Search
Close this search box.

نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان

نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان | نخ دندان مینا

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات دهان و دندان است. پوسیدگی ، زمانی رخ می دهد که باکتری های دهان ، قند موجود در مواد غذایی را به اسید تبدیل می کنند. اسید تولید شده به مینای دندان آسیب وارد کرده و فرایند پوسیدگی دندان شروع می شود. ازجمله علائم پوسیدگی دندان می توان به دندان درد ، درد هنگام جوییدن غذا و حساسیت به برخی از مواد غذایی اشاره کرد. با اینکه رعایت نکردن بهداشت دندان یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان است، ولی تحقیقات صورت گرفته نقش تغذیه در پوسیدگی دندان را ثابت می کند. میزان پوسیدگی دندان با مصرف غذاهای چسبناک ، غذا های دارای قند و نوشیدنی های شیرین و اسیدی افزایش می یابد. در این مقاله به بررسی نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کدام مواد غذایی در پوسیدگی دندان نقش دارند؟

شکلات

همه می دانند که خوردن شکلات و شیرینی باعث پوسیدگی دندان می شود. مواد قندی موجود در این مواد غذایی به وسیله باکتری های موجود در دهان تخمیر شده و به اسید تبدیل می شوند. اسید تولید شده با مواد معدنی مینای دندان حل می شود و پوسیدگی به وجود می آید.

شکلات عامل پوسیدگی دندان ها | نخ دندان مینا

میوه های شیرین

خوردن میوه های شیرین می تواند به دندان آسیب بزند و باعث پوسیدگی آن ها شود. متخصصان دندان پزشک بر این باورهستند که خوردن میوه های شیرین به عنوان میان وعده، سلامتی دندان ها را به خطر می اندازد. قند موجود در میوه های شیرین ، با تولید پلاک باعث پوسیدگی دندان می شود. رعایت بهداشت دندان و دهان بعد از خوردن میوه های شیرین می تواند خطر پوسیدگی را کاهش دهد.

پاپ کورن

خوردن پاپ کورن باعث می شود پوسته های پاپ کورن در لای دندان ها گیر کرده وعلاوه بر اذیت لثه شرایط را برای تولید باکتری ها مضرر فراهم کند. همچنین ممکن است دانه های سفت پاپ کورن، باعث شکستن دندان ها شود.

میوه های خشک

این میان وعده لذیذ ، برای دندان ها بسیار مضر است. زیرا میوه های خشک، هم دارای قند فراوانی هستند و هم حالت چسبندگی دارند. همانطور که می دانید وجود قند و حالت چسبندگی مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

قهوه

نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان به این مواد ختم نمی شود. قهوه جزء نوشیدنی های محبوب است، ولی مصرف آن همراه با شیر و شکر برای دندان مضر است. شکری که برای شیرین شدن قهوه استفاده می شود، غده های تولید کننده بزاق را بی اثر می کند. بزاق دهان ، دندان را در مقابل قند و اسید محافظت می کند.

خوردن قهوه با شیر یا شکر موچب پوسیدگی دندان ها می شود | نخ دندان مینا

تخمه

شکستن تخمه با دندان های جلویی به آنها آسیب وارد کرده و باعث شکستن آن ها می شود. اگر دوستار دندان هایتان هستید جایگزین مناسب برای لحظات مفرح خود پیدا کنید.

لیمو ترش

لیموترش در کنار داشتن خواص بسیار مفید برای بدن ، باعث آسیب به دندان ها می شود. خاصیت اسیدی لیموترش به مینای دندان آسیب وارد می کند و در نتیجه پوسیدگی دندان را سبب می شود.

یخ

جوییدن یخ به دلیل سفت بودن آن باعث شکستگی و ایجاد ترک در دندان ها می شود.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا، قند فراوانی دارند و همچنین اسیدی هستند. بعد ازخوردن این نوشیدنی ها ، یک لایه از آن ها بر روی دندان ها باقی می مانند و باعث پوسیدگی می شوند. نوشیدن بیش از اندازه این نوشیدنی ها باعث آسیب حداقل به 6 دندان می شود. بهتر است بعد از خوردن این نوشیدنی های اسیدی ، برای تمیز کردن دندان از آب ، آب نمک یا دهانشویه فلورایدار استفاده  شود.

نوشیدنی های ورزشی

این نوشیدنی ها آب و الکترولیت مورد نیاز ورزشکاران را تامین می کند. نوشیدنی های ورزشی قند فراوانی دارند و این باعث آسیب به دندان و پوسیدگی آن ها می شود. قندهای مایع بکار رفته در این نوشیدنی ها پوسیدگی را در نقاط مخفی دندان ها ایجاد می کند. آسیب این نوشیدنی ها در زمان تشنگی و خشکی دهان بیشتر است.

کمپوت میوه

میوه به تنهایی یک میان وعده سالم است. ولی ترکیب میوه با مقدار زیادی از شکر خاصیت مفید بودن میوه را کاهش می دهد. زیرا قند موجود در آن به دندان ها آسیب وارد می کند.

نوشیدنی های گازدار

تحقیقات صورت گرفته درباره نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان ثابت می کند که نوشیدنی های گازدار ، به واسطه وجود قند و اسید بالا با آسیب وارد کردن به مینای دندان ، باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. همچنین مصرف این نوشیدنی های مضر ، موجب سایش دندانی می شود. سایش دندانی در اثر آسیب به مینا و عاج دندانی به وجود می آید و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای دندان ایجاد شود.

نوشابه یکی از مضر ترین مواد برای سلامتی دندان ها | نخ دندان مینا

پاستیل

این تنقلات پرطرفدار به دندان ها می چسبند و مدت زمان زیادی روی دندان باقی می مانند. دندان ها در این مدت با مواد قندی در تماس خواهند بود و در نتیجه  باکتری های عامل پوسیدگی ، اسید بیشتری تولید می کنند.

شیرینی های گرانولا

وجود قند فراوان در این شیرینی ها باعث آسیب به مینای دندان ها می شود. همچنین نوعی از این شیرینی ها  سفت بوده و ممکن است باعث شکستن دندان ها شوند.

آب معدنی

شاید جالب به نظر برسد ولی به اعتقاد بسیاری از دندانپزشکان مصرف آب معدنی باعث پوسیدگی دندان ها می شود. زیرا آب معدنی دارای فلورراید نیست و همچنین  نسبت به آب معمولی اسید بیشتری دارد.

آدامس نعناعی

با اینکه خوردن آدامس به دلیل افزایش تولید بزاق برای دندان بسیار مفید است. ولی خوردن آدامس نعناعی به علت داشتن شکر فراوان، خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. بیشترین آسیب آدامس جویدن برای دندان های پر شده است. در هنگام استفاده از آدامس حتما از نوع بدون قند آن استفاده شود.

آب نبات سفت

آب نبات ها دارای شکر فراوان هستند و با مکیدن این آبنبات ها قند به مدت زیاد در تماس با دندان ها قرار می گیرد. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می آبد. همچنین این آب نبات ها عمدتا سفت بوده و جویدن آنها به دندان ها آسیب وارد می کند. اگر همچنان دوستدار آبنبات هستید بهتر است از نوع بدون قند آن استفاده کنید. این آبنبات ها نوعی قند جایگزین دارند که باکتری های دهان قادر به تبدیل آنها به اسید نیست.

نان سفید

از دیگر مواد غذایی مضر برای دندان می توان به نان سفید اشاره کرد. کربوهیدرات موجود در نان سفید در آب حل می شوند و اسید تولید می کنند. همان گونه که قبلا اشاره شد اسید تولید شده به مرور زمان مینای دندان را از بین می برد. همچنین خاصیت چسبندگی نان سفید باعث می شود لای دندان ها گیر کند و به دندان آسیب وارد کند.

چیپس

تکه های چیپس برشته و شور هستند و قابلیت چسبندگی دارند. با خوردن چیپس، تکه های آن بر روی دندان باقی می ماند و روی دندان حفره ایجاد می کنند.

چیپس ها بسیار برای دندان ها مضرند | نخ دندان مینا

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نقش مواد غذایی در پوسیدگی دندان پرداختیم. البته توجه به این نکته ضروری است که کمبود برخی از ویتامین ها نیز می تواند سبب پوسیدگی دندان می شوند. کمبود ویتامین A به مینای دندان آسیب وارد کرده و پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. کمبود ویتامین D ساخت کلسیم را در بدن مختل می کند و در نتیجه عاج دندان دچار آسیب می شود. ویتامین C باعث خونریزی لثه دندان ها می شود. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مواد غذایی مفید برای دندان که حاوی انواع ویتامین ها هستند مصرف شود. بنابراین با توجه به اهمیت بسیار بالای نقش تغذیه در پوسیدگی دندان، داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات