Search
Close this search box.

علل دندان درد در دوران بارداری و نحوه پیشگیری و درمان آن

دندان درد در دوران بارداری | نخ مینا

بارداری از مهم‌ترین دوران زندگی هر زنی است. خانم‌ها در این دوران بایدها و نبایدهای زیادی را رعایت می‌کنند تا در آخر فرزندی سالم را به دنیا بیاورند. در زمان حاملگی خوردن غذاهای سالم، تحرک کافی، حذف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار و دیگر موارد اهمیت بیش از حدی پیدا می‌کنند.

بنابراین مادر باید برای اطمینان از سلامت خود و نوزادش تمام آن‌ها را جدی بگیرد. وقتی زنی باردار شد، با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود. به‌عنوان مثال، دندان درد در دوران بارداری یک مشکل رایج در بین زنان به علت تغییرات هورمون‌های آن‌ها و آسیب به دندان‌هایشان است.

در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل درباره علت های دندان درد در بارداری صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه شوید.

علت ‌های دندان درد در بارداری

دندان درد از جمله مشکلاتی است که به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد. این درد در دوران بارداری شیوع بیشتری نسبت به مواقع دیگر دارد. در ادامه به بررسی علل دندان درد در دوران بارداری می‌پردازیم.

دندان درد در دوران بارداری | نخ دندان مینا

اسید معده

استفراغ‌های پی در پی یا صبحگاهی و رفلاکس معده به‌صورت تدریجی روی مینای دندان اثر می‌گذارند و حساسیت دندان‌ها را به‌همراه دارند.

رژیم غذایی نامناسب

زنان بارداری در طول این دوران تمایل زیادی به خوردن غذاهایی با کربوهیدرات و قند بالا دارند. در نهایت این مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان و به‌وجود آمدن حفره‌هایی درون آن خواهند شد.

تجمع پلاک‌ها و تغییرات هورمونی

از آن‌جایی که در این زمان تغییرات هورمونی فراوانی رخ می‌دهند، بنابراین بدن دچار دگرگونی‌های زیادی می‌شود. هورمون‌های پروژسترون و استروژن بیش از پیش شروع به ترشح می‌کنند و دندان‌ها در مقابل پلاک‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند. از طرفی این تغییرات هورمونی از دلایل اصلی استفراغ و حالت تهوع در زمان بارداری هستند.

تجمع پلاک در دندان‌ها به معنای التهاب و خونریزی لثه‌ها است و بیشتر زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این التهاب در صورتی که درمان نشود به‌مرور زمان به استخوان‌های نگهدارنده دندان آسیب می‌زند و در نهایت فرد باردار مجبور می‌شود دندان خود را بکشد.

پلاک‌ها علاوه بر موارد بالا، در دوران بارداری تومورهایی را نیز در دهان به‌وجود می‌آورند که غیر سرطانی هستند. این توده‌ها بعد از اتمام بارداری، از بین خواهند رفت.

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که پلاک دندان چیست به همین مقاله در سایت مینا مراجعه نمایید.

دندان درد در دوران بارداری بیشتر در 3 ماهه دوم رخ می‌دهد و با ایجاد التهاب، خونریزی ممکن است در خوردن و آشامیدن فرد مشکلاتی را ایجاد کند.

پیشگیری از دندان درد در بارداری

مراقبت از دندان در دوران بارداری | نخ دندان مینا

بهترین راه برای پیشگیری از دندان درد دقت به بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری است. زن باردار بهتر است علاوه بر پزشک متخصص زنان با دندانپزشک خود نیز مشورت کند و نحوه درست تمیز کردن دندان‌هایش را از او بیاموزد. در ادامه چند روش مراقبت از لثه و دندان را برای این دوران خاص توضیح خواهیم داد:

  • از نخ دندان برای خارج کردن تکه‌های کوچک غذا از لابه‌لای دندان‌ها استفاده کنید.
  • مشروبات الکلی و سیگار را ترک کنید.
  • در این دوران استفاده از دهان شویه‌های الکلی ممنوع است.
  • مسواک‌هایی را بخرید و استفاده کنید که سر آن‌ها کوچک است و رشته‌های نرمی دارند.
  • در طول روز دو بار با خمیردندان مسواک بزنید.
  • مصرف غذاهای قندی و حاوی کربوهیدرات را خیلی کمتر کنید.
  • بعد از استفراغ دهان خود را با آب بشویید. دقت داشته باشید نباید بلافاصله بعد از استفراغ دندان‌ها را مسواک زد، زیرا اسید معده آن‌ها را نرم می‌کند. حداقل یک ساعت بعد از استفراغ زمان مناسبی برای مسواک است.
  • برای مقابله با دندان درد در دوران بارداری، مسواک زدن صحیح را از دندانپزشک خود یاد بگیرید. اگر این کار را درست انجام ندهید، پلاک‌ها روی دندان جمع خواهند شد و نتیجه آن التهاب لثه و مشکلات دیگر است.

 

درمان دندان درد در بارداری

درصورت بروز هر مشکلی برای دهان و دندان و تداوم درد در دوران بارداری، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید و به او بگویید باردار هستید و چه داروهایی را مصرف می‌کنید.

او با کمک این اطلاعات می‌تواند نسخه مناسبی را با توجه به شرایط شما تجویز کند. در مواردی نیز لازم است از پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت بگیرید تا بتواند بعضی از آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها را در نسخه شما بنویسد.

با این‌که انجام بعضی از اقدامات دندانپزشکی در بارداری خطری ندارد، اما معمولا دندانپزشک‌ها ترجیح می‌دهند این کارها را به سه ماهه دوم به بعد یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد موکول کنند.

گرفتن عکس OPG از دندان در این دوران در صورتی که تمام موارد رعایت شوند، ممانعتی ندارد. زیرا در هنگام عکس برداری، پیش‌بند محافظی را روی شکم و ناحیه لگنی فرد باردار می‌اندازند تا نوزاد از اشعه ایکس در امان بماند. علاوه بر این از غده تیروئید نیز با کمک روش‌هایی محافظت می‌کنند.

با این‌حال بیشتر دندانپزشک‌ها این کار را تا بعد از زایمان به تعویق می‌اندازند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنند. به این دلیل که اشعه ایکس، بسیار خطرناک است و ضرر زیادی برای جنین دارد.

اگر علت دندان درد در دوران بارداری وجود تومورهای داخل دهان بود و فرد حامله نتوانست درد ناشی از آن را تحمل کند، دندانپزشک برای برداشتن آن تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد. البته آن‌ها زمانی عملی خواهند شد که خانم باردار وارد 3 ماه دوم یا سوم بارداری شود.

اگر دندان زن باردار عفونت شدیدی داشته باشد، این عفونت روی شل شدن دندان تاثیر خواهد گذاشت و دندانپزشک مجبور می‌شود تا آن را برای کاهش درد فرد بکشد. گرچه این کار نیز در 3 ماهه دوم امکان‌پذیر است.

لزوم درمان دندان درد در بارداری

درمان دندان درد در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا اگر به آن توجهی نشود، در مدت زمان طولانی باعث بیماری‌های دهان و لثه می‌شود و حتی در موارد شدیدتر روی جنین تاثیرات منفی می‌گذارد.

کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری | نخ دندان مینا

بسیاری از دندانپزشک‌ها کشیدن دندان‌های خانوم باردار را به بعد از به دنیا آمدن نوزاد موکول می‌کنند. چون این کار در دوران بارداری به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد تا به جنین آسیبی وارد نشود.

با این‌حال در بعضی موارد مانند عفونت دندان یا پوسیدگی بیش از حد کشیدن دندان در بارداری ضرورت پیدا می‌کند. از جمله مواردی که به دنبال دندان درد در دوران بارداری، کشیدن دندان را ضروری می‌کنند، باید به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • پوسیدگی شدید دندان‌ها
  • ایجاد مشکل در زمان خوردن غذا
  • به‌وجود آمدن درد زیاد و غیر قابل تحمل در دندان‌ها و لثه
  • ایجاد مشکل در زمان حرف زدن
  • خونریزی لثه
  • ایجاد التهاب و تورم در لثه

سخن نهایی

دندان درد در دوران بارداری چالش‌ها و مشکلات زیادی برای زن باردار ایجاد می‌کند که در صورت درمان نشدن، ممکن است روی جنین نیز تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است در اوایل بارداری یا قبل از اقدام به آن علاوه بر پزشک متخصص با دندانپزشک نیز مشورت کنید و هر چند وقت یک بار برای ویزیت پیش دکتر خود بروید.

برای درمان دندان درد در بارداری راه‌های سنتی و طبیعی زیادی هستند که با استفاده از آن‌ها نیز می‌توانید درد دندان خود را تسکین دهید. از جمله استفاده از کمپرس گرم و سرد، و یا درمان عفونت لثه با عسل، استفاده از آب پیاز خام برای رفع عفونت، بهره بردن از نعنا برای تسکین درد و قرقره جوشانده زیره.

اگر خواستید به‌صورت طبیعی درد دندان خود را بهبود ببخشید، می‌توانید از روش‌های بالا کمک بگیرید. با وجود این اگر درد مورد نظر غیر قابل تحمل شد، بهتر است بلافاصله پیش دندانپزشک بروید تا معاینه‌های لازم را انجام دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات