Search
Close this search box.

سیگار کشیدن چه تاثیری بر دندان ها دارد

سیگار کشیدن و تاثیر آن بر دندان ها | نخ دندان مینا

سیگار کشیدن بر سلامتی تمام اندام های بدن تاثیر می گذارد. انواع سرطان ها و بسیاری از بیماری ها ارتباط مستقیمی با سیگار کشیدن دارند. اما مهم ترین تاثیر سیگار کشیدن روی دندان است. سموم موجود در سیگار یکی از علت های اصلی ابتلا به بیماری های دهان و دندان است. با توجه به این که دندان در ارتباط مستقیم با سیگار و دود سیگار قرار دارد، سیگار کشیدن نه تنها باعث آسیب به دندان ها می شود، بلکه می تواند آنها را نابود کند. در واقع دشمن اصلی دهان و دندان، سیگار است.

با توجه به این که حفظ سلامت دندان باعث افزایش کیفیت زندگی انسان نیز می شود، افرادی که به صورت مداوم دخانیات مصرف می کنند بهتر است هر چه سریع تر نسبت به ترک آن اقدام کنند. از آن جایی که ممکن است برخی افراد از تاثیر سیگار بر سلامت دندان بی خبر باشند، در این مقاله بر آن شدیم تا به این موضوع بپردازیم.

تاثیر سیگار بر دندان

سیگار کشیدن با محدود کردن جریان خون، باعث پرورش باکتری در دهان می شود و در نتیجه به دندان آسیب وارد می کند. از طرف دیگر سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث محدود شدن توانایی دهان در مقابل عفونت و باکتری می شود.

دود سیگار و مواد شیمیایی موجود در آن علت اصلی بروز بسیاری از ناراحتی ها و مشکلات دهان و دندان است که در اغلب موارد عوارض بسیار جدی را به همراه دارند. تاثیر سیگار بر دندان و دهان فرد به شکل های مختلفی خود را نشان می‌دهد که عبارتند از:

  1. پوسیدگی دندان
    سیگار کشیدن با تسریع رشد پلاک های میکروبی باعث پوسیدگی دندان می شود. همچنین سیگار با کاهش ترشح بزاق در دهان روند پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. زیرا بزاق در دهان باعث شستشویی دندان می شود و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند. از علائم شایع پوسیدگی دندان می توان به حساسیت دندان، درد شدید دندان، ایجاد سوراخ بر روی دندان و وجود لکه سیاه بر روی دندان اشاره کرد.پوسیدگی دندان ناشی از سیگار کشیدن | نخ دندان مینا
  2. تغییر رنگ دندانتاثیر سیگار بر دندان به پوسیدگی آن خلاصه نمی‌شود. به گفته سایت دندانپزشکی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات باعث لکه دار شدن دندان ها و بوی بد دهان می شود. سیگار توانایی دهان را در مقابله با عوامل عفونی کاهش می دهد. در نتیجه باکتری و پلاک در دهان غوطه ور شده و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله تغییر رنگ دندان می شود. تغییر رنگ دندان در اثر وجود نیکوتین و تار تار در سیگار است. رنگ دندان ها در اثر سیگار کشیدن ابتدا زرد رنگ می شود و سپس در طولانی مدت رنگ قهوه ای به خود می گیرد.

    یکی دیگر از دلایل رنگی شدن دندان ها مواد غذایی رنگی مانند قهوه است.

  3. لق شدن دندانیکی از مهمترین موارد تاثیر سیگار بر دندان ، لق شدن آن است. سیگار کشیدن روند تخریب بافت های نگهدارنده دندان را تسریع می کند. تخریب این بافت ها باعث لق شدن دندان می شود. در نتیجه افراد سیگاری نسبت به بقیه افراد، سریع‌تر دندان خود را از دست می دهند.
  4. بوی بد دهانسیگار کشیدن تعادل باکتریایی در دهان را از بین می برد و باعث بوی بد دهان می شود. در واقع سیگار کشیدن با کاهش بزاق دهان باعث افزایش رسوب بر روی دندان شده و به مرور بوی بد دهان را به وجود می آورد.
  5. جرم و پلاک دنداناز عوارض شایع سیگار کشیدن ایجاد جرم و پلاک بر روی دندان است. جرم گیری متوالی برای از بین بردن جرم و پلاک دندان ها یک روش درمانی موثر است. در صورت عدم درمان، خطر بیماری های لثه افزایش پیدا می کند.
  6. کاهش احتمال موفقیت ایمپلنت دندانتحقیقات صورت گرفته ثابت می کند که سیگار کشیدن تاثیرات منفی بر روی ایمپلنت دندان دارد. سیگار کشیدن احتمال عدم موفقیت ایمپلنت را افزایش می دهد. سیگار کشیدن می تواند باعث عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با فک شود. همچنین بدلیل داشتن بهداشت ضعیف در دندان افراد سیگاری، احتمال التهاب لثه در اطراف ایمپلنت بیشتر است.
  7. افزایش خطر ابتلا به بیماری های لثهبیماری لثه باعث آسیب به دندان ها و ریزش آن ها می شود. سیگار کشیدن لثه ها را دچار فقرغذایی و اکسیژن می کند. در نتیجه ترمیم لثه افراد سیگاری با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل است که افراد سیگاری در حدود 2 برابر بیشتر از سایر افراد دندان های خود را در اثر بیماری های لثه از دست می دهند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، سیگار کشیدن در عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه اختلال ایجاد می کند.

    اختلال ایجاد شده باعث می شود افراد سیگاری نسبت به عفونت ها بیشتر مستعد شوند. بیماری لثه، که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، یک بیماری عفونی است. این بیماری در نتیجه تجمع تارتار و باکتری ها در زیر یا بالای لثه ها ایجاد می شود و در نهایت باعث ایجاد التهاب و آسیب به دندان می شود.

    عفونت لثه بر اثر سیگار کشیدن | نخ دندان مینا

جمع بندی

همانطور که گفته شد تاثیر سیگار بر دندان ، لثه و به طور کلی دهان فرد می‌تواند بسیار مخرب باشد. در واقع استعمال سیگار یکی از مهمترین عوامل خطرزا در ارتباط با لثه یا بیماری پریودنتال است که باعث التهاب در اطراف دندان می شود. این تحریک می تواند بر استخوان و سایر ساختارهای پشتیبان دندان نیز تأثیر بگذارد و مراحل پیشرفته آن می تواند منجر به ریزش دندان شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از دخانیات، خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز افزایش می دهد و به دلیل فراوانی رگ های خونی و غدد لنفاوی در سر و گردن می تواند تهاجمی باشد. از مهمترین راه های برگرداندن سلامتی به دندان ها ترک سیگار است. ترک سیگار و حتی کاهش مقدار سیگار می تواند تا حد زیادی سلامتی و زیبایی را به دندان ها برگرداند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات