Search
Close this search box.

چه مواردی باعث دندان درد در شب می­ شود

دندان درد در شب | شرکت ستاره گنبد مینا

یکی از درد هایی که می تواند شبانه به سراغ انسان بیاید، دندان درد است. قطعا هیچ چیزی بدتر از دندان درد در شب نیست. از آن جایی که در آن ساعات دسترسی به دندانپزشک امکان پذیر نیست، استفاده از برخی درمان های خانگی می تواند در تسکین درد میسر باشد. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به معرفی عوامل درد دندان در شب و درمان های خانگی آن می پردازیم. در این مقاله با ما همراه باشید.

علت های دندان درد در شب

دلایل مختلفی برای بروز درد دندان در شب وجود دارد که همگی به تحریک و اعمال فشار بر اعصاب و عروق محدوده درگیر ختم می شوند. در اغلب موارد دلیل اصلی درد دندان در شب مربوط به پوسیدگی دندان است. زیرا پوسیدگی تا محدوده مغز دندان پیشروی کرده و اعصاب در معرض التهاب و تحریک قرار می گیرند. به همین دلیل عدم استفاده از مسواک یا نخ دندان، باکتری های موجود در دهان را افزایش داده و بروز این دردها را تشدید می کند.

مشکلاتی از قبیل شکستگی، فشار دندان عقل، عفونت و آبسه از دیگر مواردی هستند که می توانند سبب دندان درد شب باشند. به این موارد می توان کشیدن، پر کردن، جراحی و سوراخ شدن روکش را نیز اضافه کرد. در برخی موارد حساسیت دمایی دندان به خوردنی و آشامیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد، آفت های دهانی و خوردگی لثه موجب درد دندان می شود.

از طرف دیگر علت دندان درد در شب می تواند بخاطر برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، عفونت سینوس ها، اختلال در مفاصل یا ماهیچه های فکی و … باشد. به همین دلیل بررسی دقیق علت درد در شب توسط دندانپزشک بسیار ضروری است.

یکی دیگر از دلایل تشدید درد دندان در زمان خواب، افزایش فشار در محدوده سر به دلیل فشار خون و نیروی جاذبه است. در نتیجه عروق این محدوده در مقایسه با قبل فشار بیشتری را تحمل می کنند. عروق موجود در اتاق پالپ (محلی برای قرارگیری عروق و اعصاب دندان ها)، یکی از این موارد است که تحت فشار بالایی قرار می گیرد. طبیعتاً با اعمال فشار به عروق خونی، اعصاب مجاور نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. فرآیندی که در نهایت به ایجاد درد در ناحیه دندان ختم می شود.

راه های درمان دندان درد در شب

راه های مختلفی برای کاهش درد دندان در شب وجود دارد. برخی از این درمان ها دارویی هستند و برخی دیگر به عنوان درمان خانگی دندان درد شناخته می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

قدم زدن یا ایستادن

در حالت خوابیده، فشار و جریان خون در سر به بیشترین مقدار خود می رسد. در نتیجه درد و التهاب اعصاب دندان نیز افزایش پیدا می کند. ایستادن و یا قدم زدن می تواند التهاب و فشار موجود در اعصاب این محدوده و در نتیجه درد ناشی از آن را کم کند. بالاتر قرار دادن سر از سطح بدن و استفاده از بالش های اضافی نیز در می تواند در کاهش درد موثر باشد.

استفاده از کیسه یخ

کمپرس یخ اعصاب ملتهب و تحت فشار را منقبض کرده و درد حاصل از آن را کاهش می دهد. مصرف آب و سایر نوشیدنی های خنک نیز تاثیری مشابه بر اعصاب تحریک شده دارند. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما ماساژ فواصل انگشت شست و اشاره با یخ نیز در تسکین درد دندان موثر است. با این کار پیام احساس سرما سریع تر به مغز ارسال شده و از پیام درد پیشی می گیرد.

استفاده از کیسه یخ برای درد دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

استفاده از محلول آب و نمک

ترکیب آب و نمک یک محلول ضدعفونی کننده مناسب برای شستشوی فضای دهان است. زیرا با نرم کردن مواد باقی مانده بین دندان ها، خروج آنها را ساده تر کرده و مانع از ایجاد عفونت می شود. از طرفی التهاب و تورم عروق و اعصاب دندان ها و درد ناشی از آنها را کم می کند. به همین دلیل از آن به عنوان یک مسکن و التیام بخش ساده و همیشه در دسترس یاد می شود.

قرقره کردن دمنوش نعناع

نعناع یک مسکن طبیعی و قوی برای دندان درد در شب است. به همین منظور می توان چند برگ نعناع را داخل آب جوش ریخته و بعد از 20 دقیقه از دم کشیدن در دهان قرقره کرد. علاوه بر دمنوش، نعناع را می توان به صورت کیسه ای مورد استفاده قرار داد. فقط کافی است کیسه حاوی این گیاه را پس از خیس کردن و قرار دادن داخل فریزر، روی دندانی گذاشت که درد می کند.

قرقره کردن روغن

قرقره کردن برخی روغن ها از قبیل روغن نارگیل داخل دهان، نقش موثری در تسکین درد دندان دارد. به همین منظور کافیست در حالت ناشتا، یک الی دو قاشق از این روغن در دهان قرقره شود. این کار بر اساس آموزه های علم کهن و باستانی “آیورودا” انجام می شود. این علم از گیاهان دارویی، یوگا و یا ماساژ برای درمان بیماران استفاده می کند. فواید روغن نارگیل تنها محدود به تسکین درد نیست؛ بلکه موجب کاهش باکتری های مضر، عفونت و بوی بد دهان شده و دندان ها را به تدریج سفیدتر می کند.

قرقره کردن روغن برای کم کردن درد دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

استفاده از روغن میخک

برای تسکین درد دندان در شب می توان از روغن میخک استفاده کرد. البته استفاده مستقیم این روغن روی دندان ممکن است به تورم یا التهاب لثه منجر شود. بنابراین بهتر است که تکه پنبه آغشته شده به یک الی دو قطره روغن میخک، روی دندان درگیر قرار گیرد. در صورت دسترسی به دانه میخک نیز می توان آن را جویده و خمیر شده آن را تا زمان فروکش کردن درد، روی دندان نگه داشت. تاثیر این گیاه به اندازه ای زیاد است که بسیاری از محققان از آن برای ساخت ترکیبات دارویی استفاده می کنند.

درمان دارویی

موثرترین راه برای آرام کردن موقت دندان درد در شب، استفاده از داروهای مسکن است. ایبوپروفن، استامینوفن کدئین و مفنامیک اسید رایج ترین داروهای مسکن مورد استفاده برای درد دندان هستند. این داروها بهتر است به طور مستقیم استفاده شوند و گذاشتن آنها روی دندان آسیب دیده کار صحیحی نیست. زیرا اکثراً حالت اسیدی دارند و لثه را دچار مشکل می کنند. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک به هیچ عنوان موجب کاهش درد نشده و کاملاً بیهوده است.
استفاده از مسکن برای کم کردن درد دندان در شب | شرکت ستاره گنبد مینا

نکته؛

تمامی راهکارهای ارائه شده برای درمان دندان درد در شب موقتی هستند. به همین منظور در اسرع وقت باید به دندانپزشک مراجعه کرده تا منشا درد شناسایی و مورد رسیدگی قرار گیرد. مراجعه به پزشک خصوصاً در دردهای طولانی مدت که با افزایش تنفس، ضربان قلب، قرمزی و تورم همراه هستند الزامی است. زیرا نشان از عفونت دندان و گسترش آن داشته و خطرات زیادی به دنبال دارد.

نتیجه گیری

علت دندان درد در شب گاهاً به دلیل بی توجهی به بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. برخی راهکارها این درد را به طور موقت و تا زمانی که دسترسی به دندانپزشک امکان پذیر باشد، تسکین می دهند. قرقره کردن آب نمک، روغن نارگیل، دمنوش نعناع و محلول پراکسید هیدروژن از جمله این راهکارها هستند. به این موارد می توان داروهای مسکن، اسپری بی حسی موضعی، کیسه یخ و نوشیدنی های سرد را نیز اضافه کرد. اگر شما نیز برای حل این مشکل از راهکار جدیدی استفاده می کنید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات