Search
Close this search box.

درد دندان و علت های به وجود آمدن آن

علت های دندان درد | شرکت ستاره گنبد مینا

درد دندان یکی از مشکلات رایجی است که همه انسان ها ممکن است در طول زندگی خود حداقل یک بار تجربه کنند. علت دندان درد می تواند بسیار متفاوت باشد و نیازمند بررسی دقیق توسط دندانپزشک است. ما در این مقاله به انواع علت دندان درد پرداخته ایم. اما هرگز فراموش نکنید برای تشخیص و درمان دندان درد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی از مهم ترین علت های درد دندان عبارتند از:

بد مسواک زدن

همیشه علت دندان درد مربوط به بیماری دندان و دهان نیست. در بسیاری اوقات مسواک زدن به طرز اشتباه باعث دندان درد می شود. مسواک زدن به طرز صحیح جرم دندان را از بین می برد و از پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری می کند. در حالی که مسواک زدن نادرست می تواند به دندان ها و لثه  آسیب وارد کند. با فشار وارد کردن بیش از اندازه به دندان‎  مینای دندان از بین می رود. بنابراین برای داشتن دندان های سفید و تمیز لازم نیست با فشار و حالت خشن دندان ها را مسواک زد.

پوسیدگی دندان

یکی از شایع‌ترین علت های دندان درد، پوسیدگی دندان است. عموما پوسیدگی سطحی، درد ندارد و درمان آن در این مرحله بسیار راحت و کم هزینه است. ولی زمانی که پوسیدگی باعث سوراخ شدن مینای دندان شده و به عاج دندان برسد بیمار درد دندان را احساس می  کند.

اگر پوسیدگی از مرحله عاج دندان عبور کند و به پالپ دندان برسد درد شدیدتر و طاقت فرسا می شود. دندان پوسیده ممکن است علاوه بر احساس درد دارای علائم زیر باشد:

  • مینای دندان در محل پوسیدگی سیاه و یا قهوه ای می شود.
  • دندان در محل پوسیدگی سوراخ می شود. در صورت درمان نشدن پوسیدگی، سوراخ دندان بزرگتر شده و بخش زیادی از دندان از بین می رود.
  • دندان حساس می شود و در هنگام خوردن غذاهای سرد، گرم، ترش و شیرین درد می کند.
  • زمانی که دندان ها بر روی هم فشار داده می شوند درد در دندان احساس می شود.
  • بوی بد دندان می تواند به دلیل پوسیدگی ایجاد شود.

بیماری لثه

انواع بیماری های لثه می توانند علت دندان درد باشد. از نشانه های اولیه بیماری یا عفونت لثه التهاب و خونریزی لثه است. در صورت درمان نشدن به موقع، استخوان های نگهدارنده دندان از بین رفته و این باعث لقی و ایجاد درد در دندان می شود. از علائم بیماری لثه پیشرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام گاز زدن میوه های سفت یا مسواک کردن، لثه متورم و قرمز می شود.
  • بوی بد دائمی دهان می تواند به دلیل بیماری لثه باشد.
  • ممکن است یک یا چند دندان لق شود.
  • لثه ها با پیشرفت بیماری تحلیل می روند.
  • در میان دندان ها فاصله ایجاد می شود.

عفونت لثه به راحتی قابل درمان است و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه می تواند به درمان هر چه زودتر عفونت لثه کمک کند.

ترومای دندان

ممکن است در اثر حادثه ای مانند تصادف یا افتادن از بلندی به دهان و دندان فشار وارد شود و دندان دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود. از نشانه های تروما یا شکستگی دندان، درد شدید است. اگر ترک خوردگی عمیق باشد و به پالپ برسد بیمار درد شدیدی را تجربه خواهد کرد. حتی اگر ترک خوردگی سطحی باشد به دلیل تجمع پلاک ها در خطر ترک خوردگی، احتمال پوسیدگی و دندان درد وجود دارد.

درد تروما بیشتر در زمان جوییدن غذا احساس می شود. بیمار با مراجعه به دندان پزشک و گرفتن عکس می تواند در مورد عفونت دندان در اثر ترک خوردگی اطمینان پیدا کند. ممکن است در اثر ترومای، علائمی چون تغییر رنگ دندان و حساسیت دمایی به وجود آید که نشانه از بین رفتن دندان است. در این صورت  پزشک ممکن است درمان هایی مانند درمان ریشه و استفاده از روکش را توصیه کند.

تروما، یکی از علت های درد دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

ترک مخفی دندان

در برخی مواقع بدون هیچ علائم ظاهری مانند پوسیدگی یا ترک خوردگی  دندان درد شروع می شود. در این مواقع ممکن است علت دندان درد ترک مخفی دندان باشد. سندروم ترک خوردگی دندان ممکن است به دلایلی از جمله بد جویدن غذا، عادت به هم ساییدن دندان ها، ضربه و آسیب به دندان، پر کردگی وسیع و… به وجود آید. این ترک مخفی در بسیاری از اوقات بسیار کوچک هستند و حتی در عکس برداری هم نشان داده نمی شود.

در این صورت پزشک برای تشخیص از دیگر روش ها استفاده می کند. دندان های عقبی تحتانی به علت اینکه فشار بیشتری را در هنگام جوییدن غذا تحمل می کنند بیشتر در معرض ترک مخفی دندان قرار می گیرند. در اثر این عارضه در هنگام جوییدن و خوردن غذا، درد دندان احساس می شود. همچنین افرادی که عادت به هم ساییده کردن دندان ها را دارند ترک مخفی دندان در آنها مشاهده می شود.

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته می تواند علت دندان درد شما باشد. اگر در فک به اندازه کافی فضا برای بیرون آمدن دندان عقل وجود نداشته باشد در این صورت مشکل نهفتگی دندان عقل به وجود می آید. دندان عقل نهفته ممکن است دارای موقعیت های متفاوتی باشد.

به طور مثال ممکن است دندان عقل کامل بیرون نیاید در این مواقع تمیز کردن دندان سخت می شود. بنابراین تجمع میکروب ها بر روی مواد غذایی موجود بر روی دندان باعث تورم و قرمزی لثه همراه با احساس درد شدید می شود. از طرف دیگر نداشتن جای کافی باعث می شود دندان عقل یا بیرون نیایید و یا به صورت کج و بد شکل از لثه بیرون بزند در این حالت عفونت دندانی و درد دندان ایجاد می شود.

مرتب نبودن دندان ها

مرتب نبودن دندان ها در دهان به این معنی است که دندان ها به درستی در داخل بافت لثه قرار نگرفته اند. همپوشانی دندان ها به دلیل این نامرتبی باعث می شود که به لثه ها و دندان های مجاور فشار وارد شود. از جمله مشکلاتی که نامرتبی دندان ها به وجود می آورد التهاب و ورم لثه، شکستن و احساس درد است.

یکی از راه های درمانی این مشکل استفاده از ارتودنسی است. با استفاده از سیم کشی دندان ها به طرز صحیحی در لثه  قرار می گیرند و احساس درد و آسیب دیدگی دندان ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که ارتودنسی ممکن است در مدت زمان کوتاهی باعث دندان درد شود.

نامرتب بودن دندان ها | شرکت ستاره گنبد مینا

 جمع بندی

در این مقاله به بررسی علت دندان درد پرداختیم. هر چند در برخی مواقع ممکن است علت دندان درد به دلیل بروز برخی از بیماری های دیگر باشد که نیازمند بررسی بیشتر است. البته ممکن است دندان درد بر اثر بیماری های دیگری نیز ایجاد شود که گاهی برای فرد بسیار خطرناک است. از این رو بسیار حائز اهمیت است که نسبت به درد دندان بی توجهی نشود و در اسرع وقت به دندانپزشک جهت تشخیص علت دندان درد و شروع درمان مراجعه کرد. گاهی اوقات ممکن است به دندانپزشک دسترسی نداشته باشیم بنابراین بهتر است مقاله درمان خانگی دندان درد را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات