Search
Close this search box.

معرفی کامل بروساژ دندان

معرفی کامل بروساژ دندان | نخ دندان مینا

بروساژ دندان چیست و چه کاربردی در زیباسازی و بالا بردن کیفیت بهداشت دهان و دندان دارد؟ اگر به دنبال زیباسازی لبخند و از بین بردن جرم‌های موجود روی سطح دندان‌های خود رفته باشید، با اصطلاح بروساژ آشنا هستید و برخی از کاربردهای آن را نیز می‌دانید. در این مقاله در کنار شما هستیم تا به بررسی کامل بروساژ دندان پرداخته و نحوه انجام این روش را برای شما تشریح کنیم.

برای کسانی که به دنبال داشتن دندان‌هایی زیبا و از این گذشته به دور از هر گونه بیماری و عفونت هستند، شناخت چنین روش‌های اهمیت بسیار زیادی دارد.

در انتهای این مقاله شما با یکی از موثرترین و بهترین راه حل‌ها برای از بین بردن لکه‌ها و زردی‌های روی دندان آشنا خواهید شد که استفاده از آن در یک برنامه زمان‌بندی مشخص می‌تواند تا مدت‌ها نیاز شما را به استفاده از جراحی‌های مختلف روی دندان‌ها بی‌نیاز کرده و دندان‌هایی سالم و زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد.

بروساژ دندان چیست؟

بروساژ دندان و جرم گیری دندان‌ دو اصطلاح و عملیات نزدیک به هم هستند که در برخی مواقع به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند. البته این دو عملیات تفاوت‌هایی با هم دارند که در با تعریف بروساژ به این تفاوت‌ها چپی خواهید برد.

دندان‌ها همیشه مستعد آلوده شدن با جرم‌های باقیمانده از مواد غذایی هستند و در صورت عدم استفاده درست و استاندارد از مسواک و نخ دندان، این جرم‌ها روی دندان‌ها سفت شده و دیگر امکان از بین بردن آنها به روش‌های خانگی و مسواک زدن وجود نخواهد داشت.

جرم‌های باقیمانده روی دندان می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای هر فرد ایجاد نمایند. از از بین رفتن زیبایی دندان‌ها و لبخند و کاهش اعتماد به نفس ناشی از آن گرفته تا بروز بیماری‌هایی مانند تارتار دندان و یا حتی عفونت لثه‌ها می‌توانند از عوارض ناشی از عدم رسیدگی به پلاک‌ها و جرم‌های دندانی باشند.

در چنین مواقعی بهترین راه حل جرم گیری دندان است. در فرایند جرم گیری دندان، دندانپزشک با استفاده از برخی تجهیزات پزشکی و روش‌های مختلف اقدام به از بین بردن جرم‌های سخت روی دندان‌ها می‌نماید.

در این فرایند خبری از تراش دادن دندان نیست و نباید آن را با تراش کاری دندان برای زیباسازی اشتباه بگیرید. در فرایند جرم گیری دستگاه‌های خاصی با وارد کردن ضربات و یا فشار هوا و آب باعث کنده شدن جرم‌ها از روی دندان می‌شوند. این عملیات حتی نیاز به بی‌حسی نداشته و دردی نیز نخواهد داشت.

اما بعد از اتمام فرایند جرم گیری و استفاده از مواد غذایی ممکن است باز هم دندان‌ها با لکه‌های زرد باقیمانده از ذرات مواد غذایی روبرو شوند. بروساژ دندان عملیاتی است که معمولا بعد از جرم گیری انجام شده و از این روش برای از بین بردن لکه‌های تازه استفاده می‌شود که امکان از بین بردن آنها با مسواک وجود ندارد اما خیلی هم سفت نیستند.

در این فرایند دندانپزشک معمولا با استفاده از خمیر و یک برس مخصوص و دستگاه چرخشی اقدام به پاکسازی سطح دندان‌ها می‌نماید. دقت داشته باشید که این فرایند جایگزینی برای جرم گیری نیست و کاربرد بروساژ دندان با جرم گیری در موقعیت‌های متفاوتی است. انواع بروساژ دندان نیز بر اساس دستگاه‌ها و تجهیزات در دسترس مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم.

بروساژ دندان چیست؟ | نخ دندان مینا

انواع بروساژ دندان چیست؟

فرایند بروساژ در همه شرایط یک هدف یعنی ایجاد زیبایی بیشتر و از بین بردن لکه‌های سفت نشده را دنبال می‌نماید. انواع بروساژ دندان نیز بیشتر بر اساس نوع دستگاه‌های مورد استفاده برای اجرای این روش بستگی دارد.

دندانپزشکان با توجه به تجهیزات در دسترس ممکن است از روش‌های مختلفی برای اجرای این روش استفاده نمایند. دستگاه‌های سنتی و تجهیزات مدرن می‌توانند در شرایط مختلف برای بروساژ مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال برخی از روش ها و انواع بروساژ دندان را می توان در موارد زیر تشریح کرد:

  • بروساژ سطحی که در آن فقط تاج دندان ها تمیز شده و باعث ایجاد زیبایی بیشتر در آنها می شود.
  • در بروساژ آرایشی یا کرونال دندانپزشک سعی می کند تا مینای دندان را کالما زیبا و صاف نماید.
  • بروساژ درمانی که در مواقع جراحی های مختلف دندان برای پاک کردن سطوح درگیر استفاده می شود.
  • بروساژ انتخابی که در آن فقط بخش خاصی از دندان ها برای برطرف کردن لکه های خاص تمیز می شوند.

کاربرد بروساژ دندان چیست؟

کاربرد بروساژ دندان با کاربر جرم گیری متفاوت است. هر چند هر دو این روش‌ها برای زیباسازی دندان‌ها انجام پذیرفته و در نهایت از بین رفتن لکه‌ها و جرم‌ها را ناشی می‌شوند، اما شرایط استفاده از آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

کاربرد بروساژ دندان بیشتر از بین بردن لکه‌های سفت نشده و ایجاد سطحی صیقلی و درخشان‌تر روی دندان‌ها است. همان طور که می‌دانید در فرایند جرم گیری مینای دندان تراش نمی‌خورد. در این فرایند دندانپزشک تنها با تجهیزات خاص اقدام به از بین بردن جرم‌های روی دندان‌ها می‌کند.

از این رو ممکن است دندان‌ها همچنان به رنگ سفید درخشان نرسند. هر چند بهتر شدن رنگ دندان‌ها در این وضعیت مشهود است، اما هنوز ممکن است سطح دندان دارای لکه‌ها و رنگ‌های زردی باشد.

کاربرد بروساژ دندان دقیقا در این شرایط اهمیت پیدا می‌نماید. بروساژ می‌تواند باعث ایجاد سطح صیقلی و درخشان روی دندان شده و در نتیجه زیبایی خاصی را نیز روی آنها ایجاد نماید.

بروساژ چگونه انجام می‌شود؟

با شناخت کاربرد بروساژ دندان اکنون به خوبی با تفاوت‌های آن با جرم گیری آشنا هستید. این روش فرایند بسیار ساده‌ای دارد. در این فرایند دندانپزشک ابتدا دندان‌ها را به خمیر مخصوصی آغشته نموده و سپس با یک برس آنها را درخشان می‌نماید.

برای این منظور از برس‌های کوچک و مخصوصی استفاده می‌شود که بر روی یک دستگاه چرخشی قرار می‌گیرد تا با ایجاد چرخش‌های سریع برس روی دندان‌ها باعث از بین رفتن لکه‌های روی آنها شود. دقت داشته باشید که این روش وقتی کاربرد دارد که لکه‌های زرد و جرم‌های سفت نشده روی دندان‌ها هستند که امکان از بین بردن آنها با مسواک و نخ دندان وجود نداشته باشد.

مزایای بروساژ دندان

شناخت مزایای بروساژ دندان باعث می‌شود تا شما درک بهتری نسبت به این روش از بین بردن لکه‌های زرد روی دندان‌ها داشته باشید. از اصلی‌ترین مزایای بروساژ دندان می‌توان به ایجاد سطح صیقلی و درخشان روی دندان‌ها اشاره کرد.

همچنین استفاده از این روش باعث می‌شود تا دندان‌های شما عاری از جرم و پلاک‌ها شده و دیگر نیاز به استفاده از درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی برای رفع بیماری‌های دندان و حتی جرم گیری هم نداشته باشید.

معایب بروساژ دندان

از بین بردن لکه‌ها و جرم‌ها از روی دندان‌ها مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. در برخی مواقع شاهد هستیم که برخی از افراد با این تصور که جرم گیری و بروساژ باعث ایجاد آسیب به مینای دندان می‌شود، از استفاده از این روش‌ها خودداری می‌نمایند.

در نظر داشته باشید که در فرایند بروساژ به هیچ وجه آسیبی متوجه مینای دندان‌ها نخواهد بود و خبری از تراش کاری مینای دندان نیز نیست. بنابراین اگر به دنبال معایب بروساژ دندان خیلی موفق نخواهید بود.

زیرا این روش درمانی کاملا بی‌خطر و بدون عوارض خواهد بود. حتی ممکن است بعد از جرم گیری با حساسیت‌های مقطعی روبرو شوید که در بروساژ معمولا حساسیتی نیز وجود ندارد.

مراقبت‌های پس از بروساژ

با مزایا و معایب بروساژ دندان آشنا شده و می‌دانید که استفاده از این روش می‌تواند در ایجاد شرایط بهتر بهداشتی در محیط دهان و دندان‌های شما موثر باشد. اما لازم به توضیح است که مراقبت‌هایی برای بعد از فرایند بروساژ دندان تعریف می‌شوند که باید به آنها نیز دقت داشته باشید. این مراقبت‌ها به شرح زیر هستند:

  • معمولا بعد از اتمام فرایند جرم گیری و بروساژ خبری از درد در دندان‌ها نیست. اما با این حال در صورت مواجه شدن با درد زیاد، می‌توانید با نظر دندانپزشک برای مصرف قرص‌های مسکن اقدام نمایید.
  • بهتر است در یکی دو روز بعد از انجام بروساژ و جرم گیری از خورد غذاهای سنگین خودداری کرده و بیشتر غذاهای آبکی استفاده کنید.
  • قرقره کردن آب نمک یکی از راه حل‌هایی است که مانع از رشد میکروب‌ها بر روی لثه‌ها در دو سه روز بعد از انجام این عملیات خواهد شد.
  • استعمال دخانیات را بعد از انجام بروساژ و جرم گیری ترک کنید.
  • استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان را به صورت مرتب در دستور کار خود قرار داد هو نحوه استفاده از اصولی و درست از آنها را با نیز بیاموزید. بعد از بروساژ به آرامی مسواک بزنید.

مراقبت‌های پس از بروساژ  | نخ دندان مینا

کلام آخر

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیار زیادی روی سلامت کل بدن داشته و همچنین می‌تواند در داشتن دندان‌ها و لبخند زیبا نیز مثمر ثمر باشد. اگر از نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان غافل شوید، خیلی زود مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام آور دندانپزشکی برای درمان مشکلات آنها خواهید شد. بروساژ دندان و کاربرد آن می‌تواند تا حدی شما را از انجام جراحی‌های سخت ناشی از بیماری‌های لثه و دندان‌ها دور نگه دارد. این روش می‌تواند در زیباسازی دندان‌ها و ایجاد سطح کاملا صیقلی و درخشان در آنها شما را یاری رساند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات