Search
Close this search box.

چگونه از خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن جلوگیری کنیم؟

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن | نخ دندان مینا

ممکن است بارها با این مشکل مواجه شده‌ باشید، هنگامی که مسواک می‌زنید از لثه‌تان خون می‌آید. چه این مساله به ندرت رخ دهد، چه همیشگی باشد، باید پیش از هر چیزی بدانید علت خونریزی لثه چیست و سپس نکاتی را درباره جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن‌ بیاموزید.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن چیست؟

علت خونریزی لثه | نخ دندان مینا

خونریزی لثه می‌تواند یک اتفاق عادی باشد که در اثر مسواک زدن‌ اشتباه و فشار آوردن‌ به لثه‌ها رخ دهد. اما در برخی مواقع نیز ممکن است این مساله در صورتی که لثه حساس شده‌ باشد نمایان شود. دلیل این حساسیت ممکن است موارد زیر باشد:

  • استفاده از مسواکی که خیلی سخت است و برای مسواک زدن‌ مناسب نیست.
  • استفاده از مسواک قدیمی که دیگر کهنه شده‌ است.
  • فشار آوردن‌ به لثه هنگام نخ دندان کشیدن‌.
  • مصرف داروهایی نظیر آسپرین، رقیق کننده خون یا ایبوپروفن.
  • مرحله اولیه التهاب لثه که با نام ژنژیویت شناخته‌ شده‌ است.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.

بررسی 8 روش برای جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

در اغلب مواقع درمان خونریزی لثه، در صورتی که مساله حادی نباشد، در خانه ممکن است. از این روش‌ها می‌توانید برای جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن‌ استفاده کنید:

1. استفاده از گاز استریل

برای جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می‌توانید همانند خونریزی در هر نقطه دیگری از بدن، خونریزی لثه نیز با قرار دادن‌ گاز استریل قابل کنترل است. هرچند معمولا خونریزی لثه به قدری زیاد نیست که نیاز به پانسمان داشته‌ باشد. اما استفاده از گاز استریل فقط برای جلوگیری از آلوده‌ شدن‌‌‌ محلی که خراشیده‌‌ شده‌‌ و خونریزی می‌کند‌ توصیه می‌شود. فقط کافی‌ست به آرامی گاز استریل را روی نقطه‌ای که خونریزی می‌کند قرار دهید، بعد از چند دقیقه خونریزی متوقف خواهد شد.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید یا تحت درمان با داروهای خاصی قرار دارید، ممکن است خونریزی لثه شما دیرتر از حالت معمول قطع شود و برای جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن با مشکل مواجه شوید. اگر زیاد با این مشکل مواجه می‌شوید باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

2. قرار دادن یخ روی لثه

یکی دیگر از روش‌های معمول برای جلوگیری از خونریزی لثه استفاده از کمپرس سرد یا یخ است. یک تکه یخ را به مدت 10 دقیقه روی نقطه‌ای از لثه که خونریزی می‌کند قرار دهید. این کار موجب ریلکس شدن لثه می‌شود. علاوه بر این‌ها، اگر خونریزی لثه به علت وجود عفونت یا مشکلات لثه باشد، یخ می‌تواند تورم و درد احتمالی آن را نیز کاهش دهد.

3. شستن دهان با دهانشویه

نیازی نیست حتما با خونریزی لثه مواجه شوید تا از دهان‌شویه استفاده کنید. در میان انواع دهانشویه، دهان‌شویه آنتی باکتریال می‌تواند موجب جلوگیری از خونریزی لثه شود و به موجب آن اگر باکتری در دهان وجود داشته‌ باشد. با استفاده از دهان‌شویه دیگر نگرانی بابت عفونت، سوزش، تورم و خونریزی مجدد لثه وجود نخواهد داشت. دهان‌شویه‌های آنتی باکتریال می‌توانند از بروز بیماری‌های لثه همانند ژنژیویت نیز جلوگیری کنند. هرچند برای محافظت از لثه در برابر این بیماری‌ها باید دقت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌ها داشته‌ باشید.

دهانشویه برای جلوگیری از خونریزی لثه | نخ دندان مینا

4. شستن دهان با آب نمک

یک روش خانگی و موثر برای جلوگیری از خونریزی لثه استفاده از محلول آب نمک است. همانند دهانشویه، آب نمک نیز یک محلول ضد باکتری است و می‌تواند به درمان مشکلات لثه از جمله خونریزی آن کمک کند. در برخی مواقع حتی توصیه می‌شود به جای خمیر دندان نیز هر از گاهی از نمک برای شستشوی دندان استفاده کنید. با این کار نمک با لثه برخورد کرده‌ و از رشد باکتری‌ها در زیر آن جلوگیری می‌کند و اگر مسواک زدن‌ شما با فشاری همراه باشد که منجر به خونریزی لثه شود، نمک می‌تواند خیلی سریع از این خونریزی جلوگیری کند.

5. تغییر رژیم غذایی برای جلوگیری از خونریزی لثه

شاید این مورد برایتان عجیب باشد که چطور رژیم غذایی می‌تواند به روی خونریزی لثه تاثیر داشته‌ باشد. اما لازم است بدانید مواد غذایی که می‌خورید اولین چیزهایی هستند که با دندان و لثه شما برخورد می‌کنند. مصرف مداوم مواد غذایی فرآوری شده‌ و شکر، ممکن است منجر به بیماری لثه شود که این بیماری‌ها خودشان را با خونریزی لثه نمایان می‌کنند. برای داشتن لثه سالم‌تر مصرف کیک، شیرینی، کوکی و چیپس را به حداقل برسانید.

علاوه بر این موارد، مصرف سبزیجاتی نظیر اسفناج، کاهو و کلم که حاوی ویتامین K هستند بسیار مفید خواهد بود. افرادی که کمبود ویتامین K دارند بیشتر در معرض خونریزی لثه قرار می‌گیرند و خونریزی آن‌ها بیشتر از سایر افراد طول می‌کشد.

6. عوض کردن مسواک و خمیر دندان

همانطور که به آن اشاره شد، یکی از علل خونریزی لثه، استفاده از مسواک نامناسب است. گاهی ممکن است لثه به مواد درون یک خمیردندان خاص نیز حساسیت نشان دهد. بنابراین، اگر مسواک شما قدیمی شده‌ یا نرم نیست آن را عوض کنید. به طور کلی توصیه می‌شود هر 3 الی 4 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید. اگر پس از استفاده از یک خمیردندان جدید متوجه خونریزی لثه شدید، خمیردندان جدیدی جایگزین کنید تا ببینید تغییری در این مشکل پدید می‌آید یا خیر.

خونریزی لثه | نخ دندان مینا

7. نخ دندان کشیدن روزانه اما به صورت ملایم

نخ دندان کشیدن‌ بسیار مهم است چرا که برخی مواد غذایی که لا به لای دندان‌ها پنهان شده‌اند را می‌توانید با نخ دندان خارج کنید. ماندن این مواد غذایی زیر لثه یا لا‌به‌لای دندان منجر به بروز مشکلاتی در لثه می‌شود که به موجب آن هنگام مسواک زدن‌ با خونریزی لثه مواجه می‌شوید. اگر نخ دندان کشیدن‌ را در برنامه مراقبت از دندان‌ها و لثه خود قرار دهید تا حد زیادی می‌توانید جلوی بروز این مشکل را بگیرید. اما در نظر داشته‌ باشید نخ دندان کشیدن‌ باید به آرامی انجام شود تا خودش منجر به ایجاد خراش روی لثه نشود. همچنین شما باید نخ دندان مناسب خود را از میان انواع نخ دندان موجود در بازار انتخاب کنید تا آسیبی به دندان هایتان وارد نشود.

8. کاهش مصرف تنباکو و سیگار

برای جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن سیگار را کنار بگذارید. سیگار کشیدن‌ یکی از اصلی‌ترین عوامل در ابتلا به بیماری لثه است چرا که نه تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند بلکه به لثه نیز آسیب می‌رساند. وقتی سیستم ایمنی تضعیف شده‌ باشد، درمان بافت‌های لثه سخت‌تر خواهد شد. بنابراین هرچه سریع‌تر نسبت به ترک کردن‌ سیگار اقدام کنید، کمتر با مشکلات لثه، بخصوص خونریزی لثه هنگام مسواک زدن‌، مواجه خواهید شد. اگر علاقمندید تا با تاثیر سیگار روی دندان بیشتر آشنا شوید، میتوانید به مطلب دیگر ما مراجعه کنید.

سخن پایانی:

جلوگیری از خونریزی لثه هنگام مسواک زدن‌ کار دشواری نیست. شما به راحتی می‌توانید با رعایت برخی نکات بهداشتی از بروز این مشکل پیشگیری کنید. اما در نظر داشته باشید اگر چه خونریزی لثه ممکن است فقط در اثر مسواک زدن‌ نادرست رخ بدهد؛ اما اگر این مساله تکرار شد یا خونریزی با درد لثه هنگام مسواک زدن‌ همراه بود، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم درمان‌هایی روی لثه و دندان صورت گیرد. هم‌چنین برای جلوگیری از مشکلات لثه و خونریزی آن، معمولا توصیه می‌شود در سال حداقل یک‌بار نسبت به جرم گیری دندان اقدام کنید تا از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات