Search
Close this search box.

جرمگیری دندان با لیزر چه مزایایی دارد؟

جرمگیری لثه با لیزر | نخ دندان مینا

دندان‌های تمیز و عاری از هرگونه پلاک و باکتری بخش اساسی و مهمی از سلامت دهان و دندان را در بر می‌گیرند. در حقیقت همین جرم‌های ریز و کوچک روی دندان‌ها هستند که به مرور زمان منجر به بیماری‌های لثه و مشکلات دندان می‌شوند. به همین جهت است که دندانپزشکان توصیه می‌کنند حتما به طور دوره‌ای نسبت به جرمگیری دندان اقدام شود. یکی از جدیدترین روش‌های جرم گیری که این روزها زیاد درباره آن خواهید شنید، جرمگیری دندان با لیزر است. اگر شما تردید دارید که بین این روش درمانی و جرم گیری معمولی دندان به روش همیشگی کدام گزینه بهتری است، لازم است بیشتر درباره مزایای جرم گیری دندان با لیزر بدانید.

جرمگیری دندان با لیزر چطور انجام می‌شود؟

جرمگیری دندان چیست | نخ دندان مینا

لیزرها دستگاه‌های پیشرفته‌ای هستند که پرتوهای قدرتمندی را به شکل نور ساتع می‌کنند. تمیز کردن و جرمگیری دندان و لثه نیز می‌تواند به جای ابزار دندانپزشکی با لیزر انجام شود. در این روش، نور ساطع شده از لیزر موجب تجزیه پلاک و باکتری روی دندان و زیر لثه می‌شود. در حقیقت این گرمای تولید شده توسط لیزر است که کار اصلی را انجام می‌دهد. لیزر بدون اینکه آسیبی به لثه بزند به دندانپزشک کمک می‌کند تا پلاک‌های جمع شده زیر لثه را بدون نیاز به عقب کشیدن بافت لثه از بین ببرد.

بنابراین انجام جرم گیری زیر لثه با لیزر، هم برای دندانپزشک و هم بیمار روش راحت‌تری خواهد بود چرا که دندانپزشک می تواند با موفقیت بافت‌های عفونی دهان را از بین ببرد و فرآیند تمیزکردن زیر لثه یک فرآیند راحتتر و بدون درد برای بیمار خواهد بود.

مزایای جرم گیری دندان با لیزر چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد اولین و مهم‌ترین مزایای جرم گیری دندان با لیزر ملایم بودن این روش به نسبت روش معمولی است. در روش معمولی با توجه به نیازی که برای بالا کشیدن لثه با اسکالر است معمولا پس از جرمگیری فرد در ناحیه لثه احساس درد و تورم داشت و گاهی شاهد خونریزی خفیف لثه نیز خواهد بود. اما تمامی این موارد در روش جرمگیری دندان با لیزر دیگر به فراموشی سپرده می‌شود.

از سایر مزایای جرم گیری دندان با لیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره نقاهت کوتاه‌تر: پس از انجام جرمگیری لثه با لیزر به راحتی می‌توانید به رژیم غذایی همیشگی خود بازگردید.
  • عدم نیاز به بی حسی موضعی: با توجه به ملایم بودن این روش جرمگیری و از آنجایی که هیچ شکاف یا فشاری به لثه وارد نمی‌شود، نیازی به بی حسی موضعی وجود ندارد که این یک نکته مثبت به شمار می‌رود چرا که تورم لثه بعد از انجام جرمگیری نیز وجود نخواهد داشت.
  • بدون عوارض جانبی: یکی از مزایای جرم گیری دندان با لیزر نداشتن هیچگونه عوارض جانبی است. پس از انجام این جرمگیری دیگر شاهد مواردی نظیر درد در لثه یا خونریزی لثه نخواهید بود.
  • عدم ایجاد اضطراب در بیماران: در این روش جرمگیری از ابزار همیشگی دندانپزشکی استفاده نمی‌شود. ابزار نوک تیزی که باید به کمک آن لثه به بالا کشیده شود تا دندانپزشک به زیر آن نفوذ پیدا کند دیگر کنار گذاشته می‌شود. همین مساله موجب می‌شود افرادی که برای جرمگیری لثه با لیزر اقدام می‌کنند استرس و اضطراب خاصی نداشته باشند.
  • کمترین مقدار خونریزی حین انجام جرمگیری: در روش جرمگیری معمولی لثه بسیار درگیر انجام عملیات مربوط به روت پلنینگ می‌شود. تیز بودن نوک ابزار مورد استفاده در جرم گیری لثه موجب خونریزی لثه می‌شود اما از آنجایی که در این روش از این ابزار سخت و تیز خبری نیست حین انجام جرمگیری زیر لثه با لیزر معمولا خونریزی رخ نمی‌دهد و اگر هم رخ دهد بسیار کم است چرا که لیزر جلوی خونریزی را می‌گیرد.

جرم گیری زیر لثه با لیزر | نخ دندان مینا

آیا جرم گیری لثه با لیزر خطر دارد؟

به طور کلی جرم گیری لثه با لیزر یک روش با کمترین خطر است. لیزر به طور موثری درد و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد که همین موجب شده در مقایسه با روش سنتی جرمگیری لثه، احتمال هرنوع خطر و عوارض جانبی به حداقل برسد. اگر هم مشکلی در طول لیزر درمانی ایجاد شود، معمولا آسیب به بافت لثه یا آسیب به پالپ دندان است که این مساله نیز خطری برای فرد بیمار به همراه نخواهد داشت.

 آسیب بافت لثه یک عارضه جانبی است که در هر نوع کار دندانپزشکی ممکن است رخ دهد. بنابراین چه روش سنتی جرمگیری دندان و لثه را انتخاب کنید چه روش جرمگیری دندان با لیزر، این مساله ممکن است پیش بیاید. با این حال، حتی احتمال رخ دادن این مشکل برای لثه نیز در روش لیزر درمانی به نسبت سایر روش‌ها کمتر است و اگر دندانپزشک فرد متبحری در کار با لیزر باشد با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد چرا که می‌تواند گرمای ناشی از انرژی لیزر را کنترل کند تا به روی بافت لثه تاثیری نگذارد.

خطر لخته شدن خون یکی دیگر از مواردی است که ممکن است به ندرت در اثر جرمگیری دندان با لیزر رخ دهد. هرچند با توجه به اینکه لیزر به خودی خود ناحیه تحت الشعاع خود را ضد عفونی می‌کند، این نکته نیز خطر محسوب نمی‌شود و احتمال آن خیلی کمتر از هر روش درمانی سنتی دیگر است.

به طور کلی اگر بخواهید ایرادی در روش لیزر درمانی بیابید، معایب انتخاب این روش بسیار کمتر از چیزیست که تصور می‌کنید. که همین مساله یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای جرم گیری دندان با لیزر محسوب می‌شود.

آیا جرم گیری دندان و لثه با لیزر نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد؟

نکته دیگری که شاید برایتان سوال به وجود بیاورد این است که آیا جرمگیری لثه با لیزر نیاز به مراقبت خاصی دارد؟ در روش لیزر درمانی هیچ فشار خاصی به لثه و دندان وارد نمی‌شود. فرد درد خاصی احساس نمی‌کند هرچند ممکن است حساسیت اندکی روی لثه یا دندان خود احساس کند اما این چیزی نیست که موجب شود فرد دوران نقاهت خاصی را سپری کند چرا که لثه متورم نمی‌شود، خراش نمی‌بیند و برای درمان آن نیازی به آنتی بیوتیک زیر لثه نیست. اما در روش قدیمی، مراقبت های بعد جرم گیری دندان بسیار مهم تر است.

 بنابراین روش جرمگیری دندان با لیزر یک روش ساده و بدون نیاز به مراقبت خاص است. هرچند این بدین معنا نیست که شما نباید نسبت به شستشوی مداوم دندان و مراقبت‌های همیشگی آن کم کاری کنید. فقط لازم است تا چند ساعت اول از خوردن نوشیدنی خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید و سپس به رژیم غذایی همیشگی خود ادامه دهید.

مراقبت بعد از جرم گیری دندان | نخ دندان مینا

سخن پایانی:

شاید انتخاب لیزر به عنوان یک ابزار دندانپزشکی برایتان ناشناخته و غیرعادی به نظر برسد. اما امروزه جرمگیری دندان با لیزر به یک روش متداول در دندانپزشکی تبدیل شده است چرا که هم سرعت عمل را بالاتر می‌برد هم عوارض و درد کمتری برای بیماران به همراه دارد. اگر دندانپزشک به شما روش جرم گیری لثه با لیزر یا جرمگیری دندان با لیزر را توصیه کرد احتمالا بهترین گزینه پیش رویتان باشد. بنابراین مطمئن باشید لیزر در دندانپزشکی یک گزینه عالی است و نگرانی وجود نخواهد داشت. هنگامی که لیزر درمانی را امتحان کنید، احتمالا دیگر هرگز نمی خواهید به روش های سنتی دندانپزشکی بازگردید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات