Search
Close this search box.

شناخت نخ دندان مخصوص برای کامپوزیت

نخ دندان مخصوص کامپوزیت | نخ دندان مینا

‌کامپوزیت دندان یکی از شایع‌تر و پرکاربردترین کارهایی است که در دندانپزشکی انجام می‌شود، زیرا شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد. برای حفظ کامپوزیت و استفاده طولانی‌مدت از آن نیاز است تا یک‌سری مراقبت‌ها را انجام دهید. استفاده از نخ دندان مخصوص کامپوزیت یکی از این کارها به شمار می‌آید و کمک می‌کند تا اطراف کامپوزیت‌ها خودتان را از باکتری‌ها و انواع پلاک‌ها پاکسازی کنید. اما باید اطلاعاتتان نسبت این نوع نخ دندان کامل باشد تا بتوانید گزینه‌ی درست را بخرید و از آن درست استفاده کنید.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم، درباره‌ی نخ دندان مخصوص کامپوزیت صحبت می‌کنیم و موارد مرتبط با آن را نیز توضیح می‌دهیم تا آشنایی کاملی با آن پیدا کنید و بتوانید به بهترین شیوه‌ی ممکن از این نوع نخ دندان بهره ببرید.

مراقبت‌های کامپوزیت دندان چیست؟

بعد از انجام کامپوزیت دندان، کار شما تازه آغاز می‌شود. باید به دقت از آن‌ها مراقبت کنید تا دچار آسیب نشوند و بتوانید مدت زیادی از کامپوزیت‌های خودتان استفاده کنید. در ادامه برای کمک به شما، مهم‌ترین کارهای مراقبت از کامپوزیت را برای شما بیان می‌کنیم تا آن‌ها را بشناسید و بتوانید با استفاده از این موارد، سلامت آن‌ها را به خوبی حفظ کنید.

نخ دندان مخصوص کامپوزیت | نخ دندان مینا

از مسواک به طور مدوام و درست استفاده کنید

مسواک‌زدن، مهم‌ترین کاری است که باید برای مراقبت از انواع کامپوزیت دندان خودتان انجام دهید. البته، نحوه‌ی مسواک‌زدن این افراد با اشخاص معمولی متفاوت است و آن‌ها باید با شتاب و قدرت بسیار پایین‌تری این کار را انجام دهند. زیرا سرعت و قدرت زیاد در هنگام مسواک‌زدن، می‌تواند به کامپوزیت دندان فشار وارد کند و باعث خرد‌شدنش شود.

هنگامی که مسواک می‌زنید، باید دقت کنید که تمامی تکه غذاها و پلاک‌ها از میان کامپوزیت‌ها خارج شود. اگر این مواد در بین کامپوزیت دندان باقی بماند، می‌تواند باعث خرابی کامپوزیت و مینای دندان گردد؛ بنابراین باید به طور صحیح و درست مسواک بزنید.

از نخ دندان استفاده کنید

افراد دارای کامپوزیت، باید به‌صورت روزانه و بعد از صرف هر غذایی از نخ دندان مخصوص کامپوزیت استفاده کنند و با استفاده از آن، لبه‌ها و اطراف این پوشش را به‌طور کامل تمیز کنند. استفاده از نخ دندان برای کامپوزیت، به باکتری‌ها اجازه نمی‌دهد تا در قسمت پایینی دندان شما تجمع کنند و به تدریج باعث بیماری‌های مختلف دهان شوند. البته برای این نوع دندان‌ها نمی‌توانید هر نوع محصولی را تحت عنوان نخ دندان به‌کار ببرید و تنها، موارد خاص برای آن کاربرد دارند.

دهان‌شویه را به کار بگیرید

برخلاف تصور بسیاری از افرادی که کامپوزیت کرده‌اند، استفاده از دهان شویه ، جایگزین مسواک و نخ دندان مخصوص کامپوزیت نیست؛ بلکه مکمل آن‌ها است و باید در کنار این موارد به‌کار گرفته‌ شود. استفاده از دهان‌شویه، سبب می‌شود تا باکتری‌های مضر به‌طور کامل از بین بروند و دهان شما بوی خوبی پیدا کند. از بین رفتن میکروب‌ها، باعث می‌شود تا دهانتان در اصطلاح استریل شود و احتمال خرابی‌ها کامپوزیت‌ها، مینای دندان و بیماری های لثه به حداقل ممکن خودش برسد.

در هنگام انتخاب دهان‌شویه به غیرالکلی بودن آن دقت زیادی کنید. زیرا موارد الکلی باعث می‌شوند تا دهان شما خشک شود و جریان بزاق موجود در دهانتان به‌طور چشمگیر کاهش پیدا کند. کاهش بزاق دهان سبب می‌گردد تا هضم غذا سخت‌تر شود؛ که خطرناک است و باید از آن جلوگیری کرد.

نخ دندان مخصوص کامپوزیت | نخ دندان مینا

از خمیر دندان مناسب کامپوزیت استفاده کنید

خمیر دندان کامپوزیت نباید ساینده باشد و ایجاد حساسیت کند. زیرا در ابتدای استفاده از کامپوزیت، نسبت به برخی نوشیدنی‌های گرم و سرد حساسیت پیدا می‌کنند و وجود این ویژگی در خمیردندان، می‌تواند باعث تشدید آن شود. بهترین نوع خمیر دندان برای این کامپوزیت‌ها، خمیر دندان ژلی است. چون هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند.

از رژیم غذایی خاصی سالم و درست پیروی کنید

برای ماندگاری بیشتر کامپوزیت دندان، باید از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مایعات قنددار کم‌تری را بنوشید. هم‌چنین باید به اسیدی‌نبودن آن نیز توجه داشته باشید. خطرناک‌ترین نوشیدنی برای کامپوزیت نیز نوشابه است، چون مواد قندی و اسیدی را به صورت همزمان در خودش دارد. استفاده از نوشیدنی‌های قندی و اسیدی می‌توانند به تدریج باعث پوسیدگی دندان و از بین رفتن کامپوزیت شوند. به این صورت شما مجبور خواهید شد تا دوباره دندان خودتان را پر کنید و آن‌ را کامپوزیت کنید که هزینه‌های اضافی را برای شما به‌بار می‌آورد.

اهمیت استفاده از نخ دندان برای کامپوزیت

خیلی از افرادی که دندان خودشان را کامپوزیت کرده‌اند، از نخ دندان استفاده نمی‌کنند. چون فکر می‌کنند، استفاده از آن می‌تواند به کامپوزیت آن‌ها آسیب وارد کند. در حالی که این تصور غلط است و این ابزار مراقبت از دهان و دندان، فواید زیادی برای کامپوزیت دارد و می‌تواند باعث افزایش طول عمر و ماندگاری آن شود. زیرا این نوع نخ قادر است که تمامی پلاک‌های و باکتری‌ها عامل پوسیدگی دندان و کامپوزیت را از بین ببرد. به این صورت احتمال نابودی کامپوزیت به حداقل ممکن خودش می‌رسد. استفاده از نخ دندان برای کامپوزیت باعث می‌شود تا لثه تحلیل نرود و دچار خونریزی‌های متعدد نشود.

 البته استفاده از نخ دندان برای کامپوزیت با دندان‌های دیگر تفاوت دارد و باید به روش خاصی انجام شود تا اثر خودش را به خوبی بگذارد. زیرا تنها بالا و پایین‌‌کردن صرف کافی نیست. در بخش‌های بعد، نحوه‌ی درست به‌کارگیری آن را به شما آموزش می‌دهیم.

راهنمای انتخاب و خرید نخ دندان | نخ دندان مینا

کدام نخ دندان برای کامپوزیت دندان مناسب است؟

شما برای کامپوزیت نمی‌توانید، نخ دندان معمولی را به کار ببرید، زیرا برای کامپوزیت خطرناک است و می‌تواند باعث شکسته‌شدن و آسیب‌دیدن آن‌ها شود. به همین دلیل بهتر است که نخ دندان تفلونی که با استفاده از PTTE ساخته‌ شده‌ است را برای این هدف به کار بگیرید. زیرا می‌توانند تمیزکاری آن‌ها را به‌طور کامل انجام دهد و به کامپوزیت‌ها نیز آسیبی وارد نمی‌کند.

نکات مهم در استفاده نخ دندان برای کامپوزیت

این نوع نخ دندان را باید به صورت رفت و برگشتی حرکت دهید. برای هر لاین دندان، یک نخ دندان جدید را به کار ببرید و از یک مورد برای چند دندان مختلف استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث انتقال میکروب‌های موارد قبلی به دندان جدید شود. برای کشیدن‌ نخ دندان، می‌توانید آن را به دور دست خودتان بپچیید و سپس آن را به صور زیگزاگی لای دندان‌های خودتان بکشید. هم‌چنین می‌توانید از نخ دندان‌هایی استفاده کنید که دارای نگهدارنده هستند تا بتوانید راحت‌تر آن را در دست خودتان نگه دارید.

از نخ دندان مخصوص کامپوزیت برای نگهداری آن استفاده کنید

افرادی زیادی از کامپوزیت‌ها استفاده می‌کنند و استفاده از آن بسیار پرکاربرد است. اما برای استفاده طولانی‌مدت از این کامپوزیت نیاز است تا کارهایی را برای مراقبت از آن‌ها به انجام برسانید. استفاده از نخ دندان مخصوص کامپوزیت ، یکی از این کارها است که در کنار مسواک کمک می‌کند تا تمامی پلاک‌ها و باکتری‌های مضر دندان‌ها از بین برود و خطر پوسیدگی دندان و نابودی کامپوزیت به حداقل خودش برسید. نخ دندان مینا ، تولید کننده‌ی انواع نخ دندان نازک و فوق نازک، متراکم و طعم دار است که مناسب برای دندان‌های کامپوزیت هم هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات