Search
Close this search box.

آشنایی با ریتینر ارتودنسی و فواید آن

آشنایی با ریتینر ارتودنسی | شرکت نخ دندان مینا

اگر دندان ها کج باشند، پزشک ارتودنسی را به عنوان راه درمانی پیشنهاد می کند. ارتودنسی دندان ، باعث زیبا شدن لبخندتان می شود اما پلاک نگهدارنده آن را حفظ می کند؛ به همین خاطر است که دندانپزشک تا مدت ها بعد از خوب شدن فرم دندان ها از شما می خواهد که از ریتینر ارتودنسی استفاده کنید.

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینر ارتودنسی یا پلاک نگهدارنده ، آخرین مرحله درمان ارتودنسی است. بعد از برداشتن بریج ها و پایان یافتن مراحل ارتودنسی، دندان ها می توانند به حالت اول خود برگردند. این وسیله برای افرادی که به تازگی از درمان ارتودنسی برای صاف شدن دندان هایشان استفاده کرده اند، ضروری است.

اغلب مردم فکر می کنند استفاده از ریتینر ارتودنسی فقط برای ثابت نگه داشتن دندان بعد از صاف شدن فرم آن است، اما استفاده از این نگهدارنده ، روی دندان و فرم لبخند شما اثرات به مراتب بیشتری دارد.

شاید شنیده باشید که نگهدارنده به برطرف شدن مشکلات گفتاری کمک می کند. با این حال ، نگهداری و استفاده از ریتینر ارتودنسی کار چندان راحتی برای بچه ها نیست.

ریتینر ارتودنسی چیست | شرکت نخ دندان مینا

انواع نگهدارنده ارتودنسی

نگهدارنده در انواع مختلف به بازار عرضه می شود که در دسته های زیر قرار می گیرند.

  • ثابت

این رتینر ارتودنسی از یک سیم فلزی ساخته شده است در سطح پشتی دندان ها نصب خواهد شد و بنابراین دیده نمی شود. برای چسباندن آن از مواد کامپوزیتی استفاده می کنند که رنگ مشابه با دندان دارند.

  • شفاف یا اسکیس

این نوع نگهدارنده همانطور که اسم آن نشان می دهد به نوعی ارتودنسی نامرئی است، چون از نوعی پلاستیکی شفاف ساخته شده است و تمام سطح دندان ها را می پوشاند.

  • هالی

این نوع نگهدارنده برای حرکات جزئی دندان و اصلاحات کوچک مناسب است، معمولا برای دندان های فک بالایی استفاده می شود و یک بدنه پلاستیکی دارد که داخل سقف دهان گذاشته می شود.

گیره یا قلاب های کناری این نگهدارنده دور دندان قرار می گیرند تا بدین وسیله آن را ثابت کنند.

فواید و مزایای استفاده از پلاک نگهدارنده

در این قسمت ، فواید و مزایای استفاده از ریتینر ارتودنسی را بررسی می کنیم.

نابودی باکتری ها :

هر چقدر دندان صاف و تمیزتر باشد، باکتری و پلاک کمتری در بین فضاهای خالی بین دندان ها جمع می شود؛ این مساله در بلند مدت از خرابی و پوسیدگی جلوگیری می کند.

همچنین ، دندان صاف باعث جویدن بهتر غذا و هضم کامل آن در سیستم گوارش می شوند. افزایش تولید بزاق و مقدار آنزیم ها جلوی ایجاد حفره و پلاک را روی دندان می گیرد.

مفید برای دیابتی ها :

ریتینر ارتودنسی باعث افزایش بهداشت و سلامت دهان و دندان می شود. طبق مطالعات اخیر سازماندیابت آمریکا ADA ضعیف بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان باعث افزایش مشکلات و عوارض دیابت می شود. استفاده از پلاک نگهدارنده، نخ دندان ، مسواک زدن و دهانشویه می تواند به فرد دیابتی در کاهش عوارض این بیماری کمک کند.

بهبود تنفس :

بعضی از انواع ریتینر ارتودنسی برای خواب شبانه و جلوگیری از خروپف یا مشکلات تنفسی در هنگام خواب بسیار مفید هستند و استفاده از آن ها به ویژه برای کودکان ، توصیه می شود.

کاهش یا از بین بردن مشکلات تکلم :

نگهدارنده ارتودنسی باعث بهتر شدن شکل زبان و قرار گرفتن این عضو در جای خود در دهان می شود. به همین خاطر ، نحوه تکلم و صحبت کردن کودکان را بهبود می بخشد.

ریتینر ارتودنسی | شرکت نخ دندان مینا

نکات مهم نگهداری از ریتینر ارتودنسی

در نگهداری از پلاک نگهدارنده به نکات زیر دقت کنید:

  • از کیف مخصوص پلاک نگهدارنده استفاده کنید. این کیف از گم شدن، خراب شدن یا خراشیده شدن سطح این نگهدارنده جلوگیری می کند.
  • دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگهداری شود. حیوانات خانگی و کودکان این وسیله را گم می کنند یا می جوند. امکان بلعیدن نگهدارنده توسط سگ ها خیلی زیاد است.
  • برای کودکانتان یادآور گوشی موبایل بگذارید تا هنگام رفتن به مدرسه ریتینر ارتودنسی را فراموش نکنند. اگر چند مرتبه فراموش کردند مشکلی نیست اما اگر بیشتر شود، روند تثبیت درمان ارتودنسی با اختلال یا کاهش سرعت همراه خواهد شد.
  • پلاک نگهدارنده باید در یک مکان خاص نگهداری شود و نباید جای آن را عوض کرد، در غیر این صورت گم خواهد شد و باید یک نگهدارنده ارتودنسی جدید تهیه کنید.
  • سعی کنید در هنگام خرید از رنگ های روشن آن تهیه کنید تا بهتر دیده شود. هر چقدر رنگ ریتینر ارتودنسی روشن تر باشد، بچه ها آن را بیشتر دوست دارند و احتمال گم شدن کم خواهد شد.
  • نحوه شکل گیری یک عادت جدید برای هر انسانی متفاوت از دیگری است؛ باید به این عادت جدید به چشم سرگرمی برای خود یا فرزندتانتان نگاه کنید. برای تشویق بیشتر کودک به استفاده از پلاک نگهدارنده در طول شب ، بعد از خواب شبانه در زیر بالش کودک هدیه های کوچک بگذارید تا نسبت به کاری که انجام می دهد حس بهتری پیدا کند. در ابتدا تحمل نگهدارنده ارتودنسی برای کودک کمی سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد اما با حمایت شما و تشویق های همیشگی ، این وسیله به بخشی از زندگی کودک تبدیل می شود.
  • اگر نگهدارنده شما خیلی قدیمی شده است، یک مدل جدید تهیه کنید. معمولا بعد از چند مدت پلاک نگهدارنده خاصیت و انعطاف خود را از دست می دهد و باید جایگزین شود.
  • از قرار دادن نگهدارنده داخل دستمال خودداری کنید. ممکن است دیگران آن را با زباله اشتباه بگیرند و دور بیندازند.
  • بعد از هر مرتبه استفاده از ریتینر ارتودنسی آن را به خوبی تمیز کنید. نگهدارنده دندان مانند خیلی از لوازم بهداشتی دیگر ، مستعد جرم و باکتری است که با ضدعفونی و تمیز کردن به موقع از این اتفاق پیشگیری کنید.
  • نگهدارنده ارتودنسی را در معرض گرمای شدید قرار ندهید. حالت پلاک نگهدارنده ژله ای و منعطف است. با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید فرم و خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر اثربخش نخواهد بود.
  • از قرار دادن وسایل سنگین روی نگهدارنده خودداری کنید. این کار باعث بد فرم شدن و از بین رفتن خاصیت نگهدارنده می شود.
  • با احتیاط از دهان خود خارج کنید یا روی دندان بگذارید. اگر از یک طرف بکشید یا فشار دهید، فرم اصلی ریتینر ارتودنسی به هم می ریزد و خاصیت خود را از دست می دهد.
  • حتما قبل از استفاده از نگهدارنده مسواک بزنید تا روی دندان تمیز باشد چون اگر روی دندان تمیز نباشد، نگهدارنده جرم می گیرد.

نگهداری از ریتینر ارتودنسی | شرکت نخ دندان مینا

مدت زمان استفاده از پلاک نگهدارنده

معمولا بعد از درمان ارتودنسی تا 6 ماه به طور مداوم باید از نگهدارنده استفاده کنید. بعد از این مدت دندانپزشک تصمیم می گیرد که همچنان نیاز به استفاده از نگهدارنده دارید یا خیر. اغلب افراد در هنگام خواب باید از نگهدارنده استفاده کنند اما این قاعده برای همه صادق نیست.

سخن پایانی

در این مطلب درباره ریتینر ارتودنسی صحبت کردیم. این وسیله برای افرادی که به تازگی از درمان ارتودنسی برای صاف شدن دندان هایشان استفاده کرده اند، ضروری است. اگر به هر دلیل نگهدارنده خود را گم کردید یا فرم خود را از دست داد، باید یک مدل جدید تهیه کنید تا درمان شما به طور مستمر ادامه داشته باشد. اگر استفاده از ریتینر ارتودنسی به تعویق بیفتد، تمام هزینه شما از دست می رود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات