Search
Close this search box.

نکات کاربردی کامپوزیت دندان جلو | بررسی جامع مزایا و عوارض آن

کامپوزیت دندان چیست | نخ دندان مینا

استفاده از کامپوزیت دندان جلو، یکی از گزینه‌های پیشنهادی دندان‌پزشکان جهت زیباسازی و سلامت دندان‌های در معرض دید است. زیبایی دندان در عصر ما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه این زیبایی بر جذابیت چهره تأثیر گذاشته و باعث جلوه بهتر آن می‌شود. همچنین دندان‌های مرتب‌شده با کامپوزیت باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در افراد شده و یک حس شادابی و سرزندگی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین اگر خواهان یک‌دست شدن دندان‌های خود هستید یا می‌خواهید دندان شکسته جلو خود را ترمیم کنید، قطعاً کامپوزیت یکی از بهترین راه‌‌های درمانی است.

بررسی نکات کاربردی و مزایای کامپوزیت دندان جلو و شرایط آن

آشنایی با نکات مهم کامپوزیت دندان‌های جلو می‌تواند به افراد در انتخاب یا عدم انتخاب آن کمک کند. در حال حاضر، روش‌های مختلفی جهت زیباسازی طرح لبخند به وجود آمده است که هر یک از آن‌ها، ویژگی‌ها و شرایط منحصر به فردی دارند. کامپوزیت نیز یکی از ترفندهای جذاب زیباسازی دندان‌ است که به دلیل قیمت مناسب از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در پاسخ به سوال لمینت یا کامپوزیت بهتر است به این مقاله مراجعه کنید تا اطلاعات کامل تری بگیرید اما شرایط انجام کامپوزیت هم بسیار  راحت است و افراد در طی یک الی چند جلسه، می‌توانند نسبت به انجام کامپوزیت دندان‌های خود اقدام کنند. این شرایط آسان و قیمت مناسب سبب شده است که بسیاری از مراجعه‌کنندگان، تمایل بیشتری به انجام کامپوزیت نسبت به دیگر روش‌های موجود داشته باشند. در ادامه، هر آنچه که درباره کامپوزیت دندان‌های جلو باید بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

کامپوزیت دندان جلو | نخ دندان مینا

در چه شرایطی کامپوزیت دندان جلو انجام می‌شود؟

برای استفاده از کامپوزیت، جهت اصلاح طرح لبخند، محدودیت خاصی وجود ندارد؛ اما وضعیت دندان‌های شما بایستی توسط پزشک، پیش از انجام کامپوزیت مورد ارزیابی قرار بگیرد و عیوب آن مانند مشکلات لثه، ساییدگی و پوسیدگی‌های دندان و… برطرف شود. همچنین دندان‌ به‌شدت کج نیز ابتدا باید اصلاح شود و بعد بر روی آن‌ از مواد کامپوزیت استفاده گردد.

تعداد کمی از افراد نیز دارای دندان‌های برجسته هستند که این عزیزان بهتر است، لمینت سرامیکی را جهت اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنند. درواقع، قطر لمینت سرامیکی کمتر است؛ به همین خاطر گزینه بهتری برای دندان‌های برجسته محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب، اگر دندان‌های شما صاف است و مشکل جدی ندارد می‌توانید با انجام کامپوزیت توسط یک پزشک مجرب، به آن‌ها یک زیبایی چشم‌نواز ببخشید.

در چه شرایطی کامپوزیت دندان جلو انجام می‌شود | نخ دندان مینا

کامپوزیت دندان‌های جلو چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام کامپوزیت، تا حد زیادی به شرایط فرد بستگی دارد؛ به این معنا که، ممکن است دندان‌های یک مراجعه‌کننده دچار شکستگی یا ساییدگی باشد که در این وضعیت، می‌توان با کمک مواد کامپوزیت به ترمیم آن‌ها پرداخت؛ اما در کل، اگر یک فرد بخواهد دندان‌های جلو خود را کامپوزیت کند، بایستی مراحل زیر را طی نماید:

مرحله 1) انتخاب رنگ کامپوزیت دندان و درجه شفافیت آن

انتخاب رنگ کامپوزیت، اولین گام انجام آن است که طبق نظر مراجعه‌کننده صورت می‌گیرد. درواقع، این مرحله تنها مرحله‌ای است که بر عهده فرد بوده و مابقی مراحل، مربوط به روند اجرایی کامپوزیت می‌باشند. ضمن اینکه، با راهنمایی و مشاوره گرفتن از دندان‌پزشک خود، قطعاً انتخاب بهتری خواهید داشت.

مرحله 2) پاک‌سازی دندان‌های جلو از هر نوع پلاک

برای انجام یک کامپوزیت حرفه‌ای لازم است که سطح آن عاری از هر نوع پلاک، آلودگی و جرم باشد؛ به همین خاطر، دندان‌پزشک ابتدا به پاک‌سازی دندان می‌پردازد و سپس به سراغ مراحل اصلی آن می‌رود. در رابطه با تراشیدن دندان نیز گاهی نیاز است، برخی قسمت‌های آن کمی تراش بخورد که البته با مراجعه به یک دندان‌پزشک حرفه‌ای، می‌توان از یک کامپوزیت ظریف با حداقل تراش‌خوردگی بهره‌مند شد.

مرحله 3) ایجاد تخلخل در سطح دندان با ماده اسیدی

با استفاده از اسید دندان که حالت ژل‌ مانند دارد و نزدیک به 40 درصد آن، اسید فسفریک است می‌توان سطح دندان‌های جلو را برای قرار دادن کامپوزیت آماده کرد. این ماده اسیدی حدود 15 ثانیه بر روی دندان گذاشته می‌شود و سپس آن را از روی دندان پاک می‌کنند. بعد از پاک کردن ژل اسیدی می‌توان عملیات ایجاد کامپوزیت را آغاز کرد.

مرحله 4) قرار دادن ماده کامپوزیت بر روی دندان

دندان‌پزشک با کمک ابزارهایی مانند اپلیکاتور شروع به قرار دادن ماده کامپوزیت بر روی دندان‌های جلو می‌کند. همچنین در این مرحله، ممکن است کمی باد به دندان‌ها بوزد تا مواد سطح آن، بهتر پخش شود و لایه آن به یک‌لایه نازک و ظریف تبدیل گردد.

مرحله 5) پولیش کردن کامپوزیت

پولیش به معنای حذف ایرادهای موجود و ایجاد براقی لازم در سطوح مختلف است. روش پولیش در کامپوزیت این‌گونه است که دندان‌پزشک با کمک پرتوی نوری باعث فعال شدن کاتالیزور شده و به این صورت، مواد کامپوزیت را به سفتی لازم می‌رساند. برای این عملیات چیزی حدود 10 الی 20 ثانیه زمان نیاز است که پس ‌از آن، شاهد ایجاد کامپوزیت اولیه خواهید بود.

مرحله 6) قرار دادن لایه‌های بعدی کامپوزیت

بعد از کامپوزیت اولیه، نوبت به قرار دادن لایه‌های پشت سرهم کامپوزیت می‌رسد تا دندان به‌خوبی ترمیم ‌شود و به حجم مورد نظر برسد. بعد از اینکه لایه‌های کامپوزیت به‌خوبی پخش شد و در موقعیت مناسب خود قرار گرفت، نوبت به مرحله بعدی می‌رسد.

مرحله 7) شکل‌دهی به کامپوزیت

این مرحله که مربوط به فرم دهی کامپوزیت دندان جلو است، بعد از اینکه دندان‌پزشک از محل کامپوزیت رضایت داشت، آغاز می‌شود. دندان‌پزشک در این مرحله با استفاده از نور، شروع به شکل‌دهی کامپوزیت می‌کند. ضمن اینکه، هرچقدر مواد کامپوزیت بهتر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود و حتی می‌توان عمر آن را تا 10 سال هم افزایش داد. (متوسط ماندگاری کامپوزیت 7 الی 10 سال است.)

مزایای کامپوزیت دندان جلو

مزایای کامپوزیت دندان | نخ دندان مینا

هر کار زیبایی که به خواست زیباجویان بر روی صورت آن‌ها انجام می‌گیرد، با مزایا و معایبی همراه است که البته پیش از انجام آن‌ها بایستی به تمام جوانب کار شناخت کافی داشت. در این راستا، در قسمت زیر به مزایای کامپوزیت دندان جلو اشاره‌کرده‌ایم:

  • ریسک کم
  • قیمت مناسب
  • تراش‌خوردگی کم
  • عدم‌تغییر در ساختار اصلی دندان
  • توان بالا در تحمل فشارهای مختلف
  • اصلاح رنگ و نواقص دندان جلو در بازه زمانی کوتاه
  • امکان ترمیم کامپوزیت در صورت شکستگی یا لب‌پریدگی آن

عوارض کامپوزیت دندان جلو

از معایب و عوارض کامپوزیت دندان جلو نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری کمتر نسبت به لمینت
  • شفافیت کمتر نسبت به روش‌های دیگر
  • حساس به نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی
  • احتمال بروز عفونت در صورت قرار نگرفتن مناسب مواد کامپوزیتی روی دندان (برای پیشگیری از این عارضه باید انجام کامپوزیت دندان‌ خود را به یک دندان‌پزشک مجرب بسپارید.)

سخن پایانی:

یکی از نکات مهمی که در زیبایی چهره و لبخند شما تاثیر زیادی می‌گذارد، داشتن دندان‌های سالم و زیبا است. کامپوزیت دندان جلو از بهترین روش‌های زیباسازی و همچنین ترمیم دندان‌های آسیب دیده به حساب می‌آید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با مزایا و عوارض کامپوزیت دندان جلو بیشتر آشنا کنیم تا برای تصمیم‌گیری و انتخاب، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید. برای انجام این کار بهتر است دندان‌های خود را به یک دندان‌پزشک مجرب بسپارید و از زیبایی آن‌ها نهایت لذت را ببرید، برای اطلاعات بیشتر و معرفی انواع کامپوزیت دندان این مقاله را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات