Search
Close this search box.

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی اصلاحی صورت چیست ؟

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی اصلاحی صورت | نخ دندان مینا

تصحیح و درمان اختلالات استخوان های صورت ، فک و دندان ، به جراحی ارتوگناتیک (به انگلیسی Orthognathic surgery ) معروف است. زمانی که بیمار برای رفع ناهنجاری فکین قبل از بلوغ اقدام کند، ارتودنسی به تنهایی کازساز خواهد بود. اما بعد از بلوغ ، برای رفع این مشکلات ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام می گیرد. افرادی که مشکلات جدی استخوانی و عدم هماهنگی فکین دارند، کاندید مناسبی برای انجام این جراحی هستد. در بسیاری از موارد ، این اختلالات باعث ایجاد مشکلاتی مانند صحبت کردن، خوابیدن ، جویدن و دیگر فعالیت ها می شود. در این مطلب به برخی از سوالات رایج در ارتباط با این جراحی پاسخ می دهیم.

جراحی ارتوگناتیک

در این نوع جراحی ، اردتونسی همراه با جراحی فک انجام می گیرد. برای آماده شدن دندان ها برای جراحی ارتوگناتیک ، ارتودنسی برای رفع شلوغی دندان ها باید حدود یک تا یک و نیم سال در دندان ها واقع شود. زیرا تا دندان ها به طور منظم قرار نگیرند ، جراح قادر به انجام جراحی فکین نخواهد بود. البته لازم به ذکر است که قبل از ارتودنسی اقداماتی مانند جراحی بافت های نرم جهت نمایان کردن دندان های نهفته ، کشیدن و پر کردن بعضی از دندان ها انجام می گیرد.

نکته مهم این است که حتی در طول جراحی فک ، ارتودنسی دندان برداشته نمی شود و به نوعی در طول جراحی کمک بسزایی به جراح می کند. علاوه بر این ، یک دوره دیگر ارتودنسی بعد از اتمام جراحی برای بیمار انجام می شود. بهبودی های حاصل از انجام عمل جراحی ارتوگناتیک عبارتند از:

  • بهبود گفتار و ادای صحیح کلمات
  • متعادل شدن هر دو طرف صورت ، بهبود عملکرد دهان
  • دندان و فک حین غذا خوردن
  • افزایش و بهبود کیفیت خواب و تنفس و درمان آپنه خواب
  • بهبود ظاهرکلی صورت و بدن
  • افزایش اعتماد به نفس در افراد

 

قبل و بعد جراحی ارتوگناتیک| نخ دندان مینا

انواع مختلف آن چیست؟

با توجه به مکان و وضعیت ناهنجاری فکین ، جراحی اصلاحی صورت به روش های مختلفی انجام می شود. انواع جراحی ارتوگناتیک شامل موارد زیر است:

جراحی فک بالا

این نوع جراحی ، برای حل مشکلات بیرون رفتگی فک بالا ، کراس بایت ، عقب رفتگی فک بالا ، زیاد و یا کم دیده شدن دندان های فک بالا ، لبخند لثه ای ، اوپن بایت ، مدیفیشنال هیپوپلازی انجام می گیرد. در جراحی فک بالا ، انجام ارتودنسی دندان قبل از جراحی باعث کمتر شدن اختلاف تراز دندان ها از همدیگر می شود. روش انجام جراحی فک بالا به این گونه است که جراح با جابجایی قسمتی از استخوان فک که دندان ها بر روی آن قرار دارند، باعث حرکت یکجا و یکپارچه کل فک بالا می شوند.

در واقع با توجه به وضعیت ناهنجاری فک ، قسمتی از استخوان برداشته شده و یا به آن اضافه می شود. در نتیجه شکل کلی استخوان تغییر پیدا می کند. برای ثابت نگه داشتن استخوان فک در وضعیت جدید از پیچ و مهره استفاده می شود. علاو بر این ، از کچ پلاستیکی برای حفظ وضعیت استخوان ها در برعضی از مواقع استفاده می شود. بریدگی های لازم برای انجام عمل فک بالا، داخل دهان داده می شود. البته ممکن است بریدگی های جزئی بر روی صورت انجام شود.

جراحی فک پایین

در بعضی از مواقع ، فک پایین دچار ناهنجاری است و احتیاج به انجام عمل تصحیح فک و صورت دارد. انجام این عمل با هدف اصلاح عقب رفتگی و بیرون رفتگی انجام می گیرد. در این عمل باید قسمت عقبی از قسمت جلو استخوان فک جدا شود. سپس جراح قسمت جلوی فک پایین را جابه جا می کند تا اصلاحات انجام بگیرد.

در قسمت پایانی عمل فک پایین ، موقعیت قطعه استخوانی فک را با پیچ و مهره ثابت می کنند. زمانی که ناهنجاری های فک پایین شدید باشد ، داندان ها به سیم کشی به مدت تقریبا 7 هفته احتیاج دارند.

جراحی چانه

جراحی یا جابه جایی چانه در اصلاح پزشکی به جنیوپلاستی معروف است. در بعضی از موارد برای اصلاح ناهنجاری فک پایین ، احتیاج به جراحی چانه وجود دارد. در این شرایط ، قسمت چانه تغییر وضعیت داده می شود. این عمل برای اصلاح چهره و نیمرخ بیمار انجام می گیرد.

علاوه بر این ، جراحی چانه باعث بهبود شکل عضلات و لب ها می شود. برای انجام این جراحی ، پزشک یک بریدگی در داخل دهان و زیر لب پایینی ایجاد می کند. سپس با جدا کردن بدنه چانه از فک پایین ، جابه جایی آن را انجام می دهد. بعد از اتمام عمل ، برای ثابت نگه داشتن تغییرات از پیچ های ریز یا سیم کشی استفاده می کنند.

چه کسانی به جراحی ارتوگناتیک نیاز دارند؟

افراد کاندید این عمل شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که دارای ناهنجاری های مادرزادی فک و صورت هستند.
  • افرادی که دردهای مزمن در قسمت فک یا مفصل فک را تجربه می کنند.
  • در مواقعی ، آسیب به فک و صورت باعث ضرورت این عمل می شود.
  • جلو بودن فک بالایی و عقب بودن فک پایینی و چانه از دیگر موارد ضرورت جراحی ارتوگناتیک است.
  • برخی از افراد دچار تنفس بی اختیار از راه دهان هستند ، در این مواقع انجام این جراحی پیشنهاد می شود.
  • در برخی از مواقع برای از بین بردن تومور در فک ، جراحی های ارتوگناتیک انجام می شود.
  • افرادی که دچار ناتوانی در به هم رساندن لب ها بدون کشیدن آنها هستند ، می توانند با انجام این عمل این مشکل را برطرف کنند.
  • عارضه اپن بایت ، باعث ضرورت این عمل می شود. این عارضه به معنی وجود فاصله بین دندان های فک بالا و پایین در هنگام بسته شدن دهان است.

ارتودنسی دندان و جراحی ارتوگناتیک | نخ دندان مینا

جراحی ارتوگناتیک چه عوارضی دارد؟

جراحی اصلاحی صورت با ارتوگناتیک ، یک روش مطمئنی است. اما در علم پزشکی ، هر عملی می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. احتمال ایجاد عوارض به چگونگی انجام عمل و ویژگی های بدن هر فرد بستگی دارد. بنابراین در هر نوع جراحی، ممکن است هر شخصی 1 یا 2 مورد عوارض احتمالی را تجربه کند ، یا حتی هیچکدام از عوارض را تجربه نکند. برای کمتر کردن عوارض جراحی ارتوگناتیک ، بهتر است بیمار به یک تیم پزشکی معتبر و متخصص در آن زمینه مراجعه کند. از عوارض احتمالی جراحی ارتوگناتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عفونت

یک عارضه رایج در جراحی اصلاحی صورت ، عفونت است. برای جلوگیری از این مشکل در حین و پس از جراحی به بیمار آنتی بیوتیک تزریق می شود.

  • گرفتگی بینی

این عارضه ممکن است به دلیل قرار دادن لوله های تنفسی در داخل بینی ایجاد شود. در صورت بروز این مشکل ، استفاده از اسپری های مخصوص بینی تجویز می شود.

  • سفتی فک و صدای مفصل فک

پس از انجام جراحی ، مفاصل فک تا چند ماه سفت تر خواهد شد. بهترین راه برای درمان این عارضه افزایش عمل جویدن است.

  • خونریزی

وجود خونریزی جزئی پس از انجام عمل ارتوگناتیک ، امری طبیعی است. در برخی از مواقع امکان دارد بیمار بعد از جراحی اصلاحی صورت ، به مدت دو هفته خون دماغ شود. خونریزی غیر طبیعی فقط زمانی رخ می دهد که فرد در حین جراحی نیاز به تزریق خون پیدا کند .

  • درد و ناراحتی

معمولا روز اول بعد از جراحی ارتوگناتیک ، درد شدید است و از مسکن های قوی استفاده می شود. این درد بعد از 2 تا 3 روز بعد از عمل به طور کامل از بین می رود.

احساس در پس ار جراحی ارتوگناتیک | نخ دندان مینا

  • زخم و اسکار جراحی

در حین این عمل ، برش های در داخل دهان و یا بیرون صورت انجام می گیرد. در بیشتر مواقع ، این برش سریع بهبود می یابد. وجود برخی از شرایط در بیمار مانند سن بالا ، ممکن است باعث طولانی تر شدن مسیر بهبودی شود.

  • بی حس شدن

پس از جراحی ارتوگناتیک ، بیمار در اطراف فک دچار بی حسی شده و گاهی با حس سوزن سوزن شدن مواجه می شود. معمولا احساس بی حسی بعد از 6 ماه از بین می رود. البته در موارد نادر امکان بی حسی دائمی نیز وجود دارد.

  • کاهش وزن

در اوایل دوره ی نقاهت جراحی فک ، کاهش وزن 2 کیلو گرمی قابل پیش بینی است. البته این کاهش وزن نگران کننده نیست و در بسیاری از موارد 7 روز بعد از جراحی اشتهای بیمار بهبود می یابد. در این شرایط بیمار می تواند وزن از دست رفته خود را جبران کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات