Search
Close this search box.

روش های درمان تنفس بدبو

تنفس بدبو در واقع یک شرایط ناراحت کننده است که حدودا 30 درصد از مردم جهان را درگیر می کند. قفسه های داروخانه ها از محصولاتی همانند آدامس، نعناع و دهانشویه پر شده است که می‌توانند برای این مشکل مفید باشند؛ اگرچه این موارد روش های درمان تنفس بدبو نیستند و نمی‌توانند این بیماری را به طور کامل برطرف کنند.

بعضی از غذاها و عادات نادرست می توانند باعث ایجاد بوی بد هنگام تنفس شوند. در بسیاری از موارد، این مشکل با رعایت برخی نکات برطرف می شود. اما در شرایط جدی تر فرد بیمار باید به یک پزشک جهت بررسی های دقیق تر مراجعه کند. زیرا ممکن است بوی بد تنفس علائم برخی از بیماری های بسیار جدی باشد.

با توجه به این که تنفس بدبو می تواند کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، بر آن شدیم تا در این مقاله در مورد روش های درمان تنفس بدبو و راه های پیشگیری از آن صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

روش هایی برای درمان تنفس بدبو

بیشتر از 80 میلیون نفر از تنفس بدبو رنج می برند و در اغلب موارد این مشکل از لثه و زبان فرد ناشی می شود. هالیتوز یا بوی بد تنفس یک مشکل رایج است و برای درمان آن روش های مختلفی وجود دارد. اگرچه ممکن است گاهی نیاز به اقدامات پیشرفته توسط پزشک باشد، اما در اینجا به معرفی برخی از روش های ابتدایی برای درمان تنفس بدبو می‌پردازیم.

مسواک زدن

برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا لازم است حداقل دو بار در روز به مدت دو الی سه دقیقه مسواک زد. برای درمان تنفس بدبو باید قبل از خواب دندان ها را مسواک زد. برای کاهش اسید دهان می توان به جای خمیردندان ، دندان ها را با جوش شیرین مسواک زد. این کار از رشد باکتری هایی که باعث بوی بد تنفس می شوند، جلوگیری می کند.

تمیز کردن زبان

برای از بین بردن باقیمانده مواد غذایی در بین جوانه های چشایی و چین های موجود در زبان می توان از یک ابزار تمیزکننده زبان استفاده کرد. قیمت این ابزار ارزان است و در داروخانه ها موجود می باشد. اگر ابزار تمیزکننده دهان در خانه موجود نیست می توان برای تمیز کردن زبان و درمان بوی بد تنفس از مسواک استفاده کرد.

استفاده از نخ دندان

بعضی از ذرات غذا را نمی توان با استفاده از مسواک تمیز کرد. از این رو برای خارج کردن آنها باید از نخ دندان استفاده کرد. در صورتی که ذرات ریز مواد غذایی بین دندان ها باقی بماند محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها فراهم می‌کند و می‌تواند باعث شود که تنفس انسان بوی ناخوشایندی داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که بین عدم استفاده از نخ دندان و بدبویی تنفس رابطه مستقیمی وجود دارد. در مطالعه ای که روی 1000 نفر انجام گرفت مشاهده شد، افرادی که از نخ دندان استفاده نمی کنند نسبت به افرادی که از نخ دندان استفاده می‌کنند بیشتر دچار مشکل تنفس بدبو می شوند.

به همین دلیل توصیه می شود که حتما از نخ دندان به صورت مستمر استفاده شود. البته برخی از افراد به اشتباه هنگام کشیدن نخ دندان فشار بیش از حدی به دندان و لثه وارد می‌کنند که می‎تواند آسیب های جدی به دندان ها و لثه وارد کند. از این روز باید از نخ دندان به ملایمت و آرامی استفاده کرد.

استفاده از دهان شویه

اگر علت بدبویی تنفس به دلیل مشکلات دندانی باشد، استفاده از انواع دهان شویه تنها به رفع بو کمک می کند و نمی تواند آن را درمان کند. برای گرفتن نتایج بهتر می توان دهان شویه را با آب و چند قطره روغن نعناع مخلوط کرد. البته نباید از دهان شویه هایی که حاوی الکل هستند، استفاده کرد. به این دلیل که الکل دهان را بیش از حد خشک می کند و این موضوع باعث جدی تر شدن مشکل می شود.

پیشگیری از تنفس بد بو

با توجه به این که درمان تنفس بدبو گاهی اوقات ممکن است با دشواری همراه باشد، از این رو بهتر است با برخی اقدامات پیشگیرانه از بروز این مشکل جلوگیری کرد. بعضی از راهکارهای موثر در پیشگیری از این مشکل عبارتند از:

مصرف غذاهای فیبردار

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند می توانند به پیشگیری از تنفس بدبو کمک کنند. باید از خوردن غذاهای فرآوری شده که حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده می باشند، اجتناب کرد. غذاهای فرآوری شده که حاوی کربوهیدرات می‌باشند عبارتند از: کلوچه، کیک، شیرینی، بستنی و … .

مصرف چای سیاه و سبز

چای سبز و سیاه حاوی پلی فنول است که کمک می‌کند تا ترکیبات گوگرد از بین برود و باکتری دهان کاهش پیدا کند. در صورتی که دهانشویه در دسترس نباشد می توان دهان را با چای سبز یا چای سیاه شستشو داد.

عدم مصرف برخی از دارو ها در صورت امکان

برای پیشگیری از تنفس بد بو بهتر است از مصرف داروهای ضد افسردگی، دیورتیک، تسکین دهنده درد و آنتی هیستامین خودداری شود. مگر اینکه مصرف این نوع داروها به تشخیص پزشک ضروری باشد. این داروها جلوی جریان بزاق دهان را می گیرند و باعث خشکی مزمن دهان می شوند.

خوددداری از مصرف مواد حاوی سدیم لوریل سولفات یا الکل

از محصولات بهداشتی دهانی که حاوی سدیم لوریل سولفات یا الکل هستند، باید خودداری کرد. به این دلیل که الکل دهان را خشک می کند و خشکی دهان یکی از علت های اصلی تنفس بدبو است.

ترک سیگار

مطالعات نشان داده اند که سیگاری ها نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان مانند تنفس بد بو قرار دارند. از این رو بهتر است افراد سیگاری که بوی تنفس آنها خوشایند نیست در اولین فرصت نسبت به ترک سیگار اقدام کنند.

نوشیدن آب

یکی از بهترین راه های پیشگیری از بوی بد تنفس نوشیدن آب کافی است. نوشیدن آب در طول روز باعث می شود که دهان مرطوب باقی بماند و این کار باعث پیشگیری از تنفس بدبو می شود.

استفاده از یک پروبیوتیک دهانی

برای تنظیم و تعادل حفره دهانی لازم است از یک پروبیوتیک دهانی مانند اس سالیواریوس کا 12 (S. salivarius K12) و ام 18 (M18) استفاده شود. با این کار از رشد بی رویه باکتری های دهان که باعث ایجاد تنفس بدبو می‌شوند، جلوگیری می‌شود.

درمان ناراحتی های معده

یکی از علت هایی که باعث بدبویی تنفس می شود، بازگشت اسید به مری یا رفلاکس می‌باشد. گاهی اوقات افراد بعد از خوردن بعضی از غذاها دچار رفلاکس می‌شوند. بنابراین تنفس بدبو می تواند ناشی از اسید زیاد معده باشد که توسط دستگاه گوارش تولید می شود. این اسیدها می توانند بوی ترشی داشته باشند، بنابراین روی بوی دهان تاثیر می گذارند.

برای درمان تنفس بدبو که ناشی از رفلاکس معده است، می‌بایست سبک زندگی را تغییر داد. در صورتی که سیگار می‌کشید باید آن را ترک کنید.

نیاز است بعد از خوردن غذا به مدت 2 الی 3 ساعت صبر کرد و بعد از آن دراز کشید.

همچنین بهتر است به جای خوردن سه وعده غذایی، تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم هر وعده را کمتر کرد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی روش های ساده اما موثر در درمان تنفس بدبو پرداختیم. همان طور که اشاره شد بهتر است با تغییر برخی از عادات از بروز این مشکل پیشگیری کرد. لازم به توجه است در صورتی که بدبویی تنفس با درمان های خانگی رفع نشد بهتر است به یک پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه کنید. آیا شما نیز تجربه بیماری تنفس بدبو را داشته اید؟

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات