Search
Close this search box.

ایمپلنت دندان طی چه مراحلی انجام می شود؟

ایمپلنت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

امروزه افراد اهمیت زیادی به ظاهر خود می‌دهند و حاضرند برای آن هزینه زیادی پرداخت کنند. وقتی با فردی روبرو می‌شوید، در ابتدا به صورت او نگاه می‌کنید و اولین ارتباط از طریق صحبت کردن برقرار می‌شود. یکی از مهم ترین شاخصه های زیبایی فردی دندان است. امروزه به دلایل زیادی ممکن است افراد یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. در گذشته روش هایی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود داشت که مزایا و معایبی داشتند. از جمله این روش‌ها دندان مصنوعی تکی بوده است. البته این دندان متحرک توانایی جویدن را نداشته و بیشتر جنبه تزیینی دارد. اما با معرفی ایمپلنت دندان تحولی بزرگ در دنیای دندان پزشکی ایجاد شد.

کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند می‌توانند با استفاده از این روش مثل روز اول از داشتن دندان‌هایی سالم و مقاوم لذت ببرند.

ایمپلنت دندان از نظر طول دوره درمان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. ایمپلنت فوری که تمامی مراحل از جمله جراحی، نصب پایه، اباتمنت و قرار دادن تاج در یک جلسه انجام می‌شود. نوع دوم که رایج تر است بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد و معمولا طی دو مرحله جراحی انجام می‌شود.

قسمت های مختلف ایمپلنت دندان

قسمت های مختلف ایمپلنت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

اجزای ایمپلنت دندان شامل:

  • ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است و در استخوان فک قرار می‌گیرد.
  • اباتمنت که از جنس های مختلفی از جمله تیتانیوم و پورسلن ساخته می‌شود و به وسیله پیچ به ایمپلنت متصل می‌شود. این قسمت به شگل یک واسطه بین ایمپلنت و تاج دندان عمل می‌کند.
  • ریستوریشن یا تاج و قسمت بالایی دندان که جنس آن آلیاژی از پورسلن و فلز است. این قسمت به اباتمنت چسبانده یا پیچ می‌شود. بعد از جراحی و قرار دادن پایه در صورتی که این پایه به استخوان فک جوش خورد قسمت بالایی ایمپلنت که کاملا مشابه با دندان طبیعی است به ریشه متصل می‌شود.

مراحل ایمپلنت دندان

عملیات ایمپلنت دندان طی معمولا طی چهار مرحله کلی انجام می‌شود. این چهار مرحله به قرار زیر است:

      • مراجعه به متخصص ایمپلنت برای مشاوره و انجام معاینه
      • پیوند استخوان
      • جراحی اول
      • جراحی دوم

کاشت و ایمپلنت دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

  1. مراجعه به متخصص ایمپلنت برای مشاوره و انجام معاینه

    ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت بعد از جراحی در مکان دندان کشیده شده قرار می‌گیرد.

    متخصص ایمپلنت همه پیش نیاز ها و موارد مهم را در معاینات و حین درمان در نظر می‌گیرد. در نتیجه‌ی انجام درست کار ، نتیجه رضایت بخش خواهد بود. چرا که این فرد به صورت تخصصی بر روی این کار تحصیل و کسب تجربه کرده است. لذا برای مشاوره و معاینات اولیه هم بهتر است به متخصص ایمپلنت مراجعه کرد.

    در این مرحله پزشک با عکس برداری و انجام آزمایش‌های مختلف از وضعیت دهان و دندان و فک مطلع می‌شود. انجام سی تی اسکن برای مشاهده و بررسی میزان تراکم استخوان در فک انجام می‌شود. در نهایت نحوه دقیق برش لازم برای قرار دادن ایمپلنت دندان توسط پزشک مشخص می‌شود.

    گاهی به جهت کمبود یا عدم وجود تراکم استخوان لازم و وضعیت قرار گیری دندان لازم می‌شود تا دندان به صورت زاویه دار قرار گیرد. همه این موارد برای بیمار توضیح داده می‌شود و با تصمیم گیری وی مراحل درمان شروع می‌شود.

  2. پیوند استخوان

    در صورت نیاز به پیوند استخوان پزشک راه های مختلف را برای این کار پیشنهاد داده و طبق نظر بیمار عمل می‌کند. یکی از روش‌های پیوند استخوان اضافه کردن پودر استخوان به فک است. در صورت نیاز به پیوند استخوان، این فرآیند تقریبا 6 تا 12 ماه طول می‌کشد.

    عوامل مختلفی در موفقیت جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد. یکی از این موارد جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک است. علاوه بر اینکه باید به میزان کافی استخوان در فک وجود داشته باشد. این استخوان باید قدرت کافی را داشته باشد تا بتوان یک ایمپلنت موفق را انجام داد. در صورت مشکل در این قسمت باید پیوند استخوان صورت پذیرد که یکی از پیش نیاز های احتمالی ایمپلنت دندان می باشد.

  3. جراحی اول ایمپلنت

    در ابتدا جراحی صورت گرفته و برش در مکان ایمپلنت صورت می‌گیرد. این برش لثه را کنار زده و استخوان را نمایان می‌کند. سپس در استخوان فک سوراخی به وسیله دریل ایجاد می‌شود.

    یکی از مهم ترین موارد در عملکرد بهتر ایمپلنت دندان انتخاب دریل مناسب برای سوراخ کردن استخوان فک است. دریل ها با ضخامت ها و طول های متفاوت وجود دارند که بسته به شرایط بیمار دریل مناسب انتخاب می‌شود.

    بعد از این مرحله پایه ایمپلنت درون سوراخ قرار گرفته و بخیه زده می‌شود. در ادامه بسته به پیشرفت کار برای فک بالا 6 تا 8 ماه و برای فک پایین 4 تا 6 ماه زمان لازم است تا پایه ایمپلنت و استخوان فک جوش بخورند.

  4. جراحی دوم ایمپلنت

    کاشت دندان با ایمپلنت | شرکت ستاره گنبد مینا

    پس از یک دوره 3 تا 6 ماهه و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک مجددا سطح لثه برش خورده و کلار که به آن هیلینگ کپ نیز می‌گویند، روی آن قرار می‌گیرد. کلار تسهیل‌گر ترمیم لثه دندان است.

    کلار قطعه‌ای گرد است که لثه را از سر ایمپلنت دور نگه می‌دارد. حدود دو هفته کلار بر روی ایمپلنت قرار خواهد داشت و پس از آن برداشته شده و اباتمنت به ایمپلنت پیچ می‌شود.

    در این مدت قسمت تاج که همرنگ و شبیه به دندان طبیعی است ساخته می‌شود. کیفیت و جنس این قسمت متقاوت است. سپس قسمت تاج بر روی اباتمنت سوار می‌شود. در صورت نیاز سطح دندان با مواد ترمیمی پوشانده می‌شود.

  5. مراقبت از ایمپلنت

    بر اساس استاندارد های دندان پزشکی عمر مفید ایمپلنت دندان 30 سال است. اما برای حفظ این دندان ها برای همیشه نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد.

    در صورتی که تمامی موارد لازم از جمله استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان ایمپلنت ، مایع فلوراید و غیره به طور منظم انجام شود این دندان ها می‌توانند تا آخر عمر همراه فرد باشند. دوره‌ی 6 ماهه بعد از نصب ایمپلنت اهمیت ویژه‌ای دارد و با مراقبت و نگهداری صحیح می‌توانید به افزایش عمر مفید ایمپلنت کمک کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. از توجه شما سپاس‌گزاریم.

طول دوره درمان

به دلیل وجود شرایط مختلف، زمان مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت، اما این پروسه درمانی ممکن است از 5 ماه تا 1 سال زمان ببرد. از جمله وجود بافت استخوانی متراکم در فک، جوش خوردن ایمپلنت به استخوان و نحوه اتصال پایه ایمپلنت که اثر زیادی در طول درمان خواهد داشت.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت هم مانند دیگر جراحی ها خطرات و عوارضی دارد. یکی از این خطرات که احتمال بسیار پایینی دارد عفونت است. البته با دقت در مراحل جراحی توسط پزشک و محیط پاکیزه و استریل و مراقبت های بعد از انجام عمل می توانید این خطر را به حداقل برسانید.

  • از دیگر خطرات ایمپلنت دندان، قبول نکردن و موفقیت آمیز نبودن است. ممکن است در مراحل مختلف جراحی بدن شما سازگاری لازم را برای ادامه کار نشان ندهد.
  • در هر صورت ایمپلنت، مقاوت دندان طبیعی را نداشته و آسیاب کردن به وسیله دندان‌ها فشار زیادی را به ایمپلنت وارد می‌کند که ممکن است ایمپلنت این فشار را تحمل نکرده و بشکند.
  • در اثر سوراخ کردن فک ممکن است در قسمت بالایی حفره بینی و در فک پایینی اعصاب صورت دچار عارضه شده و مشکلاتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان ظاهر زیبای دندان ها را به شما باز می‌گرداند.
  • به جهت طبیعی و دائمی بودن این روش اغلب افراد متوجه ایمپلنت بودن دندان نمی‌شوند. این مزیت مخصوصا برای دندان‌هایی جلویی بسیار حائز اهمیت است.
  • مشکلات تکلم که به سبب از دادن دندان ها اتفاق می‌افتد به طور کامل رفع می‌شود. از آن جا که تکلم به وسیله حرکت زبان در دهان و بر روی دندان‌ها صورت می‌گیرد با ایمپلنت دندان به راحتی مشکلات تکلم مانند صدای سوت و مشکلات در ادای صحیح کلمات مرتفع می‌شوند.
  • مشکلات هنگام غذا خوردن برطرف می‌شود.

دندان های ایمپلنت شده به شما کمک می‌کنند مانند گذشته به راحتی غذا بخورید و بتوانید از مواد غذایی به راحتی استفاده کنید. البته مراقبت و رعایت نکات بهداشتی از جمله نشکستن چیز های سفت با دندان و نخوردن غذای بسیار داغ و بسیار سرد اهمیت زیادی دارد.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

با وجود همه مزایایی که ایمپلنت دندان دارد، اما گروهی از افراد هستند که ایمپلنت برای آنها مناسب نیست.

اگر قبلا شیمی درمانی انجام داده باشید، احتمال اینکه جراحی ایمپلنت دندان به صورت موفقیت آمیز انجام شود، کمتر است. این نکته در مورد افرادی که سابقه رادیوتراپی داشته باشند هم صدق می کند.

مصرف سیگار و سایر دخانیات هم در کاهش شانس موفقیت ایمپلنت دندان نقش دارد. بسیاری از دندان پزشکان معتقدند مصرف دخانیات امکان موفقیت جراحی ایمپلنت دندان را کاهش می دهد.

پوکی استخوان دیگر موردی است که شانس موفقیت را کاهش می دهد. اگر استخوان شما تراکم و استحکام کافی نداشته باشد، امکان قرار دادن ایمپلنت وجود نخواهد داشت. چرا که وقتی دندان اصلی شما کشیده شود، به سرعت دچار تحلیل استخوان خواهید شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات