Search
Close this search box.

روش صحیح کشیدن نخ دندان، به نقل از انجمن متخصصان لثه در آمریکا

روش 4 مرحله ای استفاده از نخ دندان

بیماری های لثه دقیقا از جایی بین لثه و دندان ها شروع می شوند. استفاده روزانه از نخ دندان بخش مهمی از حفظ سلامت دهان و دندان است که در پاکسازی پلاک های دندانی از بین لثه و دندان مفید است. جایی که مسواک به شکل کاملی به آن دسترسی ندارد. اما برای بدست آوردن نتیجه مناسب، باید روش صحیح استفاده از نخ دندان را بکار بگیرید.

روش درست استفاده از نخ دندان

این خیلی خوب است که شما از نخ دندان استفاده می کنید، اما برای اینکه به خوبی پلاک های دندانی را از بین دندان های خود بزدایید، باید بدانید که روش صحیح کشیدن نخ دندان چیست؟

برای کشیدن نخ دندان ابتدا دست های خود را خوب بشویید. انگشتان شما حین کشیدن نخ دندان داخل دهان قرار خواهند گرفت. انجمن متخصصان لثه در آمریکا اقدامات ضروری استفاده صحیح از نخ دندان را اینگونه شرح داده اند:

 

1) آماده سازی نخ دندان:

حدود 40 تا 50 سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید و دور انگشت وسط دستتان به اندازه ای که دوست دارید بپیچید و کمی از آن را هم دور انگشت وسط دست دیگرتان به همان ترتیب بپیچید. (استفاده از انگشت وسط، باعث می شود که انگشت اشاره شما بتواند هنگام کشیدن نخ، برای هدایت و نگهداشتن نخ آزاد باشد.) حالا نخ را بین انگشت اشاره و شصت نگه دارید. می توانید از انگشت شصت خود برای هدایت نخ دندان به فواصل دندان های بالایی استفاده کنید.

2) نگهداشتن نخ دندان:

حدود 15 تا 20 سانتی متر از نخ دندان را در فاصله بین دو دست نگه دارید. از انگشت اشاره برای هدایت نخ به فواصل دندان های پایینی کمک بگیرید.

3) سراندن نخ دندان:

به  آرامی نخ را با حرکت زیگ زاگ (الاکلنگی) از فاصله بین دو دندان عبور دهید. مراقب باشید تا نخ دندان به صورت ناگهانی و با ضربه عبور نکند. از مضرات این اتفاق این است که ممکن است به بافت لثه آسیب برسد و لثه دچار خونریزی شود. نخ را به دیواره کناری دندان بچسبانید. به طوری که نخ دندان شکل حرف C در زبان انگلیسی را به خود بگیرد.

4) حرکت دادن نخ دندان:

نخ دندان را به سمت بالا و پایین و زیر لثه حرکت بدهید. فراموش نکنید که این حرکت را برای قسمت های پشتی دندان هم تکرار کنید. هر زمان که خواستید سراغ دندان بعدی بروید، قسمت تازه ای از نخ دندان را آماده کنید. این کار را با آزاد سازی قسمت تازه ای از نخ دندان از انگشت قبلی انجام دهید و قسمت استفاده شده نخ دندان را دور انگشت دیگر بپیچانید.

به این ترتیب، شما روش صحیح نخ دندان کشیدن را انجام داده اید. نکته مهم در روش کشیدن نخ دندان، انتخاب نخ دندان مناسب است. اینکه شما یک نخ دندان باریک، نخ دندان ضخیم و یا نخ دندان نیمه ضخیم را انتخاب کنید، بسته به فاصله بین دندان های شماست.

 

تماشای ویدئو | آموزش استفاده از نخ دندان

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات