Search
Close this search box.

روکش دندان و مزایا و معایب آن

سوار کردن روکش دندان | شرکت ستاره گنبد مینا

روکش دندان یک روش پرکاربرد و استاندارد دندانپزشکی است. هدف از روکش کردن، پوشاندن دندان آسیب دیده با روکشی به شکل و ظاهر دندان طبیعی و با مقاومت بالاست. این درمان به عنوان یک روش ترمیم مصنوعی، روی دندان طبیعی صورت می‌گیرد. در واقع وظیفه اصلی روکش دندان، محافظت، تقویت و بهبود ظاهر یک دندان آسیب دیده است.

سوار کردن روکش روی دندان تراشیده شده | شرکت ستاره گنبد مینا

چه زمانی از روکش دندان استفاده می شود

گاهی اوقات که یکی از دندان‌ها، پوسیدگی زیادی داشته باشد و امکان ترمیم کامل، با پر کردن دندان میسر نباشد، از روکش به عنوان لایه‌ای محافظ استفاده می‌شود.

همچنین زمانی که ریشه دندان‌ها دچار آسیب شده و درمان ریشه صورت می‌گیرد، اغلب نیاز به روکش دندان خواهد بود. استفاده از روکش برای دندانی که مشکل عصب داشته و درمان شده، به طول عمر آن کمک خواهد کرد.

شکستگی دندان از دیگر مواردی است که شما را به سمت استفاده از تاج دندان خواهد برد. زمانی که یکی از دندان‌ها شکسته شود، این دندان ضعیف و آسیب پذیر می‌شود. همچنین امکان پوسیدگی در آن به شدت افزایش می‌یابد و می‌تواند در نهایت به آسیب ریشه‌ها هم منجر شود.

بنابراین زمانی که یکی از دندان‌های شما دچار شکستگی شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در اکثر این موارد، دندانپزشک از روکش دندان برای درمان و ترمیم دندان شکسته شده استفاده خواهد کرد. این روش راه حلی به صرفه و دائمی است.

جنبه دیگر استفاده از روکش‌ها، زیبایی آن است. زمانی که دندانی آسیب زیادی دیده و امکان پر کردن آن وجود نداشته باشد، این روش، ظاهری زیبا و طبیعی را برای دندان شما به همراه خواهد داشت.

تراشیدن دندان ها برای روکش | شرکت ستاره گنبد مینا

مزایای روکش دندان

ظاهر زیبا؛ با روکش یا تاج دندان، شکل و رنگ طبیعی یک دندان را خواهید داشت. در میان جنس های مختلف، پرسلن ظاهر طبیعی تری دارد و نسبت به کامپوزیت مقاوم تر هم است.

محافظت از دندان؛ این روش بهترین درمان برای دندان های با پوسیدگی زیاد یا شکسته شده است.

طول عمر بالا؛ روکش ها نسبت به هر نوع درمان دیگری، مثل پر کردن، ایمپلنت و … طول عمر بیشتری دارند.

معایت این روش

مخرب بودن؛ آماده سازی دندان برای روکش شدن، می‌تواند بسیار مضر باشد. چرا که بسیاری از مواقع لازم است حتی قسمت‌های سالم دندان هم تراشیده شود. این امر ممکن است اجازه انجام این درمان را ندهد.

آسیب دیدن عصب ها؛ 1-15 درصد امکان آسیب ریشه و نیاز به درمان آن برای فرد وجود دارد. امکان این خطا به دلایل مختلفی اجتناب ناپذیر است.

دفعات مراجعه بیشتر؛ در این درمان، لازم است دو بار یا بیشتر برای درمان به مطب مراجعه کنید. همچنین فرآیند درمان معمولا طولانی تر از سایر درمان ها است.

مراحل انجام روکش دندان

برای انجام مراحل درمان به روش روکش کردن دندان، حداقل دو بار نیاز به مراجعه به دندانپزشک خواهید داشت.

در مراجعه اول و در قدم نخست، بررسی وضعیت دندان صورت می‌گیرد. پس از بررسی های لازم، آماده سازی دندان مورد نظر برای روکش کردن انجام می‌شود.

لازم به توضیح است که دندان برای روکش شدن، باید به گونه‌ای تراشیده شود که سطح دندان و اطراف آن، به قدر کافی، فضا برای قرارگیری روکش داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است بالاتر یا پایین تر از دندان‌های اطراف قرار گیرد. این امر باعث می‌شود دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نگیرند و در خودن غذا دچار مشکل شوید.

اهمیت دقت در تراش دادن دندان برای روکش | شرکت ستاره گنبد مینا

در قدم بعد، تصویربرداری و قالب گیری از دندان انجام می‌شود تا با توجه به آن روکش دندان مناسب ساخته شود.

در این مرحله، پس از اتمام کار، یک تاج موقت برای دندان شما آماده می‌شود تا از دندان در برابر آسیب احتمالی تا مراجعه دوم، محافظت کند.

پس از تکمیل فرآیند ساخت روکش دندان در آزمایشگاه، در دومین مراجعه تاج موقت برداشته شده و تاج یا روکش اصلی، به صورت دائمی در جای خود نصب و ثابت می‌شود.

مراقبت از دندان روکش شده

در روزهای ابتدایی پس از انجام عمل و روکش کردن دندان باید برخی موارد را رعایت کنید؛

  • در چند ساعت اول و تا زمانی که بی حسی موضعی از بین نرفته است، از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید.
  • با دندانتان به اجسام سخت فشار نیاورید.
  • از خوردن غذای چسبنده خودداری کنید.
  • نخ دندان بکشید.
  • دندان‌های خود را با دقت بیشتری مسواک بزنید.
  • در طول هفته دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • اگر بعد از عمل احساس ناراحتی، حساسیت و یا درد شدید داشتید، کمی از داروهای مسکن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تا مدتی پس از اینکه روکش دندان را نصب کنید، ممکن است عصب‌های این دندان نسبت به سرما و گرما حساس باشد.

همچنین امکان دارد در لثه ها نیز احساس درد ایجاد شود؛ در این حالت در مسواک زدن بیشتر دقت کنید تا به مرور درد آن کاهش یابد. این موارد پس از نصب تاج طبیعی است و پس از چند روز، این حالت برطرف خواهد شد.

پس از روز‌های ابتدایی بعد از عمل، مراقبت از دندان روکش شده نیاز به کار اضافه‌ای نخواهد داشت. تنها کافیست مانند سایر دندان‌ها، مراقبت‌های روزانه مثل استفاده صحیح از نخ دندان، مسواک زدن و شستشوی دهان با دهان‌شویه یا آب نمک را به صورت منظم انجام دهید.

مراقب از دندان های روکش شده با نخ دندان کشیدن | شرکت ستاره گنبد مینا

همچنین مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک و معاینه دندان روکش شده، طبق روال عادی و مانند سایر دندان‌ها، دو بار در سال توصیه می‌شود.

البته، مثل هر دندان دیگری، اگر در این دندان‌ها هم احساس درد داشته باشید، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. این امر موجب می‌شود بتوانید از پوسیدگی و آسیب احتمالی به عصب دندان جلوگیری کنید.

چه مواقعی نباید از تاج دندان استفاده کرد

ممکن است در مواقعی، استفاده از روکش دندان، تصمیم معقولی نباید. این موارد عبارتند از:

دسترسی نا مناسب به دندان؛ از آنجا که روکش کردن دندان، درمانی ظریف است، دسترسی نامناسب به دندان می‌تواند فرآیند این درمان را مشکل ساز کند.

تاثیر این درمان بر روی دندان؛ مهم است که این امر در نظر گرفته شود. ممکن است این درمان باعث شود عصب دندان بمیرد.

پشتیبانی ضعیف پریودنتال؛ تراکم استخوان اهمیت زیادی دارد و ممکن است باعث شود این درمان به خوبی روی دندانتان پاسخ ندهد.

عدم وجود دندان پشتیبان؛ اگر در مقابل یک دندان آسیب دیده دندان دیگری نباشد که آن را پشتیبانی کند، این دندان نمی‌تواند کار مفیدی در دهان انجام دهد. بنابراین در چنین مواقعی بهتر است از این روش استفاده نشود.

جمع بندی

روکش دندان درمانی قدرتمند است و در صورت مراقبت صحیح از آن، طول عمر بالایی خواهد داشت. به طوری که عمر این روکش‌ها معمولا بیشتر از 10 سال است و درمانی بلند مدت محسوب می‌شود.

با وجود مقاومت بسیار خوب روکش دندان، باید مثل دندان‌های طبیعی مراقب این روکش‌ها باشید و با آن اجسام سخت را نشکنید. توجه داشته باشید برای محافظت بیشتر و افزایش طول عمر روکش‌های دندان، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی مداوم دندان‌ها را فراموش نکنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات