Search
Close this search box.

4 مراقبت که بعد از جرم گیری دندان باید رعایت کنید

جرم گیری دندان چیست | نخ دندان مینا

جرم گیری دندان یک روش درمانی بدون نیاز به جراحی برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات و بیماری‌های لثه است. اما اگر آثاری از بیماری‌های لثه و وجود جرم زیر لثه مشاهده شود، جرم گیری لثه توصیه می‌شود. روش اول ساده‌تر از روش دوم است چرا که فقط سطح دندان از وجود پلاک‌ها و باکتری پاک می‌شود اما در جرم گیری لثه همه چیز فرق می‌کند چرا که لثه بسیار حساس‌تر از دندان است. فرقی نمی‌کند کدام نوع جرم گیری را انجام داده باشید، در هر حال نیاز دارید درباره مراقبت های بعد از جرم گیری دندان اطلاعاتی داشته باشید.

مراقبت ‌های پس از جرم گیری دندان چقدر اهمیت دارد؟

بخش مهمی از هر عملی، چه بخواهد یک جرم گیری ساده دندان باشد چه درمان‌های مربوط به مشکلات لثه، مراقبت بعد از عمل است. فرقی نمی‌کند این درمان چقدر با بی حسی و جراحی درگیر باشد یا چند ساعت طول بکشد، پس از اتمام آن، همه چیز به شما بستگی دارد. هرچه بیشتر مراقب باشید و به نکات مهم بعد از جرم گیری دندان عمل کنید، دیرتر به دندانپزشک نیاز پیدا خواهید کرد.

در نظر داشته باشید بخشی از این مراقبت‌ها دائمی هستند، مثل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا مراجعه گاه به گاه به دندانپزشک. بخش دیگر آن فقط مربوط به ساعات یا روزهای بعد از جرم گیری دندان هستند که فقط برای این توصیه می‌شود که دندان و لثه بعد از انجام جرم گیری حساس‌تر می‌شوند و نیاز است با توجه به این حساسیت با آن برخورد شود.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان

مراقبت پس از جرم گیری | نخ دندان مینا

در جرم گیری دندان از بی حسی موضعی استفاده نمی‌شود. همین موجب می‌شود پس از انجام این درمان خیلی سریع‌تر از جرم گیری لثه به رژیم روزمره خود بازگردید. با اینحال شاید این سوالات برایتان بوجود بیاید:

1.چه زمانی غذا و نوشیدنی بخوریم؟

از جمله مواردی که در مراقبت‌های بعد از جرم گیری دندان اهمیت بالایی دارد زمانی است که شما می‌توانید شروع به غذا خوردن کنید. اگرچه قرار نیست شما ساعت‌ها گرسنه بمانید اما باید صبر کنید و به مواد فلوراید فرصت دهید تا با مینای دندان پیوند بخورند. این کار لایه محافظی روی سطح دندان ایجاد می‌کند که می‌تواند شما را از شر دندانپزشکی و انجام مداوم درمان‌های دندان خلاص کند.

معمولا توصیه می‌شد پس از پایان عملیات جرم گیری دندان حداقل 30 دقیقه صبر کنید و بعد آب بنوشید. اگر خیلی سریع پس از انجام جرم گیری دندان، نوشیدنی گازدار یا اسیدی بنوشید، تمامی زحمات انجام گرفته را از بین می‌برید چرا که این نوشیدنی‌ها فلوراید را از روی دندانتان می‌شویند و از بین می‌برد. بنابراین اگر طی انجام جرم گیری خسته یا تشنه شدید، سی دقیقه صبر کنید و بعد کمی آب بنوشید. برای غذا خوردن بهتر است حداقل یک ساعت صبر کنید. با اینحال بهتر است غذای نرم بخورید و از خوردن غذاهایی که نیاز به گاز زدن بیشتر دارند، نظیر استیک یا ساندویچ، تا چهار ساعت بپرهیزید.

2.آیا بعد از جرم گیری دندان میتوان قهوه خورد؟

قهوه پس از جرم گیری | نخ دندان مینا

قهوه یا هر نوشیدنی گرم دیگری، موجب از بین رفتن فلورایدی می‌شود که طی پروسه جرم گیری روی دندان قرار می‌گیرد. بنابراین اگر بعد از جرم گیری دندان نوشیدنی گرم و بخصوص قهوه بنوشید فرصت جذب فلوراید به مینای دندان را می‌گیرید. معمولا توصیه می‌شود حداقل چهار ساعت صبر کنید و بعد نوشیدنی گرم بنوشید. این مساله زمانی که جرم گیری نیازمند بی حسی لثه بوده است فرق می‌کند. باید صبر کنید تا بی حسی لثه از بین برود و نوشیدنی داغ در ساعات اول ننوشید چرا که اگر در جرم گیری، لثه درگیر شده باشد، مراقبت های بعد از جرم گیری دندان باید با دقت بیشتر انجام گیرد.

3.آیا بعد از جرم گیری دندان مسواک بزنیم؟

مسواک زدن را به طور مداوم ادامه دهید و با این فکر که جرم گیری دندان به دلیل اینکه با فلوراید انجام شده دیگر نیاز شما به مسواک زدن را از بین برده کنار بگذارید. همانند قبل، روزی سه بار مسواک بزنید اما بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید و مسواک را به آرامی روی دندان بکشید تا آسیبی به لثه وارد نشود. این مساله زمانیکه جرم گیری لثه انجام داده‌اید متفاوت خواهد بود چرا که در جرم گیری لثه ممکن است کمی لثه ملتهب شود و دندانپزشک به شما بگوید اولین شب مسواک نزنید. بنابراین هر سوالی که دارید حتما از دندانپزشک بپرسید و به دستورالعملی که می‌گوید گوش دهید تا مراقبت بعد از جرم گیری دندان با دقت و ایمنی بیشتری صورت بگیرد.

4.به علائم هشدار دهنده دقت کنید

حساسیت دندان یا ملتهب بودن لثه پس از انجام جرم گیری دندان عادی هستند و نگرانی بابت آن‌ها وجود ندارد. اگر از جمله افرادی باشید که عادت به نخ دندان کشیدن ندارید ممکن است پس از جرم گیری دندان با خونریزی اندکی از لثه مواجه شوید که بعد از جرم گیری از بین می‌رود. اما با وجود عادی بودن بسیاری از این عوارض جرم گیری دندان، طولانی شدن‌شان می‌تواند مشکل ساز باشد. بنابراین دقت داشته باشید که چه زمانی باید نسبت به این دردها و عوارض حساسیت بیشتری نشان دهید. اگر درد یا التهاب لثه، خونریزی لثه و حساسیت دندان بیش از دو روز طول کشید با دندانپزشک در میان بگذارید و علائم را برای او توضیح دهید.

معمولا توصیه می‌شود دو روز اول بعد از جرم گیری دندان هر شش ساعت یکبار دهانتان را با آب نمک بشویید تا عاری از هرگونه باکتری و آلودگی باشد و احتمال بروز عوارض بعد از جرم گیری به حداقل برسد.

عوارض عدم رعایت مراقبت ‌های بعد از جرم گیری دندان

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، از آنجاییکه طی پروسه جرم گیری دندان برای محافظت و سفید شدن دندان‌ها یک لایه فلوراید روی دندان قرار می‌گیرد، در صورت عدم رعایت مراقبت‌های پس از جرم گیری دندان ممکن است به دندان آسیب برسد. در هر حال دندان طی مراحل جرم گیری ساییده شده و کمی حساس خواهد بود، لایه فلوراید نیز نیاز به زمان دارد تا بتواند نقش محافظتی خود را ایفا کند تا این حساسیت نیز کاسته شود. بنابراین لازم است به مراقبت های پس از جرم گیری دندان توجه نشان دهید تا بهتر بتوانید از دندانتان محافظت کرده و نیاز به دندانپزشکی را کمتر کنید.

سخن پایانی:

جرم گیری دندان پروسه سختی نیست و از جمله کارهایی است که برای انجام آن نیاز به تجویز پزشک نخواهید داشت. این کار دندان را از پلاک‌ها و باکتری‌ها پاک می‌کند و یک لایه محافظ روی دندان ایجاد می‌کند تا چند ماه از شر ایجاد شدن پلاک‌ دندان خلاص باشید. بنابراین مهم است که نکات مربوط به مراقبت های بعد از جرم گیری دندان را اجرا کنید تا دندان‌هایتان مدت زمان بیشتری محفوظ بمانند و دچار مشکلات دندان درد و بیماری‌های لثه مواجه نشوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات