایع ترین عفونت های سر و گردن است. خطرات بروز این عفونت تنها مختص خود دندان یا فضای دهانی نیست. بلکه می تواند زمینه ساز بیماری های جدی در فرد شود. به همین دلیل ریشه یابی و درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خطرات ناشی از پخش عفونت دندان در بدن عبارتند از:

  • درگیر شدن اعضای صورت یا گردن

    با توجه به اینکه دندانی که  دچار مشکل شده است در کدام قسمت فک قرار گرفته است، بخش های مختلفی از صورت می تواند  درگیر می شوند. به عنوان مثال در صورتی که عفونت در یکی از دندان های موجود در فک بالا رخ دهد حفره بینی، سینوس ها، زیر چشم و گونه ها نیز دچار تورم یا عفونت می شوند. اما در شرایطی که عفونت در فک پایین باشد، حلق، زیر زبان، بناگوش آسیب می بیند؛ به طوری که بلع، باز کردن دهان یا تنفس به سختی صورت می گیرد.

  • استئومیلیت

    استئومیلیت یا عفونت مغز استخوان یکی از عوارض پخش عفونت دندان در بدن و در قسمت استخوان هاست. زیرا باکتری های عفونت دندانی وارد خون شده و می توانند خود را به بافت استخوانی برسانند. این اختلال معمولاً استخوان های اطراف دندان را درگیر می کند. درد شدید، قرمزی، بی حالی و گرمی از جمله علائم بروز این مشکل هستند. بی توجهی به این علائم موجب گسترش عفونت به استخوان و مفاصل اطراف شده و شرایط را حادتر می کند.

  • ترومبوز سینوس کاورنوس

    در برخی شرایط سینوس کاورنوس موجود در بخش مغز به دلیل گسترش عفونت از دندان، بینی یا گوش دچار گرفتگی با لخته خون می شود. تورم یک طرفه، قرمزی چشم و خونریزی شبکیه، افتادن پلک، تب، سردرد، کاهش بینایی از جمله علائم این اختلال هستند. زنان بیشتر از مردان در معرض بروز این اختلال قرار دارند.

  • سلولیت

    نفوذ عفونت باکتریایی از دندان به پوست موجب سلولیت می شود. در این شرایط، چربی زیر پوست یا غشای میان پوستی در معرض حمله باکتری ها قرار می گیرند. قرمزی، تورم و احساس درد در محل درگیر از جمله علائم سلولیت هستند که به مرور زمان گسترش می یابد. پوست صورت و گردن بیشتر از سایر نواحی بدن در معرض آسیب عفونت دندان قرار دارند.

  • آبسه

    عفونت و باکتری ها می‌توانند در بخش های مختلف دهان تجمع یافته و تشکیل آبسه دهند. آبسه ممکن است درون بافت نرم دندان (پری اپیکال)، لثه (جینجیوال) یا استخوان نگهدارنده دهان (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه در صورت بی توجهی به از دست رفتن دندان یا استخوان درگیر ختم می شود. همچنین آسیب دیدگی سینوس ها و ر های مغزی در چنین شرایطی افزایش می یابد.

    آبسه دندان | نخ دندان مینا

  • آسیب اندام های داخلی

    مطالعات انجام شده نشان می دهد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. دلیل این موضوع را می توان به باکتری های عفونت دندان نسبت داد که وارد جریان خون می شوند. سپس درون رگ ها رسوب کرده و با تشکیل پلاک دیواره را سخت می کنند. در اصطلاح علمی به این پدیده آترواسکلروز گفته می شود. نتیجه این فرآیند، انسداد رگ ها و افزایش حملات قلبی است. انسداد رگ ها فشار خون را نیز افزایش داده و احتمال سکته مغزی را بیشتر می کند.

    اگر باکتری ها به شکل مستقیم خود را به قلب رسانده و موجب عفونت در غشای داخلی قلب شوند، بیماری اندوکاریت ایجاد می شود. افزایش فشار خون علاوه بر زمینه سازی برای بیماری های قلبی عروقی به کلیه نیز آسیب وارد می کند. قند خون بالا یکی دیگر از تبعات این عفونت ها است که زمینه ساز ابتلا به دیابت می باشد. به این موارد می توان انسداد ریه (COPD)، عفونت ریه و عفونت مجازی تنفسی را نیز اضافه کرد.

  • زوال عقل

    باکتری های عفونت دندان می توانند پس از ورود به جریان خون، خود را به سلول های مغزی رسانده و آنها را از بین ببرند. مواد شیمیایی ترشح شده از لثه عفونی این فرآیند را تسریع می کند. درگیر شدن کانال های عصبی یکی دیگر از تاثیرات منفی این نوع عفونت بر مغز است. در نتیجه احتمال بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر یا زوال عقل افزایش می یابد.

نتیجه گیری

عفونت دندان یکی از علت‌ های دندان درد است که با درد، حساسیت به فشار، قرمزی، بو و طعم بد همراه می باشد. این عفونت نیز همانند سایر عفونت ها قابلیت گسترش و انتشار به بافت ها، استخوان ها، پوست و اندام های داخلی بدن را دارا است. به همین دلیل عدم درمان به موقع آن عوارض جدی بر جای می‌گذارد که از جمله آنها می توان به بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی، تنفسی، التهاب مغز استخوان و التهاب پوست اشاره کرد. بنابراین ضروری است که به نشانه‌های پخش عفونت دندان در بدن توجه شود تا از مشکلات جدی پیشگری شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات