Search
Close this search box.

سینوس لیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت | شرکت نخ دندان مینا

سینوس لیفت چیست و این روش درمانی دندان‌ها چه کاربردی دارد؟ دندان‌ها و مخصوصا قسمت‌های ریشه و استخوان متصل به آنها با مشکلات و چالش‌های زیادی در طول زندگی روبرو می‌شوند. روش‌های درمانی و جراحی‌های مختلفی نیز برای رفع هر یک از این چالش‌ها توسعه پیدا کرده است که سینوس لیفت (Sinus Lift) یکی از آنها است.

با توجه به اینکه این روش درمانی به شدت در جامعه رایج شده، لازم دانستیم تا اطلاعات و نکات بسیار مهمی را درباره آن با شما در میان بگذاریم. برخی از افراد از ترس شایعات مربوط به درد و ناراحتی‌های انواع سینوس لیفت و برخی نیز به دلایل دیگر از استفاده از این روش درمانی سر باز می‌زنند.

در این مقاله در کنار شما هستیم تا تمام این شرایط و موارد را مورد بررسی قرار داده و نحوه اجرای این جراحی ساده را نیز با شما در میان بگذاریم.

سینوس لیفت چیست؟

اما در ابتدا باید بدانید که سینوس لیفت چیست و در این روش جراحی چه عملیاتی انجام می‌شود. سینوس‌ها حفره‌های تنفسی هستند که در‌بخش های مختلف فک و صورت قرار گرفته و دائما در حال رشد نیز هستند.‌بخش بالایی دندان‌های بالا را سینوس‌های مختلفی می‌پوشانند.

به عنوان مثال مشهورترین سینوس این ناحیه با عنوان سینوس ماگزیلاری (Maxillary Sinus) معروف است که تمام‌بخش های بالا دندان‌های فک و آسیاب بالا را پوشانده است. سینوس‌ها تا نزدیکترین نقاط نزدیک به دندان‌ها رشد می‌کنند. حتی در برخی مواقع ممکن است عصب‌ها و ریشه دندان‌های فک وارد محیط این سینوس‌ها شود.

اما در صورتی که دندان‌های آسیاب از بین رفته و کشیده شده باشند، فضا برای رشد سینوس‌ها بیشتر شده و عملا دیگر استخوانی برای پیوند‌های مختلف دندانی نیز وجود نخواهد داشت.

سینوس لیفت اصطلاحا به یک روش جراحی اطلاق می‌شود که در آن جراح فک و صورت و دندانپزشک با رسیدن به سینوس‌ها آنها را به بالا هدایت کرده و فضا را برای کاشت دندان و پیوند استخوان ایجاد می‌نمایند.

این روش جراحی به صورت سرپایی در مطب دندانپزشکی صورت پذیرفته و درد خاصی هم در زمان انجام آن وجود نخواهد داشتو استفاده از بی‌حسی موضعی، این روش جراحی را نیز مانند سایر روش‌های جراحی بر روی دندان‌ها بدون درد خواهد کرد.

سینوس لیفت چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

کاربرد سینوس لیفت چیست؟

اکنون به خوبی می‌دانید که سینوس لیفت چیست و در فرایند این روش جراحی چه هدفی دنبال می‌شود. اما سوال و نکته بعدی اینجاست که کاربرد سینوس لیفت چیست و چرا به این جراحی نیاز داریم؟

کاربرد سینوس لیفت یکی از مهم‌ترین کاربردهای لازم برای کاشت ایمپلنت است. دقت داشته باشید که ترمیم شکستگی دندان‌ و استفاده از ایمپلنت نیاز به استخوان دارد تا این پیوند به صورت کامل و محکم شکل بگیرد. در حقیقت در صورت نبود و یا وجود ضعف در استخوان‌های زیر دندان‌ها، امکان استفاده از این روش درمانی نیز وجود نخواهد داشت.

کاربرد سینوس لیفت دقیقا ددر چنین مواقعی اهمیت پیدا می‌کند. در این شرایط برای ایجاد بستر لازم برای استفاده از ایمپلنت نیاز است تا سینوس‌ها به بالا هدایت شده و فضای زیر دندان برای درمان آماده شود.

در جراحی سینوس لیفت بعد از هدایت سینوس‌ها به سمت بالا، در محل ایجاد شده پودر استخوان و مواد پیوندی قرار داده شده و از این طریق امکان استفاده از ایمپلنت به وجود می‌آید.

در صورت عدم انجام این جراحی عملا امکان استفاده از ایمپلنت نیز وجود نخواهد داشت. زیرا استخوان کافی برای این منظور در دسترس نیست. دقت کنید که بسته به شرایط و به تشخیص پزشک ممکن است بلافاصله بعد از جراحی سینوس لیفت و یا 6 ماه بعد و محکم شدن پیوندهای استخوان، ایمپلنت کاشته شود.

کاربرد سینوس لیفت چیست؟ | شرکت نخ دندان مینا

انواع روش‌های جراحی سینوس لیفت

شناخت انواع سینوس لیفت نیز در درک هر چه بهتر این روش جراحی به شما کمک خواهد کرد. همچنین بهتر با کاربرد سینوس لیفت نیز آشنا خواهید شد. برای اینکه عملیات استفاده از ایمپلنت روی استخوان فک به خوبی انجام پذیرفته و نتیجه کار ایده آل باشد، لازم است تا حداقل 5 میلیمتر استخوان در حد فاصل محل قرار گیری دندان تا سینوس‌ها وجود داشته و امکان استفاده از آن برای قرار گیری ایمپلنت فراهم شود.

در صورتی که این مقدار استخوان در این فاصله در دسترس نباشد، کاربرد سینوس لیفت اهمیت خود را نشان می‌دهد. حال بسته به اینکه شرایط استخوان در این ناحیه چگونه بوده و چقدر استخوان جدید نیاز باشد، از انواع سینوس لیفت توسط دندانپزشکان استفاده می‌گردد.

انتخاب از میان انواع سینوس لیفت در واقع به مقدار استخوان لازم برای ایجاد بستر ایمپلنت بستگی خواهد داشت. در حال حاضر این روش جراحی به دو نوع سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته انجام می‌پذیرد.

در روش سینوس لیفت باز که نیاز به پیوند استخوان بیش از 3 میلیمتر وجود دارد، فضای لازم برای پر کردن پودر استخوان باز شده و سینوس‌ها در این‌بخش به بالا لیفت می‌شوند. در مرحله بعدی پودر استخوان به مقدار لازم و به تشخیص پزشک در این ناحیه قرار داده می‌شود.

روش جراحی سینوس لیفت باز نیز معمولا خود در دو نوع در دستور کار قرار می‌گیرد. در نوع اول بسته به شرایط بلافاصله بعد از این جراحی ایمپلنت استفاده می‌شود و در روش دوم نیز ایمپلنت بعد از یک فاصله زمانی 6 ماه که پیوند استخوان محکم شده باشد، انجام می‌پذیرد.

در روش سینوس لیفت بسته دیگر خبری از باز کردن تمام ناحیه لازم برای پر کردن استخوان نیست و پزشک با ایجاد یک حفره در استخوان بالای دندان‌ها فضای لازم برای تزریق پودر استخوان را ایجاد کرده و به مقدار از پیش تعیین شده پودر استخوان را در این ناحیه تزریق می‌نماید. در این روش استخوان بالای فک نیاز به ترمیم و بازسازی خیلی زیادی نداشته و عملا با تزریق امکان ترمیم آن وجود دارد.

همچنین دقت داشته باشید که جراحی سینوس لیفت می‌تواند:

  • زمانی که مدت زیادی از کشیدن دندان‌ها گذشته و استخوان به شدت تحلیل رفته باشد،
  • وجود ضعف شدید در استخوان‌های زیر دندان‌های آسیاب به دلایل مختلف

مورد استفاده قرار بگیرد. این روش جراحی به نوعی برای ترمیم استخوان‌های زیر دندان‌ها کاربرد مهمی داشته و به تشخیص پزشک در مواقع این چنینی کاربرد دارد.

مزایا و معایب لیفت سینوس

کاربرد لیفت سینوس باعث شده تا این روس درمانی به شدت در جامعه رایج شود. همچنین در کنار کاربردهای عالی باید اشاره کنیم که این روش درمانی عوارض چندانی نداشته و مزیت‌های زیادی برای افراد ایجاد می‌نماید.

دقت کنید که تحلیل رفتن استخوان زیر دندان‌ها که معمولا در مواقع بروز بیماری‌های مختلف فک و لثه به وقوع می‌پیوندد، ممکن است مشکلات عدیده‌ای را ایجاد نماید. از این رو این روش درمانی به نوعی پیشگیری از چنین مشکلاتی نیز است. افراد مبتلا به سرطان و یا بیماری‌های وخیم فک و لثه ممکن است در صورت عدم دقت به این موضوع با مشکلات به مراتب زیادی روبرو شوند.

معایب خاصی را نمی‌توان برای سینوس لیفت تعریف کرد. اما با این حال این روش درمانی نیز مانند سایر جراحی‌ها ممکن است با معایب و عوارضی همراه باشد. انواع سینوس لیفت بعد از جراحی ممکن است باعث درد در ناحیه جراحی شوند که این درد کوتاه مدت بوده و قابل رفع است.

همچنین می‌توان از قرص‌های مسکن برای جلوگیری از بروز درد در این ناحیه نیز استفاده نمود. همچنین خونریزی در ناحیه لثه و متورم شدن آنها را نیز از دیگر عوارض ناشی از لیفت سینوس می‌توان نام برد که این عوارض نیز مقطعی بوده و بعد از طی شدن دوره نقاهت از بین خواهند رفت.

در موارد بسیار نادری ممکن است این مشکلات در طولانی مدت نیز با بیمار همراه باشد که در این صورت پزشک می‌تواند روش‌های درمانی مرتبط را اتخاذ و از آنها استفاده کند.

مزایا و معایب لیفت سینوس | شرکت نخ دندان مینا

بررسی تفاوت سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته

همان که اشاره کردیم انواع سینوس لیفت بر اساس شرایط و به تشخیص پزشک برای جراحی انتخاب و در دستور کار قرار می‌گیرد. اما لازم دانستیم تا مقایسه‌ای میان دو روش جراحی معمول سینوس لیفت داشته و تفاوت‌های آنها را برای شما بررسی کنیم.

این مهم باعث می‌شود تا شما درک بهتری نسبت به این روش جراحی و شرایط انجام آن داشته باشید. سینوس لیفت بسته در زمانی در دستور کار قرار می‌گیرد که استخوان زیر دندان‌ها کاملا از بین نرفته و ضخامت قابل توجهی از آن در دسترس است. تنها برای اجرای ایمپلنت نیاز به ترمیم استخوان وجود دارد.

در حالی که در سینوس لیفت باز نیاز به ترمیم استخوان بیش از 3 میلیمتر نیاز است. در واقع تفاوت این دو روش به گونه‌ای در تفاوت میان شرایط استخوان زیر دندان‌ها است. در جدول زیر می‌توانید مقایسه کاملا انواع سینوس لیفت را مشاهده کنید.

سینوس لیفت باز سینوس لیفت بسته
برای ایجاد استخوان زیر دندان‌ها کاربرد دارد. فقط برای ترمیم استخوان زیر دندان‌ها استفاده می‌شود.
استفاده از ایمپلنت بلافاصله بعد از جراحی بسته به اندازه استخوان قبل از جراحی دارد. در صورت وجود حداقل 5 میلیمتر استخوان عمودی این مهم امکان پذیر خواهد شد. در غیر این صورت ایمپلنت با تاخیر انجام می‌شود. امکان اجرای ایمپلنت بلافاصله بعد از جراحی وجود دارد.
در صورت از بین رفتن کامل استخوان زیر دندان نیز قابل استفاده است. ارتفاع استخوان زیر دندان حتما باید بیشتر از 3 میلیمتر و کمتر از 2 سانتی متر باشد.
برای افزایش ارتفاع استخوان کاربرد دارد. بیشتر در نقش ترمیم ضعف موجود در استخوان زیر دندان استفاده می‌شود.
یک جراحی وسیع و تهاجمی است. یک جراحی بسته و غیرتهاجمی است.
فرایند جراحی زمان بر است. در زمان بسیار کمتری انجام می‌پذیرد.
ممکن است جراحی چند روز به طول بیانجامد. در یک جلسه تمام جراحی به پایان خواهد رسید.
نیاز به مراقبت‌های بعد از جراحی دارد. نیاز چندانی به مراقبت‌های بعد از جراحی نخواهد داشت.
هزینه جراحی بالا است. هزینه جراحی مقرون به صرفه‌تر است.

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت

انواع سینوس لیفت باعث ایجاد شرایط بهتر در استخوان زیر دندان‌ها می‌شود. اما نباید فراموش کنید که این روش‌های جراحی نیاز به مراقبت‌هایی نیز خواهد داشت. معمولا بعد از اتمام فرایند جراحی سینوس لیفت تذکرات و نکات لازم از سوی پزشک با شما در میان گذاشته می‌شود. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر از تا دو هفته بعد از این جراحی از روزش‌های سنگین خودداری کنید.
  • استعمال دخانیات تا دو هفته بعد از جراحی ممنوع است.
  • عدم انجام فعالیت‌های خیلی سنگین
  • استفاده از دهان شویه برای جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه جراحی
  • استفاده درست از مسواک و نخ دندان برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها و عدم ایجاد فشار مسواک در ناحیه جراحی
  • تا چند روز بعد از جراحی بهتر است غذاهای آبکی استفاده شود.
  • عدم اجرای هر عملی که باعث عطسه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از سینوس لیفت| شرکت نخ دندان مینا

کلام آخر

اکنون به خوبی می‌دانید که سینوس لیفت چیست و چه کاربردی دارد. همچنین با انواع سینوس لیفت نیز آشنا شده و تفاوت‌های آنها را می‌دانید. البته شایان ذکر است که انتخاب روش درمانی مناسب بایستی با توجه به نظر پزشک صورت پذیرد. اما در هر حال در صورتی که نیاز به این روش درمانی داشته و از آن اجتناب کنید، ممکن است چالش‌های به مراتب پیچیده تری را مشاهده نمایید. از این رو توصیه می‌کنیم که در صورت افتادن دندان‌ و مشکلات مختلف آنها خیلی سریع به یک دندانپزشک خوب مراجعه کرده و با تاخیر باعث بروز مشکلات بیشتر و وخیم‌تر نشوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات