Search
Close this search box.

بیماری تنفس بدبو چیست

تنفس بدبو یکی از مشکلات شایع دهان و دندان است که می‌تواند به شدت کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال اغلب افرادی که درگیر این عارضه هستند در روابط اجتماعی خود به مشکل بر می­‌خورند. متاسفانه برخی افراد با تصور این که بدبویی تنفس، خود به خود رفع خواهد شد هیچ اقدامی برای درمان آن نمی‌­کنند. در حالی که ممکن است تنفس بدبو نشانه‌ه­ایی از یک وضعیت غیرطبیعی در سلامت باشد. از این رو باید افرادی که احساس می کنند بوی تنفس آن­ها خوشایند نیست نسبت به رفع آن اقدام کنند. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله درمورد بیماری تنفس بدبو چیست با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تنفس بدبو یا Halitosis

بیماری هالیتوز یکی از مشکلات رایج در افراد بزرگسال است. هالیتوز در واقع نفس به همراه بوی بد است که از حفره دهان و یا بینی خارج می­‌شود.

تفاوت تنفس بدبو با بوی بد دهان

برخی از افراد به اشتباه فکر می­‌کنند که هالیتوز همان بوی بد دهان است و برای رفع هر دو راهکارهای یکسانی را به کار می‌­برند. در حالی که بوی بد دهان در اغلب موارد به دلیل خوردن مواد غذایی بودار مانند سیر و پیاز است. اما تنفس بدبو یک عارضه بد تنفسی است که از به وجود آمدن باکتری در دهان ایجاد می­‌شود و نیاز به مداخلات درمانی دارد.

دلایل بروز بیماری هالیتوز

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به ایجاد پلاک باکتریایی در لثه و پشت زبان می‌شود که یکی از دلایل مهم این بیماری است. طبق مطالعات انجام شده استرس و کمبود آب بدن نیز می­‌تواند باعث بدبویی تنفس شود. برخی از دلایل دیگر این بیماری عبارتند از:

مصرف دخانیات

یکی از مهم­ ترین عوارض مصرف دخانیات این است که نفس را بدبو می­‌کند. اگر عادت به مصرف هرگونه دخانیات دارید بهتر است در سریع‌­ ترین زمان ممکن نسبت به ترک آن اقدام کنید. در صورتی که پس از قطع مصرف دخانیات همچنان تنفس شما بد بو بود باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی ­‌های لازم جهت تشخیص علت بیماری و درمان صورت بگیرد.

خشکی دهان یا زروستومیا

خشکی دهان عارضه­ ای است که در اثر فقدان و یا کمبود بزاق در دهان به وجود می‌­آید. در صورتی که بزاق در دهان به اندازه کافی ترشح نشود، محیط مناسبی برای رشد باکتری به وجود می­آید که می‌­تواند تنفس را بدبو کند. البته خشکی دهان گاهی اوقات هم می­‌تواند در اثر مصرف برخی داروها به وجود بیاید که باید برای رفع آن اقدامات احتیاطی صورت بگیرد. افراد مبتلا به خشکی دهان باید نسبت به بهداشت دهان و دندان خود توجه کافی داشته باشند.

البته در برخی موارد نیز ممکن است که تنفس بدبو به دلیل وجود برخی بیماری­‌های دیگر مانند عفونت­‌های گلو و ریه، سینوزیت، بیماری­ های کبد و کلیه باشد که باید برای درمان آن­ها به پزشک متخصص مراجعه کرد.

علائم هالیتوز

علائم این بیماری در اغلب موارد به آسانی قابل مشاهده است. مزه و طعم نامطبوع در دهان، خشکی دهان و ایجاد پوشش بر روی زبان از مهم ­ترین علائم هالیتوز هستند. گاهی اوقات ممکن است فرد قبل از آن که خود متوجه بوی بد تنفس خود شود دیگران متوجه این موضوع شوند که چندان خوشایند نیست. یکی از روش­‌های ساده برای تست بدبویی تنفس این است که کف دست خود را لیس بزنید و آن را بو کنید. در صورتی که بوی خوشایندی استشمام نکردید به احتمال قوی شما دچار بدبویی دهان و یا تنفس بدبو هستید.

روش های ساده برای درمان تنفس بدبو

اگرچه توصیه می­شود برای روش های درمان تنفس بدبو به پزشک مراجعه کنید اما روش‌­های زیر می‌­توانند در کنترل و کاهش علائم این بیماری مفید باشند. این روشها عبارتند از:

استفاده از مسواک

روزانه دو بار دندان‌­های خود را با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید تا باکتری پلاک از بین برود. اگر دندان­‌های شما حساس هستند حتما از مسواک نرم استفاده کنید و هنگام مسواک زدن از وارد کردن فشار بیش از اندازه به مینای دندان اجتناب کنید.

استفاده از نخ دندان

مسواک به تنهایی نمی­‌تواند ذرات ریز غذا را که میان دندان­‌ها گیر کرده‌­اند را تمیز کند. در صورتی که این ذرات خارج نشوند می‌توانند باعث بدبویی تنفس و حتی پوسیدگی دندان شوند. بهترین راه برای کامل کردن روتین بهداشت دهان و دندان استفاده از نخ دندان است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است شیوه صحیح استفاده از نخ دندان در دستور کار باشد. زیرا در غیر این صورت می­تواند به بافت اطراف دندان آسیب وارد کند.

استفاده از دهانشویه

یکی از مهم­ترین اقدامات برای درمان بدبویی تنفس استفاده از دهانشویه است. البته در صورتی که دهانشویه حاوی الکل باشد می­‌تواند باعث خشکی دهان شود؛ بنابراین خرید دهانشویه های فاقد الکل توصیه می­شود. دهانشویه­ های حاوی فلوراید و کلروهگزیدین بهترین گزینه برای درمان تنفس بدبو هستند.

مصرف مایعات

نوشیدن آب زیاد در طول روز می‌­تواند تاثیر مثبتی در کاهش علائم بدبویی تنفس داشته باشد. البته مصرف نوشیدنی‌­های کافئین دار و الکلی و همچنین آب میوه­ های شیرین و اسیدی  بهتر است محدود شود. میزان آب مورد نیاز شما با توجه به میزان فعالیت روزانه شما متفاوت خواهد بود، اما در حالت کلی خوردن شش تا هشت لیوان آب در روز توصیه می‌­شود.

جویدن آدامس

همان طور که اشاره کردیم یکی از دلایل تنفس بدبو کم بودن بزاق دهان است. شما می­‌توانید برای تحریک تولید بزاق، آدامس بدون قند بجوید.

خوردن نعناع

نعناع دارای خاصیت ضدباکتریایی قوی و ضدقارچی است که می­‌تواند باعث ایجاد احساس خنکی در دهان شود. هرچند خوردن نعناع به عنوان یک روش موقت برای خوشبو کردن تنفس به شمار می­رود اما اثر مثبت نعناع در پیشگیری از برخی ضایعات دهانی غیرقابل انکار است. در صورتی که نمی­‌توانید نعناع را به صورت مستقیم مصرف کنید می‌­توانید از عصاره عرق نعناع استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی بیماری هالیتوز و راه­‌های درمان خانگی آن پرداختیم. در صورتی که این روش­ ها در کاهش علائم بدبویی تنفس شما موثر نبود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است که علت تنفس بدبو وجود بیماری‌ های دهان و دندان دیگر در بدن باشد که مستلزم تشخیص و درمان است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات