Search
Close this search box.

همه چیز درباره ارتودنسی فانکشنال

همه چیز درباره ارتودنسی فانکشنال | شرکت نخ دندان مینا

در میان عموم مردم ارتودنسی بیشتر به دلیل تاثیری که در زیبایی دارد ، شناخته می شود. هرچند که یکی از دلایل اصلی ارتودنسی کمک به بهبود زیبایی و ظاهر لبخند شما است ، اما باید بدانید که این مورد تنها دلیل و حتی دلیل اصلی برای انجام ارتودنسی نیست. ارتودنسی فانکشنال رویکردی در دندانپزشکی جدید است که بیشتر افراد با آن آشنایی ندارند. در این مقاله می خواهیم به تمامی پرسش های متداول درباره ارتودنسی فانکشنال پاسخ دهیم.

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

ارتودنسی فانکشنال فرایندی است که هدف اصلی آن اصلاح دندان ها و ساختار صورت بیماران است. به دلیل اینکه این درمان بر روی تغییر شکل فک تمرکز دارد ، می تواند تاثیر زیادی در ظاهر بیمار داشته باشد. این کار علاوه بر بهبود ظاهری می تواند بسیاری از مشکلات دیگر مانند مشکلات شنوایی ، تنفسی ، مفصل گیجگاهی فکی و دردهای میگرنی یا ناحیه شانه و گردن را برطرف کند.

به عبارت بهتر ارتودنسی دندان ، در ارتودنسی کاربردی هدف نهایی برداشتن دندان نیست. زیرا پایه اصلی این تخصص ، این است که نامرتب بودن دندان ها هیچ ارتباطی با دندان ندارد.

ارتودنسی فانکشنال چیست | شرکت نخ دندان مینا

بارزترین تفاوت میان ارتودنسی سنتی و فانکشنال ، مشکلی است که هر یک از این روش ها به عنوان راه حلی برای آن پیشنهاد می شود. به عبارت بهتر در ارتودنسی سنتی پزشک با برداشت دو یا چند دندان از ناحیه انتهایی فک ، فضای لازم را برای سایر دندان ها و بهبود آن ها باز می کند. اما در ارتودنسی کاربردی یا فانکشنال این کار با فشار بر روی استخوان های فک انجام می شود و رشد استخوان های فک منجر به جا افتادن بهتر دندان ها و صاف شدن آن ها می شود. بنابراین پیش از اینکه دندان پزشک تصمیم بگیرد از چه شیوه ای برای رفع مشکل شما استفاده کند ، باید به طور کامل علت بروز مشکل را بررسی و آنالیز کند.

مزایا و معایب روش فانکشنال

زمانی که دندان پزشک شیوه انجام ارتودنسی کاربردی را برای شما توضیح می دهد ، ممکن است سختی این کار شما را از انجام آن منصرف کند. اما اگر مزایای این روش را بدانید ، دیگر سختی کار به چشمتان نمی آید و حاضرید با جان و دل آن را پذیرا باشید.

اگر عکس قبل و بعد کسانی را ببینید که از ارتودنسی فانکشنال استفاده کرده اند ، تغییرات ظاهری و بهبود لبخند آن ها می تواند مهم ترین عامل ترغیب کننده برای شما باشد. به علاوه فلسفه اصلی این روش درمان ، این است که ناهنجاری های دندان ناشی از عوامل محیطی است. بنابراین دیگر نیازی به کشیدن دندان ها برای اصلاح مشکل نیست.

از این ها گذشته بهبود وضعیت دندان ها باعث می شود که جویدن غذا برایتان راحت تر شده و درنتیجه از مشکلات گوارشی هم جلوگیری می کند. علاوه بر این با این کار دیگر مجبور نیستید دردهای شدید دندان های انتهایی را که به دلیل کوچک بودن فک اتفاق میافتند ، تحمل کنید. به عبارت بهتر ارتودنسی فانکشنال یک راه درمانی برای اختلالات مفصل گیجگاهی فک است که دردهای مزمن را در استخوان فک به وجود می آورند. علاوه بر این بهبود وضعیت فک باعث می شود که مشکلات تنفسی نیز فرصت بروز کمتری پیدا کنند.

هرچند تمیز کردن ابزارهای ارتودنسی فانکشنال نسبت به دیگر روش ها بسیار آسان است ، اما برخی افراد در این کار سهل انگاری می کنند. رعایت نظم در نظافت تجهیزات و زمان استفاده از آن ها مهم ترین نکته در این نوع ارتودنسی است. اما برخی از بیماران این موارد را رعایت نمی کنند و بنابراین نمی توانند نتیجه مطلوبی را از این روش به دست آورند.

مزایا و معایب ارتودنسی فانکشنال | شرکت نخ دندان مینا

تفاوت ارتودنسی فانکشنال با دیگر انواع ارتودنسی در چیست؟

در برخی از انواع ارتودنسی ممکن است برای باز شدن جای دندان ها و بازگشت آن ها به حالت اصلی ، نیاز به کشیدن یک یا چند دندان وجود داشته باشد. این نیاز در بیشتر موارد با کشیدن 4 دندان دو پایه برطرف می شود. اما با استفاده از این روش نیمرخ بیمار شکل چندان جذابی ندارد. از سوی دیگر لبخند او نیز به نمایش دندان های جلویی محدود خواهد شد.

به علاوه ممکن است باز شدن فضای دندان ها و تغییر چینش آن ها در فک ، مشکلات دیگری را مانند مشکلات تنفسی یا مفاصل فک به وجود آورد. در کنار این ها ارتودنسی سنتی زمانی انجام می شود که همه دندان های شیری جای خود را به دندان های دائمی داده باشند. به همین دلیل استفاده از این روش در سنین بزرگ سالی رایج تر است.

ارتودنسی فانکشنال را می توان از سنین کم آغاز کرد. در این روش دیگر برای باز شدن فضا برای جا افتادن دندان های جلویی نیازی به کشیدن دندان ها نیست. همچنین نیازی به صبر کردن تا رسیدن به یک سن خاص هم وجود ندارد. چرا که در ارتودنسی کاربردی ، گسترده تر شدن فک راه حل درمانی است.

بنابراین در سنین رشد از این روش برای گسترش کام و در نتیجه افزایش فضای لازم برای جا افتادن دندان ها استفاده می شود. به این ترتیب شما بدون از دست دادن هیچ دندانی ، تنها با جابه جا شدن استخوان ها می توانید ظاهری زیبا داشته باشید. درحالی که مشکل روش قبل در نیمرخ نیز دیده نمی شود.

در چه مواردی از بریس فانکشنال استفاده می شود؟

بریس فانکشنال پله بعدی پس از ارتودنسی ثابت است که کمک می کند تا دندان ها در موقعیت بهتری قرار گرفته و شکل بهتری پیدا کنند. نوعی از بریس ها ، دوقلو هستند که برای اصلاح دندان های جلو مورداستفاده قرار می گیرند. این نوع از بریس فانکشنال از 6 ماه تا یک سال باید به طور مداوم استفاده شود. این مورد معمولا برای کودکانی توصیه می شود که دندان های جلو در فک بالای آن ها کمی جلوتر از سایر دندان ها است.

بریس فانکشنال | شرکت نخ دندان مینا

بریس فانکشنال چطور نصب می شود؟

مرحله اول از نصب بریس فانکشنال قالب گیری از دندان های بالا و پایین است. به این ترتیب دندان پزشک مطمئن می شود که بریس ها دقیقا با شکل دهان بیمار مطابقت دارند. پس از قالب گیری ، بریس ها برای ساخت به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روند ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد. پس از طی شدن این مدت ، بریس ها در داخل دهان نصب می شوند.

اگر بریس فانکشنال متحرک باشد ، دندان پزشک باید به بیمار آموزش های لازم را برای گذاشتن و برداشتن آن ارائه دهد. همچنین باید پیش از رفتن بیمار از راحت بودن بریس فانکشنال در دهان اطمینان حاصل کند.

سوالات متداول درباره ارتودنسی فانکشنال

برخی سوالانت متداول و رایج درباره ی این روش ارتودنسی :

1. آیا ارتودنسی فانکشنال دردناک است؟

خیر. استفاده از این روش برای بهبود وضعیت دندان ها دردناک نیست. بااین حال ممکن است روزهای ابتدایی که بریس فانکشنال در درون دهان قرار می گیرد ، کمی آزاردهنده باشد.

2. درمان با این نوع ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

ارتودنسی فانکشنال یک درمان دو مرحله ای است. مرحله اول که شامل قرار دادن بریس فانکشنال است ، حدود 9 ماه تا یک سال طول می کشد. اما طول کلی فرایند معمولا 2 تا 3 سال به طول می انجامد. این مدت زمان بستگی به میزان همکاری بیمار با پزشک در رعایت توصیه ها ، سن بیمار و همچنین نوع ناهنجاری دندان ها دارد.

3. عملکرد روش فانکشنال در درمان کودکان چگونه است؟

اگر بیمار کودک است و ممکن است همکاری لازم را برای برداشتن و گذاشتن بریس ها نداشته باشد از بریس فانکشنال ثابت استفاده می شود که نیازی به برداشتن و گذاشتن ندارند. با استفاده از این بریس ها معمولا طول مدت درمان کاهش پیدا می کند.

عملکرد ارتودنسی فانکشنال در درمان کودکان | شرکت نخ دندان مینا

4. آیا ارتودنسی فانکشنال همیشه تاثیرگذار است؟

در بیشتر موارد پاسخ به این پرسش آری است. اما مواردی هم وجود دارند که در آن ها بیمار یا به درستی از بریس فانکشنال استفاده نمی کند و یا دندان های او به این درمان پاسخ مناسبی نمی دهند. درنتیجه این نوع درمان نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

5. بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی کاربردی چه زمانی است؟

بهترین سن برای شروع درمان با روش ارتودنسی فانکشنال 10 تا 14 سال.

6. درمان های جایگزین روش فانکشنال چیست؟

اگر دندان های شما به ارتودنسی فانکشنال پاسخ مناسبی ندهند و یا خودتان با پزشک همکاری کافی نداشته باشید ، باید از درمان هایی مانند هدبند ، سایر روش های ارتودنسی ، جراحی فک و کشیدن دندان استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات