Search
Close this search box.

7 دلیلی که باعث لق شدن ایمپلنت دندان می شود + روش‌های جلوگیری و درمان آن

7 دلیلی که باعث لق شدن ایمپلنت دندان می شود + روش‌های جلوگیری و درمان آن | نخ دندان مینا

لق شدن ایمپلنت دندان می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ برای کسانی باشد که از این طریق برای زیباتر کردن لبخند خود اقدام کرده‌اند. این روش زیباسازی و درمان برخی از مشکلات دندان، در صورت عدم دقت ممکن است با مشکل لق شدن روبرو شود.

البته چنین مشکلاتی برای ایمپلنت معمولا نادر هستند. اما با این حال لازم است تا شما با دلایل لق شدن ایمپلنت دندان آشنا شده و در مواقع ضروری برای رفع و درمان این مشکل اقدام کنید.

هر چند روش‌هایی برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد، اما در صورت بروز چنین مشکلی، چاره کار تنها مراجعه به دندانپزشک خواهد بود. در این مقاله در کنار شما هستیم تا در قدم اول علل لق شدن ایمپلنت دندان را به شما معرفی نموده و با تشریح هر یک از این دلایل، روش‌های مناسب درمان آن را نیز با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

دلایل و علل لق شدن ایمپلنت دندان

اگر با ماهیت ایمپلنت آشنا باشید، بهتر می‌توانید علل لق شدن ن را درک کنید. دندان‌ها بر روی بافت نرم لثه قرار می‌گیرند. از این رو ممکن است حرکت بسیار کمی در حدود چند صدم اینچ داشته باشند.

اما اجزای ایمپلنت دندان با پیچ یا فیکسچر به استخوان متصل شده و عملا هیچ راهی برای تکان خوردن آن وجود ندارد. از این رو هر حرکتی در ایمپلنت می‌تواند نشانه لق شدن و بروز مشکل در یکی از اجزای آن باشد. البته لازم به توضیح است که ایمپلنت دندان از دو‌بخش مجزای تاج و پیچ فیکس کننده آن به استخوان تشکیل شده که هر یک از این دو جزء ممکن است به صورت مجزا دچار مشکل شوند.

در بررسی دلایل لق شدن ایمپلنت دندان سعی داریم تا اولا برای هر کدام از این دو جزء موارد مختلف را بیان کنیم  همچنین باید متذکر شویم که درمان لق شدن ایمپلنت دندان برای هر دو این اجزاء نیز می‌تواند متفاوت باشد.

1.جوشن نخوردن استخوان با ایمپلنت

یکی از دلایل لق شدن ایمپلنت دندان جوشن نخوردن استخوان با ایمپلنت است. باید دقت داشته باشید که ایمپلنت بر روی بافت استخوان پیاده‌سازی می‌شود. از این رو انتظار می‌رود تا کمی بعد از قرار دادن آن شاهد رشد استخوان بر روی اجزای ایمپلنت و در بر گرفتن‌بخش های متصل به استخوان آن باشیم.

اما به دلایلی مکن اس این مهم اتفاق نیفتد. عدم قرار گیری صحیح ایمپلنت در محل مناسب با مقدار بافت کافی استخوانی و یا عدم توانایی بدن در جوش خوردن استخوانی به دلیل ضعف و بیماری‌های مختلف می‌توانند مانع از بروز چنین شرایطی شوند. در چنین مواقعی درمان لق شدن ایمپلنت بایستی زیر نظر دندانپزشک انجام پذیرد.

جوشن نخوردن استخوان با ایمپلنت | نخ دندان مینا

2.ضربه خارجی

یکی دیگر از علل لق شدن ایمپلنت دندان ضربه خارجی است. در صورتی که ضربه خارجی روی فک وارد شود، این امکان وجود دارد تا با توجه به شدت ضربه شاهد لق شدن ایمپلنت‌ها باشیم.

برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان دور ماندن از فضای این چنینی می‌تواند شرط اساسی باشد اما با این حال چنین شرایطی غیرقابل پیش‌بینی بوده و این مشکل ممکن است برای هر کسی رخ دهد. ترمیم ایمپلنت لق شده با توجه به شدت ضربه با نظر دندانپزشک انجام خواهد پذیرفت.

3.فشار زیاد روی ایمپلنت

فشار زیاد نیز می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. دقت کنید که درمان لق شدن ایمپلنت دندان با درمان لق شدن دندان‌های طبیعی کاملا با هم متفاوت است و بروز فشار در هر دو این‌ها شرایط متفاوتی را در فک و دهان ایجاد می‌کند.

وارد شدن فشار به هر دلیلی به دندان‌های طبیعی به صورت طبیعی نیز قابل درمان است و ممکن است بعد از مدتی دوباره سلول‌های استخوانی ریشه دندان را در بر بگیرند. اما در صورت استفاده از ایمپلنت دیگر خبری از ریشه نبوده و وارد شدن فشار به سلول‌های استخوانی در اطراف ایمپلنت و جدا شدن آنها قابلیت درمان طبیعی را ندارد.

دقت کنید فشار وارد شده به ایمپلنت‌ها حتی ممکن است به دلیل عادات بد خود فرد مانند ساییدن دندان‌ها به یکدیگر یا دندان قروچه کردن نیز رخ دهد.

فشار زیاد روی ایمپلنت | نخ دندان مینا

4.التهاب و عفونت‌های لثه

همچنین از علل لق شدن ایمپلنت دندان می‌توان به بروز عفونت‌ها و التهاب‌های مختلف در لثه اشاره کرد. البته دقت کنید که بعد از استفاده از این روش درمانی، به خودی خود لثه‌ها پتانسیل عفونت و التهاب را پیدا می‌نمایند.

حتما باید راه حل‌های لازم برای جلوگیری از التهاب آنها طبق نظر دندانپزشک انجام پذیرد. در صورت عدم دقت به چنین موضوع مهمی ممکن است لثه‌ها با انی مشکل روبرو شده و در نتیجه ایمپلنت متصل به آنها نیز لق شود.

جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان در چنین شرایطی با مصرف آنتی بیوتیک‌ها بعد از استفاده از ایمپلنت امکان پذیر خواهد بود. اما در صورت بروز این مشکل، چاره کار می‌تواند خارج کردن ایمپلنت و در‌مان لثه و سپس قرار دادن دوباره آن باشد.

5.عدم جایگذاری صحیح و کامل هر یک از‌بخش های ایمپلنت

یکی از دلایل لق شدن ایمپلنت دندان را می‌توان به نحوه عملکرد دندانپزشک در جایگذاری اجزای مختلف آن نسبت داد. پروتزها، پیچ یا فیکس کننده‌ها و حتی مواد جانبی مانند سیمان و چسب بایستی به صورت صحیح و البته با کیفیت بسیار بالا انتخاب شده و در جای خود قرار گیرند.

اگر هر گونه سهل انگاری در این باره صورت پذیرفته و یا دندانپزشک مهارت کافی در این باره نداشته باشد، احتمالا بایستی منتظر لق شدن ایمپلنت باشید. انتخاب دندانپزشک با تجربه و ماهر در این زمینه می‌تواند از راه‌های جلوگیری از لق شدن ایمپلنت باشد.

6.ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان یا نرمی استخوان

پایه اصلی ایمپلنت بر روی استخوان محکم شده و عدم تکان خوردن آن نیز به همین دلیل است. از این رو بروز هر گونه چالشی در استخوان متصل به پایه می‌تواند از دلایل لق شدن ایمپلنت دندان باشد. داشتن استخوان‌ها نرم و یا بیماری پوکی استخوان می‌تواند چنین چالشی را برای فرد ایجاد کند.

ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان یا نرمی استخوان | نخ دندان مینا

7. شل شدن تاج ایمپلنت

همان طور که اشاره کردیم ایمپلنت از دو‌بخش تاج و ریشه تشکیل می‌شود. شایان ذکر است در اکثر مواقع بروز لقی در تاج ایمپلنت رخ می‌دهد. شل شدن تاج ممکن است به دلایل مختلفی باشد. نبود کیفیت کافی در سیمان و چسب استفاده شده و یا از بین رفت نان از این دست دلایل هستند.

برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان باید چه چیزهایی رعایت کرد؟

اما نوبت به معرفی روش‌های جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان می‌رسد. دقت داشته باشید که در بسیاری از مواقع داشتن یک رفتار بسیار ساده می‌تواند شما را از این مشکل برای همیشه دور نگه داشته و مانع از نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای ترمیم و درمان لق شدن ایمپلنت دندان نیز کند. برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان به شرح زیر هستند:

  • در قدم اول رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی می‌تواند برای جلوگیری از تمام چالش‌های مربوط به ایمپلنت داشته باشد.
  • بهتر است یک رژیم غذایی مناسب برای بعد از استفاده از ایمپلنت در نظر بگیرید و از خوردن غذاهای خیلی سفت بعد از این روش درمانی اجتناب کنید.
  • عادت‌هایی مانند استفاده از دندان برای شکستن آجیل و یا جدا کردن چسب را کنار بگذارید.
  • از استعمال دخانیات بعد از ایمپلنت خودداری کنید.
  • استفاده از نخ دندان می‌تواند یک راه کار بسیار مناسب برای جلوگیری از عفونت‌های لثه باشد.

روش‌های درمان لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

دلایل لق شدن ایمپلنت دندان و همچنین روش‌های جلوگیری از بروز چنین چالشی را با شما در میان گذاشتیم. اما لازم است تا روش‌های درمان لق شدن ایمپلنت دندان را نیز مرور کنیم تا در صورت بروز این مشکل، شما بتوانید بهترین تصمیم را برای برطرف کردن آن بگیرید.

قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که تشخیص نهایی لق شدن ایمپلنت به عهده دندانپزشک است و لازم است تا از ایمپلنت لق شدن عکسبرداری شود. البته نشانه‌ها و علائمی مانند:

  • احساس لق شدن
  • درد در دندان ها
  • خونریزی لثه
  • تحلیل رفتن استخوان‌ها
  • تغییر رنگ لثه ددر اطراف ایمپلنت

و مواردی از این دست وجود دارند که با مشاهده آنها می‌توان به این مشکل پی برد. اما با این حال ضروری است تا خیلی سریع برای بررسی و در نهایت درمان این مشکل به دندانپزشک مراجعه شود. دندانپزشک نیز بر اساس شرایط موجود ممکن است از روش‌های مختلف برای درمان لق شدن ایمپلنت دندان استفاده نماید.

  • در صورت عفونت لثه، لازم است تا ایمپلنت اطراف آن برداشته شده و بعد از درمان عفونت لثه، دوباره پیاده‌سازی شود.
  • در صورت بروز مشکلات استخوانی نیاز به برداشت ایمپلنت و جایگذاری دوباره آن وجود خواهد داشت.
  • در برخی مواقع به دلیل مشکلات استخوانی مانند پوکی ممکن است نیاز به پیوند استخوان وجود داشته باشد.
  • در برخی موارد نیز به دلیل بروز آسیب جدی به ایمپلنت راهی جز تعویض آن نخواهد بود.

در نظر داشته باشید که درمان لق شدن ایمپلنت دندان ممکن است هزینه‌های قابل توجهی را برای شما به دنبال داشته باشد. از این رو بهتر است با رعایت نکات لازم مانع از بروز چنین مشکلی شوید.

روش‌های درمان لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟ | نخ دندان مینا

کلام آخر

دلایل لق شدن ایمپلنت دندان و روش‌های جلوگیر‌ی و درمان آن را با هم مرور کردیم. در انتها لازم به یادآوری است که در 95 درصد مواقع ایمپلنت‌ها بدون هیچ مشکلی بر روی دندان قرار می‌گیرند. تنها در موارد بسیار نادری ممکن است با چالش لق شدن ایمپلنت روبرو شوید. عدم دقت به نکات مهم درباره ایمپلنت دندان که دندانپزشک بعد از استفاده از آن گوشزد نموده و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله مواردی هستند مکه می‌تواند احتمال بروز چنین مشکلی را برای شما افزایش دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات