Search
Close this search box.

نکات مهم در مراقبت از مینای دندان

نکات مهم در مراقبت از مینای دندان | شرکت نخ دندان مینا

موادغذایی مختلف می ­تواند در لابه­ لای دندان­ ها باقی بماند و آسیب­ های جدی به آن­ ها برساند. دندان­ های سالم، یک زندگی سالم و راحتی را به ارمغان می­ آورد. یکی از بخش­ های مهم دندان که ارتباط مستقیمی با موادغذایی دارد، مینای دندان است. برای سلامتی مینای دندان، لازم است نکات مهمی درباره مراقبت از مینای دندان رعایت شود.

مینای دندان نقش بسیار مفید در حفظ و نگهداری دندان دارد. از این رو مراقبت از مینای دندان، یک اصل بسیار مهم در بهداشت دهان و دندان است. در این مقاله قصد داریم روش­ های موثر و نکات مهم در مراقبت از مینای دندان را به شما ارائه دهیم.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان یکی از سخت­ ترین و محکم­ ترین بافت­ های کل بدن است. مینای دندان به صورت یک لایه سفید رنگی روی تاج دندان کشیده شده است. قسمتی از دندان که به چشم قابل مشاهده است و همچنین قابل لمس است، همان مینای دندان نام دارد.

ضخامت مینای دندان در قسمت ­های مختلف دندان متغیر است و ضخیم­ ترین لایه مینای دندان در حدود 3 میلی متر است. مینای دندان 96 درصد از مواد معدنی و 4 درصد از آب و مواد آلی تشکیل شده است. به دلیل نقش مهمی که مینای دندان ایفا می­کند، مراقبت از مینای دندان بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت مراقبت از مینای دندان

ضرورت مراقبت از مینای دندان از ایفای نقش اساسی آن در سلامت دندان­ ها ناشی می ­شود. مینای دندان مانند یک لایه پوششی روی دندان را به صورت کامل می ­پوشاند.

در نتیجه به هنگام مصرف موادغذایی، تمامی موادغذایی جامد و نوشیدنی­ ها در تماس مستقیم با مینای دندان هستند.

عوامل متعددی باعث تخریب و از بین رفتن مینای دندان به مرور زمان می­ شوند. از جمله این عوامل می ­توان به مصرف موادغذایی شیرین و کافئین­ دار، مواد اسیدی و داروهایی مانند اسپرین اشاره کرد.

باید در نظر داشت که متاسفانه هیچ روش درمانی برای بازسازی و ترمیم مینای دندان وجود ندارد. از این رو ضروری است برای مراقبت از مینای دندان از بهترین روش­ های موثر استفاده شود.

ضرورت مراقبت از مینای دندان | شرکت نخ دندان مینا

نکات مهم در مراقبت از مینای دندان

روش­ های مختلف و زیادی برای مراقبت از مینای دندان وجود دارد. در ادامه می­ خواهیم نکات مهم در مراقبت از مینای دندان را معرفی کنیم و در مورد این نکات توضیحات مفیدی برای شما ارائه دهیم.

  • کاهش مصرف موادغذایی شیرین

موادغذایی شیرین دارای قند بالایی هستند. قند موجود در این گروه غذایی باعث آسیب ­های جدی به مینای دندان می ­شود. برای پیشگیری از تخریب مینای دندان و مراقبت از مینای دندان، بهتر است میزان مصرف این گروه از موادغذایی در وعده­ ها و میان وعده ­های غذایی کاهش پیدا کند.

موادغذایی شیرین و بدون قند، حاوی اسید هستند و اسیدها باعث فرسایش مینای دندان می ­شوند.

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات

میوه­ ها و سبزیجات پر از کلسیم و مواد معدنی مفید هستند. کلسیم می­ تواند اسید موجود در دهان و دندان را از بین ببرد. کاهش اسید دهان، روشی برای مراقبت از مینای دندان است.

بنابراین بهتر است مصرف میوه­ ها و سبزیجات در برنامه­ های غذایی افزایش یابد. همچنین فیبر موجود در این موادغذایی باعث بهبود عملکرد دندان­ ها می ­شود.

  • مسواک زدن روزانه دندان­ ها در دو نوبت

دندان­ ها بایستی در دو نوبت در روز به کمک مسواک شست و شو داده شوند. استفاده از مسواک باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. به طوری که مسواک روی تمامی بخش ­های دندان از جمله بخش­ های رویی و پشتی کشیده شود.

بهتر است ضرورت و نحوه صحیح استفاده از مسواک، از همان دوران کودکی به کودک آموزش داده شود. زمان مسواک زدن حداقل باید 2 دقیقه طول بکشد.

صحیح مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی می­ تواند دندان­ های تمیز و سالمی را به فرد هدیه دهد و بوی بد دهان را از بین ببرد. مسواک زدن یکی از روش ­های موثر در مراقبت از مینای دندان است.

مسواک زدن روزانه | شرکت نخ دندان مینا

  • استفاده از خمیردندان­ های حاوی فلوراید

فلوراید یک ماده کاملا طبیعی برای محافظت از پوسیدگی و مراقبت از مینای دندان است. خمیردندان­ هایی که حاوی فلوراید هستند می­ توانند فلوراید کافی برای محافظت از دندان­ ها را تامین کنند.

فلوراید قابلیت جلوگیری از کرم خوردگی دندان را نیز دارد. از این رو، در شست و شوی دندان­ های کودکان باید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده شود.

میزان فلوراید در خمیردندان ­های مختلف، متفاوت است. در صورتی که میزان فلوراید از مقدار استاندارد خود کمتر باشد، تاثیری در مراقبت از مینای دندان نخواهد داشت.

  • استفاده روزانه از نخ دندان

نقاطی از دندان وجود دارند که با استفاده از مسواک تمیز نمی­ شوند. به منظور تمیز کردن تمامی بخش ­های دندان، می ­توان از نخ دندان­ های بهداشتی استفاده کرد.

صحیح نخ دندان کشیدن، باقی مانده موادغذایی و جرم­ ها را از لابه­ لای دندان­ ها به خوبی تمیز می ­کند. استفاده از نخ دندان بسیار آسان است و برای گرفتن نتیجه بهتر، کافی است نخ از سمت بالا به طرف پایین دندان کشیده شود. باید دقت داشت، استفاده ناهنجار از نخ دندان باعث خونریزی لثه­ ها نشود.

  • استفاده روزانه از دهان­ شویه

یکی دیگر از روش­ های تامین فلوراید برای مراقبت از مینای دندان، استفاده از دهان­ شویه است. دهان­ شویه های بهداشتی و استاندارد حاوی مقدار کافی فلوراید هستند و تاثیر خوبی در محافظت از مینای دندان دارند.

علاوه بر فلوراید، ماده دیگری به نام کلرهیگزیدین در محلول دهان­ شویه ­ها وجود دارد. کلرهیگزیدین نیز همانند فلوراید نقش موثری در مراقبت از مینای دندان دارد.

بهتر است دهان­ شویه به مدت 2 دقیقه داخل دهان چرخش داده شود تا تمامی قسمت­ های دهان و دندان ­ها را به خوبی شست و شو دهد.

استفاده از دهان شویه | شرکت نخ دندان مینا

  • مسواک زدن زبان

سطح زبان دارای ناهمواری­ های ریز و کوچکی است. ذرات کوچک غذا و باکتری­ ها می ­توانند در لایه­ های سطحی زبان باقی بمانند. با حرکت دادن زبان در داخل دهان، می­ تواند این ذرات کوچک به مینای دندان منتقل شوند.

در نتیجه برای مراقبت از مینای دندان و برای از بین بردن ذرات باقی مانده غذا و باکتری­ ها، بهتر است از مسواک استفاده شود. برای مسواک زدن زبان، کافی است مسواک به نرمی و به آرامی روی زبان کشیده شود.

  • نکشیدن سیگار و مصرف نکردن دخانیات

با کشیدن سیگار و مصرف دخانیات آسیب­ های متعددی به بدن وارد می­ شود. از جمله این آسیب­ ها، زرد شدن دندان ­ها و بدبو شدن دهان است.

یکی از علائم اصلی زرد شدن دندان، پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان است. بنابراین ضروری است برای مراقبت از مینای دندان از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات خودداری شود.

  • جلوگیری از به هم ساییده شدن دندان­ ها

برخی از افراد به دلایل مختلف و بنا به عادات غلطی که دارند، دندان­ های خود را به هنگام خواب به هم می­ سایند. برخورد دندان­ های بالایی و پایینی باعث ساییده شدن و از بین رفتن مینای دندان می­شود. در نتیجه با مراجعه به پزشک و ترک این عادت غلط می توان از مینای دندان مراقبت کرد.

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب سلامتی را به تمامی قسمت­ های بدن به ارمغان می ­آورد. پس از خوردن موادغذایی، به خصوص موادغذایی شیرین، ذرات غذا به دندان ها می­ چسبند.

نوشیدن آب باعث می­ شود این ذرات باقی مانده شست و شو داده شوند. این روش آسان می تواند روشی راحت برای مراقبت از مینای دندان باشد.

علاوه بر آب کافی استفاده از مواد غذایی مفید برای دندان نیز مهم و ضروری است.

نوشیدن آب |شرکت نخ دندان مینا

  • مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم

در برخی موارد علائم فرسایش مینای دندان قابل مشاهده نیست. برای داشتن دندان­ های سالم و سلامت دهان، بهتر است هر 6 ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه شود. نتایج معاینات دندان پزشکی می ­تواند یکی از روش های بسیار موثر در مراقبت از مینای دندان باشد. یکی از نتایج معاینات دندان پزشکی، سنجش میزان فلوراید دریافتی دندان است. در صورتی که میزان فلوراید دندان کافی نباشد، دندان پزشک دستور افزایش مصرف آن را تجویز می­ کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات