Search
Close this search box.

پس زدن ایمپلنت دندان و شکست درمان

پس زدن ایمپلنت دندان و شکست درمان | شرکت نخ دندان مینا

ایمپلنت یکی از روش­ های جایگزینی دندان از دست رفته به شیوه ثابت است. موفقیت آمیز بودن فرآیند کاشت ایمپلنت مزایای بسیاری را نصیب بیمار می کند؛ به عنوان مثال می توان به بهبود کیفیت گفتار و غذا خوردن، آسیب کمتر به زبان و لثه ، طول عمر بالا و ظاهر طبیعی اشاره کرد. البته همیشه شرایط برای انجام موفق درمان فراهم نیست. عوامل مختلفی موجب شکست روند کار و پس زدن ایمپلنت دندان می شوند. این مقاله به بررسی این عوامل اختصاص داده شده است. ما را تا پایان همراهی کنید.

پس زدن ایمپلنت دندان یعنی چه؟

بسیاری از افراد برای جبران دندان از دست رفته خود از ایمپلنت دندان استفاده می کنند. ایمپلنت در کنار طول عمر بالا و ظاهر زیبا ، همانند یک دندان طبیعی عمل می کند. در نتیجه حین صحبت یا غذا خوردن مشکلی برای فرد رخ نمی دهد. البته عمل کاشت ایمپلنت همیشه موفقیت آمیز نیست و گاهی تحت­تاثیر عوامل مختلف به شکست می انجامد. این فرآیند در اصطلاح پس زدن ایمپلنت دندان نام دارد.

پس زدن ایمپلنت در فواصل زمانی مختلف بروز پیدا می کند. از این جهت دو مفهوم پس زدن زود هنگام و دیرهنگام تعریف می شود. نوع زودهنگام در چند ماه اول درمان بروز پیدا می کند. در نتیجه اتصال مناسبی بین پایه ایمپلنت و استخوان فک ( جوش خوردن ) بوجود نمی آید. نوع دیرهنگام نیز در فواصل زمانی یک الی ده سال بعد از انجام ایمپلنت نمایان می شود.

پس زدن ایمپلنت دندان | شرکت نخ دندان مینا

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

پس زدن ایمپلنت دندان با علائم مختلفی بروز پیدا می کند. بیشتر افراد درگیر از لقی و تکان خوردن ایمپلنت کاشته شده در لثه خود رنج می برند. تحرک ایمپلنت مربوط به ناقص بودن رشد استخوان در اطراف پایه و عدم جوش خوردن صحیح است.

میزان شلی ایمپلنت در ابتدا کم و به تدریج افزایش پیدا می کند. گاهی به دلیل تشدید این وضعیت ، ایمپلنت در حین صحبت یا غذا خوردن از مکان خود جدا می شود. از دیگر علائم پس زدن ایمپلنت دندان می توان به عفونت اشاره کرد. عفونت با علائمی چون آبسه ، خونریزی ، التهاب ، تورم و بوی بد دندان تشخیص داده می شود.

دلیل پس زدن ایمپلنت چیست؟

عوامل مختلفی در بروز پس زدن ایمپلنت دندان نقش دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • عفونت

یکی از لازمه های داشتن یک ایمپلنت موفقیت آمیز ، سلامت لثه و استخوان فک است. عفونت موجب تضعیف بافت لثه و یا تحلیل استخوان فک می شود. در نتیجه فرآیند کاشت را با مشکل روبرو می کند. بروز عفونت بعد از کاشت ایمپلنت طبیعی است و با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک (به تجویز پزشک) بهبود پیدا می کند.

عدم درمان عفونت دندان و لثه در این شرایط مانع از جوش خوردن استخوان فک و پایه ایمپلنت می شود. در نتیجه درمان به شکست می انجامد. از طرفی عفونت دهان و دندان به راحتی وارد جریان خون شده و مشکلات جدی تری را موجب می شود.

البته عفونت تنها مختص پس زدن زودهنگام نیست. بلکه در بروز نوع دیرهنگام نیز نقش دارد. در این موارد ، عفونت با تخریب استخوان فک ، موجب لقی ایمپلنت را می شود. درد شدید ، بوی بد ، آبسه و التهاب از علائم بروز عفونت در لثه است.

دلیل پس زدن ایمپلنت | شرکت نخ دندان مینا

  • استفاده از تجهیزات نامرغوب

در صورت استفاده از ایمپلنت مرغوب ، با کیفیت و استاندارد ، موفقیت عمل به اندازه 95 درصد افزایش می یابد. البته این امر زمانی حاصل می شود که عمل توسط جراح باتجربه و ماهر انجام شود. یکی از دلایل اصلی پس زدن ایمپلنت دندان در ایران مربوط به استفاده از محصولات بی کیفیت و نامعتبر توسط کلینیک های دندانپزشکی است.

بدن ایمپلنت نامرغوب را به عنوان یک جسم بیگانه قلمداد کرده و به آن واکنش نشان می دهد. در نتیجه مشکلاتی از قبیل الهاب ، عفونت و … رخ می دهد. از عوارض این محصولات می توان به عفونت ، آسیب به عروق خونی ، رشته های عصبی و بافت استخوانی دهان اشاره کرد. مشکلات سینوسی و بی حسی دندان ، لب و لثه را نیز از جمله این موارد هستند.

  • کشیدن سیگار

ارتباط نزدیکی بین کشیدن سیگار و پس زدن ایمپلنت دندان وجود دارد. در واقع آمار ها نشان می دهد که افراد سیگاری دارای ایمپلنت در دهان خود ، 20 درصد بیشتر از دیگران در معرض شکست درمان قرار دارند. دلیل این موضوع کاهش جریان خون رسانی به محدوده تحت درمان و اثرات منفی ماده نیکوتین در بهبودی محل کاشت ایمپلنت است.

ضمن اینکه افراد سیگاری بیشتر در معرض تحلیل لثه و استخوان فک (خصوصاً فک بالا) قرار دارند. هر یک از این موارد بیشتر زمینه شکست درمان را فراهم می کند.

  • بیماری

برخی بیماری ها در پس زدن ایمپلنت دندان نقش دارند؛ به عنوان مثال می توان به سرطان اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری در صورت انجام رادیوگرافی سر و گردن دچار مشکلاتی در ایمپلنت خود می شوند. زیرا فرآیند پرتودرمانی جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت را با اختلال روبرو می کند.

دیابت کنترل نشده (نوع یک و دو) نیز یکی دیگر از بیماری های تاثیرگذار در این زمینه به شمار می رود. زیرا در این موارد بهبودی محل ایمپلنت با تاخیر بیشتری انجام می شود. سایر بیماری های مرتبط با شکست ایمپلنت دندان شامل پوکی استخوان (چگالی پایین استخوان فک) و نقص سیستم ایمنی است.

  • مصرف دارو

گاهی اوقات ایمپلنت دندان ناموفق تحت­ تاثیر مصرف دارو رخ می دهد؛ به عنوان مثال می توان به دارو های ضد اسید معده و بیس فسفات اشاره کرد. داروی بیس فسفات برای درمان پوکی استخوان در زنان مورد استفاده قرار می‎ گیرد. مصرف این دارو شکست زودهنگام ایمپلنت را به میزان 11 درصد و شکست دیرهنگام را به میزان 25 درصد افزایش می دهد.

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان

حفرات ایجاد شده در حین کاشت امپلنت مکان مناسبی را برای تجمع میکروب و باکتری فراهم می کند. برای مقابله با این مشکل مسواک ، نخ دندان ، دهانشویه استفاده منظم از برای پیشگیری از عفونت و شکست ایمپلنت دندان الزامی است.

  • تجربه و مهارت پایین جراح

بسیاری از مشکلات مربوط به ایمپلنت دندان به دلیل انجام عمل زیر نظر جراح بی­تجربه و غیرماهر رخ می دهد. از جمله مشکلات تاثیرگذار جراح در حین عمل می توان به عدم رعایت زاویه کاشت مناسب اشاره کرد. در نتیجه فرد حین صحیت کردن یا غذا خوردن دچار مشکل می شود. کاشت ایمپلنت در مکان نامناسب از استخوان فک نیز به واسطه لق شدن شانس موفقت جراحی را کاهش می دهد.

توصیه هایی برای افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت

عوامل زیادی در موفقیت جراحی ایمپلنت دندان موثر است؛ این عوامل عبارتند از:

  • اجتناب از دخانیات
  • آگاه کردن جراح از سابقه بیماری دارو های مصرفی
  • رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی بعد از کاشت ایمپلنت
  • اختصاص هزینه کافی برای استفاده از ایمپلنت مرغوب و باکیفیت
  • مصرف منظم دارو های ( آنتی بیوتیک ) تجویزی جراح به منظور کنترل عفونت
  • انجام عمل زیر نظر جراح با تجربه و متخصص

عوامل موفقیت جراحی ایمپلنت دندان | شرکت نخ دندان مینا

 سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر پس زدن ایمپلنت دندان پرداختیم. بسیاری از افراد به واسطه تبلیغات کاذب اقدام به استفاده از ایمپلنت های بی کیفیت و ارزان قیمت می کنند. این در حالی است که بخش زیادی از شکست درمان به این موارد اختصاص دارد. سطح پایین بهداشت دهان و دندان نیز به واسطه تشکیل عفونت موفقیت این عمل را کاهش می دهد. عفونت با تحلیل استخوان فک یا لثه ، اتصال پایه ایمپلنت و بخش های استخوانی را با مشکل روبرو می کند. کم‎ تجربگی جراح ، استعمال سیگار و بعضی بیماری ها را نیز می توان به این موارد اضافه کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات