Search
Close this search box.

فرسایش مینای دندان چه علائمی دارد

علائم فرسایش مینای دندان | نخ دندان مینا

مینای دندان مستحکم ترین بافت موجود در د هان است که وظیفه محافظت از لایه های زیرین دندان را بر عهده دارد. اگرچه میزان سختی این بافت بسیار بالا است، اما گاهی اوقات تحت تأثیر عوامل مختلف دچار فرسایش می شود. منشأ درد دندان بسیاری از افراد نیز به همین موضوع بازمی گردد. این مقاله به بررسی علائم فرسایش مینای دندان و نحوه درمان فرسایش مینا اختصاص داده شده است. اگر شما نیز علاقه مند به بهداشت دهان و دندان هستید در ادامه با ما همراه باشید.

مینای دندان

دندان از لایه های مختلفی تشکیل شده است. خارجی ترین لایه دندان ، مینا ( Enamel ) نام دارد. این لایه سخت و مستحکم تمامی سطوح خارجی دندان ( تاج ) را پوشانده و از آن در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند. این لایه از کلسیم ( 96 درصد ) ، آب و مواد آلی تشکیل شده است. به همین دلیل به عنوان غنی ترین بخش بدن از نظر میزان کلسیم به شمار می رود. ضخامت مینای دندان یکسان نیست و در بیش ترین مقدار به 3 میلیمتر می رسد.

دلیل فرسایش مینای دندان

نقش مینای محافظت از بخش های داخلی دندان در برابر مواد غذایی ، مواد شیمیایی ، اسید معده ، تغییرات دمایی یا ضربه است. گاهی اوقات مینای دندان با وجود سختی بسیار بالا دچار فرسایش و آسیب می شود. عوامل مختلفی در بروز فرسایش مینای دندان نقش دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان قروچه
  • نفس کشیدن از د هان
  • مصرف مکرر میان وعده
  • دوام پایین دندان ( وراثت )
  • خشکی د هان به دلیل تولید کم بزاق
  • مصرف غذا های سرشار از قند و نشاسته
  • مشکلات گوارشی از قبیل رفلاکس معده
  • مصرف بعضی دارو ها مثل آنتی هیستامین
  • تشکیل پلاک در اطراف د هان به دلیل عدم رعایت بهداشت
  • مصرف زیاد نوشیدنی های دارای اسیدسیتریک و اسیدفسفریک (نوشابه های گازدار ، آبمیوه ، الکل و …)

کاهش مصرف مواد اسیدی برای دندان مثل نوشابه | نخ دندان مینا

فرسایش مینای دندان چگونه رخ می دهد؟

یکی از علت های مهم پوسیدگی دندان اسید موجود در اطراف دندان است. اسید موجب تخریب ساختمان معدنی مینای دندان می شود که در این صورت باید نسبت به درمان فرسایش مینا اقدام کرد. این ماده به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به فضای د هان راه می یابد. مواد اسیدی از محتویات اصلی نوشیدنی های گازدار ، الکلی و بعضی آبمیوه ها است. به همین دلیل مصرف آنها به شکل مستقیم با فرسایش دندان ارتباط دارد. میوه هایی از قبیل پرتقال ، لیمو شیرین ، لیمو ترش و … نیز در گروه مواد غذایی حاوی اسید جای می گیرند.

در روش غیرمستقیم مواد غذایی قندی و نشاسته ای به کمک باکتری و میکروب های موجود در پلاک دندان تجزیه شده و به اسید تبدیل می شوند. از زمان رسیدن قند یا نشاسته به میکروب ها تا تولید اسید 5-2 دقیقه زمان نیاز است. حداکثر تولید اسید بعد از گذشت 10 دقیقه رخ می دهد. حضور حداکثری اسید در مجاورت دندان ها تا 60-20 دقیقه به طول می انجامد و سپس به حالت عادی بازمی گردد.

استفاده مکرر از میان وعده اجازه بازگشت شرایط به حالت عادی را نمی دهد. به همین دلیل در صورت مصرف زیاد میان وعده فرسایش دندان ها شدت می یابد. فرسایش مینای دندان در تمامی سطوح دندان یکسان نیست. بلکه شیار های سطح جونده ، طوق دندان ( محل اتصال دندان و لثه ) و سطوح بین دندانی بیش از همه در معرض پوسیدگی قرار دارند.

فرسایش مینای دندان | نخ دندان مینا

نشانه های فرسایش مینای دندان

علائم فرسایش مینا بر حسب میزان و شدت عارضه متفاوت است. علائم گزارش شده به ترتیب افزایش شدت پوسیدگی عبارتند از:

  • حساست و درد نسبت به غذا های شیرین
  • حساسیت و درد نسبت به گرما یا سرما
  • ایجاد لکه سفید
  • ایجاد لکه زرد روی دندان به دلیل مشخص شدن عاج دندان
  • قهوه ای شدن دندان
  • ترک برداشتن
  • تیز شدن دندان
  • درد شدید
  • ایجاد حفره یا سوراخ در سطح دندان

درمان فرسودگی مینای دندان

مینای دندان به لحاظ استحکام مشابه استخوان است، اما درمان فرسایش مینا آن قابل مقایسه با استخوان نمی باشد. مینای دندان به دلیل عاری بودن از هرگونه سلول زنده قادر به جبران فرسایش و سایر آسیب های دندانی نیست. به همین دلیل پیشگیری از آن اهمیت بسیاری دارد. رعایت بهداشت د هان و دندان و مراجعه منظم ( هر دو سال یکبار ) به دندانپزشک نقش موثری در پیشگیری از پوسیدگی مینای دندان دارد.

درمان فرسایش مینای دندان | نخ دندان مینا

با رعایت برخی دستورالعمل ها از قبیل نفس کشیدن از بینی ، درمان رفلاکس اسید معده ، کنترل دندان قروچه ، کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار و تغذیه مناسب می توان بروز این عارضه را به حداقل رساند. بی توجهی به نکات مذکور موجب آسیب به مینای دندان و باز شدن راه برای نفوذ میکروب به بخش های داخلی می شود. در این شرایط شدت و نوع آسیب ، تعیین کننده شیوه مناسب برای کنترل یا درمان فرسایش مینا است. انواع فرسایش مینا با توجه به شدت عبارتند از:

فرسایش ضعیف

در فرسودگی درجه ضعیف ( تغییر رنگ و افزایش حساسیت دندان ) نیاز به درمان دندانپزشکی وجود ندارد و فرد با رعایت بهداشت قادر به کنترل عارضه است. استفاده از د هانشویه حاوی فلوراید ، نخ دندان و مسواک منظم از جمله این اقدامات به شمار می روند؛ برای اطلاع از نشانه ها و دلایل حساسیت دندان این مقاله را مطالعه نمایید.

فرسایش متوسط

رنگ قهوه ای یا ایجاد حفره روی دندان از نشانه های فرسودگی های درجه متوسط است. این عارضه با پر کردن حفره با مواد کامپوزیت ( باندینگ دندان ) و روکش کردن آن درمان می شود.

فرسایش شدید

اما در موارد شدید فرسایش مینای دندان ، درمان با کمک عصب کشی ، لمینت و تاج دندان انجام می شود. گاهی اوقات دندان فرسوده به کلی تخریب شده و عفونت آن به فضای د هان راه پیدا می کند. در این شرایط کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با ایمپلنت ، دندان مصنوعی متحرک یا پل ثابت اهمیت پیدا می کند. با افزایش شدت فرسودگی درمان به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد. عدم درمان به موقع پوسیدگی شدید موجب درگیر شدن سایر دندان ها و گسترش عفونت می شود.

جمع بندی

فرسایش مینای دندان یکی از شایع ترین مشکلات افراد مراجعه کننده به دندانپزشکی است. دلایل و نشانه های ساییدگی دندان متفاوت است اما این عارضه بر اساس شدت فرسودگی با علائم مختلفی بروز پیدا می کند. درد خفیف نسبت به سرما و گرما یا لکه سفید و زرد از علائم اولیه فرسایش مینا است. فرسودگی در مراحل ابتدایی نیازمند درمان دندانپزشکی نیست و با رعایت نکات ساده کنترل می شود. مسواک ، نخ دندان و دهانشویه حاوی فلوراید از جمله این نکات به شمار می روند. بی توجهی به این نکات روند پیشرفت فرسایش و پوسیدگی دندان را شدت داده و درمان آن را دشوارتر می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات