Search
Close this search box.

زمان استفاده از نخ دندان

نخ دندان را کی استفاده کنیم؟

یک سؤال عمومی همواره توسط کسانی که مسواک زده و نخ دندان می‌کشند وجود دارد. زمان استفاده نخ دندان چه موقع است؟این سؤال بسیار مهمی است و اگر شما هم ‌بارها آن را از خود یا اطرافیانتان پرسیده‌اید.

سالم ماندن دندان‌ها درست به‌ اندازه‌ی سالم بودن هر عضو حیاتی دیگری در زندگی ما اهمیت دارد. هر دندان که موظف به انجام ‌وظیفه‌ای است، به ‌اندازه‌ی خودش ارزشمند و گران‌قیمت است. البته این قیمت همیشه هم جنبه‌ی مادی ندارد. گاهی گران‌قیمت بودن یک‌ دندان به خاطر آن است که ما با وجود آن لبخند زیباتری خواهیم داشت و تصور نبودنش برایمان حس آزاردهنده‌ای است.

این عضوهای مهم و حیاتی بدن در عین ‌حال که قدرت شکستن و خرد کردن مواد غذایی سخت را دارند، بسیار نیز حساس هستند. این یعنی در صورتی‌ که به خاطر بی‌دقتی در سبک مراقبتی از دندان‌هایمان لاجرم یکی یا چند عدد از آن‌ها را از دست بدهیم، باید هزینه‌های گزافی را صرف درمان یا جایگزین کردن آن‌ها با دندان‌های مصنوعی بکنیم که بدون شک نه به ‌اندازه‌ی یک‌ دندان واقعی زیبا هستند و نه عمر مفیدشان طولانی است.

درست مسواک زدن و استفاده‌ی مداوم از نخ دندان بهترین، درست‌ترین و البته ارزان ‌قیمت‌ترین شیوه‌های نگهداری از دندان‌ها است. اگر انجام هر دو کار در عادات روزانه‌ی شما قرار دارد، باید بدانید که بدون شک سال‌های طولانی‌تری در زندگی خود می‌توانید از نعمت دندان‌های طبیعی برخوردار باشید.

اما یک سؤال عمومی همواره توسط کسانی که مسواک زده و نخ دندان می‌کشند وجود دارد. نخ دندان را کی استفاده کنیم؟

این سؤال بسیار مهمی است و اگر شما هم ‌بارها آن را از خود یا اطرافیانتان پرسیده‌اید بد نیست این مقاله را بخوانید که برای پاسخ به این پرسش آماده باشید. این مقاله طی سرفصل‌های زیر ارائه ‌شده است:

  • نخ دندان بهتر است یا مسواک؟

  • نخ دندان قبل یا بعد از مسواک؟

  • آیا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای مراقبت از دندان‌ها کافیست؟

 

نخ دندان بهتر است یا مسواک؟

تصویر1

گرچه می‌خواهیم به پرسشی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم پاسخ بدهیم. اما با توجه به این‌که هنوز هم در کشور ما موضوع بی‌توجهی به ‌سلامت دهان و دندان به دلیل تنبلی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بین اقشار مختلف جامعه به‌ وفور دیده می‌شود، بد نیست ابتدا تکلیف این سؤال مهم‌تر را روشن کرده، سپس سراغ پرسش اصلی برویم. در اغلب موارد سؤال ” نخ دندان یا مسواک؟” به این دلیل مطرح می‌شود که افراد حوصله‌ی استفاده از هر دو را نداشته و می‌خواهند آن موردی که مؤثرتر است را انتخاب کنند.

پاسخ این پرسش آن است که همه‌ی ما برای داشتن دندان‌های طبیعی خودمان و سلامت نگه‌داشتن آن‌ها هم به مسواک زدن نیاز داریم و هم باید نخ دندان بکشیم. این یعنی مسواک و نخ دندان دو عنصر جدانشدنی از روند سلامت دهان و دندان‌های ما هستند و هرکدام در این کار وظیفه‌ای بر عهده‌ دارند.

مسواک و خمیردندان می‌توانند سطح دندان را از وجود آلودگی و باکتری‌های مضر دهانی پاک‌ کرده و مینای آن را جلا بدهند. ضمن آن‌که مسواک زدن دندان‌ها و البته روی زبان علاوه بر آن‌که باعث می‌شود بوی بد دهان از بین برود، منجر به بالا رفتن قدرت تشخیص مزه‌ها در دهان می‌شوند. همچنین این مسواک است که لثه‌ها را به ‌خوبی می‌شوید.

اما نخ دندان زدن مؤثرترین روش برای حذف پلاک‌های دندانی و پاک کردن فضای میانه‌ی دندان‌ها و لثه‌ها است. با تمام این اوصاف گرچه ما یقین داریم که مسواک کردن و نخ دندان زدن مکمل یکدیگر هستند، اما در صورتی‌که به هر دلیل نمی‌توانید هر دو کار را در هر بار شستشوی دهانی انجام دهید، بهتر است استفاده از نخ دندان را انتخاب کنید. چرا که سالیان سال است که تجربه ثابت کرده نخ دندان زدن گرچه شیوه‌ی کاملی برای مراقبت از دندان‌ها نیست، اما پاک‌سازی را به شیوه‌ای دقیق‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌دهد و قدرت مانور بیشتری در تمام سطح دهان برای حذف و از میان برداشتن پلاک‌های دندانی و باکتری‌های مضر دهانی دارد.

 

نخ دندان قبل یا بعد از مسواک؟

این پرسش اصلی مطرح ‌شده در این مطلب بوده است و اکنون می‌خواهیم به آن پاسخ بدهیم. اگر شما هر روز و به ‌اندازه‌ی کافی به ‌سلامت دهان و دندان‌های ارزشمند خود اهمیت می‌دهید، احتمالاً با این پرسش روبه‌رو شده‌اید. اساساً این سؤالی است که به ‌صورت مکرر از دندان‌پزشکان در سراسر دنیا پرسیده می‌شود. اما پاسخ این سؤال خیلی جالب و احتمالاً کمی دور از تصور شما است.

این توالی تا زمانی که هر دو کار درست، دقیق و البته کامل انجام شود، هیچ تفاوتی ندارد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین روش خود مراقبتی از دندان‌هاست و چندان اهمیتی ندارد که کدام را اول انجام داده و کدام را در مرحله‌ی بعد. هرچند آمارها نشان می‌دهد تعداد افرادی که ابتدا از نخ دندان استفاده می‌کنند و بعد مسواک می‌زنند در جهان بیش‌تر است اما اغلب کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند تنها دلیل این انتخاب خود را در دریافت حس پاکی بیشتر عنوان کرده‌اند. آن‌ها معتقد بودند که وقتی اول نخ دندان می‌کشند و بعد حداقل 2 دقیقه مسواک می‌زنند، احساس بهتری نسبت به پاکی دهان و دندان‌های خود دارند؛ چرا که نخ دندان زدن بعد از مسواک می‌تواند دوباره سطح دندان را آغشته به مواد غذایی باقی‌مانده در میانه‌ی دندان‌ها و روی لثه بکند.

 

تا زمانی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به درست‌ترین شیوه و به‌ صورت کامل و دقیق انجام می‌دهید، هیچ فرقی نمی‌کند کدام کار در مرحله‌ی اول انجام شود و کدام ‌یک بعد از آن.

 

آیا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای مراقبت از دندان‌ها کافیست؟

 

تصویر2

این‌ها توصیه‌هایی است که دندان‌پزشکان در سراسر دنیا بر آن اتفاق‌نظر دارند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که گرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شروط لازم برای سالم ماندن دندان‌ها به مدت طولانی‌تری هستند، اما شرط کافی برای مؤثر عمل کردن آن‌ها نحوه‌ی صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان است. این یعنی ممکن است با وجود انجام هر دو کار به علت آن‌ که شیوه‌ی درستشان را نمی‌دانیم، شستشو و پاک‌سازی دندان‌ها از آلودگی و پلاک‌ها به ‌طور کامل انجام نشود.

بهترین کار این است که ابتدا مسواک و نخ دندان مرغوب تهیه کنیم و بعد درست‌ترین شیوه‌ی استفاده از آن‌ها را یک‌بار از یک‌ دندان پزشک بیاموزیم.

البته برای آزمودن آنکه آیا آنچه ما انجام می‌دهیم روش صحیح نخ دندان کشیدن است یا نه و منجر به تمیزی کامل دهانمان می‌شود یا خیر، می‌توانیم قرص‌های مخصوص افشای پلاک را از داروخانه تهیه کنیم. قرص افشای پلاک، قرص کاملاً بی‌ضرری است که باید بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن را جوید. این قرص موظف است هر جای دهان که پلاکی باقی بود آن را به شما نشان دهد. هرچند لزومی ندارد همیشه از قرص افشای پلاک استفاده کنیم اما می‌توانیم با یکی دو بار استفاده از آن مطمئن شویم که آیا در سبک شستشو و نخ دندان زدن دهان خود تمامی اصول را رعایت می‌کنیم یا نیاز به آموزش مجدد برای انجام صحیح این کار داریم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات