Search
Close this search box.

بررسی اجزای مختلف ایمپلنت دندان و کاربرد آنها

بررسی اجزای مختلف ایمپلنت دندان و کاربرد آن ها | شرکت نخ دندان مینا

امروزه با پیشرفت علم و به کمک روش های جدید و کاربردی تر می توان جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته داشت. در قدیم برای جایگزین کردن دندان های طبیعی از دندان های مصنوعی استفاده می کردند. با توجه به مشکلاتی که استفاده از دندان مصنوعی به وجود می آورد ، امروزه از جایگزینی به نام ایمپلنت دندان استفاده می شود. ایمپلنت دندان جایگزین بسیار خوب و محکمی برای دندان های طبیعی است. افرادی که می خواهند ایمپلنت انجام بدهند ، لازم است در مورد خود ایمپلنت دندان و اجزای تشکیل دهنده آن اطلاعات کوتاه و مفیدی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد جنس و کاربرد اجزای ایمپلنت دندان ، بررسی کوتاهی داشته باشیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

نکته مهم ایمپلنت دندان این است که ایمپلنت نوعی پایه تیتانیومی است که با سلول های بدن کاملا سازگار است به همین دلیل جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته است.

از ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن یک یا تعدادی از دندان می توان استفاده کرد. ایمپلنت به صورت ثابت و دائمی در محل دندان یا دندان های از دست رفته کاشته می شود. به همین دلیل ایمپلنت دندان ، با نام دیگر کاشت دندان نیز شناخته می شود.

ایمپلنت دندان باید توسط دندانپزشک متخصص ایمپلنت انجام شود. در این جراحی ، لثه شکافته می شود و ایمپلنت با استخوان فک جوش داده می شود. حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد تا ایمپلنت با استخوان فک به صورت کامل جوش بخورد.

پس از جوش خوردن کامل ایمپلنت ، از پروتز دندان برای روکش دندان استفاده می شود. از دست دادن یک یا چند دندان علاوه بر مشکلاتی که برای هضم کردن غذا به وجود می آورد ، در زیبایی چهره نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

اجزای ایمپلنت دندان | شرکت نخ دندان مینا

اجزای ایمپلنت دندان

برای ایمپلنت دندان از اجزای مختلفی استفاده می شود. این اجزا ، با تغییر و پیشرفت تکنولوژی به صورت مداوم در حال تغییر و تکامل هستند.

در حالت کلی ایمپلنت دندان از 7 قسمت اصلی و مهم تشکیل شده است. در ادامه می خواهیم بررسی کوتاهی درباره این اجزا داشته باشیم.

  • اباتمنت

اباتمنت قطعات ریزی هستند که به ایمپلنت دندان متصل می شوند. پس از این که کاشت دندان انجام شد و محل نرم استخوانی کاشت دندان بهبود پیدا کرد ، اباتمنت روی ایمپلنت دندان وصل می شود. در حالت کلی اباتمنت قطعه ای است که فیکسچر و پروتز یا روکش دندان را به هم متصل می کند.

اباتمنت انواع مختلفی دارد و می توان آن را به دو صورت آماده و سفارشی تهیه کرد. اباتمنت های آماده به صورت پیش ساخته در شکل ها ، اندازه ها و نوع های مختلف در دسترس هستند. اباتمنت های سفارشی براساس فک و سایز بیمار به صورت خصوصی ساخته می شوند.

برای تهیه و ساخت اباتمنت از فلزهایی با جنس تیتانیوم، طلا، فولاد و زیرکونیوم استفاده می شود. هر یک از این جنس ها دارای خواص مخصوص به خود هستند. معمولا سازگاری زیادی با سلول های دندان طبیعی دارند. از ویژگی مهم آن ها می توان به ضد زنگ بودن اشاره کرد.

  • فیکسچر

فیکسچر یکی از اجزای ایمپلنت دندان است که نقشی اساسی در کاشت دندان ایفا می کند. شکل ظاهری فیکسچر از قدیم تا به امروز تغییر کرده است.

در ابتدا فیکسچر به شکل میخ صاف در کاشت دندان استفاده می شد ولی امروزه به شکل پیچ شیار دار در ایمپلنت دندان استفاده می شود. این قطعه پیچی شکل در داخل استخوان فک گذاشته می شود و ظاهر آن هرگز دیده نمی شود.

جنس فیکسچر معمولا از آلیاژ تیتانیوم است. آلیاژ تیتانیوم به دلیل ویژگی های فلزی که دارد ، یکی از بهترین و مناسب ترین فلزها برای ساخت اجزای ایمپلنت دندان است. تیتانیوم در مقابل خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

فیکسچر دندان در اندازه ها و سایزهای مختلفی تولید می شود. برای کاشت هر یک از دندان ها از سایز متناسب با آن دندان فیکسچر به کار برده می شود.

فیکسچر ایمپلنت دندان | شرکت نخ دندان مینا

  • هیلینگ اباتمنت

از اجزای ایمپلنت دندان می توان به هیلینگ اباتمنت اشاره کرد. هیلینگ اباتمنت با نام جینجیوال فرمر نیز شناخته می شود. از این قطعه برای رشد اصولی بافت نرم لثه در اطراف ایمپلنت دندان استفاده می شود.

هیلینگ اباتمنت از تشکیل شدن پلاک دندانی در اطراف فیکسچر جلوگیری می کند. این موضوع باعث پیشگیری از عفونت در نواحی کاشت دندان می شود.

این قطعه در زمان دوره بهبودی کاشت دندان روی فیکسچر باقی می ماند. پس از گذشت این مدت از ایمپلنت جدا می شود. سپس اباتمنت به فیکسچر متصل می شود.

  • ایمپرشن کوپینگ

ایمپرشن کوپینگ قطعه ای است که ایمپلنت دندان متصل می شود و قالب گیری دندان روی آن انجام می شود. وظیفه اصلی ایمپرشن کوپینگ ، تعیین دقیق مکان پروتز یا همان روکش دندان است.

عملیات قالب گیری و تعیین مکان روکش دندان در آزمایشگاه انجام می شود. به طور کلی فک مدل سازی شده با استفاده از ایمپرشن کوپینگ در ایمپلنت دندان استفاده می شود. ایمپرشن کوپینگ دارای انواع مختلف است و این انواع در قالب گیری های بسته و باز استفاده می شوند.

  • کاور اسکرو

یکی دیگر از اجزای ایمپلنت دندان کاور اسکرو است. کاور اسکرو قطعه پیچ مانند کوچکی است که روی فیکسچر گذاشته می شود. کاور اسکرو روی پایه ایمپلنت گذاشته می شود.

مهم ترین کاربرد کاور اسکرو ، جلوگیری از ورود هر نوع آلودگی و باکتری به اطراف ناحیه بافت فیکسچر است. بنابراین نقش مهمی در بین اجزای ایمپلنت دندان ایفا می کند و باعث جلوگیری دندان از عفونت های احتمالی می شود. این عفونت ها شامل ورود خون و مواد غذایی نیز می شود.

کاور اسکرو ایمپلنت | شرکت نخ دندان مینا

  • آنالوگ

آنالوگ قطعه ای فلزی است که برای مدل سازی فک بیمار در ایمپلنت دندان استفاده می شود. پس از انجام جراحی و با گذشت 3 تا 4 ماه ، قالب گیری انجام می شود و آنالوگ به ایمپرشن کوپینگ پیچ می شود.

قالب گیری به کمک گچ و در اطراف دندان کاشته شده در داخل دهان انجام می شود. آنالوگ همان مدل شبیه سازی شده از فیکسچر است.

صحبت نهایی:

 در این مقاله درباره اجزای ایمپلنت دندان مانند فیکسچر ، اباتمنت ، کاور اسکرو ، هیلینگ اباتمنت ، ایمپرشن کوپینگ و آنالوگ صحبت کردیم. کیفیت اجزای ایمپلنت هر چقدر زیاد باشد درصد موفقیت این روش بیشتر خواهد شد؛ اما تنها اجزا باعث موفقیت ایمپلنت نمی‌شود بلکه مواد ایمپلنت دندان و تبحر دندان پزشک نیز مهم است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات