Search
Close this search box.

نخ دندان چیست و استفاده از آن چه مزیتهایی دارد؟

نخ دندان چیست و استفاده از آن چه مزیتهایی دارد؟

نخ دندان مینا: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در روند دائمی‌رسیدگی به دندان‌هایمان باید انجام دهیم، مسواک زدن و البته استفاده از نخ دندان است. نخ دندان که استفاده از آن جزو توصیه‌های همیشگی دندان پزشکان است، مزایای نخ دندان مینا بسیار است و فوایدی برای دندان‌های ما دارد که بدون شک دانستن آن‌ها شما را مجاب می‌کند که همیشه از آن استفاده و حتی به آن عادت کنید.

لبخند یکی از زیباترین موهبت‌های الهی است و تمامی‌انسان‌های روی این کره‌ی خاکی دوست دارند با دلیل یا حتی بدون دلیل بخندند یا شاهد خندیدن دیگران باشند. این انحنای جذاب روی لب‌ها همه‌جا به کار می‌آید. گاهی یک لبخند ساده اما عمیق می‌تواند هزاران اندوه و دلخوری را در قلب انسان آب کرده و از میان ببرد. بیشتر مردم ‌دوست دارند دیگران چهره‌ی آن‌ها را با لبخندی که به لب دارند به خاطر بیاورند. همه‌ی ما مایلیم در عکس‌هایی که از ما انداخته می‌شود یا خودمان از خودمان می‌اندازیم بخندیم تا اگر خاطره‌ای در حال ثبت شدن است تا حد امکان شاداب و پر انرژی باشد.

اما صرف خندیدن برای ما کافی نیست. ما دوست داریم لبخندمان تا حد امکان زیبا باشد و مهم‌ترین عاملی که خنده‌ی ما را جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر می‌کند، داشتن دندان‌های سفید و البته سالم است. رسیدگی به دندان‌ها گرچه برای اغلب ما کار دشواری است اما بهایی است که باید برای زیبا خندیدن و البته عمر طولانی‌تر دندان‌هایی که به ‌جز زیبایی خدمات بی‌شمار دیگری به ما ارائه می‌کنند، بپردازیم.

این مقاله را بخوانید تا شمارا با مزیت‌ها و عوارض استفاده از نخ دندان در طی سرفصل‌های زیر آشنا کنیم:

  • نخ دندان چیست؟
  • نخ دندان بهتر است یا مسواک؟
  • فواید استفاده از نخ دندان چیست؟
  • اهمیت استفاده از نخ دندان برای افراد در تمام سنین
  • آیا در فواید استفاده از نخ دندان سفیدکنندگی هم وجود دارد؟

 

نخ دندان چیست؟

تصویر1

 

نخ دندان یک ‌رشته‌ی باریک طناب مانند است که از تابیده شدن چند سری از رشته نخ‌های بسیار ظریف که از الیاف طبیعی ساخته ‌شده‌اند، تشکیل ‌شده است. وظیفه‌ی اصلی نخ دندان که به آن Dental Floss گفته می‌شود این است که به مناطقی از دهان و میانه‌ی هر دندان که بُرسِ مسواک امکان دسترسی به آن‌ها را ندارد، نفوذ کرده و این فضاها را از وجود پلاک‌های بین ‌دندانی که مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان هستند، پاک کند.

البته تاکنون به ‌جز نخ دندان ابزارهای پاک‌کننده‌ی بین‌دندانی بسیاری تولید و روانه‌ی بازار شده است. حتی بسیاری از سازندگان مسواک‌ها مدعی هستند که طراحی برس و دسته‌ی مسواک‌های آن‌ها به‌ نوعی است که می‌تواند به ‌راحتی فضای بین‌دندانی را نیز پوشش داده و از وجود پلاک‌های بیماری‌زا پاک کند، اما تاکنون هیچ‌ کدام از آن‌ها به ‌اندازه‌ی نخ دندان موفق عمل‌ نکرده و محبوب نشده‌اند.

طرز استفاده از نخ دندان بسیار ساده است و البته قیمت این محصول به نسبت کارایی و مزیت‌های بی‌شماری که برای دندان دارد، رقم بسیار منصفانه‌ای است. ضمن آنکه هرکسی در هر سن و شرایطی که باشد می‌تواند با یاد گرفتن شیوه‌ی درست به‌ کارگیری نخ دندان از این وسیله‌ی مهم بهداشتی استفاده کرده و از مزایای آن بهره ببرد.

 

نخ دندان بهتر است یا مسواک؟

ممکن است شما هم علاقه‌ی زیادی به مراقبت مستمر از دندان‌های خود داشته باشید و به همین دلیل همواره محصولات متنوع بسیاری اعم از انواع مسواک‌های سخت و نرم، دهان‌شویه و انواع مختلف خمیردندان اعم از طعم‌های مختلف و کاربری‌های گوناگون مثل خمیردندان‌هایی که برای سفید کردن دندان مورداستفاده قرار می‌گیرند، خریده و استفاده می‌کنید. اما بد نیست بدانید حتی اگر جنس دندان‌هایتان خوب باشد و بعد از هر بار شستشو با مسواک شاهد سفید شدن آن‌ها مثل مروارید باشید، باز هم نمی‌توانید قاطعانه بگوید دندان‌هایتان از وجود هرگونه عامل بیماری‌زا و فاسدکننده پاک ‌شده است. همان‌طور که هیچ خمیر دندانی به‌ تنهایی و بدون همراهی مسواک نمی‌تواند سطح دندان را از آلودگی و رنگ غذاها پاک کند، هیچ مسواکی هم نمی‌تواند به‌ طور مستقل تمامی‌نقاط بین‌دندانی و لثه‌ها را از وجود پلاک و باقی‌مانده‌ی مواد خوراکی پاک کند.

به همین دلیل است که استفاده از نخ دندان یکی از روش‌های دائمی‌مراقبت از سلامت دندان‌هاست که همواره توسط دندان‌پزشکان توصیه می‌شود. البته باید به یاد داشته باشید که خود نخ دندان نیز به‌ تنهایی نمی‌تواند به شما اطمینان بدهد که دندان‌هایتان سالم و پاک می‌ماند و این به معنای آن است که مسواک و نخ دندان دو یار و همکار جدانشدنی در زمینه‌ی رسیدگی به وظیفه‌شان که مراقبت از دندان‌های شماست، هستند.

 

نه مسواک به ‌اندازه‌ی کافی برای پاک‌سازی دندان‌ها کافیست و نه نخ دندان این کار را کامل انجام می‌دهد. مسواک و نخ دندان دو یار و همکار همیشگی در فرآیند مراقبت از سلامت دهان و دندان‌ها هستند.

 

فواید استفاده از نخ دندان چیست؟

 

تصویر2

شما حداقل روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک می‌زنید. حتی ممکن است برای این کار از مسواک‌های گران قیمت و حرفه‌ای و خمیر دندان‌های بسیار مرغوب هم استفاده کنید. حتی وقتی بعد از دو دقیقه مسواک زدن در آینه به دندان‌های خود می‌نگرید و دقیق می‌شوید آن‌ها را خیلی تمیز و بدون هیچ اثری از غذاهایی که میل کرده‌اید می‌بینید. اما بد نیست بدانید که بدون استفاده از نخ دندان هرگز نمی‌توان مطمئن بود که فضای دهان و میانه‌ی دندان‌ها از وجود باقی‌مانده‌های بسیار ریز غذا که با چشم دیده نمی‌شود، پاک شده است.

مسواک و خمیر دندان خوب می‌تواند سطح دندان شما را به زیبایی و با قدرت پاک کند؛ به همین دلیل است که وقتی مسواک زدنتان تمام می‌شود و به آیینه نگاه می‌کنید از خودتان راضی هستید. اما همانطور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره شد، این در حقیقت نخ دندان یا Dental Floss است که هرگونه ذرات ریز غذا  و مواد خوراکی باقی‌مانده در میان دندان‌ها را پاک می‌کند. ضمن آن که بسیاری از مواد غذایی هستند که به خاطر بافتشان نه روی دندان که به لثه‌ها می‌چسبند و به خاطر اندازه‌ی بسیار کوچکشان با مسواک پاک نشده و به مرور زمان دندان و لثه‌ها را دچار مشکل و پوسیدگی می‌کنند.

حذف مواد غذایی باقی‌مانده روی لثه‌ها نیز جزو فواید بی‌شماری است که استفاده از نخ دندان به همراه دارد. کاری که هیچ مسواک یا دهان‌شویه‌ای به ‌خوبی از عهده‌ی انجام آن بر نمی‌آید و انجام آن را تنها باید از نخ دندان خواست.

 

اهمیت استفاده از نخ دندان برای افراد در تمام سنین

بسیاری از مردم از نخ دندان استفاده نمی‌کنند چرا که معتقدند استفاده‌ی منظم از مسواک به معنی بی‌نیازی از مصرف نخ دندان است. ضمن آن که استفاده از نخ دندان را مختص کسانی می‌دانند که دندان‌های چندان سالمی‌ نداشته و در حقیقت آن را نه یک عادت که نوعی درمان تلقی می‌کنند.

این تصور کاملاً غلط است؛ چرا که استفاده‌ی منظم از مسواک هرگز برای مراقبت کامل از دندان‌ها کافی نیست. این نخ دندان است که دندان و لثه‌ها را از وجود پلاک‌های بیماری‌زا و البته باکتری‌های نامفید دهانی پاک می‌کند.

تصور ناصحیح دیگری که وجود دارد این است که فقط کسانی که دندان‌های سالم دارند و سن 6 تا 9 سالگی را سپری کرده و دندان‌هایشان دیگر شیری نیست، باید نخ دندان بکشند. اما استفاده از نخ دندان برای همه‌ی افراد در تمام سنین واجب است و حتی کسانی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند نیز باید استفاده از نخ دندان را جزو عادت‌های بدون ترک خود قرار دهند.

حتی اگر از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید باید علاوه بر شستشوی مرتب آن با شوینده‌های مخصوص دندان‌های مصنوعی از نخ دندان نیز استفاده کنید. بد نیست بدانید که نخ دندان مخصوص دندان‌های مصنوعی نیز وجود دارد که البته جنس آن‌ها سخت‌تر از نخ دندان‌های معمولی است و البته باعث عمر طولانی‌تر دندان‌های مصنوعی می‌شود.

ضمناً اگر کودک شما نیز بین 5 تا 7 سال سن دارد، باید استفاده از نخ دندان را به ‌مرور زمان آغاز کنید. هرچند این کار برای کودکان دشوار بوده و ممکن است تا حدی دردناک باشد اما عادت دادن کودکان به این عادت بسیار مهم است و باید آن را از سنین کودکی آغاز کرد.

 

کودکان حتی باوجود داشتن دندان‌های شیری و از سنین بین 5 تا 7 سالگی باید استفاده‌ی صحیح از نخ دندان را بیاموزند و آن را مانند یک عادت بهداشتی بپذیرند.

 

آیا در فواید استفاده از نخ دندان سفیدکنندگی هم وجود دارد؟

 

 

یکی از مزایای بی‌شمار استفاده از نخ دندان سفیدکنندگی آن است. درست مانند بسیاری از خمیردندان‌ها که به ‌جز خاصیت کف‌زایی و شستشوی سطح دندان حاوی موادی هستند که مینای دندان را تقویت و آن را سفید می‌کند، نخ دندان‌ها نیز می‌توانند به چنین موادی آغشته باشند. این به معنی آن است که نخ دندان نیز می‌تواند علاوه بر اصلی‌ترین دلیلی که برای استفاده شدن دارد که پاک کردن لثه و میانه‌های دندان است، به زیبایی بیشتر و سفید کردن دندان‌ها نیز کمک کند.

برخی از نخ دندان‌ها آغشته به سفیدکننده‌هایی مانند ذرات سیلیس ساشی میکروسکوپی هستند و برخی دیگر با موادی مانند ترکیبات پر اکسید کلسیم پوشانده شده‌اند. این مواد می‌توانند در حل کردن پروتئین‌های بی‌شماری که رسوبات بزاق دهان روی دندان‌ها ایجاد کرده و موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود، کمک کنند.

با همه‌ی این اوصاف هنوز هم باید تأکید کنیم که استفاده از نخ دندان برای از میان بردن پلاک‌های روی دندان و باقی‌مانده‌ی ذرات غذا برای سالم نگه‌داشتن دندان و لثه‌ها است. هرچند نخ دندان واقعاً در زیبا ماندن دندان‌های شما مؤثر عمل می‌کند اما دلیل اصلی استفاده از این وسیله‌ی مهم و بهداشتی مراقبت است و نه زیبایی.

در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که بهترین مسواک‌ها، خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و البته نخ دندان‌ها فقط جنبه‌ی مراقبتی و پیش‌گیری داشته و در صورتی ‌که احساس می‌کنید دندان‌هایتان نیاز به رسیدگی جدی‌تر دارند و البته دچار بیماری، پوسیدگی و آسیب‌دیدگی شده‌اند باید هرچه زودتر این موضوع را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. پس بررسی‌های سالانه‌ی دندان‌های خود را فراموش نکرده و برای آن برنامه‌ای منظم داشته و در مورد انجام آن جدی باشید. پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه نخ دندان بکشیم را که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات