Search
Close this search box.

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید | نخ دندان مینا

انواع رنگ لمینت دندان در پالت‌های رنگی بسیار متنوع وجود دارد که هرکدام یک کد رنگ مخصوص به خود را دارد. این وضعیت ممکن است شما را گیج کرده و به این فکر کنید که کدام رنگ لمینت لبخند شما را خارق‌العاده جلوه می‌دهد؟! قبل از اینکه به انتخاب رنگ لمینت بپردازیم بهتر است برای کسانی که با لمینت‌ها آشنایی ندارند، توضیح مختصری ارائه بدهیم. این روکش‌ها یک پوشش نازک بوده که روی جلوی دندان اعمال می‌شود. آنها برای پنهان کردن یا اصلاح سریع و مؤثر عیوب دندان طراحی شده‌اند. با لمینت‌ها می‌توانید یک لبخند جذاب داشته باشید، اما یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای داشتن چنین لبخندی انتخاب رنگ لمینت مناسب با ظاهر شما است.

اکثر افراد فکر می‌کنند که این مرحله ساده است و اغلب می‌گویند”سفید‌ترین رنگ ممکن رو به من بده” اما در واقع این مرحله تأثیر بسیار زیادی در نتیجه کار دارد. به یاد داشته باشید زمانی که لمینت‌ها روی دندان نصب می‌شوند بین 5 تا 15 سال دوام دارند، بنابراین باید در انتخاب رنگ لمینت دندان دقت کرد تا ظاهری طبیعی و درعین‌حال جذاب داشته باشند.

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید | نخ دندان مینا

معرفی انواع رنگ لمینت دندان

در زیر به معرفی انواع رنگ لمینت دندان می‌پردازیم.

  • رنگ BL1/0M1: سفید‌ترین رنگ
  • رنگ BL2/0M2: مناسب برای افراد برون‌گرا با پوست روشن
  • رنگ BL3/0M3: مناسب برای افراد دارای پوست زیتونی
  • رنگ BL4/0M4: مناسب افراد داری پوست تیره
  • رنگ B1: مناسب افراد دارای پوست تیره که به دنبال ظاهر طبیعی‌تری هستند.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، لمینت‌ها تنوع رنگی بالایی دارند. با روشن‌ترین رنگ Bleach1 (BL1 یا 0M1) شروع می‌کنیم و سپس به ترتیب به سمت رنگ‌های (0M3 یا BL3)Bleach 3  که رنگ زردتری را نشان می‌دهند پیش می‌رویم. توجه داشته باشید که تفاوت بین این رنگ‌ها اندک است و باید به صورت موشکافانه رنگ لمینت مناسب خود را انتخاب کنید.

بعد از BL3/0M3، راهنما بر اساس درخشندگی دندان از ترتیب خاصی پیروی می‌کند. برای مثال رنگ‌های با کد رنگی B1، A1، B2، D2، A2  و … در این پالت رنگی وجود دارد که با افزایش مقیاس، درخشندگی کمتری پیدا می‌کنند. به‌گونه‌ای که رنگ دندان تیره‌تر و زردتر از دندان قبل است.

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید | نخ دندان مینا

در جدول رنگی استاندارد که در تصویر بالا مشخص شده‌ است، ۴۴ سایه رنگ وجود دارد که در کل این رنگ‌ها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • گروه A رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز
  • گروه B زرد مایل به قرمز
  • گروه C خاکستری
  • گروه D خاکستری مایل به قرمز

هر کدام از این گروه‌ها حاوی ۱۱ سایه با تیرگی‌های متفاوت است.

شاید سؤال پیش بیاید که  رنگ B1 با A1 چه تفاوتی دارد؟ هر دوی این رنگ‌ها بسیار براق و درخشان هستند. اما B1 سایه تیره‌تر و طبیعی‌تری نسبت به از A1 دارد. تفاوت رنگی بین آن‌ها زمانی که پالت رنگ لمینت را مشاهده می‌کنید برای شما مشخص‌تر می‌شود.

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید | نخ دندان مینا

معرفی ویژگی رنگ‌های پرطرفدار لمینت دندان

لمینت‌ها یک رویکرد درمانی طولانی‌مدت هستند. در صورت انتخاب رنگ نامناسب ممکن است مجبور به تعویض آن‌ها شوید. هنگام انتخاب رنگ باید رنگی را انتخاب کرده که به بهترین وجه متناسب با نیازهای شما باشد. این بدین معنا است که شما باید به دنبال رنگ‌هایی باشید که با فرم صورت، سن و رنگ پوست شما مطابقت دارند. همان‌طور که در تصاویر بالا دیدید، دو دسته‌بندی رنگی وجود دارد.

انواع رنگ لمینت دندان براساس مقیاس  BL1 -B1

در زیر به معرفی ویژگی دسته اول رنگی که از BL1  تا B1 است می‌پردازیم.

  • اولین رنگ لمینت دندان BL1/0M1 – سفیدترین رنگ لمینت دندان

BL1/0M1 سفیدترین رنگی است که هرکسی می‌تواند انتخاب کند. امروزه اکثر افراد رنگ‌های سفید را ترجیح می‌دهند، اگر به دنبال اصلاح بیشتر لبخند و رنگ سفید‌تر هستید، 0M1 بهترین انتخاب خواهد بود.

  • دومین رنگ لمینت دندان BL2/0M2

برای افراد دارای پوست روشن با شخصیت برون‌گرا که بیش از 8 روکش لمینت می‌خواهند، انتخاب مناسبی است.

  • سومین رنگ لمینت دندان BL3/0M3

مناسب برای افراد دارای پوست زیتونی است. برای پوست‌های تیره، رنگ‌هایی که معمولاً پیشنهاد می‌شود BL3 یا BL2 است..

  • چهارمین رنگ لمینت دندان BL4/0M4

برای افراد با پوست گندمی تیره که به دنبال یک لبخند طبیعی هستند، گزینه مناسبی است.

  • پنجمین رنگ لمینت دندان B1

افراد دارای پوست تیره می‌توانند از این رنگ برای لمینت خود استفاده کنند. اگر پوست تیره دارید و می‌خواهید دندان‌های شما طبیعی‌تر جلوه کند، B1 عالی عمل می‌کند.

انواع رنگ لمینت دندان براساس دسته‌بندی A-D

  • رنگ لمینت A1

سفیدترین و روشن‌ترین رنگ لمینت دندان را دارد که به رنگ هالیوودی نیز شباهت دارد. این رنگ ثبات و مقاومت بالایی داشته و برای زمانی مناسب است که تمامی دندان‌ها لمینت شوند.

  • رنگ لمینت A2

رنگ A2 رنگ سفید استخوانی بوده و نسبت به رنگ A1  هاله و سایه‌ای تیره‌تر دارد. این رنگ برای کسانی که به دنبال رنگ طبیعی بوده و می‌خواهند فقط یک درجه از دندان‌های خودشان روشن‌تر باشد، بسیار مناسب است.

  • رنگ لمینت A3

رنگ دندان طبیعی انسان‌ها در اغلب موارد (70٪ موارد) مطابق رنگ لمینت A3 است. از این رنگ برای زمانی که روش سفید کردن دندان‌ها مانند بلیچینگ استفاده نشده است می‌تواند مناسب باشد. اگر تصمیم به لمینت دندان‌های جلو یا فقط دندان‌های فک بالا را دارید، بهتر است این رنگ انتخاب شود.

  • رنگ لمینت B1

رنگ لمینت B1 یکی از رنگ‌های روشن است که طرفداران زیادی دارد. این رنگ از A3 بسیار روشن‌تر است.

معرفی پرکاربردترین رنگ لمینت دندان

پرکاربردترین رنگ لمینت دندان بین دسته‌بندی اول BL2  و BL3 است. از طرف دیگر پرکاربردترین رنگ لمینت دندان در دسته‌بندی دوم A1  و B1 است.

هالیوود سفید یا A1: وقتی به لمینت فکر می‌کنید، اولین چیزی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، بازیگران هالیوود با دندان‌های کاملاً صاف و سفید هستند. برای رسیدن‌ به این ظاهر، به 8 تا 10 لمینت روی دندان‌های بالایی و 8 تا 10 لمینت روی دندان‌های پایینی نیاز دارید. اگر فردی برون‌گرا هستید، رنگ سفید هالیوود ممکن است برای شما مناسب باشد. بااین‌حال، بدون قرار دادن‌ لمینت روی دندان‌های بالا و پایین نمی‌توان به این امر دست‌یافت.

سفید طبیعی B1: رنگ سفید طبیعی برای اکثر افراد مناسب است. بسته‌ به نتیجه‌ی دلخواه فرد و پهنای لبخندش می‌توان 6 تا 10 لمینت روی دندان‌های بالایی نصب‌کرده و سپس رنگ لمینت‌ها را با دندان‌های پایینی تطبیق داد. این رویکرد لبخندی طبیعی ایجاد می‌کند که در طول سال‌ها با سفید کردن مناسب دندان‌های پایین برای رفع لکه‌ها، می‌توان این لبخند را حفظ کرد.

بررسی نکات و معیار‌های مهم در انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

هر فرد باید یک رنگ مناسب و طبیعی برای لمینت‌های خود دریافت کند، تا به ایجاد ظاهری طبیعی‌تر کمک کند که این از مزایای لمینت است. نمودار رنگ لمینت‌ها به یافتن‌ بهترین رنگ متناسب با هر فرد کمک می‌کند. همان‌طور که افراد رنگ پوست متفاوتی دارند، رنگ دندان‌های آنها نیز متفاوت است. از طرف دیگر چیزی که برای یک فرد مناسب است ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. به همین دلیل، دندانپزشک باید بهترین رنگ را برای رفع نیازهای شما انتخاب کند. اهداف دندانپزشکی هر فرد متفاوت است. هدف از انجام لمینت کمک به دستیابی به این اهداف و درعین‌حال ارائه یک پوشش طبیعی است. 7 فاکتور اساسی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب رنگ لمینت دندان در نظر بگیرید.

  1. تعداد لمینت ها
  2. رنگ پوست
  3. رنگ صلبیه چشم
  4. شخصیت و انتظارت شما
  5. اندازه لمینت
  6. فرم صورت
  7. رنگ دندان

اجازه دهید معیارهای مهم بالا را توضیح دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب رنگ لمینت دندان را داشته باشید.

انواع رنگ لمینت دندان را بشناسید | نخ دندان مینا

تعداد لمینت‌ها یک راهنمای مناسب برای انتخاب رنگ لمینت دندان

اگر قصد لمینت کردن  8 الی 10 دندان خود را دارید، می‌توانید طیف وسیعی از این رنگ‌ها را انتخاب کنید. اما اگر شما فقط به 2 یا 4 لمینت نیاز دارید، آنگاه تصمیم‌گیری شما در انتخاب رنگ لمینت دندان محدود می‌شود. شما در این شرایط باید رنگی شبیه به دندان‌های طبیعی خود انتخاب کنید.

رنگ پوست نکته مهم برای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

رنگ پوست عامل مهم بعدی است که در هنگام انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان باید در نظر بگیرید. بااین‌حال BL2/0M2 یکی از محبوب‌ترین و دقیق‌ترین رنگ‌ها برای افراد دارای پوست روشن و BL3 یا BL4 بهترین رنگ لمینت برای افراد دارای پوست تیره است.

تئوری رنگ در اکثر خدمات زیبایی‌شناسی کاربرد دارد. به‌عنوان‌مثال، استایلیست‌ها برای داشتن ظاهری طبیعی، رنگ موهایی فقط دو درجه روشن‌تر یا تیره‌تر را توصیه می‌کنند. وقتی صحبت از لبخند می‌شود، نیز می‌توان همین کار را کرد. اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دو درجه روشن‌تر از دندان‌های طبیعی شما می‌تواند نتایج عالی را ایجاد کند. سعی کنید یک دندانپزشک خوب انتخاب کنید تا بهترین توصیه‌ها و عملکرد را از او دریافت کنید.

رنگ صلبیه چشم راهنمای جالب برای انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

رنگ صلبیه چشم: چشم‌ها و دندان‌ها اولین ویژگی‌هایی هستند که در صورت یک فرد می‌بینیم. یک قانون نه‌چندان اجباری برای راهنمایی انتخاب رنگ لمینت وجود دارد. آن هم این است که افراد بین انواع رنگ لمینت دندان، بهتر است رنگی را انتخاب کنند که سفیدی آن شبیه سفیدی صلبیه است.

شخصیت و انتظارات فرد عامل مؤثر در انتخاب رنگ لمینت دندان

افراد با شخصیت برون‌گرا تمایل دارند تا رنگ‌های روشن‌تری را برای دندان‌های خود انتخاب کنند، زیرا این رنگ‌ها به‌خوبی جلب‌توجه می‌کنند. انتخاب رنگ سفیدتر باعث توجه لبخند شما شده‌ و اگر به این موضوع اهمیت می‌دهید، رنگ‌های روشن‌تر را انتخاب کنید.

اندازه دندان

رنگ سفید به‌خودی‌خود جلوه بصری زیادی ایجاد می‌کند؛ بنابراین انتخاب رنگ سفیدتر باعث شده‌ تا لمینت‌ها بزرگ‌تر از آنچه هستند به نظر برسند. اگر سفیدترین لمینت‌ها را انتخاب می‌کنید، مراقب اندازه‌ی آن باشید.

رنگ دندان

برای افرادی که فقط روی دندان‌های بالایی خود لمینت می‌گذارند، انتخاب رنگ باید هماهنگ با دندان‌های پایین باشد. دندان‌های طبیعی را فقط می‌توان چند درجه از رنگ طبیعی‌شان روشن‌تر کرد؛ بنابراین در انتخاب رنگ لمینت باید به این نکته توجه کرد.

 

کلام آخر

لمینت‌ها در طول سال‌ها محبوبیت گسترده‌ای به دست آورده‌اند. این تکنیک یکی از پر درخواست‌ترین عمل‌های زیبایی در مطب‌های دندانپزشکی است. اما قبل از اعمال هر روکش لمینت روی دندان، باید رنگ مناسب را انتخاب کرد. ما در این مقاله راهنمای جامع انتخاب رنگ لمینت را برای شما ارائه داده‌ایم. به‌طورکلی شما در انتخاب هر رنگی که می‌خواهید آزاد هستید و در عمل هرگز، دندانپزشک نظر خود را به فرد تحمیل نمی‌کند. بااین‌حال، ما دریافتیم که BL2/0M2 یکی از محبوب‌ترین و دقیق‌ترین گزینه‌ها برای افراد دارای پوست روشن‌تر است. در افراد دارای پوست تیره، اگر هدف داشتن لبخند سفید طبیعی است، توصیه‌ی ما درنظرگرفتن رنگی مانند BL3 یا BL4 است.

در پایان متذکر می‌شویم که بعد از لمینیت از بهداشت دندان‌های خود غافل نشوید؛ زیرا این کار دوام لمینت دندان شما را زیاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بهداشت دندان اهمیت دارد، استفاده از نخ دندان است. نخ دندان فوق نازک مینا به راحتی کوچک‌ترین فضای بین دندان‌ها را تمیز می‌کند و مانع از پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات