Search
Close this search box.

نخ دندان و ارتودنسی

Flossing with braces

مطالعات نشان می‌دهد که نخ دندان کشیدن در برنامه‌ی روزانه‌ی اکثر افراد جایی ندارد. این در حالی است که استفاده از نخ دندان به ویژه در افرادی که دندان‌هایشان را ارتودنسی کرده‌اند، تأثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه دارد. متأسفانه نخ دندان زدن دندان‌های ارتودنسی شده برای اکثریت افراد کار سختی است و بسیاری افراد از آن استفاده نمی‌کنند.در این مقاله درباره موضوع نخ دندان و ارتودنسی سخن می‌گوییم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه‌ی استفاده از نخ دندان با وجود ارتودنسی را یاد بگیرید:

  • بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

  • نخ دندان مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده

  • نحوه‌ی نخ دندان کشیدن دندان‌های ارتودنسی شده

  • استفاده‌ی مؤثر از نخ دندان

  • پاکیزه نگه داشتن قلاب‌های ارتودنسی

 

بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

اگرچه ارتودنسی مزایای بسیاری برای فرد به همراه دارد اما باعث تجمع بیشتر مواد غذایی و تشکیل پلاک می‌شود. اگر پلاک با دقت از روی دندان‌ها و ارتودنسی پاک نشود؛ ممکن است موجب عفونت لثه، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شود.

اولین قدم برای حفظ بهداشت دهان مثل همیشه، استفاده از مسواک است. مسواک باقی‌مانده‌ی مواد غذایی و پلاک را از روی دندان و اسباب ارتودنسی پاک می‌کند. افرادی که در حال درمان با ارتودنسی هستند، باید حتماً بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌هایشان را حداقل دو دقیقه مسواک بزنند.

هم‌چنین نخ دندان با پاک کردن پلاک‌های بین دو دندان تاثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارد.

 

انواع نخ دندان برای دندان‌های ارتودنسی شده

تصویر1

نخ دندان مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده

دو نوع نخ دندان در بازار وجود دارد نخ دندان موم دار و بدون موم. برای نخ دندان زدن در زمان ارتودنسی بهتر است از نخ دندان دارای موم استفاده کنید چون نخ دندان بدون موم بیشتر احتمال دارد بین قلاب‌های ارتودنسی گیر کند و پاره شود.

هم چنین می‌توانید از نخ دندان ‌های دارای دسته یا نخ دندان معمولی به همراه دسته‌ی جداگانه برای آسان‌تر شدن این کار استفاده کنید.

 

نحوه‌ی نخ دندان کشیدن دندان‌های ارتودنسی شده

یکی از بهترین راه‌ها برای نخ دندان کشیدن زیر سیم‌ها استفاده از ابزار تنظیم‌کننده‌ی نخ دندان است. این ابزار یک قطعه‌ی پلاستیکی نازک انعطاف‌پذیر است که در انتهایش حلقه‌ای بزرگ دارد. بعد از اینکه نخ دندان را داخل حلقه گذاشتید تنظیم‌کننده را بالا و زیر سیم‌ها بکشید. در این مرحله نخ دندان روی دندان و زیر سیم‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانید مثل حالت عادی نخ دندان بزنید. این کار را بین تمام دندان‌ها تکرار کنید. هم‌چنین انواع نخ دندان دسته‌دار وجود دارد. این نوع نخ دندان برای کسانی که تازه ارتودنسی کرده‌اند یا مهارت لازم برای نخ دندان کشیدن را ندارند، مناسب است. دسته‌ی این نوع نخ دندان معمولاً نازک است و زیر سیم‌های ارتودنسی جا می‌شود.

 

برای نخ دندان زدن در زمان ارتودنسی بهتر است از نخ دندان دارای موم استفاده کنید؛ چون نخ دندان بدون موم بیشتر احتمال دارد بین قلاب‌های ارتودنسی گیر کند و پاره شود.

 

نخ دندان‌های دسته‌دار برای کسانی که ارتودنسی دارند.

تصویر2

 

مسواک زدن به تنهایی برای پاک کردن پلاک و باقی‌مانده مواد غذایی بین دندان‌ها کافی نیست. نخ دندان زندن روش مؤثری برای از بین بردن پلاک‌های سطوح بین دو دندان است. به ویژه برای دندان‌های ارتودنسی شده که نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارند.

 

استفاده‌ی مؤثر از نخ دندان

این‌که چه‌طور زیر سیم‌های ارتودنسی را نخ دندان بزنیم، تازه نیمی از راه است. باید یک روش درست برای نخ دندان زدن استفاده کنید تا مطمئن باشید پلاک‌ها را به طور کامل پاک می‌کنید. ابتدا یک تکه نخ دندان لازم دارید به اندازه‌ای که چند بار دور هر دو انگشت اشاره‌تان بپیچد و بین 3 تا 5 سانت برای حرکت دادن بین دندان‌ها اضافه داشته باشد.

  • با دقت نخ دندان را بین دو دندان سُر بدهید. نخ دندان را به شکل نیم‌دایره دور دندان بپیچید و حرکت دهید.
  • با حرکت دادن نخ دندان به سمت بالا و پایین به طور کامل سطح دندان را پاک کنید. توجه کنید که حتماً تا رسیدن به بافت لثه نخ دندان را حرکت دهید.
  • سراغ دندان مجاور بروید و همین حرکت بالا و پایین و رفت و برگشتی را تکرار کنید.
  • نخ دندان را به آرامی از بین دندان‌ها بیرون بکشید.

 

نخ دندان دسته‌دار برای کسانی که تازه ارتودنسی کرده‌اند یا مهارت لازم  برای نخ دندان کشیدن را ندارند، مناسب است. دسته‌ی این نوع نخ دندان معمولاً نازک است و زیر سیم‌های ارتودنسی جا می‌شود.

 

پاکیزه نگه داشتن قلاب‌های ارتودنسی

بعد از نخ دندان زدن، از مسواک زدن دندان‌هایتان مضایقه نکنید. کسانی که ارتودنسی دارند بهتر است بعد از هر وعده‌ی غذایی با مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌هایشان را بشویند.

سخن پایانی:

در نخ دندان کشیدن، زمان استفاده از نخ دندان، نوع نخ دندان و یا … اهمیت ندارد و نکته مهم این است که از نخ دندان استفاده کنید. ارتودنسی باعث مرتب شدن دندان‌ها می‌شود اما داشتن لبخند زیبا فقط نتیجه ردیف و مرتب بودن دندان‌ها نیست و نیاز به مراقبت خودتان دارد. پس بهتر است نخ دندان زدن را جزو بهداشت روزانه‌ی خود قرار دهید تا مطمئن باشید که پس از برداشتن ارتودنسی دندان‌هایتان دچار پوسیدگی نمی‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات