Search
Close this search box.

عوارض خوابیدن با دهان باز چیست؟

عوارض خوابیدن با دهان باز چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

تنفس ، اکسیژن مورد نیاز بدن برای زنده ماندن را تأمین می کند و همچنین به افراد اجازه می دهد تا دی اکسید کربن و مواد زائد را آزاد کند. برای تنفس ، دو راه عبور هوا به ریه ها وجود دارد که شامل راه دهان و بینی است. افراد سالم می توانند هم از راه بینی و هم از راه دهان تنفس کنند. با این حال ، تنفس طولانی مدت از راه دهان به ویژه در هنگام خواب می تواند با عوارض جانبی فراوان همراه باشد. از عوارض خوابیدن با دهان باز در کودکان می توان به کج شدن دندان ها ، تغییر شکل صورت یا رشد ضعیف اشاره کرد. علاوه بر این ، در بزرگسالان خوابیدن با دهان باز می تواند باعث بوی بد دهان و بیماری لثه شود.

در این مطلب به انواع عوارض خوابیدن با دهان باز اشاره شده است.

خوابیدن با دهان باز به چه حالتی گفته می شود؟

انسان توانایی دم و بازدم از طریق بینی و دهان را دارا است که در آن اکسیژن را دریافت کرده و دی اکسید کربن آزاد می کند. افراد به طور معمول از طریق بینی خود تنفس می کنند. این امر به گرم و مرطوب نگه داشتن مجاری بینی کمک می کند. با این حال ، برخی از افراد ممکن است از طریق دهان نفس بکشند که این امر به عنوان تنفس دهانی شناخته می شود.

برخی از افراد به طور انحصاری از طریق دهان نفس می کشند ، در حالی که این امر در برخی دیگر ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند آپنه خواب رخ دهد.

تنفس گاه به گاه دهانی به دلیل بیماری های موقتی مانند سرما خوردگی ، جای نگرانی ندارد. با این وجود تنفس مزمن دهانی می تواند نشان دهنده این امر باشد که فرد به مداخله پزشکی یا آموزش برای تنفس از راه بینی نیاز دارد.

عوارض خوابیدن با دهان باز | شرکت نخ دندان مینا

عوارض خوابیدن با دهان باز

به طور کلی خوابیدن با دهان باز به عنوان یک شرایط بد و نامناسب به شمار می رود. عوارض خوابیدن با دهان باز شامل موارد زیر است:

  • دهیدراته شدن بدن

از آنجا که تنفس از طریق دهان باعث خشک شدن دهان و مجاری تنفسی می شود ، کمبود آب بدن یکی از عوارض خوابیدن با دهان باز به شمار می رود. عدم تامین آب کافی بدن مانع از فعالیت مناسب آن می شود. در واقع تنفس دهانی می تواند منجر به خشکی دهان و از بین رفتن مایعات ضروری بدن شود.

  • تغییر شکل صورت

تغییر شکل صورت به دلیل تنفس دهانی در هنگام خواب به ویژه در کودکانی که استخوان های آنها به طور کامل رشد نکرده ، امکان پذیر است. در واقع کودکانی که در طی سال ها از طریق دهان نفس می کشند ، ساختار نادرست یا ناصاف صورت و فک را تجربه می کنند.

  • مشکلات دهان و دندان

بهداشت خوب و مناسب دهان و دندان علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان شامل موارد دیگری نز است. به عنوان مثال ، روش تنفس می تواند بر بهداشت دهان و دندان تاثیر گذار باشد. در صورت خوابیدن با دهان باز ، فک برای طولانی مدت مجبور به قرار گرفتن در وضعیت غیر طبیعی می شود. این امر می تواند منجر به ساییده شدن دندان ها و ایجاد اوربایت یا آندربایت شود. بیماری لثه و پوسیدگی دندان نیز از عوارض خوابیدن با دهان باز است.

  • گرفتگی صدا

یکی دیگر از اثرات معمول تنفس دهانی ، گرفتگی صدا است. در واقع این عارضه می تواند در اثر خشک شدن مجاری هوایی پس از تنفس دهانی در تمام طول شب ، ایجاد شود.

  • بوی بد دهان

بوی بد دهان عارضه رایجی است که در مورد خوابیدن با دهان باز رخ می دهد. این بیماری که به عنوان بیماری هالیتوز نیز شناخته می شود ، در بین بزرگسالان شایع بوده و می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شود. علاوه بر تغییر روش تنفس ، بوی بد دهان را می توان با مسواک زدن ، نخ دندان ، تنظیم رژیم غذایی و نوشیدن مقادیر زیاد آب کنترل کرد.

برای اطلاعات بیشتر و پاسخ به سوال بیماری تنفس بدبو چیست به این مقاله مراجعه نمایید.

عوارض خوابیدن با دهان باز ، بوی بد دهان | شرکت نخ دندان مینا

  • ایجاد تغییر در گفتار

خوابیدن با دهان باز در طول سال ها می تواند منجر به تغییر در گفتار شود. احتمال ابتلا به لکنت زبان در افرادی که اغلب از طریق دهان نفس می کشند ، بیش از سایر افراد است. علاوه بر این ، این افراد ممکن است به مرور زمان دچار بلع دشوار شوند.

  • وخیم تر شدن آسم

آسم می تواند باعث نفس کشیدن از طریق دهان شود اما تنفس از راه دهان در طول شب می تواند علائم آسم را بدتر کند. هوایی که از طریق دهان استنشاق می شود به اندازه هوایی که از طریق بینی وارد ریه می شود ، گرم و مرطوب نیست. این امر می تواند راه هوایی را تحریک کرده و تنفس را دشوارتر کند.

  • بدتر شدن آپنه خواب

یکی دیگر از عوارض خوابیدن با دهان باز ، بدتر شدن بیماری آپنه خواب است. قرارگیری نامناسب فک در هنگام تنفس دهانی خوابیدن را دشوارتر می کند. همچنین تنفس دهانی مزمن با خر و پف و احساس خستگی بیشتر در هنگام صبح همراه است. زیرا با تنفس دهانی اکسیژن کافی به ریه ها نمی رسد.

چگونه می توان از خوابیدن با دهان باز جلوگیری کرد؟

در صورت تشخیص خوابیدن با دهان باز ، بهتر است بلافاصله برای اصلاح این رفتار اقدام شود.

  • در طول روز یک تلاش آگاهانه و عمدی برای تنفس از راه بینی و در هنگام بیداری می تواند موثر باشد. این امر به اصلاح نحوه تنفس در خواب آب کمک می کند.
  • اصلاح فرم بدن یکی دیگر از روش های درمان خوابیدن با دهان باز است. قرار گیری سر به طور غیرطبیعی به سمت جلو یک موقعیت شایع بدن است که منجر به تنفس دهانی می شود. بنابراین اصلاح این فرم بدن می تواند به تنفس از راه بینی کمک کند.
  • قرارگیری بالاتر سر نسبت به بدن در هنگام خواب به باز شدن مجاری هوایی و عدم بالا رفتن مایعات روده به داخل گلو کمک می کند. از خوابیدن به پشت خودداری کنید. زیرا این امر باعث تنفس سریع تر و در نتیجه تنفس از راه دهان می شود. افرادی که مستعد تنفس دهانی هستند بهتر است به پهلو یا شکم بخوابند.
  • استفاده از محافظ های دهان در هنگام خواب که به بسته شدن دهان کمک می کنند نیز گزینه کارآمدی هستند. نوارهای چانه می توانند راه حلی برای قطع خوابیدن با دهان باز ارائه کنند.
  • اگر تنفس دهانی به دلیل انسداد مجاری بینی رخ دهد ، ممکن است استفاده از داروی ضد احتقان ، آنتی هیستامین یا استفاده از اسپری بینی برای افزایش جریان هوا از طریق بینی موثر باشد. علاوه بر این ، دور کردن مواد حساسیت زا در اتاق خواب مانند گیاهان خانگی یا گرد و غبار به کاهش احتقان بینی کمک می کند.
  • اگر نقص یا بیماری در بینی وجود نداشته باشد ، لازم است در مورد تنفس دهانی و روش اصلاح آن با پزشک مشورت کنید. برخی از معلمان یوگا و مدیتیشن می توانند به آموزش مهارت های تنفس عمیق در افراد کمک کنند.
  • برخی از روش های پاکسازی بینی وجود دارند که می توانند به انسداد بینی و اصلاح تنفس کمک کنند. استفاده از این روش ها منجر به پاک سازی مجاری بینی ، جلوگیری از عوارض خوابیدن با دهان باز و در نتیجه امکان تنفس از راه آن می شود.

جلوگیری از عوارض خوابیدن با دهان باز | شرکت نخ دندان مینا

کلام آخر

ما در این مقاله به عوارض خوابیدن با دهان باز پرداختیم . همچنین مشکلات و بیماری ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان پرداختیم. و در ادامه راهکار هایی برای جلوگیری و درمان آن دادیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات