Search
Close this search box.

کشیدن دندان یا درمان ریشه کدام یک می‌تواند روش درمانی بهتری باشد؟

کشیدن دندان یا درمان ریشه کدام یک می‌تواند روش درمانی بهتری باشد؟ | نخ دندان مینا

کشیدن دندان یا درمان ریشه کدام یک می‌تواند روش درمانی بهتری باشد؟ بروز بیماری‌های مختلف دهان و دندان و از طرف دیگر پوسیدگی‌های شدید در دندان‌ها راهی جز مراجعه به دندانپزشک و استفاده از روش‌های درمانی لازم را پیش روی کاربران قرار نمی‌دهد.

متاسفانه به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان نیز این چالش در میان افراد جامعه بیشتر شه و روز به روز نیز به تعداد افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، اضافه می‌شود. در این بین روش‌های درمانی مختلفی برای برطرف کردن مشکلات و پوسیدگی‌های دندان وجود دارد که در بسیاری از مواقع چالش‌های موجود چاره‌ای جز عصب کشی و یا کشیدن کامل دندان و استفاده از موارد جایگزین را برای پزشک باقی نمی‌گذارد.

همیشه این چالش ذهنی برای کاربران وجود دارد که در صورت بروز مشکلات اساسی و پوسیدگی‌های شدید کشیدن دندان یا درمان ریشه را برای برطرف کردن این چالش‌ها در دستور کار خود قرار بدهند.

البته انتخاب میان یکی از این روش‌های درمانی بیشتر به نظر دندانپزشک مربوط می‌شود؛ اما با این حال بر آن شدیم تا این موضوع را به صورت علمی برای شما بررسی کنیم تا شناخت شما نیز نسبت به این موضوع کامل شود. با ما همراه باشید.

کشیدن دندان یا درمان ریشه در چه مواقعی نیاز است؟

قبل از هر چیزی لازم دانستیم تا توضیح مختصری درباره این دو روش درمانی با شما در میان بگذاریم. زیرا ابتدا شما باید بدانید که استفاده از این دو روش را در چه مواقعی نیاز خواهید داشت. به صورت کلی دندان‌ها به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند.

در برخی مواقع که این پوسیدگی‌ها و بیماری‌های دندان‌ها شدید شده و پالپ دندان آسیب می‌بیند، برای جلوگیری از بروز مشکلات پیچیده‌تر و سرایت عفونت‌ها به سایر دندان‌ها و لثه، دو روش درمانی کشیدن دندان یا درمان ریشه اهمیت پیدا می‌نماید.

در روش درمانی کشیدن دندان، دندان پوسیده به صورت کامل کشیده شده و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند. این روش باعث می‌شود تا تمام پوسیدگی‌ها و عفونت‌های همراه آن نیز از بین رفته و در قدم بعدی پزشک از انواع روش‌ها و تکنیک‌های موجود برای جایگزین کردن دندان کشیده شده استفاده می‌نماید. مواد و ابزارهای مختلفی نیز برای این منظور در دسترس است.

در عوض در چنین مواقعی می‌توان از روش درمانی ریشه که به عصب کشی معروف است، استفاده نمود. در این روش دندان اصلی در جای خود باقی مانده و تنها ریشه آن درمان می‌شود.

در این فرایند دندانپزشک سعی می‌کند تا تمام عفونت‌های موجود در ریشه و روی لثه را از بین برده و فضاهای خالی دندان را با مواد مخصوصی پر نماید. اما متعاقباً با توجه به عفونت‌های موجود، ریشه دندان از بین خواهد رفت. این روش درمانی به درمان ریشه یا عصب کشی معروف است.

کشیدن دندان یا درمان ریشه در چه مواقعی نیاز است؟  | نخ دندان مینا

کشیدن دندان یا درمان ریشه

حال سوال اینجا است که کشیدن دندان یا درمان ریشه کدام یک می‌توانند درمان بهتری باشند و شرایط بهتری را ایجاد نمایند؟ قبل از اینکه به مقایسه این دو روش درمانی و بررسی مزایا و معایب آنها بپردازیم.

ابتدا لازم است تا یک نکته بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم. به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع انتخاب میان این دو روش درمانی سلیقه‌ای نیست و با توجه به شرایط موجود روی دندان و تجربه دندانپزشک ممکن است یکی از این روش‌ها کارساز نباشد.

در چنین مواقعی معمولا باید به نظر دندانپزشک احترام گذاشته شود. اما شناخت شرایط و مقایسه این دو روش درمانی باعث می‌شود تا شما نیز درک صحیح از آنها داشته و بدانید که در چه شرایطی کدام روش برای شما بهتر است. بنابراین در ادامه با بررسی معیارهای مختلف به مقایسه این دو روش درمانی می‌پردازیم.

باقی ماندن دندان اصلی یا حذف آن؟

یکی از معیارهایی که می‌تواند در انتخاب کشیدن دندان یا درمان ریشه ما را یاری سازد، وجود این تفاوت بزرگ در این دو روش است. در درمان ریشه دندان طبیعی شما باقی مانده و حذف نخواهد شد و تنها با استفاده از مواد پر کننده فضاهای پوسیده و خالی آن پر می‌شوند. در عوض در روش کشیدن دندان دیگر خبری از دندان طبیعی نیست.

هر چند در حال حاضر از مواد و ترکیبات فوق العاده با کیفیت برای ساخت جایگزین‌های دندان اصلی استفاده می‌شود، اما به هر حال نمی‌توان کیفیت دندان طبیعی را به آن‌ها داد.

از این رو باقی ماندن دندان طبیعی در عصب کشی را باید یک مزیت بزرگ برای آن بدانیم. اکثر دندانپزشکان و متخصصان نیز بر این بارو هستند که باقی ماندن دندان طبیعی می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد.

باقی ماندن دندان اصلی یا حذف آن؟  | نخ دندان مینا

وجود درد در زمان درمان

درد داشتن در زمان درمان یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد از آن فراری هستند. شاید باور نکنید اما افراد زیادی هستند که بدون دغدغه مالی تنها به دلیل ترس از درد از بسیاری از جراحی‌ها دوری می‌کنند. از این رو باید در انتخاب کشیدن دندان یا درمان ریشه به این موضوع نیز اشاره کنیم.

لازم به توضیح است که هر دو این روش‌های درمانی همراه با درد خواهد بود. بسیاری از افراد بر این تصور هستند که درمان ریشه به مراتب درد بیشتری دارد. اما در حال حاضر با استفاده از داروهای بی‌حسی درد ناشی از این روش درمانی حتی چند ساعت بعد از اتمام پروسه درمان نیز وجود ندارد.

از این رو در این مقایسه نمی‌توان برتری خاصی را برای هر یک از این دو روش بیان کرد.

تغییر رنگ دندان‌ها بعد از درمان

نکته بعدی که اتفاقا به دلیل تاثیر روی زیبایی لبخند اهمیت زیادی در انتخاب میان کشیدن دندان یا درمان ریشه خواهد داشت، تغییر رنگ دندان درمان شده بعد از این دو روش است. در روش کشیدن دندان، دندان جایگزین معمولا با استفاده از روکش به رنگ طبیعی دندان‌ها خواهد بود.

چالش خاصی از این بابت وجود ندارد. در روش درمان ریشه نیز این روزها دندانپزشکان از مواد پر کننده‌ای دقیقا هم رنگ با دندان طبیعی استفاده می‌نمایند. شاید اگر در گذشته این مقایسه انجام می‌پذیرفت، کشیدن دندان شرایط بهتری از این بابت داشت؛ اما در شرایط کنونی تفاوتی میان این دو روش نمی‌توان در نظر گرفت.

تغییر رنگ دندان‌ها بعد از درمان  | نخ دندان مینا

در چه شرایطی بهتر است دندان کشیده شود و در چه شرایطی بهتر است درمان ریشه صورت بگیرد؟

در نهایت انتخاب میان کشیدن دندان یا درمان ریشه به شرایط خود دندان‌ها و نوع مشکل به وجود آمده بستگی دارد. در بسیاری از مواقع که امکان استفاده از هر دو روش وجود دارد، عصب کشی و درمان ریشه گزینه بهتری است.

اما در مواقعی هم درمان ریشه نمی‌تواند کارساز باشد و چاره‌ای جز استفاده از روش درمانی کشیدن دندان وجود ندارد. در جدول زیر سعی کرده‌ایم تا تمام شرایط حاکم بر دندان‌ها را برای شما با امکان استفاده از این دو روش تشریح کنیم.

درمان ریشه کشیدن دندان
آسیب دیدگی جزئی دندان ü
آسیب دیدگی جزئی پالپ دندان ü
پوسیدگی بسیار شدید دندان ü
بروز عفونت شدید در لثه و پالپ دندان ü
بیماری پریودنتال ü
باقی ماندن دندان در زیر لثه ü
قرار گرفتن چند دندان روی هم در ساختار نامنظم ü
تصادفات شدید یا حوادث ورزشی ü
جابجایی شدید دندان در فک ü
در صورت نیاز به اصطلاح طرح لبخند ü
در صورت امکان استفاده مجدد از دندان طبیعی ü
در مواقعی که تنها خود دندان پوسیده شده باشد ü
در صورت ترک خوردن دندان ü
پوسیده شدن عصب دندان‌ها ü
به وجود آمدن سنگ در پالپ دندان ü
در صورت نیاز به پر کردن دندان ü
بروز درد شدید در زمان میل کردن غذا ü
تغییر رنگ پیدا کردن لثه ü
درد شدید در دندان بدون علائم پوسیدگی ü
درد در دندان بعد از برخورد با غذای سرد یا گرم ü

نتیجه گیری از مقایسه کشیدن دندان یا درمان ریشه

نتیجه گیری از مقایسه کشیدن دندان یا درمان ریشه | نخ دندان میناکشیدن دندان یا درمان ریشه کدام یک می‌تواند روش درمانی بهتری باشد؟  | نخ دندان مینا

سعی کردیم تا مقایسه کاملی میان دو روش درمانی رایج کشیدن دندان و عصب کشی داشته باشیم. در نهایت باید برای انتخاب میان کشیدن دندان یا درمان ریشه چند نکته بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم.

  • قبل از هر چیزی باید نظر دندانپزشک را در این انتخاب در اولویت قرار دهید. زیرا وی با توجه به تجربه برای این منظور تصمیم گیری می‌نماید.
  • در مواقعی که امکان استفاده از هر دو روش درمانی وجود دارد، عصب کشی و یا درمان ریشه به دلیل باقی ماندن دندان طبیعی می‌تواند روش بهتری باشد.
  • در صورتی که با درمان ریشه مشکل برطرف نشده و ممکن است بیماری ادامه داشته باشد، درمان ریشه گزینه بهتری خواهد بود.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات