Search
Close this search box.

ایمپلنت دندان جلو + مزایا و مراحل

ایمپلنت دندان جلو | نخ دندان مینا

توجه به سلامت دهان و دندان از جمله مواردی است که همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. سلامت دندان‌ها به روی زیبایی لبخند شما نیز تاثیرگذار است. از جمله روش‌های درمانی دندانپزشکی که مزایای بسیاری دارد ایمپلنت دندان است که به آن کاشت دندان نیز می‌گویند. ایمپلنت در حقیقت کاشت تکی دندان است و در میان تمام دندان‌ها، ایمپلنت دندان جلو همیشه پرطرفدارتر بوده است چرا که بیش از هر چیزی به روی زیبایی تاثیرگذار است. در ادامه با تاثیر این عمل دندان بیشتر آشنا خواهید شد.

آیا ایمپلنت کردن دندان جلو شرایط خاصی دارد؟

شرایط ایمپلنت دندان جلو | نخ دندان مینا

پیش از اینکه بخواهیم پاسخ این سوال را بگوییم به طور مختصر توضیحی درباره اینکه ایمپلنت چیست می‌دهیم. ایمپلنت دندان زمانی انجام می‌شود که دندان آسیب دیده و دیگر شانسی برای باقی ماندن ندارد. برای اینکه جای خالی دندان اختلالی در جویدن غذا ایجاد نکرده و تاثیری به روی لبخند فرد نداشته باشد، ایمپلنت به او پیشنهاد می‌شود. در ایمپلنت دندان، یک پیچ مخصوص فلزی جایگزین ریشه دندان می‌شد و نقش پایه دندان را ایفا می‌کند. تاج مصنوعی دندان روی آن قرار می‌گیرد و به این عمل کاشت دندان یا ایمپلنت می‌گویند.

اما همیشه ایمپلنت دندان به سادگی آنچه در تئوری گفته می‌شود نیست و فرد متخصص باید نسبت به اینکه شما می‌توانید ایمپلنت دندان جلو را انجام دهید یا خیر نظر بدهد چرا که کاشت دندان جلو شرایط خاصی دارد که بعد از انجام آزمایشات مختلف مشخص می‌شود. در ایمپلنت دندان جلو استخوان فک درگیر می‌شود و فک جایی است که معمولا از تراکم استخوان کمتری برخوردار است. اگر تراکم استخوان فک کم باشد یعنی استخوان فک به قدری قوی نیست که بتواند پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد. در چنین مواقعی ممکن است نیاز به عمل پیوند استخوان وجود داشته باشد.

به همین جهت در مراحل ایمپلنت دندان جلو معمولا آزمایشات بیشتر و دقیق‌تری برای مشخص شدن میزان قدرت استخوان فک انجام می‌گیرد تا با اطمینان کافی نسبت به کاشت دندان جلو اقدام شود.

مزایای ایمپلنت دندان جلو

مزایای ایمپلنت دندان جلو | نخ دندان مینا

  • همانطور که به آن اشاره شد، دندان‌های جلو حین صحبت کردن و لبخند زدن مشخص‌تر هستند. بنابراین خالی بودن آن زودتر دیده می‌شود و این تاثیر بسزایی به روی ظاهر فرد خواهد گذاشت.
  • دندان‌های جلو معمولا اولین برخورد را با هر آنچه در طول روز می‌خورید دارند. برای گاز زدن مواد غذایی از دندان‌های جلو کمک گرفته می‌شود، دندان آسیب دیده یا خالی شده می‌تواند به روی کیفیت غذا خوردن شما نیز تاثیر بگذارد.
  • جالب است که بدانید به طور کلی ایمپلنت دندان به روی ظاهر صورت شما تاثیرگذار است و هرچه دندان‌های سالم‌تری داشته باشید جوانتر دیده می‌شوید و نیازی به انجام مداوم عمل‌های زیبایی نخواهید داشت.
  • کاشت دندان جلو شما را از شر بیماری‌های لثه و دهان خلاص می‌کند.

ایمپلنت دندان جلو چگونه انجام می شود چه مراحلی دارد؟

مراحل ایمپلنت دندان جلو | نخ دندان مینا

مراحل ایمپلنت دندان جلو تقریبا با ایمپلنت سایر دندان‌ها یکسان است با این تفاوت که باید تراکم استخوان فک با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد چرا که دندان جلو نیاز به استحکام و پشتیبانی بیشتری خواهد داشت. مراحل کاشت دندان جلو به شرح زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا دندان آسیب دیده را جدا می‌کنند.
  • پیش از اینکه پایه ایمپلنت را در جای خود قرار دهند استخوان فک را آماده می‌کنند. در صورت لزوم در این مرحله باید پیوند استخوان انجام شود تا استخوان فک استحکام بالاتری پیدا کند.
  • با ایجاد یک برش کوچک روی لثه، پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار می‌دهند. این پایه باید چند ماه بماند تا استخوان فک به خوبی ترمیم شده و دور این پایه رشد کند و آن را محکم در بر بگیرد. این مدت زمان برای فک پایین معمولا بین 2 الی 4 ماه است اما فک بالا معمولا زمان بیشتری نیاز خواهد داشت و گاهی بین مرحله کاشت ایمپلنت و قرار دادن تاج آن 6 ماه طول می‌کشد.
  • بعد از گذشت مدت زمان مشخص برای ترمیم استخوان، دندان مصنوعی یا همان تاج ایمپلنت که کاملا شبیه به دندان اصلی است روی این پیچ قرار می‌گیرد و جای خالی دندان را پر می‌کند.

پروسه ایمپلنت دندان جلو فرد به فرد متفاوت خواهد بود و همین موجب می‌شود نتوان مدت زمان ثابتی را برای این درمان مشخص کرد. در برخی مواقع ممکن است امکان کاشت ایمپلنت همان روزی که دندان کشیده می‌شود وجود داشته باشد اما در بیشتر مواقع توصیه می‌شود چند روز پس از کشیدن دندان برای کاشت پایه ایمپلنت اقدام کنید. همچنین ترمیم استخوان نیز در هر فرد متفاوت است و برخی ممکن است زودتر از دیگری نتیجه بگیرند بنابراین مراحل ایمپلنت دندان جلو اگرچه یکی است اما ممکن است در یک مرحله طولانی‌تر و در یک مرحله کوتاه‌تر شود. پس به پزشک خود اعتماد کنید و مشخص کردن این مدت زمان و کارهایی که لازم است انجام شود را به او بسپارید.

عوارض ایمپلنت نکردن دندان جلو

عوارض ایمپلنت نکردن دندان | نخ دندان مینا

برخی از افراد ترس یا تردیدی نسبت به انجام ایمپلنت دندان دارند و با تعلل در انجام ایمپلنت موجب آسیب دیدن لثه و سایر دندان‌ها می‌شوند. این مساله وقتی مربوط به ایمپلنت دندان جلو می‌شود اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. پیش از هر چیزی با ایمپلنت نکردن دندان جلو و خالی گذاشتن جای دندان، لبخند زیبای خود را از دست می‌دهید. وقتی همیشه احساس کنید حین صحبت یا خندیدن تصویری ناپسند از خود ارائه می‌دهید به مرور زمان اعتماد به نفس خود را نیز از دست می‌دهید. به همین سادگی نداشتن یک دندان می‌تواند به روی روحیات شما تاثیرگذار باشد.

اما علاوه بر این نقش خاص روحی روانی که ایمپلنت دندان جلو دارد، عدم انجام آن آسیب‌های دیگری نیز به دهان و دندان شما وارد می‌کند. باقی ماندن دندان شکسته در جای خود یا خالی ماندن آن در لثه، فضا را برای جمع شدن میکروب بیشتر می‌کند. نبود دندان جلو موجب می‌شود حین غذا خوردن به لثه فضار بیشتری وارد شود و به مرور زمان آسیب ببیند. در نهایت ممکت است با دیر اقدام کردن مراحل ایمپلنت دندان جلو بیشتر شده و هزینه بیشتری را نیز برایتان رقم بزند.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر دندان آسیب دیده دارید یا جای دندان جلوی شما خالی است، هر چه زودتر برای ویزیت به دندانپزشک مراجعه کنید تا سریع‎تر بتوانید از آسیب بیشتری که ممکن است به لثه و دندان‌های دیگرتان وارد شود جلوگیری کنید.

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان جلو

مراقبت از ایمپلنت دندان جلو | نخ دندان مینا

طبیعی است که پس از ایمپلنت دندان جلو احساس درد در لثه و تورم در صورت داشته باشید. گاهی ممکن است این درد با کبودی نیز همراه باشد. اگر تحمل این درد برایتان مشکل بود حتما برای کاهش آن از پزشک دارو بگیرید و سرخود دارو نخورید.

اما از جمله نکاتی که باید در ماههای اول مراقبت از ایمپلنت دندان جلو در نظر بگیرید موارد زیر است:

  • برای مراقبت از ایمپلنت دندان در هفته‌های اول بهتر است غذاهای نرم بخورید تا زمانیکه لثه شما کاملا ترمیم شده و ایمپلنت در جای خود محکم قرار گیرد.
  • از ضربه خوردن به دندان جلوگیری کنید. این بدین معنا است که لازم است تا چند ماه ورزش سنگین نظیر ورزش‌های رزمی را کنار بگذارید.
  • در هفته‌های اول بعد از ایمپلنت دندان جلو از خوردن نوشیدنی‌های گازدار و سیگار کشیدن خودداری کنید، تاثیر سیگار روی ایمپلنت و شکست درمان ممکن است در هرزمانی در طول عمر ایمپلنت اتفاق بیفتد
  • بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید. همانند قبل مسواک بزنید اما فشاری به دندان وارد نکنید.
  • برای حفاظت از لثه‌ها از دهانشویه استفاده کنید اما حتما نوع آن را از پزشکتان بپرسید تا دهانشویه مناسبی برای مراقبت از دندانتان تهیه کنید.
  • رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید.
  • از جویدن مداوم آدامس خودداری کنید.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان جلو تاثیر بسیاری در ظاهر شما خواهد داشت. از مزایای ایمپلنت دندان جلو می‌توان به زیباتر شدن لبخند اشاره کرد که همین موجب می‌شود اعتماد به نفس بیشتری در ارتباط برقرار کردن با سایر افراد بگیرید. اما به جز فواید زیبایی که ایمپلنت دندان دارد، وقتی خیلی سریع جای خالی دندان آسیب دیده را پر کنید، کمک بیشتری به لثه خواهید کرد و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنید. وجود دندان آسیب دیده و حتی خالی ماندن جای دندان جلو موجب فشار آمدن به لثه‌ شده و به مرور زمان ممکن است منجر به ایجاد بوی بد دهان نیز شود. بنابراین هر چه سریع‌تر نسبت به کاشت دندان جلو اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت، برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات مهم درباره ایمپلنت دندان مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات