Search
Close this search box.

با روش ارتودنسی دیمون بیشتر آشنا شوید

با روش ارتودنسی دیمون بیشتر آشنا شوید | شرکت نخ دندان مینا

برای مرتب شدن دندان ها روش هایی وجود دارد که متداول ترین آن ها ارتودنسی است. ارتودنسی تخصصی از رشته دندان پزشکی است که به درمان ناهماهنگی دندان ها می پردازد. ارتودنسی اغلب با هدف زیبایی انجام می شود اما باید در نظر داشت که این درمان در بسیاری افراد به حفظ سلامت دندان ها نیز کمک می کند. روش های مختلفی برای انجام ارتودنسی وجود دارد که در این مقاله به بررسی ارتودنسی دیمون می پردازیم. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ارتودنسی دیمون چیست؟

امروزه بیشترین نامی که در حوزه ارتودنسی شنیده می شود ارتودنسی دیمون است. این روش به نوع ویژه براکت مورد استفاده اشاره دارد. براکت های مورد استفاده در این روش به حفظ بهداشت دهان کمک می کنند. این براکت ها به صورت خود تنظیم شونده هستند به همین دلیل بیمار نیاز کمتری برای مراجعه به کلینیک دارد؛ بنابراین استفاده از این روش باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد می شود.

در روش های ارتودنسی متداول در بازه های مشخص زمانی ، یعنی پس از جابجایی دندان ها باید فشار سیم قوس دار مجددا تنظیم شود تا دوباره به دندان ها فشار وارد شود. این امر مستلزم مراجعه مجدد به پزشک متخصص است. در روش ارتودنسی دیمون براکت ها به شکلی تنظیم می شود که پس از جابجایی دندان ها به دلیل فشارهای واردشده ، سیم قوس دار را آزاد گذاشته تا مجددا جابه جا شود و به دندان ها فشار وارد کند و باعث جابجایی دندان ها شود. این فرآیند همچنان ادامه پیدا می کند تا زمانی که دندان ها صاف شود.

ارتودنسی دیمون به جز صرفه جویی اقتصادی و زمانی باعث کاهش درد ناشی از فشار وارد شده به دندان ها می شود. به این دلیل که هر بار فشار از پیش تعیین شده ای به دندان ها وارد می شود و مقدار فشار بیش از حد نیاز نیست.

ارتودنسی دیمون چیست | شرکت نخ دندان مینا

تفاوت ارتودنسی دیمون و ارتودنسی های معمولی چیست؟

در روش های معمولی یک براکت فلزی ثابت به دندان متصل می شود که از داخل حفره آن سیم عبور می کند که با وارد آمدن فشار به این سیم ، فشار به دندان منتقل شده و باعث صاف شدن آن می شود. اما برای اتصال بهتر این سیم به براکت ها از قطعاتی به نام اورینگ استفاده می شود که باعث کندی حرکت دندان ها خواهد شد.

در روش ارتودنسی دیمون یک قسمت بر روی براکت قرار داده شده است که قابلیت باز و بسته شدن دارد. با این روش نیاز به استفاده از اورینگ از بین رفته پس حرکت دندان ها بهتر و سریع تر انجام می شود.

ویژگی های ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون ویژگی های فراوانی دارد. نخستین ویژگی این روش نیاز کمتر مراجعه به پزشک متخصص است که باعث کاهش هزینه ها می شود. عدم استفاده از اورینگ در این روش باعث کاهش تجمع رطوبت در اطراف براکت و درنتیجه ساده تر بودن رعایت بهداشت دهان و دندان می شود. دومین ویژگی این روش کاهش درد بیمار در زمان درمان نسبت به سایر روش ها است.

ویژگی دیگر این روش امکان استفاده از براکت های شفاف است. این ویژگی برای بزرگسالان بسیار حائز اهمیت است زیرا می توانند از یک ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. حرکت راحت تر و سریع تر دندان ها در این روش باعث کاهش طول دوره درمان می شود.

آیا ارتودنسی دیمون سریع تر درمان دندان ها را انجام می دهد؟

اورینگ مورد استفاده در ارتودنسی های معمولی باعث افزایش اصطکاک و حرکت سخت تر دندان ها می شود. برای غلبه بر این اصطکاک باید فشار بیشتری به دندان ها وارد شود که باعث افزایش درد می شود. این اصطکاک باعث کندی حرکت نیز می شود. اما با جایگزینی این براکت ها با براکت های دیمون حرکت دندان ها با آزادی بیشتری انجام می شود که باعث کاهش دوره زمانی درمان می شود پس می توان ادعا کرد که این روش درمان دندان ها را سریع تر انجام می دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بیمارانی که به روش دیمون دندان های خود را ارتودنسی می کنند ، 2.7 ماه زودتر به نتیجه مطلوب می رسند. بر اساس همین مطالعات استفاده از روش دیمون نیاز به مراجعه به متخصص را 47.8 درصد کاهش می دهد که عددی قابل توجه است. در نظرسنجی های به عمل آمده ، بیمارانی که از روش دیمون استفاده نموده اند 60 درصد کمتر از دیگر افراد احساس ناراحتی داشته اند.

اویژگی های ارتودنسی دیمون | شرکت نخ دندان مینا

معایب ارتودنسی دیمون چیست؟

همانند تمامی روش های دیگر ارتودنسی دیمون نیز یک روش بدون نقص نیست. اما ویژگی های آن ها بسیار بیشتر از سایر روش ها است. یکی از معایب آن ، این است که سیم های فلزی استفاده شده در این روش همانند سایر روش ها برای دیگران قابل مشاهده است و نمی تواند کاملا نامرئی باشد.

استفاده از براکت های دیمون در ابتدای دوره ممکن است مقداری باعث ناراحتی شود اما در طول دوره ناراحتی کمتری برای بیمار نسبت به سایر روش ها ایجاد می کند. عیب دیگر این روش هزینه آن است که نسبت به سایر روش ها مقداری بیشتر است.

هزینه های ارتودنسی دیمون

روش ارتودنسی دیمون کاملا با روش های معمول ارتودنسی دندان متفاوت است پس طبیعی است که هزینه های آن نیز با سایر روش ها متفاوت باشد. نمی توان به طور دقیق هزینه های این روش را بیان کرد زیرا به عوامل بسیار متعددی وابسته است و برای تعیین دقیق قیمت باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

اما باید این نکته را در نظر داشت که هزینه های این روش قطعا از روش های معمول بیشتر است. اما این روش همچنان مقرون به صرفه است زیرا تعداد مراجعات به متخصص برای معاینه کاهش چشمگیری می یابد.

سوالات متداول در مورد ارتودنسی دیمون

1. تفاوت ارتودنسی دیمون با ارتودنسی رایج چیست؟

بریس های مورد استفاده در روش های سنتی نیاز به تنظیم مداوم توسط پزشک متخصص دارد اما بریس های مورد استفاده در روش دیمون به طور خودکار تنظیم می شوند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. این بریس ها فشارهای حساب شده ای را به دندان ها وارد می کنند که باعث کاهش درد در بیماران می شوند.

2.آیا در این روش نیز به استفاده از کش نیاز است؟

به دلیل طراحی خاص براکت های مورد استفاده در این روش از ارتودنسی ، نیازی به استفاده از کش ارتودنسی وجود ندارد. براکت های دیمون به شکلی طراحی شده اند که به آرامی دندان ها را به موقعیت مناسب خود می رسانند.

3. آیا ارتودنسی دیمون مقرون به صرفه است؟

با توجه به میزان راحتی بیشتر ، نیاز به مراجعات کمتر به پزشک و احتمال کمتر آسیب دیدگی دندان در حین درمان و همچنین رسیدن به نتیجه مطلوب در زمان کوتاه تر می توان نتیجه گرفت که این روش کاملا مقرون به صرفه است.

4. بازه انجام معاینات در روش دیمون چقدر است؟

در روش ارتودنسی دیمون به طور معمول هر 6 تا 10 هفته یک بار نیاز به مراجعه به پزشک است درحالی که در روش های سنتی هر ماه یک بار باید به پزشک مراجعه کرد.

5. زمان رسیدن به نتیجه مطلوب در روش دیمون چقدر است؟

این روش بسیار سریع تر از روش های سنتی عمل می کند و می تواند در زمانی کوتاه تر به نتیجه مطلوب برسد ، اما این زمان را نمی توان به کمتر از 6 ماه کاهش داد.

سوالات متداول در مورد ارتودنسی دیمون | شرکت نخ دندان مینا

6. آیا ارتودنسی دیمون انواع مختلفی دارد؟

همانند انواع ارتودنسی ، برای ارتودنسی دیمون هم از آلیاژهای متفاوتی استفاده می شود. در میان آلیاژهای متعدد مورد استفاده در روش دیمون ، ارتودنسی شفاف و سرامیکی به دلیل جلب توجه کمتر برای دیگران ، بیشتر مورد توجه بیماران قرار گرفته است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات