Search
Close this search box.

لکه های سفید دندان و راه درمان آن

لکه های سفید دندان و راه درمان آن | شرکت نخ دندان مینا

لکه های سفید دندان یکی از انواع لکه هایی است که بر روی دندان ها ظاهر می شود. این لکه ها نیز مانند سایر لکه های رنگی ظاهری ناخوشایند در دندان ها ایجاد می کند و بر روی زیبایی لبخند شما تاثیر منفی دارد.

 البته برخی اوقات لکه های سفیدی که روی دندان ظاهر می شود ، به راحتی و کامل قابل دیدن نیست. اما اگر کمی دقت شود و یا در مقابل نور قرار بگیرید ، کاملا معلوم می شوند. ممکن است برای شما هم سوال باشد که علت لکه های سفید دندان چیست و چگونه می توان آن ها را درمان کرد. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

لکه های سفید دندان | شرکت نخ دندان مینا

8 علت لکه های سفید دندان

 بروز این مشکل ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. اما شایع ترین علت های آن شامل موارد زیر است:

  1. کمبود مواد معدنی

شاید برخی اوقات لکه های سفیدی بر روی ناخن های خود مشاهده کرده باشید. تحقیقات نشان داده است که علت بروز این سفیدی ها در سطح ناخن ، ناشی از تجمع کلسیم است.

جالب است بدانید که این اتفاق ممکن است برای دندان ها هم رخ دهد. در اصطلاح پزشکی به این عارضه haypo calcidication گفته می شود. در این حالت بیشتر کلسیم در قسمت مینای دندان جمع می شود و باعث بروز لکه سفید روی دندان می شود.

  1. آیا بهداشت را رعایت می کنید؟

در اکثر موارد و اولین دلیل برای بروز هر نوع لکه یا بیماری در دندان ها ناشی از عدم رعایت درست بهداشت است. اگر شما در روند ارتودنسی دندان  قرار دارید ، بیش از حد باید به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان توجه کنید.

زیرا امکان ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شدت می گیرد. البته در صورت بروز این اتفاق می توان با روش های اصلاحی طرح لبخند ، مشکل را برطرف کرد.

  1. فلوروسیس

ایجاد این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد. در صورتی که کودکان در مصرف فلوراید زیاده روی کنند ، دچار فلوروسیس می شوند و آسیب هایی در مینای دندان ایجاد می شود.

  1. خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین

زیاده روی در مصرف غذاهای شیرین مانند انواع شیرینی ها ، نوشابه ها ، مواد قندی ، مواد غذایی اسیدی مانند لیمو ترش ، پرتقال و گریپ فروت ممکن است علت ایجاد لکه های سفید دندان باشد.

رفلاکس اسید معده و بازگشت این مواد اسیدی به سطح دهان ، باعث ایجاد لکه های سفید دندان می شود. این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد ، ولی مشکل خطرناکی نیست. اما اگر در ادامه بروز این مشکل مراقبت های درستی صورت نگیرد ، احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد.

  1. مصرف آنتی بیوتیک ها

پزشکان برای رفع تب در کودکان مصرف آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند. این داروها در کنار درمان تب ممکن است عوارضی در بدن ایجاد کند. از جمله این عوارض ایجاد لکه های سفید دندان در کودکان است.

  1. سیگار کشیدن در دوران بارداری

اگر یک خانم باردار در مدت زمان بارداری سیگار مصرف کند ، در آینده ممکن است مشکلاتی در مینای دندان کودک ایجاد شود. لکه های سفید دندان ، ایجاد حفره در مینای دندان و حساسیت از جمله این عوارض است.

  1. تجمع پلاک های باکتریایی

عدم رعایت بهداشت دندان ، عدم استفاده از نخ دندان و مسواک نزدن از جمله عواملی هستند که میزان باکتری را در سطح دندان افزایش می دهد. نتیجه وجود پلاک ها روی دندان ، ایجاد لکه های سفید دندانی است.

  1. آیا با دهان باز می خوابید؟

اگر در طول شب با دهان باز بخوابید ، سطح مینای دندان دچار کم آبی می شود. البته با رسیدن بزاق دهان به سطح دندان این مشکل برطرف می شود. اما این سبک خوابیدن به طور مداوم می تواند علت بروز لکه های سفید دندان باشد.

البته ممکن است خوابیدن با دهان باز به علت بیماری اوربایت باشد که در اختلال افقی اوربایت دندان های جلو بالا با فاصله زیاد نسبت به دندان های جلو پایین قرار می گیرند. در این حالت معمولاً دهان فرد باز مانده و دندان های بالایی وی همیشه در دید است؛ برای اطلاعات بیشتر راجب سوال اوربایت چیست به این مقاله مراجعه نمایید.

6 راهکار درمان لکه های سفید دندان

  • بلیچینگ

یکی از راه های از بین بردن لکه های سفید ، انجام سفید کردن یا بلیچینگ دندان است. این کار باید تحت نظر دندانپزشک متخصص و مجرب انجام شود.

با انجام بلیچینگ رنگ مینای دندان متعادل می شود. برای این کار پزشک متخصص تمامی سطح دندان را سفید می کند تا لکه های سفید کاملا پوشیده شوند.

انجام سفید کردن یا بلیچینگ دندان | شرکت نخ دندان مینا

 تذکر: افرادی که از فلوراید بیش از حد استفاده می کنند ، انجام بلیچینگ باعث افزایش لکه های سفید دندان خواهد شد.

  • هنگام خواب چانه بند استفاده کنید

افرادی که عادت به خواب با دهان باز دارند ، بهتر است برای جلوگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ، در طول خواب از چانه بند استفاده کنند؛ چون باعث بسته نگه داشتن دهان می شود.

  • درمان سرماخوردگی 

افرادی که دچار بیماری سرماخوردگی هستند ، تنفس راحتی از بینی ندارند. به همین دلیل با دهان باز تنفس می کنند. این نوع تنفس نیز در مدت زمان طولانی می تواند عاملی برای بروز لکه های سفید روی دندان باشد.

بهتر است این افراد قبل از خواب داروهای ضد اختناق بینی استفاده کنند تا با دهان باز نخوابند.

  • ونیر پرسلاین

گاهی اوقات لکه های سفید روی دندان در شرایط خادی قرار دارد و دندان پزشک تنها راهکار موثر درمان آن را استفاده از ونیر پرسلاین می داند. روش درمان به این صورت است که یک قالب پرسلاین به سطح دندان ها متصل می شود و باید دائما در دهان باشد.

  • دهان شویه چای سبز

این نوشیدنی طبیعی حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد مفید و معدنی مورد نیاز برای بازسازی دندان ها است. علاوه بر آن چای سبز نقش موثری در جلوگیری از ایجاد پلاک های دندان و لکه های سفید روی آن دارد.

برای استفاده از چای سبز مقداری از آن را دم کنید و به عنوان یک دهان شویه طبیعی استفاده کنید. بهتر است که کار را ۲ تا ۳ بار در طول روز انجام دهید.

  • دهان شویه سرکه سفید

سرکه سفید حاوی مقادیر زیادی اسید استیک است. این ماده اسیدی مانع تجمع پلاک ها و لکه های سفید دندان می شود. علاوه بر آن باکتری های مضر و قارچ های دهان را از بین می برد. حتی می توانید از این دهان شویه به عنوان از بین برنده بوی بد دهان استفاده کنید.

 برای استفاده از دهان شویه سرکه سفید ، ۲ قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق چای خوری نمک را ترکیب کنید و در نصف فنجان آب گرم حل کنید و برای شستشوی دندان ها و دهان روزی دو بار از این دهان شوی طبیعی استفاده کنید. این روش خانگی راهکاری مناسب برای درمان لکه های سفید دندان است.

دهان شویه سرکه سفید برای رفع لکه های سفید دندان | شرکت نخ دندان مینا

 روش های پیشگیری از لکه های سفید دندان

  • مصرف غذاهای شیرین و اسیدی مانند لیمو ، مرکبات آبلیمو ، آب میوه های اسیدی و نوشابه را کاهش دهید.
  • به صورت ادواری نزد یک دندان پزشک متخصص دندان های خود را چک آپ کنید. پزشکان به خوبی تشخیص می دهند که لکه های سفید دندان در چه وضعیتی قرار دارند و راهکار درمانی مناسب آن چیست.
  • مصرف فلوراید را کاهش دهید. مکمل های غذایی که حاوی فلوراید هستند ، تاثیر نامطلوبی بر روی دندان ها می گذارند. بهتر است از مصرف غذاهای حاوی فلوراید اجتناب کنید؛ زیرا عامل پوسیدگی دندان و علت لکه های سفید است.
  • لکه سفید دندان از در اکثر موارد قبل از ۱۰ سالگی فرد بروز می کند. به همین دلیل رعایت بهداشت و رژیم غذایی مناسب در این دوران بیشترین تاثیر را در پیشگیری از لکه های سفید دندان دارد. کودکان نیاز به مراقبت و نظافت دندان دارند؛ اما باید مقدار بسیار کمی خمیر دندان استفاده کنند. این کار باعث کاهش ورود فلوراید به سطح دندان های آن ها می شود؛ به همین دلیل بهتر است که والدین در روند مسواک زدن کودکان را همراهی کنند.

پیشگیری از لکه های سفید دندان از دوران کودکی | شرکت نخ دندان مینا

کلام پایانی

عوامل متعددی باعث بروز و علت لکه های سفید دندان هستند. به همین دلیل روش های درمانی این عارضه متفاوت است. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و تغییر سبک غذایی می توان بسیاری از عوارض دهان و دندان و هم می‌توان نشانه ها و دلایل حساسیت دندان را کاهش داد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات