Search
Close this search box.

بریس یا اینویزیلاین؛ کدام بهتر است؟

بریس یا اینویزیلاین؟ | نخ دندان مینا

این یک تصمیم‌گیری دشوار است، می‌خواهید روشی را برای صاف و مرتب کردن دندان‌هایتان بیابید و دو گزینه پیش رویتان دارید که نمی‌دانید کدام انتخاب بهتری برایتان است: بریس یا اینویزیلاین ؟ اگر چه در نهایت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی می‌تواند یک راهکار را به شما نشان دهد اما پیش از این‌که بخواهید اقدام کنید لازم است اطلاعات کامل‌تری نسبت به هر یک از این دو روش کسب کنید. با مقایسه اینویزیلاین با بریس، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید کدام گزینه بهترین انتخاب شماست. برای مقایسه بین بریس یا اینویزیلاین با ما همراه باشید.

بریس چیست؟

اگر می‌خواهید انتخاب بهتری بین بریس یا اینویزیلاین داشته باشید ابتدا باید این دو را خوب بشناسید. بریس نوع معمول و به اصطلاح سنتی ارتودنسی دندان است که از الاینرهای فلزی ساخته‌ شده‌ که روی دندان متصل می‌شوند. این الاینرهای فلزی با یک سیم به یکدیگر متصل شده‌ و با فشاری که به دندان وارد می‌کنند آن‌ها را در جای خود صاف کرده‌ و مرتب می‌کنند. امروزه بریس‌ها انواع مختلفی نیز دارند و دیگر فقط نوع فلزی آن‌ها موجود نیست. بلکه ارتودنسی سرامیکی و لینگوال (پشت دندان) نیز روی کار آمده‌اند که تحولی در ارتودنسی دندان با روش بریس محسوب می‌شوند.

لینگوال | نخ دندان مینا

مزایای بریس

ارتودنسی به روش بریس مزایایی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

مناسب برای شرایط پیچیده‌تر

بریس برای زمان‌هایی که دندان‌ها شرایط پیچیده‌تری دارند، فاصله بین دندان‌ها و شدت ناهماهنگ بودنشان زیادتر است، روش بهتری خواهد بود. با چسبیدن‌ مستقیم به روی هر دندان، بریس‌ها فشار بیشتری به دندان وارد کرده‌‌ و قدرت بیشتری برای صاف و مرتب کردن‌‌ آن‌ها دارند. بنابراین در مقایسه اینویزیلاین با بریس زمانی که دندان‌ها خیلی نامرتب و کج هستند، بریس برنده می‌شود.

دارای انواع مختلف

اگرچه بریس فلزی مقرون به صرفه‌ترین گزینه محسوب می‌شود اما بریس انواع مختلف دیگری دارد که ظاهر ناخوشایندی که بریس فلزی روی دندان ایجاد می‌کند را ندارد. از جمله بریس لینگوال که پشت دندان قرار می‌گیرد و به طور کلی به روی ظاهر دندان تاثیری نخواهد گذاشت.

دوره درمان سریع‌تر

سرعت درمان گزینه مهمی است. بسیاری از افراد دوست دارند درمان ارتودنسی آن‌ها با سرعت به اتمام برسد. عموما وقتی ارتودنسی برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها انجام شود، دوره درمان بریس در مقایسه با اینویزیلاین کوتاه‌تر است.

معایب بریس

معایب بریس | نخ دندان مینا

در مقابل تمام مزایایی که گفته‌ شد، بریس معایبی نیز دارد:

احساس ناخوشایند در دهان

یکی از مهم‌ترین معایب بریس، ناراحتی است که در دهان ایجاد می‌کند. در هر حال بریس اغلب مواقع فلزی است و قرار گرفتن‌ آن روی دندان‌ها و به‌خصوص برخورد زبان با آن حس ناخوشایندی خواهد داشت و گاهی ممکن است خراش ایجاد کند. به همین دلیل استفاده طولانی مدت از بریس برای بسیاری از افراد کلافه کننده‌ خواهد بود.

ظاهر

بریس، به‌خصوص اگر از نوع فلزی باشد، به راحتی روی دندان دیده‌ می‌شود. این مساله در بیشتر مواقع موجب می‌شود فرد احساس عدم اعتماد به نفس حین صحبت کردن‌ یا لبخند زدن‌ داشته باشد. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند درمان ارتودنسی آن‌ها توسط دیگران قابل تشخیص نباشد. اگرچه بریس‌های لینگوال پشت دندان قرار گرفته‌ و این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده‌اند، با این حال در مقایسه اینویزیلاین با بریس از نظر ظاهری، اینویزیلاین گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود.

محدودیت در غذا خوردن

در مقایسه اینویزیلاین با بریس به این نکته توجه کنید که  افرادی که از بریس دندان استفاده می‌کنند باید خوردن‌‌ برخی از مواد غذایی را کنار بگذارند، از جمله جویدن‌‌ آدامس، خوردن‌ شکلات‌های آبنباتی، پف فیل و هر نوع غذایی که ممکن باشد لای براکت‌های بریس گیر کنند. این مواد غذایی ممکن است به براکت‌ها و سیم‌هایی که آن‌ها را به هم متصل کرده‌ آسیب برساند و از آن جایی که بریس قابل جدا شدن‌ نیست، تمیزکردن‌ و مسواک زدن‌ آن نیز کار ساده‌ای نخواهد بود. بنابراین هر آسیبی که به بریس وارد شود شما را مجبور می‌کند یک ملاقات دیگر با پزشک خود داشته باشید.

مراجعه مکرر به متخصص

به طور کلی، وقتی از بریس دندان استفاده می‌کنید باید زود به زود برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. دلیل دیگر آن این است که بریس باید هر سری تنظیم شود تا دندان‌ها شکل و فرم مناسب را بگیرند و این کار را متخصص ارتودنسی با معاینه مکرر تشخیص خواهد داد.

ایجاد لک روی دندان

یکی از معایب بریس که باعث نگرانی برخی از افراد است، ایجاد لک روی دندان است. براکت‌های فلزی بریس باید به طور متوسط دو سال روی دندان قرار بگیرند. برخی از افرادی که این دوره را سپری کرده‌اند پس از جدا کردن بریس از دندان متوجه تغییر رنگ دندان و ایجاد لک روی آن شده‌اند. هرچند این مشکل به مرور با مسواک زدن‌ و استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده‌ دندان برطرف می‌شود.

اینویزیلاین چیست؟

یک روش دیگر برای مرتب کردن دندان‌ها که به نسبت بریس جدیدتر است، اینویزیلاین نام دارد که برخی آن را با نام ارتودنسی نامرئی می‌شناسند. در این روش ابتدا از فرم دندان‌ها اسکن سه بعدی گرفته‌ می‌شود و یک قالب پلاستیکی شفاف برای هر فرد ساخته‌ می‌شود که آن را روی دندان قرار می‌دهند تا فرم دندان‌ها تغییر کرده‌ و مرتب شوند. اینویزیلاین همان‌طور که از نامش پیداست کاملا نامرئی است و کسی متوجه آن نمی‌شود. باری انتخاب بهتر بین بریس یا اینویزیلاین با ما همراه باشید.

اینویزیلاین چیست | نخ دندان مینا

مزایای اینویزیلاین

در مقایسه اینویزیلاین با بریس به مزایای اینویزیلاین اشاره می‌کنیم:

ظاهر بهتر

مهم‌ترین مزیت اینویزیلاین به نسبت بریس در ظاهر آن است. بخصوص برای افرادی که ظاهر نامناسب و سیم‌های روی دندان را در ارتودنسی با بریس دوست ندارند. حالا دیگر نگرانی بابت اینکه ارتودنسی آن‌ها مشخص باشد وجود نخواهد داشت. اینویزیلاین کاملا نامرئی است و در عین حال که حالت دندان‌ها را تغییر می‌دهد، به روی ظاهر دندان تاثیری ندارد. بنابراین بین افرادی که بریس یا اینویزیلاین استفاده می‌کنند، دسته‌ی دوم اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت کردن‌ و لبخند زدن‌ خواهند داشت.

متحرک بودن

برخلاف بریس، اینویزیلاین را می‌توانید از روی دندان بردارید. بنابراین تمیز کردن آن و همچنین مسواک زدن دندان با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. در این حالت دیگر نگرانی بابت اینکه مواد غذایی لا به لای ارتودنسی گیر کنند یا نتوانید دندان را به خوبی مسواک بزنید وجود ندارد. فقط کافی‌ست اینویزیلاین را از روی دندان بردارید، مسواک بزنید، اینویزیلاین را بشویید و دوباره روی دندان قرار دهید. هرچند معمولا توصیه می‌شود برای این‌که بهترین نتیجه را از اینویزیلاین بگیرید بهتر است حداقل روزانه بین 20 تا 22 ساعت آن را از دندان جدا نکنید.

عدم نیاز به مراجعه مکرر به دندانپزشک

در اینویزیلاین، بیشتر مراحل و پیچیدگی‌های ارتودنسی طی مراحل اولیه‌ قبل از آماده شدن‌ اینویزیلاین انجام می‌شود. پس از این‌که اینویزیلاین آماده شد دیگر نیاز نیست به طور مکرر به متخصص مراجعه کنید. مراحل مراجعه برای تعویض اینویزیلاین هر چند ماه یکبار خواهد بود. بنابراین به نسبت بریس، کمتر نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

راحتی در استفاده

نکته‌ی دیگری که موجب می‌شود بین بریس یا اینویزیلاین بخواهید یکی را انتخاب کنید، میزان راحتی است که حین استفاده از این نوع ارتودنسی دارید. بریس با شدت بیشتری به دندان فشار وارد می‌کند که ممکن است درد بیشتری را با آن احساس کنید. هرچند در هر حال در اینویزیلاین هم دندان‌ها از جایشان به آرامی حرکت می‌کنند که این مساله نیز بدون درد نخواهد بود. اما اگر بخواهید شدت درد را بدانید، درد اینویزیلاین کمتر از بریس خواهد بود. علاوه بر این‌ها، مشکلاتی که با بریس و سیم‌ آن برای دهان و زبان ایجاد می‌شود در اینویزیلاین وجود نخواهد داشت.

اینویزیلاین چیست | نخ دندان مینا

معایب اینویزیلاین

همانند هر روش درمانی دیگری، اینویزیلاین نیز برای برخی افراد معایبی بهمراه دارد:

متحرک بودن

جالب است که بدانید، امکان جدا کردن اینویزیلاین از دندان هم یک مزیت است هم جزو معایب آن محسوب می‌شود. فردی که اینویزیلاین استفاده می‌کند باید کاملا نسبت به پوشیدن‌ آن دقیق باشد. یعنی پس از غذا خوردن‌ یا مسواک زدن‌ باید حتما مجدد آن را بپوشد تا حداقل در طول روز 22 ساعت اینویزیلاین روی دندان‌ها قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، نتیجه مناسبی از استفاده از اینویزیلاین نخواهد گرفت.

نامناسب برای همه دندان‌ها

اگر فاصله بین دندان‌ها زیاد باشد، اینویزیلاین تاثیر چندانی نخواهد داشت چرا که برای نزدیک کردن این فاصله به ارتودنسی با فشار بیشتری نیاز است. بنابراین اگر دندان‌ها خیلی کج یا فاصله‌دار باشند، اینویزیلاین توصیه نمی‌شود.

هزینه

در نهایت این هزینه‌ی درمان است که برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی دارد. اغلب به دنبال روشی مقرون به صرفه‌تر هستند. این در حالی‌ست که در مقایسه اینویزیلاین با بریس، اینویزیلاین روش درمانی گران‌تری خواهد بود. بنابراین یا باید دشواری پوشیدن‌ بریس را تحمل کنید و هزینه‌ی کمتری بپردازید، یا هزینه بیشتری بابت اینویزیلاین بدهید در عوض سهولت بیشتری بابت استفاده‌ از آن داشته‌‌ باشید.

سخن پایانی:

اگر بین انتخاب بریس یا اینویزیلاین هنوز مردد هستید، پیش از هر چیزی باید شرایط دندان خود را بررسی کنید. آیا اینویزیلاین می‌تواند به سرعت مشکل دندانتان را برطرف کند؟ آیا خودتان تحمل این‌که دو سال بریس روی دندان داشته باشید را دارید؟ چقدر می‌توانید از دندان و ارتودنسی آن مراقبت کنید؟ و مهم‌تر این‌که آیا هزینه‌ی درمان برایتان اهمیت بالایی دارد؟ با در نظر گرفتن‌ این نکات و توصیه‌ی متخصص، می‌توانید بهترین روش درمانی را با مقایسه اینویزیلاین با بریس برای صاف و مرتب کردن‌ دندان‌هایتان انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله انواع ارتودنسی دندان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات