Search
Close this search box.

اهمیت نخ دندان مخصوص ایمپلنت

نخ دندان مخصوص ایمپلنت | نخ دندان مینا

 برای مراقبت از ایمپلنت‌ها باید ابزارهای مختلفی به‌کار گرفته‌ شود که نخ دندان، یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. برجهت ایمپلنت‌ها باید از نخ دندان مخصوصی استفاده کرد تا آن‌ها دچار آسیب نشوند و عمر بالاتری داشته باشند. این ابزار از تجمع باکتری‌ها در اطراف ایمپلنت جلوگیری می‌کند و خیال شما را نسبت به بیماری‌های مانند التهاب استخوان راحت می‌کند. هم‌چنین از تحلیل‌رفتن لثه شما و درآمدن ایمپلنت نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل باید بعد از قراردادن ایمپلنت، استفاده از نخ دندان مخصوص آن را در دستور کار خودتان قرار دهید.

 برای کشیدن‌ نخ دندان بین ایمپلنت‌ها باید روش خاصی را به‌کار بگیرید تا بتوانید آن‌ها را بهتر تمیز کنید و به این جایگزین دندان نیز آسیب وارد نکنید. در این مطلب، انواع نخ دندان مخصوص ایمپلنت ، نحوه‌ی استفاده از  آن و دیگر موارد مرتبط به این موضوع را توضیح می‌دهیم تا شما به آگاهی کاملی در این زمینه برسید و ابهامی نداشته باشید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌ها را از جنس تیتانیوم خالص می‌سازند که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد. آن‌ها را در استخوان فک و به جای دندان اصلی قرار می‌دهند. البته برای ساخت برخی از ایمپلنت‌ها، زیرکونیوم را نیز به کار می‌گیرند. این ماده نیز با بدن تناسب کامل را دارد و نیاز به نگرانی از این بابت نیست. ایمپلنت دندان ، در حال حاضر بهترین جایگزین دندان محسوب می‌شود و در صورت مراقبت درست از آن، عمر بسیار بالایی خواهد داشت و زود از بین نمی‌رود. باید توجه کنید که یکسری افراد نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که در ادامه این موارد را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کسانی که در حال شیمی‌درمانی هستند، یا سابقه‌ی انجام آن را داشته‌اند.
  • افرادی که بیماری پوکی استخوان دارند.
  • اشخاصی که لثه یا استخوان فک ضعیف یا ناسالم دارند.
  • کسانی که داروهای حاوی مشتقات فسفات را استفاده می‌کنند.

اگر جزو این افراد نیستید، می‌توانید از ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته خودتان، به دلیل‌ بیماری‌های ناشی از پوسیدگی استفاده کنید. درصد موفقیت این عمل، نیز 98 درصد است که مقدار بالایی به شمار می‌آید.

اهمیت رعایت بهداشت و مراقبت از ایمپلنت

اگر مراقبت از ایمپلنت به درستی صورت نگیرد و بهداشت آن رعایت نشود، امکان بروز التهاب در استخوان فک افراد دارای این جایگزین دندان وجود دارد. این التهاب به دلیل جمع‌شدن میکروب‌ها و تکه‌های مواد غذایی به وجود می‌آید که می‌توان با مراقبت درست از بروز آن‌ها به‌طور جدی جلوگیری کرد. برای مراقبت و رعایت بهداشت ایمپلنت ، باید مسواک بزنید، از دهان‌شویه و نخ دندان به صورت مداوم و درست استفاده کنید.

کشیدن‌ سیگار نیز می‌تواند باعث کاهش عمر ایمپلنت‌ها و نابودی زودرس آن‌ها شود؛ بنابراین نباید از آن‌ استفاده کنید. جویدن و گاز‌ زدن‌ غذاهای سخت، مانند گز، شکلات و آب‌نبات می‌تواند برای سلامت ایمپلنت شما مضر باشد و باعث شکسته‌شدن قسمت رویی آن شود. به همین دلیل باید از استفاده‌ی این موارد به‌طور جدی جلوگیری کنید. نوشیدن‌ مایعات خیلی سرد و گرم نیز، برای ایمپلنت مضر است؛ زیرا می‌تواند باعث ایجاد شوک برای آن شود و عمرش را بسیار کوتاه کند. هم‌چنین از کشیدن‌ خلال دندان در میان ایمپلنت‌ها جلوگیری کنید، زیرا سبب از بین‌رفتن چسب آن‌ها می‌شود. در آخر شما باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا ایمپلنتتان را چک کند و مشکلات موجود را از بین ببرد.

اهمیت استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

استفاده از نخ دندان برای نگهداری از آن‌‌ها ضروری است؛ زیرا از تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها در اطراف ایمپلنت و لثه‌ی شما جلوگیری می‌کند. به این صورت احتمال بروز التهاب‌های استخوان به حداقل ممکن خودش می‌رسد و خیال شما از این بابت به‌طور کامل راحت می‌شود. هم‌چنین نخ دندان، از تحلیل رفتن لثه جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند تا پلاک ایمپلنت به‌طور ثابت در جای خودش باقی بماند و به‌راحتی از جایش خارج نشود.

در کنار نخ دندان باید از دهان‌شویه و مسواک نیز استفاده کنید. شما باید برای نگهداری از ایمپلنت خودتان، باید روزی دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان مخصوص ایمپلنت نیز حداقل دوبار در هر روز استفاده کنید. هم‌چنین دهان‌شویه را نیز برای سفت‌کردن ناحیه اطراف ایمپلنت می‌توانید به‌کار بگیرید. به این صورت دیگر خیالتان از سلامت ایمپلنت راحت است و نیازی نیست که نگران موردی در این زمینه باشید.

انواع نخ دندان برای ایمپلنت

نخ دندان مخصوص ایمپلنت مانند انواع معمولی آن است و تفاوت چندانی در شکل و ظاهر ندارد و تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه‌ی استفاده است. بنابراین شما می‌توانید برای ایمپلنت خودتان، انواع نخ دندان‌های مومی را به کار ببرید و در این زمینه مشکلی نداشته باشید. در مورد شیوه‌ی صحیح استفاده از آن نیز در قسمت بعد توضیح می‌دهیم.

نحوه استفاده از نخ دندان برای دندان ایمپلنت

برای استفاده از نخ دندان مخصوص ایمپلنت، باید حدود 45 سانتی‌متر از آن را جدا کنید و به دور انگشت اشاره هر دو دست خودتان بپیچانید. حدود پنج الی هفت سانتی‌متر از آن را برای تمیز‌کردن دندان باقی بگذارید. این ابزار را بین دو دندان و از بالا به پایین سر بدهید و سپس به صورت نیم‌دایره‌ای، آن را به دور تک تک دندان‌های خودتان حرکت دهید. دقت کنید که این ابزار مخصوص تمیز‌کردن دهان و دندان، حتما به لثه‌ی شما برسد تا بتواند به خوبی تمیزکاری آن‌ها را انجام دهد.

نسبت به اهمیت نخ دندان مخصوص ایمپلنت آگاه شوید

استفاده از نخ دندان برای مراقبت از سلامت ایمپلنت ضروری است. اگر از آن استفاده نکنید، امکان دارد که به بیماری‌های مختلف مانند التهاب استخوان فک مبتلا شوید و ایمپلنت نیز زود از بین برود. به این صورت شما مجبور به قراردادن یک ایمپلنت دیگر خواهید شد که هزینه‌ی زیادی برای شما به بار می‌آورد. بنابراین باید استفاده از آن را در برنامه‌ی خودتان قرار بدهید. در این مطلب، روش استفاده از نخ دندان مخصوص ایمپلنت و انواع آن را معرفی کردیم تا در این جهت راحت‌تر باشید و بتوانید به درستی از این ابزار برای مراقبت از دندان خودتان استفاده کنید. نخ دندان فوق نازک مینا می‌تواند شمت را در این امر یاری کند تا به بهترین نتیجه برسید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات