Search
Close this search box.

بررسی عوامل موثر در موفقیت جراحی ایمپلنت دندان

مسواک زدن ؛ یکی از راه های مراقبت از دندان ایمپلنت شده | نخ دندان مینا

جایگزینی دندان های از دست رفته به روش های مختلفی انجام می شود. یکی از جدیدترین و طبیعی ترین روش ها ، جراحی ایمپلنت دندان نام دارد. ایمپلنت در واقع نوعی ریشه مصنوعی است که طی جراحی در استخوان فک کاشته می شود. هدف از این کار ایجاد مکان مناسب برای اتصال تاج دندان است. در این مقاله  موفقیت جراحی ایمپلنت دندان مورد بررسی قرار گرفته است. انجام این مراقبت ها برای کاهش زمان بهبودی و افزایش طول عمر ایمپلنت ضرورت دارد.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

یکی از نکات مهم ایمپلنت دندان ، انجام مراقبت های لازم پس از جراحی است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان برای افراد تحت جراحی ایمپلنت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت عدم رعایت بهداشت ، میکروب و پلاک در اطراف ایمپلنت تجمع یافته و موجب تحلیل استخوان فک و لثه می شود.

عفونت یکی دیگر از تبعات بهداشت ضعیف دهان است که در نهایت تضعیف اتصال بین پایه ایمپلنت و استخوان فک را در پی دارد.

  1. معاینه منظم توسط پزشک

معاینه منظم توسط پزشک یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت است. مراجعه اول به پزشک بعد از جراحی بعد از گذشت 3 هفته انجام می شود. مراجعات بعدی به پزشک بر اساس نوع درمان صورت می گیرد. در صورت انجام پیوند استخوان مراجعه بعدی برای کاشت پایه ایمپلنت 3 الی 4 ماه بعد است. اما در صورت عدم نیاز به پیوند استخوان ، بعد از گذشت 6-2 ماه مراجعه بعدی انجام می شود.

 

معاینه منظم توسط پزشک | شرکت نخ دندان مینا

  1. مصرف آنتی بیوتیک

یکی از مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان استفاده منظم از آنتی­بیوتیک های تجویزی پزشک است. این کار برای جلوگیری از تشکیل عفونت در محل جراحی انجام می شود. البته در صورت بروز هر گونه واکنش به دارو (از قبیل بثورات پوستی و …) باید وضعیت را با پزشک در میان گذاشت.

  1. خوردن و آشامیدن

در ساعت اولیه که گاز روی محل جراحی قرار دارد، نباید اقدام به خوردن و آشامیدن کرد. بعد از خارج کردن گاز نیز (تا 24 ساعت اول) بهتر است از مواد غذایی نرم استفاده کرد. همچنین آشامیدن با استفاده از نی مانعی ندارد. با این کار دهان فرصت کافی برای بهبود را پیدا می کند.

  1. سیگار نکشیدن

استعمال سیگار روند طبیعی درمان و بهبودی محل جراحی را با اختلال روبرو می کند. از عوارض مصرف سیگار بعد از جراحی می توان به عفونت و شکست پیوند استخوان را اشاره کرد.

  1. مسواک زدن

مسواک زدن یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت است. بعد از 24 ساعت از جراحی می توان اقدام به مسواک زدن کرد. همچنین ضدعفونی کردن دهان با استفاده از آب نمک (یک لیوان آب و یک چهارم قاشق چای خوری نمک) مفید است. البته تا 14 روز شستشوی دهان با دهانشویه یا پراکسید هیدروژن ممنوع می باشد.

مسواک زدن | شرکت نخ دندان مینا

عوامل موثر در طول عمر ایمپلنت

ایمپلنت نوعی ریشه مصنوعی است که داخل لثه کاشته شده و تاج دندان روی آن قرار می گیرد. به طور متوسط طول عمر ایمپلنت دندان 25 سال برآورد می­شود. اما این زمان برای همه افراد یکسان نیست و طول عمر این تجهیزات گاهی به 50 الی 60 سال می رسد. زیرا عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش آن نقش دارند.

به عنوان مثال می توان به مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت اشاره کرد. شاخص ترین عوامل تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت عبارتند از:

  • برند محصول

بعد از قرار گرفتن پایه ایمپلنت در استخوان فک فرآیند ائواینتگرشین رخ می دهد. در این فرآیند با گذشت زمان استخوان فک روی پایه رشد کرده و به اصطلاح جوش می خورد. انواع مواد ایمپلنت در بازار موجود است که هر یک به لحاظ نوع پوشش پایه با یکدیگر تفاوت دارند. به کارگیری پوشش های مختلف با هدف بهبود و تسریع فرآیند اسئواینتگرشین است.

استفاده از برندهای معتبر و باکیفیت ، این روند را تسریع و طول عمر ایمپلنت را افزایش می دهد.

  • تجربه پزشک

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر طول عمر ایمپلنت ، تجربه و مهارت پزشک است. این تجهزات در انواع و اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. انتخاب ایمپلنت مناسب بر اساس شرایط دهان بیمار از قبیل تراکم و ارتفاع استخوان فک انجام می شود. ارزیابی این موارد نیازمند عکس­برداری (X-ray یا CBCT) از دهان است.

در صورت نامساعد بودن وضعیت استخوان فک برای اتصال پایه ایمپلنت ، پیوند استخوان ضرورت پیدا می کند. در صورت انجام نادرست هر یک از این مراحل اتصال ضعیفی بین استخوان فک و پایه ایمپلنت ایجاد شده و طول عمر آن را کاهش می یابد.

تجربه پزشک در جراحی ایمپلنت دندان | شرکت نخ دندان مینا

  • شرایط بیمار

وضعیت جسمانی ، سن و شرایط دهان از جمله عوامل تاثیرگذار در طول عمر ایمپلنت هستند. پیش از انجام باید ارزیابی کاملی از سلامت جسمانی فرد انجام شود.

به عنوان مثال در افراد مبتلا به سرطان طول عمر ایمپلنت بسیار پایین است و بهتر است جایگزینی دندان از دست رفته با سایر روش ها انجام شود. همچنین استحکام بافت لثه و استخوان فک برای داشتن ایمپلنتی بادوام ضرورت دارد.

مشکلات بعد از جراحی ایمپلنت

افراد تحت جراحی ایمپلنت با مشکلات و مسائل مختلفی روبرو هستند که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • خونریزی بس از کاشت ایمپلنت

خونریزی بعد از کاشت ایمپلنت تا 48 الی 72 ساعت طبیعی است. پزشک برای کنترل خونریزی از قرار دادن گاز روی محل جراحی استفاده می کند. فشار دادن گاز برای کنترل خونریزی بسیار موثر است. البته در مواردی احتمال بروز خونریزی از بینی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال می توان به حالت کاشت ایمپلنت در فک بالا اشاره کرد.

در صورت شدید بودن خونریزی استفاده از کیسه چای توصیه می شود. به همین منظور می توان یک کیسه چای مرطوب را در گاز پیچیده و روی محل قرار داد. باید توجه داشت که تف کردن یا شستشوی مکرر شدت خونریزی را افزایش می دهد. در صورت بی تاثیر بودن راهکارهای فوق ، باید وضعیت به پزشک اطلاع داده شود.

  • نیاز به کشیدن بخیه ها

جراحی ایمپلنت دندان نیازمند انجام بخیه است. بیشتر بخیه ها بعد از گذشت 3 الی 5 روز جذب می شود. اما ممکن است بعضی بخیه ها به کشیدن نیاز داشته باشند.

  • درد و ناراحتی پس از جراحی

میزان درد و ناراحتی بعد از جراحی ایمپلنت دندان به گستردگی محل بستگی دارد. پزشک در صورت شدید بودن درد برای بیمار داروی مسکن تجویز می کند. بهتر است مصرف داروی مسکن اندکی قبل از بین رفتن اثر ماده بی حسی آغاز شود. هنگام استفاده از داروهای مسکن باید از رانندگی یا مصرف الکل خودداری کرد.

درد و ناراحتی پس از جراحی | شرکت نخ دندان مینا

  • تورم قسمت های اطراف دندان ایمپلنت شده

تورم به عنوان بخشی از روند بهبودی خصوصاً بعد از پیوند استخوان طبیعی است. تورم بعد از گذشت 3 الی 4 روز به حداکثر خود رسیده و سپس فروکش می کند. در صورت کاشت ایمپلنت در هر دو سمت دهان ، تورم نامتقارن نیز رخ می دهد. استفاده از کیسه یخ در 24 ساعت اول برای کنترل تورم مفید است. کبودی ، گزگز لب و زبان و بی حسی در ناحیه آسیب دیده نیز طبیعی است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به عوامل موثر بر طول عمر ایمپلنت دندان پرداختیم. مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان نقش موثری در دوام این تجهیزات دارد. مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت است. زیرا در صورت تجمع باکتری و پلاک در محل جراحی عفونت و تحلیل استخوان فک رخ می دهد. در نتیجه اتصال بین استخوان فک و پایه ایمپلنت ضعیف می شود. معاینه منظم دندان توسط پزشک از بروز چنین مواردی جلوگیری می کند. حتی در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات به موقع با آنها مقابله شده و اجازه گسترش به آنها نمی دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات