Search
Close this search box.

انواع خلال دندان و مزایا و معایب آن

استفاده از خلال برای تمیز کردن دندان | نخ دندان مینا

اگر شما به یک مهمانی و رستوران دعوت بشوید و بعد از غذا خوردن بخواهید دهان و دندان خود را پاکیزه و تمیز کنید ، با توجه به این در آن مکان شرایط مسواک زدن محیا نیست ؛ بهترین گزینه استفاده از خلال دندان است.استفاده از این وسیله قدمتی طولانی دارد و بسیار در بین انسان ها محبوب است؛ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا انواع خلال دندان ، معایب و مزایا آن ها را بشناسیم و با دیگر ابزار بهداشت دهان دندان ، مسواک و نخ دندان ، مقاسیه کنیم.

استفاده از خلال دندان | نخ دندان مینا

تاریخچه خلال دندان

این وسیله کاربردی که در زبان فارسی به آن ” دندان کاو ” هم‌ می گویند قطعه کوچکی است که از چوب ، پلاستیک ، بامبو و … ساخته می شود و برای خارج کردن مواد غذایی باقی مانده بین دندان به کار می رود.

از بررسی جمجمه ها و فسیل های انسان های گذشته مدارکی به دست آمده است که نشان می دهد اولین ابزاری که انسان ها برای پاکیزه کردن دندان خود از آن استفاده می کردند، تکه های ظریفی از چوب درختان بوده است.

هم چنین اولین مسواک های ساخته شده هم از چوب درخت مخصوصی بوده است؛ این امر نشان از قدمت و عمر زیاد استفاده از خلال، به عنوان ابزاری برای بهداشت دهان و دندان توسط انسان ها دارد.

خلال دندان چوبی | نخ دندان مینا

انواع خلال دندان

با توجه به قدمت طولانی و کارایی بالای آن در طول تاریخ انواع زیادی از آن در اشکال و جنس های مختلف ساخته شده است:

انواع مختلف خلال دندان از نظر جنس

  • خلال های چوبی

بیشترین ماده ای که در ساخت از آن استفاده می شود ، چوب درختان است. زیرا ؛ چوب درختان به راحتی به اندازه های کوچک تبدیل می شوند و شکل پذیر است و پس از که در دهان قرار می گیرند با بزاق دهان ترکیب می شود و از حالت خشک و شکننده بودش خارج می شود.

  • خلال های پلاستیکی

این نوع با توجه به جنس شان انعطاف پذیر هستن و راحت تر بین دندان ها رو پاک می کنند و بخاطر نداشتن لبه های تیز و برنده آسیب کمتری به لثه وارد می کنند . ویژگی منحصر به فرد این نوع ، قابل شست و شو و چند بار مصرف بودن آن ها است.

خلال دندان پلاستیکی | نخ دندان مینا

  • خلال های ساخته شده از چوب بامبو

خلال ساخته شده از بامبو، یکی دیگر از انواع خلال دندان موجود در بازار است. این چوب خواصی دارد که باعث می شود رطوبت کمی را جذب کند و پس از ترکیب با بزاق دهان به سرعت از شکل و استحکام اولیه خارج نشود.

انواع خلال دندان از نظر شکل ظاهری

  • ساده
  • دسته دار

خلال دندان دسته دار | نخ دندان مینا

مزایا استفاده از خلال دندان

این وسیله به جهت ویژگی های خاصی که دارد بسیار پر طرفدار است. در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی ها می‌پردازیم:

  • استفاده آسان

شاید مهم ترین ویژگی استفاده از آن ها  همین استفاده اسان از آن باشد . که به راحتی و در هر سنی و در هر مکانی قابل استفاده است و برای استفاده از آن نیازی به چیز دیگری مانند آب ندارد.

  • قیمت مناسب

در حال حاضر جزو ارزان ترین ابزار محافظ و بهداشت دهان و دندان اند.

  • کنترل بر روی آن

با توجه به اندازه و نوع طراحیشان می توان به راحتی بر رو آن کنترل داشت و غذا های باقی مانده را از بین دندان ها خارج کرد.

معایب استفاده از خلال دندان ها

با وجود اینکه استفاده از انواع خلال دندان در میان مردم محبوب است، اما متخصصان دهان و دندان استفاده از آن را با توجه به مضراتی که به دنبال دارد، به عنوان تنها وسیله بهداشتی دندان ها و به طور مداوم پیشنهاد نمی کنند. چند نمونه از این مضرات را در ادامه بیان کرده ایم:

  • ضربه و آسیب به لثه ها

با توجه به جنس خلال ها مخصوصا خلال های چوبی اگر بدون دقت از آن ها استفاده شود امکان دارد در داخل دهان شکسته بشود و دهان و لثه را زخم کند.

  • جا ماندن تکه های چوب بین دندان ها

گاهی اوقات تکه های باریکی از خلال ها بین دندان ها می شکند و باقی می ماند و اگر خارج نشود باعث بروز عفونت در دهان می شود.

  • عفونت دهان

در مراحل ساخت انواع خلال دندان ، خصوصا خلال های چوبی و بامبو، اگر میکروب های موجود در چوب به طور کامل از بین نرود، باعث عفونت داخل دهان می شوند. حتی اگر در فرآیند ساخت تمام نکات رعایت شود، اما در محیطی آلوده نگهداری شود، باز هم می تواند باعث بروز مشکلات و بیماری های دهان و دندان شود.

  • فاصله بین دندان ها را زیاد می کند

استفاده مکرر از خلال دندان باعث می شود فاصله بین دندان ها افزایش یابد. این امر امکان باقی ماندن غذاها در میان دندان ها را افزایش می دهد.

خلال دندان فاصله بین دندان ها را افزایش می دهد | نخ دندان مینا

مقایسه خلال دندان با مسواک و نخ دندان

مسواک زدن؛ معمولا استفاده از انواع خلال دندان نسبت به مسواک برای افراد ساده تر است؛ چراکه مواد غذایی را به راحتی از بین دندان ها خارج می کند. اما خمیر دندان باعث می‌شود پلاک های روی دندان ها هم از بین برود و دندان ها را ضد عفونی می‌کند.

نخ دندان؛ کارایی خلال و نخ دندان تقریبا شیه به هم است. اما با توجه به سه ویژیگی، نخ دندان بر خلال دندان برتری دارد. این سه ویژگی عبارتند از:

  • بسته بندی بهداشتی: نخ دندان درون بسته بندی مناسبی قرار دارد و کمتر در معرض آلودگی های محیطی قرار می‌گیرد.
  • جنس نرم و لطیف تر: نخ دندان های نازک و لطیف آسیبی به لثه وارد نمی کنند.
  • طرز استفاده ساده: هیچ یک از انواع خلال دندان ، حتی خلال های پلاستیکی که نسبت به بقیه انعطاف پذیری بیشتری دارد، در تمیز کردن بین دندان ها به خوبی نخ دندان عمل نمی‌کند؛ نخ دندان با توجه به شکل پذیری زیاد و نازک تر بودن به راحتی بین دندان ها می رود و مواد باقی مانده را خارج می کند.

استفاده از مسواک و نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان | نخ دندان مینا

جمع بندی

از نظر تاریخی خلال دندان یکی از اولین ابزارهای بهداشتی دهان و دندان به شمار می روند. امروزه انواع خلال دندان از جنس های مختلفی تولید می‌شود که بهترین نوع آنها خلال های چوبی و پلاستیکی هستند؛ البته هرکدام از آنها مزایا و معایبی دارند.

این محصول در کل بخاطر استفاده راحت و قیمت مناسب در میان مردم محبوب است. اما به دلیل وجود معایبی نظیر آسیب به لثه ها و دندان ها و عفونت های ناشی از استفاده از آن، توسط پزشکان برای استفاده مداوم توصیه نمی‌شود. پزشکان توصیه می کنند حتما پس از استفاده از خلال دندان ، دهان شویه مصرف شود تا محیط دهان ضد عفونی شود.

با توجه به تمام این توضیحات، اگر در جایی امکان استفاده از دهان شویه و مسواک نباشد، استفاده از نخ دندان به خاطر ویژگی های ذکر شده، بهترین جایگزین برای خلال دندان است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات