Search
Close this search box.

راه‌های استفاده از نخ دندان مناسب بریج

نخ دندان مخصوص ایمپلنت | نخ دندان مینا

بریج یا پل‌های دندانی، مواردی هستند که بین دو دندان و کامپوزیت آن قرار می‌گیرند تا بتوانند فاصله‌ی موجود را از بین ببرند. مراقبت بهداشتی درست از بریج در افزایش عمرش اثر زیادی دارد و آن را تضمین می‌کند. به‌کارگیری نخ دندان برای بریج، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید جهت مراقبت از پل دندانی صورت بگیرد. اما « نخ دندان مناسب بریج چیست؟» و « چگونه باید از آن استفاده کرد؟».

در این مطلب، ابتدا اهمیت مراقبت از  کامپوزیت و استفاده از نخ دندان را شرح می‌دهیم و سپس در مورد نخ دندان مناسب بریج و نحوه‌ی استفاده از آن صحبت می‌کنیم تا اطلاعات کامل و دقیقی در این زمینه داشته باشید.

نخ دندان مخصوص ایمپلنت | نخ دندان مینا

مراقبت‌های کامپوزیت دندان

برای استفاده طولانی‌مدت از کامپوزیت، باید مواردی را رعایت کنید. در ادامه این موارد را به شما معرفی می‌کنیم و توضیحات لازم در مورد آن‌ها را بیان می‌کنیم.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

اولین کار مهم در رعایت بهداشت و دهان ودندان ، استفاده از نخ دندان و مسواک‌زدن مداوم است. شما باید حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دقت کنید که روکش کامپوزیت، جلوی پوسیدگی قسمت بالایی دندان را نمی‌گیرد؛ بنابراین باید به سلامتش دقت زیادی داشته باشید تا خیلی زود خراب نشود. اگر بهداشت دندان خودتان را به خوبی رعایت نکنید، بین لثه و روکش فاصله ایجاد می‌گردد و در اصطلاح دچار رکود می‌شوید. زیاد‌شدن این فاصله شما را مجبور به تعویض روکش کامپوزیت خواهد کرد. بنابراین باید به این مشکل و جلوگیری از آن اهمیت زیادی بدهید.

از مسواک‌زدن به صورت تهاجمی نیز پرهیز کنید؛ زیرا برای سلامت لثه و روکش‌ها شما ضرر دارد. اگر مسواک شما پس از مدتی دچار فرورفتگی‌های شدید شد، باید متوجه شوید که به صورت تهاجمی مسواک می‌زنید.

از خوردن‌ غذاهای سخت پرهیز کنید

غذاهای سخت می‌توانند به لبه‌های کامپوزیت شما فشار وارد کنند و باعث شکستگی آن‌ها شوند؛ بنابراین باید از خوردن‌ آن‌ها به‌طور جدی جلوگیری کنید. اما اگر به غذا نیاز داشتید، می‌توانید آن را تکه تکه‌ کنید و سپس غذای موردنظر را بخورید. هم‌چنین به هیچ‌عنوان نباید با استفاده از دندان کامپوزیت شده‌ی خودتان اشیای سخت مانند درب بطری را باز کنید، زیرا آن‌ها را به شدت دچار آسیب می‌کند.

از دندان قروچه پرهیز کنید

دندان قروچه یکی از موارد غیرارادی است که شب‌ها برای برخی از افراد اتفاق می‌افتد. در این حالت، فرد، دندان‌های خودش را روی یکدیگر می‌کشد. این موضوع برای روکش کامپوزیت ضرر زیادی دارد و باعث آسیب‌دیدن آن‌ها می‌شود. بنابراین باید از بروزشان به‌طور جدی جلوگیری کرد. محافظ دندان، کمک‌کننده در این جهت است و می‌تواند از آسیب دندان قروچه به دندان‌ها جلوگیری کند. به همین دلیل پزشکان استفاده از آن را به‌طور جدی توصیه می‌کنند.

نوشیدنی الکلی مصرف نکنید

استفاده از نوشیدنی‌های الکلی زیاد می‌تواند، باعث شود تا اتصال‌دهنده‌های کامپوزیت نرم شوند و اتصال آن‌ها به دندان به تدریج از بین برود. هم‌چنین به‌کارگیری آن می‌تواند سبب شود تا روکش دندان شما مستعد لکه‌گیری شود و سریع‌تر کثیف شود. الکل در برخی دهان‌شویه‌ها نیز وجود دارد، به همین دلیل باید در هنگام خرید دهان‌شویه به عدم وجود الکل در آن‌ها توجه داشته باشید.

هر شش ماه یکبار به دکتر مراجعه کنید

برای انجام چکاپ‌های لازم هر شش ماه یکبار به دکتر مراجعه کنید تا مورد معاینه‌ قرار بگیرد. دکتر کامپوزیت را بررسی می‌کند و در صورت وجود مشکلی آن را به سرعت حل می‌کند تا عمر کامپوزیتتان به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.

نخ دندان مخصوص ایمپلنت | نخ دندان مینا

اهمیت استفاده از نخ دندان بریج

به کارگیری نخ دندان، امری ضروری است، زیرا از تجمع باکتری‌ها و ایجاد پوسیدگی‌ها به‌طور جدی جلوگیری می‌کند. در هنگام استفاده از نخ دندان، دقت کنید که بین پانتیک و خط لثه به‌طور کامل پاک شود. این موضوع بسیار مهم است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. هم‌چنین استفاده از نخ دندان، باعث می‌شود تا احتمال وارفتگی لثه به حداقل ممکن خودش برسد. این اتفاق کمک می‌کند تا بین روکش، لثه و بریج دندان فاصله‌ی زیادی نیافتد و نیاز به تعویض روکش نباشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم که از نخ دندان مناسب بریج استفاده کنید و از این ابزار حفظ بهداشت دهان خودتان غافل نشوید.

نخ دندان مخصوص ایمپلنت | نخ دندان مینا

کدام نخ دندان برای بریج مناسب است؟

بهترین نخ دندان برای بریج، نوع دسته‌دار است، زیرا به شما امکان می‌دهد تا تمامی قسمت‌ها، از جمله بین پانتیک بریج و لثه خودتان را تمیز کنید. انجام این کار با استفاده از دیگر انواع محصول موجود در بازار مصرفی وجود ندارد. به‌طور کلی، نخ دندانی برای تمیز‌کردن بریج‌ها مناسب است که قادر به پاک‌کردن تمامی فاصله‌های موجود باشد، زیرا امکان تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها در این مناطق بسیار زیاد است.

طرز استفاده از نخ دندان برای بریج

نخ دندان مناسب برای بریج را به شکل U، دور دست خودتان بپیچید. سپس آن را 5 یا 6 بار از بالا به پایین حرکت دهید. دقت کنید که در هنگام انجام این کار، زیر خط لثه به طور کامل تمیز شود. هم‌چنین آن را زیر روکش مصنوعی ببرید و آن را چند بار عقب و جلو کنید.

از نخ دندان مناسب بریج برای حفظ سلامت آن‌ها استفاده کنید

جهت حفظ سلامت بریج و استفاده‌ی طولانی‌تر از آن باید یک‌سری کارها را انجام دهید و از ابزارهایی مانند نخ دندان و مسواک به‌طور مداوم استفاده کنید. اما باید نخ دندان برای بریج را با استفاده از روش خاصی به‌کار بگیرید تا به آن آسیبی وارد نشود. در این مطلب معرفی روش استفاده از نخ دندان بریج و نوع مناسب آن برای این نوع دندان‌ها را شرح دادیم تا در این زمینه به آگاهی کاملی برسید. نخ دندان مینا انواع نخ دندان‌های نازک، فوق نازک، متراکم و طعم دار را تولید می‌کند که برای دندان‌های بریج شده مناسب است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات