Search
Close this search box.

همه چیز درباره دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

ترمیم و زیبا سازی دندان ها | نخ دندان مینا

طبق آمار در دنیای امروز بیشتر مراجعه به مراکز دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و مانند گذشته نیست که مردم تنها برای درمان و رسیدگی به دندان های خراب به دندانپزشکی مراجعه کنند بلکه در حال حاضر هم پزشکان و هم مراجعه کنندگان توقع دارند که پس از انجام درمان دندان ها زیبا هم به نظر برسند.

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انواع و روش های گوناگونی دارد که برای هر مراجعه کننده که به پزشک متخصص بسته به شرایط دهان و دندان ، سن و میزان ناهنجاری دندان ها متفاوت است و یکی از این روش ها برای او و زیبایی دندان ها و لبخند او استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی این روش ها و فوائد و عوارض هر یک می پردازیم. اگر می خواهید دندان و لبخندی زیبا داشته باشید با ما همراه باشید .

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی چیست ؟

یکی از زیر شاخه های رشته دندانپزشکی ( زیبایی شناسی ) دندان است، که در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی استفاده می شود و بسیار هم پرطرفدار است در این عمل دندانپزشکان با استفاده از انواع دستگاه ها ، تکنیک ها و تجهیزات دندانپزشکی می کوشند که لبخندی زیبایی را بسازند.

ویژگی های متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

برای انتخاب دندانپزشک خوب و متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ، باید به این دو نکته توجه فرمایید و مطمئن شوید پزشکی که به او مراجعه کرده اید این ویژگی ها را داشته باشد :

  1.  شناخت تمام روش های درمان دندان ها با استفاه از تجهیزات به روز پزشکی و استفاده از ان ها برای انواع دندان های تمام مراجعه کنندگان .
  2.  مهارت بالا در زیبایی شناختی دندان ها و به روز بودن.

دارا بودن این نکات تضمینی برای سلامت و زیبایی دندان های شما پس از درمان است. به اصطلاح به دندانپزشکی که این شرایط را می شناسد و رعایت می کند متخصص زیبایی دندان گفته می شود.

انواع روش های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

در این تخصص از انواع روش های زیبا سازی دندان ها استفاده می شود تا به نتیجه مطلوب که همان دندان ، خنده و چهره زیبا است ، برسد. در ادامه این مقاله انواع این روش ها را بررسی می کنیم:

1. سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

سفید کردن دندان یا بلیچینگ ، یکی از روش ‌های بر کاربرد زیبایی دندان ها است. این روش برای همه و مخصوصا کسانی که دندان های مرتب و سالمی‌ دارند و تنها مشکل ان ها رنگ نامناسب دندان ها است پیشنهاد می شود.

یکی از روش های خانگی سفید کردن دندان ها استفاده از محلول آب نمک یا محلول آب و جوش شیرین و یا دهان شویه های سفید کننده دندان استفاده کنید.

عوارض سفید کردن دندان ها

استفاده از مواد شیمیایی قوی برای سفید کردن دندان ها باعث می شود به مرور زمان لایه های رویی دندان از بین برود و دندان به سرعت تغییر رنگ دهند و استحکام اولیه را نداشته باشد.

تاثیر سفیدی دندان بر زیبایی | نخ دندان مینا

2. کامپوزیت دندان

این درمان تاریخچه ‌ای طولانی ای در زیبا سازی دندان ها دارد و امروزه به بهترین حالت خودش رسیده است.

کامپوزیت های دندان از مواد مختلفی ساخته می شود و مانند روکشی بر روی دندان قرار داده می شوند.

انواع کامپوزیت ‌ها

این ماده‌ها که در ترمیم دندان ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند در 4 دسته اند:

  • ماکروفیل
  • میکروفیل
  • هیبریدی (میکرو هیبریدی ، نانو هیبریدی )
  • نانو کامپوزیت

کامپوزیت دندان یکی از روش های دندانپزشکی ترمیمی است | نخ دندان مینا

مزایا کامپوزیت دندان

این روش رایج ‌ترین روش درمان و ترمیم دندان‌ ها است که ویژگی ‌هایی دارد مانند:

  • تمام دندان کشیده یا تراشیده نمی‌ شود و فقط بخش موردنیاز کمی تراشیده می ‌شود.
  • قیمت مناسب ‌تری نسبت به لمینت دندان دارد.
  • کار کامپوزیت دندان ‌ها در یک الی دو جلسه انجام می ‌شود.
  • درصورت شکستن کامپوزیت یا مشکلاتی مانند این قابل ترمیم است.

معایب و مشکلات کامپوزیت

  • چون کامپوزیت مانند یک‌ لایه دندان را پوشانده است اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود شرایط برای پوسیدگی دندان به‌ راحتی فراهم می ‌شود.
  • دندان ها نیازمند مراقبت و مراجعه بیشتر به پزشک می‌ شوند.
  • اگر دندان‌ ها برای نصب و قرارگیری کامپوزیت ‌ها بیشتر از حد تراشیده شوند باعث آسیب مینای دندان می‌ شود.
  • اگر از مواد خوبی در ترکیب کامپوزیت استفاده نشود باعث تورم و مشکلات لثه می‌ شود.

3. استفاده از لمینیت در دندانپزشکی ترمیمی

در این روش پزشک متخصص یک روکش و پوسته نازک رو بر روی دندان ها به صورت دائمی قرار می دهد تا شکل و اندازه دندان ها به یک شکل و اندازه باشد.

این روش نسبت ارتودونسی جز روش های ارزان تر و سریع تر است و بسیار در ایران طرفدار است.

استفاده از لمینیت در دندانپزشکی ترمیمی | نخ دندان مینا

 عوارض لمینت

در این روش معمولا بخشی از مینای دندان ها که کمک به استحکام دندان ها می کند تراشیده می شود. بعد از تراش روکش خاصی روی دندان قرار داده خواهد شد. اگر این روکش با کیفیت نباشد و مواد غذایی بین دندان و روکش قرار بگیرد باعث به وجود آمدن عفونت ها و بیماری های دهان و دندان می شود.

4. ایمپلنت یا کاشت دندان

گاهی اوقات پزشک متخصص دندان پوسیده بیماری را می کشد و پزشک برای زیبا سازی دندان او اقدام به کاشت دندان می کند، که بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

که به دو صورت ایمپلنت یا بریج صورت انجام می شود . اما روش ایمپلنت با وجود هزینه بیشتر ، بخاطر دائمی بود و هم شکل بود از نظر رنگ و سایز با دندان های طبیعی نسبت به بریج برتری دارد.

مراحل کاشت دندان | نخ دندان مینا

5. ارتودونسی در دندانپزشکی ترمیمی

گاهی دندان های فردی از نظر سلامت و عفونت، رنگ و استحکام مشکلی ندارد و تنها مشکل نامرتب بودن و بی نظم بودن دندان ها است. در اینجا پزشک متخصص دندانپزشکی با استفاده از روش ارتودنسی دندان ها را مرتب و به سر جای خودش می اورد حتی در صورت نیاز دندان های اضافی را می کشد تا جا برای رشد و قرار گرفتن دندان ها ایجاد شود و از این راه اصلاح طرح لبخند را انجام می دهد.

نکته مهم درباره ارتودونسی

  • هزینه بالا و زمان طولانی درمان با این روش

ارتودونسی نسبت به دیگر روش ها هزینه بیشتر و زمان طولانی تری را برای درمان می گیرد اما بخاطر اسان و بدون درد بودن و ماندگاری همیشگی بعد از درمان بسیار محبوب است و بهترین پیشنهاد برای اصلاح طرح لبخند است.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

در این روش رعایت بهداشت بسیار اهمیت دارد زیرا ؛ محل قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان ها زرد می شود و برای جلو گیری از این مشکل باید به رعایت بهداشت توجه کنید.

ترمیم دندان ها با روش ارتودونسی | نخ دندان مینا

6. روکش دندان در دندانپزشکی ترمیمی

در صورتی که پوسیدگی گسترش پیدا کند و دیگر چیزی از دندان باقی نمانده باشد دندانپزشک متخصص زیبایی ، دندان های ضعیف را پس از درمان پوسیدگی اش روکش می کنند که هم حفاظت شوند و هم زیبا به نظر برسد.

روش های دندانپزشکی ترمیمی | روکش دندان | نخ دندان مینا

7. جراحی فک در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

یکی دیگر از روش هایی که ممکن است در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی استفاده شوده، جراحی فک است که مشکلی مربوط به استخوان بندی فک است . این مشکل از طریق جراحی و جا به جایی فک بر طرف می شود و در داشتن لبخندی زیبا و اعتماد به نفس بالا به شما کمک می کند.

نکته ای که درباره جراحی فک اهمیت دارد مراقبت های ویژه پس از جراحی است که باید به مدت چند هفته رعایت شود تا فک شما به طور استاندارد درمان شود.

جراحی فک در زیبایی لبخند موثر است | نخ دندان مینا

جمع بندی

امروز بیشتر مراجعات به مراکز دندانپزشکی برای ترمیم و زیبا سازی دندان ها است. در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از روش ها و روش های متفاوتی نظیر کامپوزیت ، لمینت ، بلیچینگ دندان و … بسته به شرایط مراجعه کننده استفاده می شود. که هر کدام از آن ها با توجه مدت زمان درمان و کیفیت و … متفاوت است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات