Search
Close this search box.

چه نخ دندانی نخریم؟

استفاده از نخ دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

هنگامی که در یک فروشگاه لوازم بهداشتی و یا در یک داروخانه به قفسه‌های مربوط به لوازم وسایل بهداشتی دهان و دندان نگاه می‌کنید، با دریایی از برند‌های متفاوت روبرو می‌شوید که ممکن است حتی نام آن‌ها را نیز تا به حال نشنیده باشید. از آنجا که در صورت انتخاب نادرست، احتمال بروز برخی مشکلات به وجود می‌آید، پس باید در انتخاب این لوازم بهداشتی بسیار دقت نمود. در این مقاله قصد داریم تا به کمک آشنایی با ویژگی‌های یک نخ دندان خوب، یاد بگیریم چه نخ دندانی نخریم و حدالامکان از خرید نخ دندان نامناسب جلوگیری کنیم. با ما همراه باشید.

  • انواع نخ دندان
  • نکات تکمیلی در خرید نخ دندان

انواع نخ دندان

هر یک از انواع نخ دندان دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می‌باشد. در اینجا تعدادی از نکات مهم و اصلی در مورد ویژگی‌های انواع نخ دندان را گردآوری کرده‌ایم:

نخ دندان بدون موم

این نوع نخ دندان از جنس نایلون بوده و دارای ۳۵ رشته در هم تنیده می‌باشد. این نوع از نخ دندان مناسب دندان‌هایی با فاصله اندک می‌باشد. به علت قطر کم و تعداد رشته‌های اندک، این نخ‌ دندان ممکن است در هنگام نخ دندان کشیدن ریش ریش و یا حتی پاره شود. به طور کلی از معمولی‌ترین نوع نخ‌های دندان محسوب می‌شود.

نخ دندان بدون موم

این نوع از نخ دندان مناسب دندان‌هایی با فاصله اندک می‌باشد

نخ دندان موم دار

این نوع نخ دندان بسیار به نخ ‌دندان بدون موم شباهت دارد. در این نوع نخ‌ دندان مشکل اصلی نخ ‌دندان بدون‌ موم مرتفع شده ‌است. لایه‌ی نازکی از نوعی ماده‌ی موم‌ مانند بر روی نخ‌های نایلونی در هم تنیده لایه نشانی شده‌ است تا در هنگام نخ دندان کشیدن به راحتی پاره و یا ریش‌ریش نشود. در کنار سایر انواع نخ‌ دندان، نخ دندان موم دار یک نخ دندان خوب به حساب می‌آید و جزو محبوب‌ترین نوع نخ‌های دندان در بین مصرف‌کنندگان می‌باشد.

نوار دندان

برخی از افراد دارای فواصل بین دندانی نسبتاً بیشتری در مقایسه با سایر افراد هستند. این افراد در هنگام نخ دندان زدن بهتر است تا از انواع نخ دندان موم‌دار و یا بدون موم استفاده نکنند. نوع دیگری از نخ دندان با نام نخ دندان پهن و یا نوار دندان برای استفاده این افراد مناسب‌تر خواهد بود. این نوع نخ دندان در دو نوع موم‌دار و بدون موم در بازار عرضه می‌شود. افراد با فواصل بین دندانی زیاد، در صورتی که از نخ دندان‌‌های معمولی استفاده کنند ممکن است دچار خونریزی لثه شده و یا موفق به نظافت کامل دندان‌هایشان نشوند. در نتیجه نوار دندان، یک نخ دندان مناسب برای این افراد در نظر گرفته‌ می‌شود.

نخ دندان موم دار

تصویر۲- در کنار سایر انواع نخ‌ دندان، نخ دندان موم‌دار یک نخ دندان خوب به حساب می‌آید و جزو محبوب‌ترین نوع نخ‌های دندان در بین مصرف‌کنندگان می‌باشد.

تفاوت نوع موم‌دار و یا بدون موم این نوع نخ‌دندان نیز به دلیل مشکلات احتمالی در نخ دندان کشیدن می‌باشد. اصولاً دندان‌های عقبی دارای فواصل کمتری نسبت به دندان‌های جلویی می‌باشند و افراد به علت دسترسی دشوارتر دندان‌های عقبی، با مشکلاتی در نخ دندان زدن این بخش از دندان‌ها روبرو خواهند شد. یک از مهمترین این مشکلات پاره و یا ریش ریش شدن نخ دندان در هنگام نخ دندان زدن می‌باشد. به همین دلیل در استفاده از نوار دندان نیز توصیه می‌شود تا از نوع موم‌دار آن استفاده کنید.

نوار دندانی

تصویر۳ – برخی از افراد دارای فواصل بین دندانی نسبتاً بیشتری در مقایسه با سایر افراد هستند. این افراد در هنگام نخ دندان زدن بهتر است از نوار دندان استفاده کنند

 

 نخ دندان پلی تترا فلوئوراتیلن یا PTFE:

این نوع نخ دندان دارای نوعی پوشش خاص می‌باشد. پلی تترا فلوئور اتیلن نوعی پلیمر خاص می‌باشد که معمولاً در چرم‌های مصنوعی به کار رفته در پوشاک ورزشی استفاده می‌شود که در برابر آب و بخار مقاوم‌ می‌باشد. به همین دلیل PTFE بر روی نخ‌های دندان لایه نشانی شده تا نتیجه‌ی این عمل یک نخ دندان مناسب و بسیار مقاوم باشد. همان‌طور که گفتیم، ریش ریش شدن و حتی پارگی رشته‌ی نخ دندان مشکل اصلی بسیاری از افراد در هنگام نخ دندان زدن می‌باشد. در انواع موم‌‌دار تا اندازه‌ای این نقصان بهبود پیدا کرده‌است اما همچنان این نقطه ضعف احساس می‌شود.

در PTFE میزان پارگی رشته‌ها به واسطه لایه نشانی بهبود پیدا کرده‌است. این نوع نخ دندان به آسانی در فضای بین دندان‌ها سر خورده و عمل نظافت دندان‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این نوع نخ دندان در قایسه با انواع نخ دندان‌‌‌ مناسب و استاندارد دارای برتری نسبی می‌باشد.

نخ دندان PTFE

تصویر۴ – در نخ دندان PTFE میزان پارگی رشته‌ها به واسطه لایه نشانی بهبود پیدا کرده‌است

دندانهای مخصوص ارتودنسی یا Supper Floss:

این نوع از نخ دندان از جنس الیافی شبیه به نخ تشکیل شده‌است. نخ دندان مخصوص ارتودنسی دارای تفاوت‌هایی با سایر انواع نخ دندان می‌باشد. این نخ دندان در دو سر خود سخت‌تر و با استحکام‌تر می‌باشد که دلیل آن نظافت اطراف براکت‌ها و سیم‌های بکار رفته در ارتودنسی می‌باشد. افرادی که دندان‌های خود را ارتودنسی نموده‌اند حتماً باید برای نخ دندان کشیدن از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده نمایند. استفاده از نخ‌ دندان‌ معمولی برای این افراد می تواند بسیار دشوار و مشکل‌آفرین باشد.

نخ دندان ارتودنسی

تصویر۵ – نخ دندان مخصوص ارتودنسی از جنس الیافی شبیه به نخ تشکیل شده‌است

نکات تکمیلی در خرید نخ دندان

استفاده از نخ دندان هنگامی مفید خواهد بود که با یک نخ دندان خوب و مناسب همراه باشد. در هنگام انتخاب نخ دندان همواره حساسیت ویژه‌ای به خرج دهید تا در هنگام استفاده، از بروز مشکلات  احتمالی پیشگیری کنید. در هنگام خرید نخ دندان به موارد زیر دقت کنید:

  • به علائم و تأییدیه‌های بهداشتی مندرج بر روی جعبه‌ی نخ دندان توجه کنید تا از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • در انتخاب برند و نوع نخ دندان از توصیه‌های دندان پزشک خود بهره بگیرید.
  • برای انتخاب یک نخ دندان خوب به نوع دندان‌های خود توجه کنید.
  • در صورتی که فضای خالی بین دندان‌هایتان زیاد است، از نوار دندان یا نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید.
  • در صورتی که فضای خالی کمی بین دندان‌هایتان وجود دارد از نخ دندان موم دار استفاده کنید. این نوع نخ دندان به آسانی در فضای تنگ می‌تواند حرکت کند.
  • نوع نخ دندان انتخابی شما در از بین بردن جرم‌ها تأثیری ندارد. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده که در مجله‌ی کلینیکال دنتیستری منتشر شده است، تنها نخ دندان الکتریکی قدرت جرم‌گیری بالاتری نسبت به سایر انواع نخ دندان دارد و سایر انواع نخ دندان نسبت به هم در جرم‌گیری تفاوتی ندارند.
  • در صورت امکان سعی کنید تا نخ دندان را از داروخانه‌ها تهیه نمایید و از خرید نخ دندان از فروشگاه‌های غیر مرتبط خودداری نمایید.
  • در صورتی که به آسانی نمی‌توانید نخ دندان را در دست بگیرید و با آن کار کنید، از دستگیره مخصوص نخ دندان یا نخ دندان الکتریکی استفاده کنید. بسیاری از افراد مسن به راحتی نمی‌توانند از نخ دندان استفاده کنند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات